[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 16:55

We gaan weer de winter in, dus de mijne begint stilaan ook weer te vermageren :(. Nog niet zo erg dat ik zeg van nu staat ze echt te mager, maar ze staat ook niet meer op haar ideale gewicht.

Nu heb ik een beetje ruzie op een Belgisch forum met iemand. Zij vind dat élk paard het op alleen hooi moet kunnen redden. Mijn paard heeft een tijd op enkel a volonté hooi gestaan na een operatie en dat ging goed, ze stond een beetje te vet zelfs. Maar toen ik er terug mee begon te rijden ben ik na enkele weken terug gaan korrel geven, ze had amper energie (moest haar haast vooruit stampen) en ze begon gewicht te verliezen. Rustig opgebouwd naar een schepje per dag toen en ze kreeg weer energie en bleef op haar ideale gewicht staan.
Nu beweert de persoon dat een paard dat zonder korrel op a volonté hooi afvalt, sowieso iets verkeerd mee is. Dat ze niet gezond is. DA heeft haar van de zomer binnenstebuiten gekeerd, bloedonderzoek was volledig in orde (uitgebreid laten doen), voor haar is ze dus zo gezond als een visje... Kwam dan meteen de aanval dat mijn DA er niets van kent :S.
Zou ze gelijk hebben? Ik vind dat ze overdrijft, paard is helemaal onderzocht en gezond, en staat ook redelijk zwaar in het werk... Als ze niet in het werk staat, heeft ze ook helemaal geen krachtvoer nodig.
Ik geef echt heel veel om mijn paard, heb haar speciaal verhuisd naar een stalling met 24/7 weidegang met vriendje en onbeperkt hooi aan dezelfde prijs dan mijn vorige stal, terwijl ik op mijn vorige stalling véél meer faciliteiten had (poetsplaats, mogelijkheid tot afspuiten, solarium, binnenbak, longeerpiste, dat heb ik nu allemaal niet meer), maar daar kon ze weinig buiten. Dus in het belang van mijn paard gedacht en haar naar de huidige stalling verhuisd. Dat ik voor hetzelfde geld minder luxe heb neem ik er met plezier bij, ze is hier echt heel gelukkig en glanst als een spiegel.

Momenteel geeft mijn staleigenaresse 2x daags een kleine schep Aveve Calm Mix. Ze wordt 5/6x per week toch een 45min vrij intensief gereden. Daar begint ze dus lichtjes op in te vallen nu het winter wordt. In de zomer stond ze ideaal, echt perfecte gewicht.
Ik ga nu Equifyt Zupa bijvoeren en hoop dat we daarmee haar deze winter op het ideale gewicht kunnen houden. Bietenpulp deed niet zoveel bij haar en teveel luzerne mag ik in verband met een gevoelige maag niet geven. Zou ik nog wat anders kunnen geven, moest het met de Zupa niet lukken?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 17:27

ik zou extra olie geven en eventueel wat biergist of iets anders van probiotica.

Ruwvoer is het allerbelangrijkst einde discussie. Maar niet elk paard dat arbeid moet verrichten komt hier dan mee toe, zeker ietwat nerveuzere paarden verbranden vaak meer dan dat ze tot zich nemen. Dus waarom dan niet ondersteunen met krachtvoer. Echter is het imo om problemen vragen om meer dan 0.5% vh het lichaamsgewicht aan krachtvoer te geven op lange termijn (verzuring vd de spijvertering en spieren, afsterven van de darmflora, inefficiënte opname van voedingsstoffen,...)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 18:43

Zoveel meningen op een fora, haal uit advies waar je je goed bij voelt. Mooi dat je open staat voor commentaar maar neem zeker niet alles klakkeloos aan voor feiten. Mijn mening is dat een paard of pony altijd beschikking moet hebben over goede kwaliteit hooi, maar dat bij training voor sommige paarden krachtvoer zeker een pre is.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:19

En dan nog een punt waar ik mij vragen bij stel. Iedereen zegt: doe hem een deken aan dan wordt hij dikker.
Ik snap de logica: met deken aan moet hij zelf minder energie opofferen om warm te blijven. De vraag is dan, moet hij zich bij deze temperatuur al echt warm houden? Want voor paarden is het toch nog niet koud. De reden dat ik het vraag is omdat hij nu hij op pensioen is, ik hem niet graag een deken wil aandoen omdat hij echt razend kwaad er van wordt ( ze passen perfect, geen zorgen), en hij er onmiddellijk onder zweet.
Ik had hem gisteren (omdat het ging regenen) een 50 gram opgelegd maar binnen de 5 minuten was hij er kletsnat onder van te zweten. Dan lijkt een deken mij echt niet meer te helpen.
Hij heeft ook wel echt al dikke haren.
Ik zou hem liefst niks aan doen. Anderzijds, omdat hij zo een moeilijk model heeft, zit ik daar dan wel met een dikke 20 dekens voor hem :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:23

Tja dat is je eigen keuze :) ik doe het wel maar begin dan wel optijd met de dekens nog voor de vacht komt. Onze fjord die snel mager wordt maar verder niet werk staat onder 150 grams.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 11:29

ik heb het andere jaren ook gedaan maar ik kan echt niet zeggen dat ik hem er plezier mee doe.
Heeft ook zo een hoge schoft dat ik echt moet afwisselen tussen amigo en trust want alles geeft wel ergens een schuurplek, vooral als de dekens dikker worden....

Ik vind het op zich - voor mezelf- wel leuk die dekens maar dit jaar moet hij niet meer werken dus draait het echt 100% om zijn comfort. Heb hem gisterenavond binnen gehaald, door en door nat maar toch nog lekker warm tussen zijn benen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:42

Bedankt, fijn om hier toch wat bevestiging te krijgen :). Madam blijft doordrammen - ik lees haar reacties gewoon niet meer...

Paard hier heeft nu toch haar deken nodig en ze voelt er niks te warm onder. Maar die van mij is wel echt een enorme koukleum... Nog erger als het baasje en baasje heeft het al erg XD. Als het wat frisser is of een tijdje regent staat ze in haar stal te bibberen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 12:53

het is nog niet echt koud, maar regen en veel wind vergt meer van een paard om zich warm te houden dan droog, windstil en rond het vriespunt.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:14

Maar vermits hij nu nog zweet onder het allerdunste deken, mag ik er toch van uit gaan dat hij nog geen kou heeft? Of zie ik dat verkeerd?
Ik kan hem toch niet onder een deken steken en laten zweten? of wel?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:19

nee, zeker niet doen, want te warm remt de eetlust.
Maar elk paard is anders, hier was de teddybeer ruin heel blij met z'n regendekentje en is op enkele weken tijd eindelijk wat bijgekomen ook al krijgt hij +/- hetzelfde (hooi bij volgende voerbeurt op, dan krijgt hij wat meer de volgende keer en is er over wat minder)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:21

Als hij eronder zweet dan idd nog aflaten ;). (Dikte van) deken hangt echt heel hard van paard tot paard af. Altijd kijken naar jou paard en hoe die zich voelt, doe je heel goed! :)

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 13:26

oke super! want iedereen zegt maar van hem een dik deken aan te doen maar dan valt hij dood denk ik. Terwijl ik mijn merrie ( die voorlopig ook nog zonder deken staat voor de eerste keer) 100 gram, 500 gram of niks mag opdoen, die heeft het altijd goed :)
Heeft ook wel een vetlaagje :):):)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:23

over het algemeen gaat een paard pas meer energie verbranden om zijn lichaam warm te houden wanneer de temperatuur lager dan 5 graden wordt. Tenminste dat heb ik eens ergens gelezen. Mijn paard gaat voor de komende nacht ook pas voor het eerst onder een 50 grams deken. Die doe ik ook geen plezier nu met een deken terwijl ze van zichzelf geen hele dikke vacht heeft. Alleen wanneer ze buiten staat met regen gaat er nu een regendeken op.

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 15:31

De mijne staat met een dun winter vachtje,haal je de deken weg kijk ze je nog boos aan ook,de mijne heeft nogal kapsones,maar was ook erg mager en doet het nu goed op merriebrok en heeft ook een wormkuur gehad,ze komt weer aan maar dan langzaam.

Wil toch wat meer hardvoer bij geven deze winter naast onbeperkt hooi.

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:14

Ik zou mijn merrie ook graag zonder deken willen laten staan maar ik vroeg me af of ze nu nog veel haar aanmaken?
Met andere woorden, als ze nu nog redelijk kort in hun haar zijn, kunnen het dan nog beertjes worden?
Want mijn oudere is echt al een teddybeer. Net nog eens een dun staldeken geprobeerd( ik dacht misschien dat hij zweette omdat een regendeken minder goed ademt) maar na 5 min kletsnat aan zijn flanken en tussen zijn benen dus snel weer uit:-)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:41

niet elk paard maakt een dikke teddyvacht aan en heeft het noodzakelijk kouder dan eentje met wel een dikke vacht. Gewoon voelen en kijken, zolang ze niet continu hun haren overeind zetten en beginnen af te vallen zou ik niet aan een deken beginnen als ze dat liever niet doet

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:56

Mijne staan gewoon met 200 grams deken in op de wei dag en nacht en met heel slecht weer gaan ze de stal op, Hij wilt niet echt aan komen, maar hij mist ook Enorm weinig spieren ,, Geef 1 Kilo Care 4 life per dag en flink wat hooi,

Iemand nog Tipss ?

blackflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-15 22:59

Ik wilde de mijne vanaf morgen muesli geven,en dan mengen met mais meel.
Daar schijnen ze ook van aan te komen mijn volbloed is 20 jaar en nog steeds hetzelfde kruitvat als vroeger.
Maar ze heeft wel een mooie ronde achterhand,maar mag op der midden hand inderdaad nog wat bespiering bij.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 11:55

Wees voorzichtig met mais(meel) ! Het bevat mega veel koolhydraten ( suikers dus ) die een paard ook nog eens niet goed kan verteren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 12:14

Iones is afgelopen zomer wat afgevallen. En hij komt niet meer bij. Hij krijgt nu `ouwe l u l l e n voer` ofwel seniores. Dit houdt hem verder op gewicht. Ik vermoed dat hij cushing heeft gekregen. Hij is ook zijn alpha rang kwijt in de groep. Het is niet koud en ik geef hem geen deken op. Tenzij het wel heel koud word en ik zie dat hij zich niet meer warm kan houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 16:57

Kun je seniores ook in een afgesloten emmer laten weken?
jwel toch?
Met kokend water erop...
Hoeveel delen water kan je t beste doen op een halve schep?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:01

1/2 schep droge sp = + 3 maal halve schep water. 1 1/2 schep gevuld met water dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 17:12

Ik geef nu elke dag 1 schep pavo 18plus, daar trekt ie al wel op bij.
maar twijfel nu om af en toe ook maar seniores te geven.
jammere is dat wij op stal geen krachtvoer kunnen opslaan en ik thuis ook maar beperkt ruimte heb.
staat nu 1 ton in de schuur maar meer kan eigenlijk niet..
liefste los ik t met 1 soort voer op.
Hij is niet mager maar wat 'bloot'.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 19:18

Anoniem schreef:
Kun je seniores ook in een afgesloten emmer laten weken?
jwel toch?
Met kokend water erop...
Hoeveel delen water kan je t beste doen op een halve schep?

Doe ik altijd, met koud water. En altijd in een afgesloten emmer om te voorkomen dat er ongedierte in duikt. Ik maak het altijd in zijn geheel nat, maar hoeveel delen water op welke schep weet ik niet.

Het is trouwens wel zo dat het met kokend water sneller weekt. Dan doe je er twee x zo snel over.

De seniores geef ik om twee redenen
- meneer laat zich, ook verdoofd, niet behandelen door de tandarts dus zijn gebit is niet meer zo geschikt voor hard krachtvoer
- seniores bevat bietenpulp, en dat bevat veel ruwe celstof zoals hooi, wat goed is voor de darmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-15 20:28

Ik ga maar speedibeet bij voeren, naast de 18plus muesli. zie toch wel voordelen van die beide voeders samen.