[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 21:06

Op het eerste gezicht lijkt ze inderdaad niet dik!

Ik zal mijn speklap ook eens voorstellen.
Haflinger ruin van 18 jaar, zoals ik eerder al postte is hij ruim 2 jaar geleden van mij geworden, kwam vol uit het (manege)werk en 24/7 op stal, ineens bij mij (opgebouwd tot) 24/7 op de wei en alleen maar wandelen en af en toe fietsen i.v.m herstellende van gezondheidsproblemen.. Pas sinds een jaartje rijden we weer (recreatief).

Zo zag hij er uit op 28/06/2013, de dag dat hij van mij werd, lekker op de wei:
Afbeelding
Afbeelding

En nu zo (op 07/10/2015..) :x :o (Manen zaten even zo gevlochten voor het scheren hoor :P)
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil hem echt weer wat minder vet/slanker hebben.. Zijn conditie is ook behoorlijk slecht. Ik sta nu sinds 4 maanden op een andere stal, waar ik zelf bepaal wat en hoeveel brok hij krijgt. In het weideseizoen staat hij overdag op een (arme, wel mega grote) wei en 's nachts op stal. Van de winter kunnen ze niet op de wei, dan zal hij overdag een poosje in de (zand)paddock gaan.
Tevens heb ik op deze stal gewoon een goede rijbak op het terrein (in plaats van 25 minuten stappen langs een 80-km weg) dus ik kan de winter ook gewoon lekker actief blijven met hem! Ik probeer zijn beweging nu langzaam op te bouwen, wat lastig is omdat we steeds als we lekker bezig zijn, een dip hebben (zijn gezondheid of de mijne). Maar ik denk wel dat het bij hem vooral in de beweging (of meer het gebrek aan) zit. Ik vind het wel lastig om een "trainingsschema" samen te stellen voor hem, wat kan ik doen, hoe vaak, hoe veel, hoe lang, welke oefeningen, etc. Ook heb ik niet echt een doel/motivatie met rijden (in de bak), dus ik hobbel maar wat rond, maar hier hoop ik binnenkort verandering in te kunnen brengen.

Maar al met al, wil ik hem nu écht regelmatiger rijden/longeren, we fietsen nog steeds buiten en we rijden ook graag buiten. Ik ga gewoon die-hard door bikkelen in de winter (ik kan zooooo slecht tegen kou en heb een spuughekel aan regen/slecht weer, maar dat is dan jammer. Thermokleding en regenjas aan en rijden!)
En ik hoop dat dit topic ook een beetje motiverend werk :D

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:23

Nivada ik weet natuurlijk niet of het daardoor komt. Mijn paard staat momenteel op een andere stal, dus daar heeft ze het net niet. Als ze terug komt en het dan weer krijgt weet ik zeker dat het daardoor komt.

Yinthee schreef:
Op het eerste gezicht lijkt ze inderdaad niet dik!

Ik zal mijn speklap ook eens voorstellen.
Haflinger ruin van 18 jaar, zoals ik eerder al postte is hij ruim 2 jaar geleden van mij geworden, kwam vol uit het (manege)werk en 24/7 op stal, ineens bij mij (opgebouwd tot) 24/7 op de wei en alleen maar wandelen en af en toe fietsen i.v.m herstellende van gezondheidsproblemen.. Pas sinds een jaartje rijden we weer (recreatief).

Zo zag hij er uit op 28/06/2013, de dag dat hij van mij werd, lekker op de wei:
[ [url=m/xhniEd.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/cbTS9I.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nu zo (op 07/10/2015..) :x :o (Manen zaten even zo gevlochten voor het scheren hoor :P)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik wil hem echt weer wat minder vet/slanker hebben.. Zijn conditie is ook behoorlijk slecht. Ik sta nu sinds 4 maanden op een andere stal, waar ik zelf bepaal wat en hoeveel brok hij krijgt. In het weideseizoen staat hij overdag op een (arme, wel mega grote) wei en 's nachts op stal. Van de winter kunnen ze niet op de wei, dan zal hij overdag een poosje in de (zand)paddock gaan.
Tevens heb ik op deze stal gewoon een goede rijbak op het terrein (in plaats van 25 minuten stappen langs een 80-km weg) dus ik kan de winter ook gewoon lekker actief blijven met hem! Ik probeer zijn beweging nu langzaam op te bouwen, wat lastig is omdat we steeds als we lekker bezig zijn, een dip hebben (zijn gezondheid of de mijne). Maar ik denk wel dat het bij hem vooral in de beweging (of meer het gebrek aan) zit. Ik vind het wel lastig om een "trainingsschema" samen te stellen voor hem, wat kan ik doen, hoe vaak, hoe veel, hoe lang, welke oefeningen, etc. Ook heb ik niet echt een doel/motivatie met rijden (in de bak), dus ik hobbel maar wat rond, maar hier hoop ik binnenkort verandering in te kunnen brengen.

Maar al met al, wil ik hem nu écht regelmatiger rijden/longeren, we fietsen nog steeds buiten en we rijden ook graag buiten. Ik ga gewoon die-hard door bikkelen in de winter (ik kan zooooo slecht tegen kou en heb een spuughekel aan regen/slecht weer, maar dat is dan jammer. Thermokleding en regenjas aan en rijden!)
En ik hoop dat dit topic ook een beetje motiverend werk :D

Haha ik herken je verhaal zo erg! Mijn paard was ook slanker toen ze kwam. Wij rijden verder wel actief, mijn paard heeft echt haar krachtvoer nodig daar kan ik niet in minderen. En ik vind ruwvoer erg belangrijk dus ook daar wil ik niet in minderen. :')
Er werd mij laatst verteld dat als je je ruwvoer nat maakt, dit al wat scheelt.
Ik denk dat consequent trainen het belangrijkste is, ook met slecht weer. :D Haha.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:11

Je kunt ruwvoer weken. Wat ze nog wel eens bij hoefbevangen paarden doen, omdat na 1 uur weken in water, 25-30% suikers eruit geweekt zijn. Nat maken doet alleen maar iets voor hoestende paarden.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:16

ohjajoh6 schreef:
Je kunt ruwvoer weken. Wat ze nog wel eens bij hoefbevangen paarden doen, omdat na 1 uur weken in water, 25-30% suikers eruit geweekt zijn. Nat maken doet alleen maar iets voor hoestende paarden.

Sorry, dat bedoel ik ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:19

Oh het was ook van mij alleen maar goed bedoeld hoor, ik durf niet eens foto's van mijn dikkerds te laten zien, maar ik lees hier wel graag mee, omdat ik met precies dezelfde problemen als jij zit...

grotendeels ruwvoer als voeding en daar worden ze dus ook dik van en ga ik het wegen, staan ze binnen no time met maag/darmproblemen, omdat ze dan niet constant beschikking hebben over ruwvoer, is om gek van te worden.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:22

Ja dat probleem heb ik dus ook.... Geef ik onbeperkt kan ik ze rollen! Ik kan om 8.00 uur wat geven en dan om 18.00 uur pas weer en dan staan ze te lang zonder? Nu staan ze nog op het gras met 3x een plakje hooi maar als ze straks van het land af gaan weet ik nog niet hoe ik het ga doen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:33

ohjajoh6 schreef:
Oh het was ook van mij alleen maar goed bedoeld hoor, ik durf niet eens foto's van mijn dikkerds te laten zien, maar ik lees hier wel graag mee, omdat ik met precies dezelfde problemen als jij zit...

grotendeels ruwvoer als voeding en daar worden ze dus ook dik van en ga ik het wegen, staan ze binnen no time met maag/darmproblemen, omdat ze dan niet constant beschikking hebben over ruwvoer, is om gek van te worden.

Zo vatte ik het ook niet op! Ik zei het zelf verkeerd. :') Maar ja lastig! Ik weet het zelf soms ook niet meer. Misschien geef ik wel gewoon veel te veel snoepjes haha.
Mijn paard krijgt ruwvoer om 7u, 12u, 16,30u en 21u. En krijgt 2 keer op een dag 0,5 kg care for life muesli en 1 keer op een dag 0,5 kg haver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:42

Ik heb dan ook nog eens het grote probleem dat beweging geven er gewoon niet echt meer inzit. Wegens ziekte bij mijzelf maar ook met mijn pony met cushing/ir is eigenlijk alleen nog maar recht toe recht aan te wandelen/bewegen en grote paard is ook niet meer geschikt voor sport maar alleen recreatie. Ik vind het echt vreselijk moeilijk gewoon, en weet grootste gedeelte van de tijd niet of ik het nu wel of niet goed doe, probeer de kilo's er ook gewoon af te kijken, wat natuurlijk helemaal niet lukt... :o
Maar het weken, werkt dus wel, ik doe dat namelijk voor mij kleine pony, standaard met het hooi wat ze op stal krijgt, maar meer omdat ik als de dood ben dat ze hb word.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:49

Ik zou als ze écht te dik is toch de 1,5kg krachtvoer schrappen en vervangen voor een vitamine korrel.
Bij ons krijgen ze 's ochtends een plak hooi. Buiten op de plaat 1 plak, momenteel 3u weidegang (in de zomer 2uur) en 's avonds 1 plak hooi. Doorlopend beschikking tot wat tarwestro, is het enige wat ik onbeperkt kan geven maar waar ze ook af en toe mee stoppen x). Als ik m'n merrie doorlopend hooi tot haar beschikking zou stellen houd ze nooit meer op met eten xD. 'S avonds krijgt ze dan ook 150gram metazoa en 100 gram muesli omdat ze het anders niet moet x).
Laatst bijgewerkt door Kasmir op 22-10-15 12:52, in het totaal 2 keer bewerkt

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:50

Hier 1 met stoffenallergie dus stro valt af...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:53

Heb je al een kleinmazige slowfeeder staan?

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:53

Dit is een recente foto van mijn paard. Ze heeft echt een ''hangbuik''. En dat zonder veulens! :') Ik kan geen krachtvoer schappen, heb het geprobeerd om te minderen maar ze komt dan echt wel energie te kort met rijden..
Afbeelding

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 12:58

Kasmir schreef:
Heb je al een kleinmazige slowfeeder staan?

Bak met rooster en een 3x3 net, van 2x2 werd mijn ruin echt gefrustreerd en trok zo hard dat er binnen een dag een gat in zat maar die is verkocht dus kan het weer proberen maar mijn Haf is wel een echte slopert...

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:02

Dan moeten we toch met z'n alle met de paarden naar de Veluwe een week buitenritten maken :'). Uiteindelijk werkt lange tijd rijden op een niet te hoge hartslag toch het beste voor de vetverbranding.

Heb in die van mij idd ook een 3x3 zitten. Het moet ook geen paardje pesten worden. De 4jarige zal ook met 2x2 nog prima uit de voeten kunnen maar haar 21jarige moeder niet :).

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:22

Heb ik even mazzel dat wij op de Veluwe wonen. :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:07

nann_ maak mij maar jaloers :')

hebben jullie dat ook? Staat sinds kort een nieuwe vrouw op stal. Stelde mezelf even voor en kwamen aan de praat. Ze zei: "Die van jou is echt een dik beest! Waarom doe je er niks mee?" :\
Legde er uit dat ik bezig was met afvallen en dat we al op de goede weg waren.
Ze was verbaast dat mijn paard nog hooi kreeg. "Hoezo krijgt ze dan hooi? Worden ze alleen maar dik van! en dan staat ze ook nog op stro. Op zaagsel zetten en alleen maar krachtvoer." Had geen zin om haar helemaal te gaan uitleggen dat paarden niet kunnen leven van 2 keer daags krachtvoer.

Gelukkig is zij de enige die er zo over denkt en mogen vrij weinig mensen haar op stal.

edit: Die van mij heeft ook een hangbuik en heeft geen enkel veulen gekregen :')

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:24

Hahaha nee dat is echt gewoon alles wat je niet moet doen in een zin, ook een gave. Raar mens x).
Heb ik verder geen last van, maar er staan ook 2 paarden bij ons bij mensen thuis dus hele andere situatie :P.

Maarm Nann_ jaloers!!! Dan komen we allemaal met een tentje bij jou in de achtertuin buitenritten op de Veluwe maken.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 15:30

Kasmir schreef:
Hahaha nee dat is echt gewoon alles wat je niet moet doen in een zin, ook een gave. Raar mens x).
Heb ik verder geen last van, maar er staan ook 2 paarden bij ons bij mensen thuis dus hele andere situatie :P.

Maarm Nann_ jaloers!!! Dan komen we allemaal met een tentje bij jou in de achtertuin buitenritten op de Veluwe maken.

Ja haha, vond het ook wel knap dat het haar lukte in 1 zin :')

Ik kom ook in een tentje erbij!

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:10

Kasmir schreef:
Dan moeten we toch met z'n alle met de paarden naar de Veluwe een week buitenritten maken :'). Uiteindelijk werkt lange tijd rijden op een niet te hoge hartslag toch het beste voor de vetverbranding.

Heb in die van mij idd ook een 3x3 zitten. Het moet ook geen paardje pesten worden. De 4jarige zal ook met 2x2 nog prima uit de voeten kunnen maar haar 21jarige moeder niet :).

Ik wil ook mee :j.

Mijn pony moet 70 kg afvallen.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:59

Weten jullie hoeveel jullie paarden wegen?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:11

Ongeveer door de meetlint... Maar ik vertrouw die niet helemaal hihi en weet ook niet zeker of ik op de juiste plaats meet :D

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 06:40

De veearts die er maandag was om in te enten schatte haar op meer dan 500 kg %) (en het is een grote d-pony). Ze moet rond de 70 kg afvallen. Ga haar ook met meetlint checken van het weekend.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 09:11

Ik heb geen idee. Hoe doe je dat met een meetlint?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:21

Ik weet het ook niet, gebruik gewoon m'n ogen en handen om te voelen en zien waar ze te zwaar is. Probleem met Luus is ook dat ze bijvoorbeeld geen dikke buik heeft dus denk niet dat ik er wat aan zal hebben.

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:14

Hoi!
Mijn pony die ik hier al eerder heb laten zien is een tijdje geleden hoefbevangen geworden. Dierenarts/hoefsmid etc. zijn er bij geweest. Hij heeft medicijnen gehad (pijnstillers&ontstekingsremmers), laatste tijd hebben we die mogen afbouwen en hij staat nu helemaal zonder. Gaat erg goed met hem, loopt niet meer kreupel op zachte ondergrond en al een heel stuk minder gevoelig op harde ondergrond.

Hij staat momenteel in een grote paddock waar hij genoeg zelf kan bewegen met alleen hooi en water. Nu zei de dierenarts dat hij naast hooi en water alleen Speedibeet mag eten. Omdat hier geen suiker in zit. Maar dit word toch vaak gevoerd bij paarden die te dun zijn?