Nu heb ik een beetje ruzie op een Belgisch forum met iemand. Zij vind dat élk paard het op alleen hooi moet kunnen redden. Mijn paard heeft een tijd op enkel a volonté hooi gestaan na een operatie en dat ging goed, ze stond een beetje te vet zelfs. Maar toen ik er terug mee begon te rijden ben ik na enkele weken terug gaan korrel geven, ze had amper energie (moest haar haast vooruit stampen) en ze begon gewicht te verliezen. Rustig opgebouwd naar een schepje per dag toen en ze kreeg weer energie en bleef op haar ideale gewicht staan.
Nu beweert de persoon dat een paard dat zonder korrel op a volonté hooi afvalt, sowieso iets verkeerd mee is. Dat ze niet gezond is. DA heeft haar van de zomer binnenstebuiten gekeerd, bloedonderzoek was volledig in orde (uitgebreid laten doen), voor haar is ze dus zo gezond als een visje... Kwam dan meteen de aanval dat mijn DA er niets van kent :S.
Zou ze gelijk hebben? Ik vind dat ze overdrijft, paard is helemaal onderzocht en gezond, en staat ook redelijk zwaar in het werk... Als ze niet in het werk staat, heeft ze ook helemaal geen krachtvoer nodig.
Ik geef echt heel veel om mijn paard, heb haar speciaal verhuisd naar een stalling met 24/7 weidegang met vriendje en onbeperkt hooi aan dezelfde prijs dan mijn vorige stal, terwijl ik op mijn vorige stalling véél meer faciliteiten had (poetsplaats, mogelijkheid tot afspuiten, solarium, binnenbak, longeerpiste, dat heb ik nu allemaal niet meer), maar daar kon ze weinig buiten. Dus in het belang van mijn paard gedacht en haar naar de huidige stalling verhuisd. Dat ik voor hetzelfde geld minder luxe heb neem ik er met plezier bij, ze is hier echt heel gelukkig en glanst als een spiegel.
Momenteel geeft mijn staleigenaresse 2x daags een kleine schep Aveve Calm Mix. Ze wordt 5/6x per week toch een 45min vrij intensief gereden. Daar begint ze dus lichtjes op in te vallen nu het winter wordt. In de zomer stond ze ideaal, echt perfecte gewicht.
Ik ga nu Equifyt Zupa bijvoeren en hoop dat we daarmee haar deze winter op het ideale gewicht kunnen houden. Bietenpulp deed niet zoveel bij haar en teveel luzerne mag ik in verband met een gevoelige maag niet geven. Zou ik nog wat anders kunnen geven, moest het met de Zupa niet lukken?