Natuurlijk voeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

touchofpink

Re: Natuurlijk voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 15:51

maar goed wat dus eigenlijk belangrijk is: wat is het beste supplement om te voeren als men stopt met het geven van krachtvoer en dus alleen nog maar ruwvoer geeft hooi/voordroog/gras.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:54

amber18 schreef:
Ik hoop dat dit iets toevoegd aan de discussie! :)
Ik ben iig heel blij met je reactie :)

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:58

Mijn fout! Ik zie dat jullie het hiervoor ook al over calcium:fosfor hadden en niet calcium:magnesium (en ik zie ook dat ik in mijn eerste post van vanmiddag calcium:fosfor en calcium:magnesium doorelkaar heb gebruikt... sorry! Was er zelf niet helemaal bij met m´n hoofd blijkbaar, ik bedoelde daar dus nog calcium:magnesium). De calcium:magnesium-verhouding in Pavo Vital is dus goed, de calcium:fosfor-verhouding is idd scheef, daar heb ik nu al wat over geschreven in mijn laatste post. Ik denk dat dat op het gehele rantsoen gezien in de meeste gevallen geen probleem is, of juist zelfs wenselijk wanneer er sprake is van een verzuurde grond (zoals bij veel paardenweides het geval is).

Touchofpink, er is recent ook een heel topic over supplementen waar al veel instaat over verschillende complete vitaminen/mineralen-toevoegingen. Je kunt sowieso niet zeggen dat een bepaald product altijd het best is om bij te voeren naast enkel ruwvoer, dan hangt van zoveel factoren af: kwaliteit en hoeveelheid ruwvoer, conditie v/h paard, gevraagde arbeid, hoe reageert het paard op een bepaald supplement.. etcetera.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:15

aaah kijk nu wordt het me een stuk duidelijker :D ik dacht al dat ik scheef gekeken had :D

maar in theorie zou je dan dus niet snel een tekort aan magnesium krijgen mits je dus gene rijk hooi voert ( wat idd wel in de meeste gevallen zo zal zijn :) ).

ouchofpink; het zou idd toch een stuk makkelijker zijn he als je gewoon kon zeggen; dit moet je voeren en klaar :+

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:41

SuperSmurf, je zult met armer hooi (en wel een supplement met wat meer calcium) niet snel een tekort aan magnesium krijgen dat veróorzaakt wordt door een teveel aan calcium. Je paard kan natuurlijk alsnog wel een magnesium-tekort krijgen doordat er simpelweg te weinig magnesium in het ruwvoer zit, en dat is helaas ook geregeld het geval schijnt.. Dus daarvoor altijd in de gaten houden of je paard de verschijnselen vertoont van een magnesium-tekort (zoals o.a. vermeld op de website van Paardnatuurlijk) en wanneer nodig extra bijvoeren.
Ja... het blijft ingewikkeld allemaal.. ;) Perfect zal je het wel nooit kunnen doen, maar een poging daartoe is al heel wat. Goed naar je paard blijven kijken is en blijft het allerbelangrijkst.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:57

weet zo even niet de verschijnselen van magnesium tekort moet ik eerlijk zeggen, dus zal die straks eens zoeken op de site ( of in mijn boek als ik hem teurg krijg :+ )

Andere vraag; vriendin heeft paard dat geen hooi eet. is vreselijk mager. De reden van geen hooi eten is niet duidelijk. Dier is wel heel gestest ( geweest ) en kapot gereden. iemand tips?
Dier eet wel krachtvoer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:59

Wat eet hij dan ipv hooi ?

Kenmerk van magnesium tekort oa is zenuwachtig, stressvol paard en ik dacht ook spierverzuring

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:00

Eet'ie geen hooi of krijgt'ie geen hooi? Gebit nagekeken? Goede kwaliteit hooi?
Als alles in orde is en hij wil het niet eten of kan het niet eten dan is dat dus zo'n gevalletje waar geweekte cobs ter volledige vervanging te overwegen is. Komt'ie ook geheid van aan.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:07

ik heb duitse kwaliteitshooi dus aan hooi ligt het niet vannacht heeft ze wat gegeten sinds vanmorgen helemaal niks. Stro eet ze wel dus staat nu op zaagsel. cobs waar krijg je dat en wat is dat precies? Ik wil morgen nog even lucerne halen en vannavond wellicht wat kuil als ik dat ergens krijgen kan. krachtvoer en alles eet ze wel. Al moet ik wel zeggen dat ze super gestresst is dus ze moet wel bijkomen. Maar ze is behoorlijk mager echt een reserve om niet te eten heeft ze niet. Dat maakt me zorgen

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:11

Over magnesium heb ik nagevraagd bij dr. Johnson van de uni van Missouri.
Het heeft alleen zin om magnesium te geven als er daadwerkelijk een tekort is, dat kan door bloedonderzoek. .
Magnesium heeft inderdaad invloed op veel processen in het lichaam, maar het zal alleen wat doen als er daadwerkelijk een tekort is.
Is er reden om aan een magnesium tekort te denken ( is er bijv. een nogal ongebruikelijk dieet? ) als er reden is dit te vermoeden dan is labwerk belangrijk om te zien of er daadwerkelijk een tekort is. Omdat magnesium veilig en goedkoop is wordt het over de toonbank verkocht door niet professioneel gekwalificeerde mensen om winst te maken.
Je kunt het vergelijken met vitamine C vroeger werd er gedacht dat dit verkoudheid kon voorkomen en genezen, inmiddels is dat al lang achterhaald.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:38

Dat voegt zeer zeker iets toe Amber :j
Weet jij misschien ook hoe men aan die waardes komt? Maw: hoe weet men bv dat een paard Calcium en Phospor nodig heeft in bepaalde verhouding? Hoe is dat onderzocht -:) ? Is daar op het Internet ook informatie over te vinden?

Source claimt dus meer te zijn dan slechts "zeewier". Hun analyse staat ook op hun site, maar ik kan daar geen kaas van maken ... jij wel?
Zijn dit essentiele dingen voor een paard en zo ja, zitten hier dan de juiste hoeveelheden in of trek je dingen er juist mee uit hun verband? Er staan nogal veel dingen in die ik eigenlijk nog nooit voorbij heb zien komen voor paarden := ...

Source schreef:
The information below shows concentration ranges of various macrominerals, vitamins and trace elements.

MACROMINERALS (min. unless noted as max.)
Sodium 3.5%
Calcium 1.2%
Sulfur 2.1%
Magnesium 0.7%
Potassium 1.5%
Phosphorus 0.1%

VITAMINS
10-140 mg./lb:
Xanthophyll
Beta-carotene
Choline
Folic Acid
Inositol
B12
Pyridoxine, B6

2-9 mg./lb.:
K1, Phylloquinone
Pantothenic Acid
Ascorbic Acid
Biotin
Thiamine
Niacin
Riboflavin B2

Alpha Tocopherol: 172 I/U/lb

TRACE MINERALS

* =essential
* * = currently considered possibly essential

100-999 ppm:
Iodine *
Iron *
Aluminum **
Bromine **

1-99 ppm:
Boron **
Barium**
Cobalt *
Selenium *
Manganese *
Antimony**
Vanadium *
Niobin
Zinc *
Silicon*
Gold **
Platinum
Copper *
Lantanum
Chromium *
Tellurium
Titanium **
Germanium**
Cesium **
Nickel *
Fluorine *
Rubidium **

40-1,000 ppb (parts per billion):
Strontium *
Thorium
Tungsten **
Cerium
Zirconium
Gallium **
Thallium
Iridium
Rhodium
Lithium **
Uranium
Molybdenum *
Osmium
Radium
Tin *
Bismuth
Palladium **
Beryllium **
Indium
Silver **

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:08

Mac schreef:
Is daar op het Internet ook informatie over te vinden?

Via deze website kom je wel een hoop veterinaire bronnen tegen. Misschien heb je er wat aan.
http://ebvma.org/

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:35

esther; ik weet niet of je het tegen mij had, maar ik heb niet het idee dat ze een magnesium tekort heeft. Mevrouw is wel wat zenuwachtig af en toe, maar dat is puur karakter en wordt nu al een stuk minder :)

Lars; die wiesencobs kan je ook bij horsewellness krijgen en anders heeft marstall ze ook. Je kan ze bellen om te vragen of ze ergens bij jou i nd ebuurt toevallig ook leveren. Hier worden de cobs gegeven als drager van de supplementen, ( wat kyra straks ook krijgt ) maar je kan het inderdaad ook als vervanger voor hooi gebruiken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:16

SuperSmurf schreef:
esther; ik weet niet of je het tegen mij had, maar ik heb niet het idee dat ze een magnesium tekort heeft. Mevrouw is wel wat zenuwachtig af en toe, maar dat is puur karakter en wordt nu al een stuk minder :)

Sorry, het was een beetje algemeen door deze opmerking.

Citaat:
Dus daarvoor altijd in de gaten houden of je paard de verschijnselen vertoont van een magnesium-tekort (zoals o.a. vermeld op de website van Paardnatuurlijk)

De website paard natuurlijk verkoopt magnesium en somt een hoop verschijnselen op die net zo goed bij wat anders kunnen horen. Je mag dat niet per definitie aan magnesium tekorten wijten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:22

Ik heb idd ook het idee dat veel paarden nu magnesium krijgen omdat ze 'te heet' zijn.

@lars: tanden nagekeken?? Maagzweren van de stress ?? Hormonenkwestie ??

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:06

Lars, als het paard wel stro eet laat hem dan in elk geval dat in beperkte mate eten (paar plakken verspreid over de dag) zodat hij vezels binnenkrijgt. Meerdere dagen of langer zonder voldoende ruwvoer is funest voor de darmen. Lucerne is een goed alternatief en ook de genoemde wiesencobs (of een andere goede grasbrok, geweekt voeren). Daarnaast kan je Seniores priores van Subli proberen, dat is een ruw- en krachtvoervervanger die als slobber gegeven wordt (te koop bij Welkoop/Boerenbond-winkels); als je paard dat eet is het zeker een goede optie omdat het ook helpt paarden snel wat dikker te krijgen. Veel succes!

Mac, ik weet er niet precies het fijne van hoe al die waardes bepaald zijn (de behoefte aan vitaminen en mineralen per dag). Wel meen ik ergens gelezen te hebben dat men voor een aantal waardes afgaat op onderzoek bij mensen, waarbij dus is omgerekend naar de vermeende paardenbehoefte. Misschien heb je iets aan de link van EstherHegt?
Wat dat Source-supplement betreft, het klinkt allemaal heel leuk maar m.i. kan je het echt vergelijken met zeewier (het zijn dan alleen in dit geval verschillende soorten zeewier doorelkaar gemengd). De vreemde namen die genoemd worden zijn deels de wetenschappelijke namen van vitamine c en b-vitamines (ascorbic acid, riboflavin etc.), deels allerlei sporenelementen waarvan de behoefte voor paarden helemaal niet bekend is en waarvan ze velen wsl. ook niet nodig hebben (molybdenum, strontium, tin, silver... etc.). Dat ze die hele lijst zo uitgebreid vermelden komt op mij nogal overdreven over, lijkt wat op de Himalaya-liksteen waarbij ook zo´n hele lijst gegeven wordt maar waar het om minieme hoeveelheden gaat. Ook hier gaat het om hele lage gehaltes aan vitamines, mineralen en spoorelementen; dat zet werkelijk geen zoden aan de dijk en is géén vervanging van een compleet supplement, hoe graag ze dat ook zouden willen. Zeewier (of het nu meerdere verschillende soorten zijn of niet) is een prima toevoeging om te voeren als conditie-verbeteraar maar het is hoe dan ook gewoon geen uitgebalanceerde vitaminen-mineralen aanvulling.

Wat het magnesium betreft, ik kan mij hier wel goed vinden in de info op de website van Paardnatuurlijk. Bloedonderzoek geeft helaas niet altijd duidelijk uitsluitsel over een mogelijk tekort. En uit recent onderzoek blijkt dat veel Nederlands ruw- en krachtvoer te weinig magnesium bevat, dus je hoeft echt niet een heel vreemd rantsoen te hebben wil je paard een magnesium-tekort oplopen. Het tijdelijk bijgeven van een goed magnesium-supplement vind ik een goede optie om te bekijken of dit het probleem is wanneer bij een paard een magnesium-tekort wordt vermoed.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:30

Lars, als je langdurig hooi gaat vervangen voor iets anders, zou ik geen lucerne nemen aangezien je daarmee de Ca/F verhouding scheef trekt. Wiesencobs doen dat niet. Geweekt krijgt je paard ze ook nog es makkelijker weg. Maar als dit iets recents is zou ik eerst heel goed zoeken wat de oorzaak hiervan is. Gebit maar bijv. ook een slokdarmobstructie kan een oorzaak zijn. Verder zal de stress een belangrijke (mede)oorzaak zijn dus ik zou proberen de oorzaak van die stress ook zo snel mogelijk weg te nemen. Een kuurtje probiotica zal haar waarschijnlijk ook goed kunnen doen, want stil liggende darmen en veel stress zijn nou niet bepaald factoren die de darmflora goed doen.
Marstall, Agrobs en St. Hippolyt zijn fabrikanten die Wiesencobs in 't assortiment hebben.
Oh, en ik zou haar dus zoals Amber zegt juist wel op goede kwaliteit stro zetten, zodat ze toch iets aan ruwvezel binnen krijgt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:49

amber18 schreef:
Wat het magnesium betreft, ik kan mij hier wel goed vinden in de info op de website van Paardnatuurlijk. Bloedonderzoek geeft helaas niet altijd duidelijk uitsluitsel over een mogelijk tekort. En uit recent onderzoek blijkt dat veel Nederlands ruw- en krachtvoer te weinig magnesium bevat, dus je hoeft echt niet een heel vreemd rantsoen te hebben wil je paard een magnesium-tekort oplopen. Het tijdelijk bijgeven van een goed magnesium-supplement vind ik een goede optie om te bekijken of dit het probleem is wanneer bij een paard een magnesium-tekort wordt vermoed.

Urine onderzoek en bloed onderzoek geeft best duidelijke aanwijzingen. Ik kan me niet goed vinden op de symptomen die de website paard natuurlijk beschrijft.
Een tekort betekent niet een speknek of IR of HB. Het zou eventueel wel kunnen spelen bij een ziek paard, maar dan is een diagnose nodig van een dierenarts.

amber18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:53

Ja da´s waar Francis, enkel lucerne is niet een goede ruwvoer-vervanger (tenzij je de calcium-fosfor verhouding compenseert door bv. zemelen bij te voeren). Even als aanvulling dacht ik er nog aan de Hartog naast de lucerne-mix ook gras-mix verkoopt, dat is wellicht ook een idee en je hebt geen last van een teveel aan calcium.
Laat je weten of je aan dit alles wat aan hebt Lars?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:04

Ja, d'r zijn veel soorten mixjes met ruwvoer en krachtvoer, high-fiber voertjes enz. Toch zou ik in dit geval even niet te veel krachtvoer willen voeren. Het werkt de stress in de hand en over 't algemeen wordt een paard niet dikker van krachtvoer. Meer krachtvoer = meer snelle suikers = snelle energie = paard wat heter wordt dus sneller verbrand en dus magerder wordt van meer krachtvoer. Natuurlijk moet 't wat binnen krijgen maar ik zou het wel in pure ruwvoervervangers zoeken, voor het aankomen eventueel aangevuld met vetten (scheut olie of in dit geval ook een goeie, Subli EM, gezien de extra vitaminen. In dat laatste geval kun je dan het krachtvoer gelijk flink minderen omdat het paard via de EM aan z'n vit./min. komt).

Ik hoop dat je er iets aan hebt Lars, 't klinkt als een serieus probleem waar wel snel een oplossing (en vooral de oorzaak) van gezocht moet worden. Succes!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 01:36

Super interresant dit topic. Complimenten *D
Ben me er ook redelijk in aan het verdiepen, dus ben aandachtig aan het lezen.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:15

hoop dat je wat aan de tips hebt lars! Er worden er in ieder geval genoeg gegeven :D

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:35

ZO, tijdje niet geweest en er zijn meteen 5 pagina's bij. Wat leuk!!

Lars, ondanks dat je kwaliteitshooi hebt, betekent dat niet dat ze dat altijd lust. En een paard kan heel zeikerig zijn of iets van de één op de andere dag niet meer moeten..

Waar ik zelf geen voorstander van ben tenzij het echt goed is, is kuil. Maar dan wel echt paardenkuil dus die kleine pakjes... Kuil gaat er altijd wat makkelijker in, soort MC donalds voor de paarden... althans die van mij doen altijd een moord ervoor.... Je geeft aan dat ze wel stro eet... Veel mensen denken dat zodra een paard stro eet, dit direct voor obstructies zou zorgen en zetten ze heel snel op zaagsel.
Dit is fout, een paard mag stro eten, kan soms zelfs heel goed zijn.. Ik vermeng soms mijn hooi met bv stro of geef 's avonds mijn paardje die op zaagsel staat een plakje stro... Ook fourageren paarden door het stro heen, gaat zelfs stalverveling tegen.
Ik zou haar dus niet pats boem op zaagsel zetten, want door dat stro krijgt ze iets in haar darmen, zodra haar darmen richting de 8 uur geen ruwvoer gaan, raak je al in een gevarenzone....
Probeer dus eens goed paardenkuil of inderdaad wiesencobs.. Lucerne kan maar zou ik inderdaad niet langdurig als hooivervanger bijvoeren.
Heb je duits kruidenhooi? pak anders eens de tweede snede als het kan, deze is veel fijner
Lukt dit niet, probeer buitenpulp, bij voorkeur zonder melasse. gemengd met een product als lucerne.
Maar ik vermoed, omdat ze wel stro eet, ze, als je kuil neerlegt, dit zo opeet...

Succes...

vwb het hele magnesium verhaal... met alle respect maar door sites als PN gaan mensen snel zelf een oordeel trekken. De informatie die daar staat is leuk en informatief maar persoonlijk vind ik het vaak wat kort door de bocht of van één kant bellicht.
Die magnesium van PN loopt als zoete broodjes maar als je je paard verdenkt van IR ed alstjeblieft laat een urinetest doen of bloedtest... Let wel op met de bloedtest omdat de waardes van het bloed nogal kunnen fluctureren.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:00

Aha! Dank je amber, dat schept alweer een hoop duidelijkheid vwb de inhoud van dat Source verhaal.
Het vertalen van menselijke waardes naar "paardwaardes" zit me niet helemaal lekker, maar misschien dat ik daar idd nog wat over vind op die wetenschappelijk site van Esther. Daar ga ik eens goed voor zitten!

Hadden jullie al ongemelasseerde bietenpulp (Dodson & Horrel) geprobeerd om er vezels in te krijgen Lars?

Toen ik een paar jaar geleden in Belgie op clinic was, hadden ze daar prachtige sjieke stallen die vol (echt vol!) met prachtig schoon stro lagen. Na een halve dag begon het me op te vallen dat de paarden geen hooi kregen. Toen ik daar naar vroeg omdat ik hooi wilde voor mijn paard, vertelden ze mij dat hun eigen paarden het vrijwel alleen op stro deden en dat ze dus maar 1 keer per dag hooi voerden ... zij compenseerden evt. tekorten volgens eigen zeggen met het soort krachtvoer dat ze voerden. Hun eigen paarden zagen er idd super uit, maar de trainingspaarden waren erg mager vond ik ... die zullen dat niet gewend zijn dan? Wat voor voedingswaarden heeft stro eigenlijk?

Elfje: dat magnesiumtekort schijnt toch echt wel een veel voorkomend probleem te zijn in NL. Het is natuurlijk lichtelijk gekleurd :P maar PAVO heeft een tijd geleden onderzoek gedaan naar hooi uit verschillende delen van NL en daar waren ze toch wel geschrokken van de veel te lage magnesiumwaardes.

Elfje_Braam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:17

Het schijnt idd vaak voor te komen, dat weerspreek ik ook niet... maar omdat het vaak voorkomt betekent nog niet dat je er dan maar zonder een dierenarts erbij te hebben gehaald... zelf besluit dat je paard IR ed. is. En dat vind ik dus zo gevaarlijk van de site PN ze noemen allerlei symptomen... waarvoor je er dus een behoorlijke dosis magnesium dagelijks door het voer moet gooien....

Wat ik probeerde te zeggen is dat hun site informatief is... maar mensen wel aanspoort om iets te kopen wat helemaal niet voor hun paard van toepassing is..

Voorbeeld: Een paard wat last heeft van overgewicht. Baasje doet (in zijn/haar ogen) er alles aan om hem af te laten vallen maar het lukt niet.. Paard is gewoon veelste dik.. Die komt op een site als PN en leest het verhaal over afvallen ed.. Want als ik eerlijk ben, het staat er heel mooi beschreven..
Die besluit na het lezen van de symptomen dat dat hetgeen is wat haar paard zo dik houdt.. en koopt het magnesiumsupplement...

Vaak vergeten dat soort eigenaren dat afvallen van een paard tot wel een jaar kan duren... kilometers maken en goed voer dat is the key...

Ik durf er vergif op in te nemen dat meer dan de helft van de paarden waarvan de eigenaar denkt dat hij IR is na het lezen van het verhaal van PN dit niet is... en dat het probleem gewoon licht bij onvoldoende beweging en veelsteveel eten...

Edit: maar daar gaat het hier in het topic helemaal niet om :+