Ik zal mijn speklap ook eens voorstellen.
Haflinger ruin van 18 jaar, zoals ik eerder al postte is hij ruim 2 jaar geleden van mij geworden, kwam vol uit het (manege)werk en 24/7 op stal, ineens bij mij (opgebouwd tot) 24/7 op de wei en alleen maar wandelen en af en toe fietsen i.v.m herstellende van gezondheidsproblemen.. Pas sinds een jaartje rijden we weer (recreatief).
Zo zag hij er uit op 28/06/2013, de dag dat hij van mij werd, lekker op de wei:

En nu zo (op 07/10/2015..)

Ik wil hem echt weer wat minder vet/slanker hebben.. Zijn conditie is ook behoorlijk slecht. Ik sta nu sinds 4 maanden op een andere stal, waar ik zelf bepaal wat en hoeveel brok hij krijgt. In het weideseizoen staat hij overdag op een (arme, wel mega grote) wei en 's nachts op stal. Van de winter kunnen ze niet op de wei, dan zal hij overdag een poosje in de (zand)paddock gaan.
Tevens heb ik op deze stal gewoon een goede rijbak op het terrein (in plaats van 25 minuten stappen langs een 80-km weg) dus ik kan de winter ook gewoon lekker actief blijven met hem! Ik probeer zijn beweging nu langzaam op te bouwen, wat lastig is omdat we steeds als we lekker bezig zijn, een dip hebben (zijn gezondheid of de mijne). Maar ik denk wel dat het bij hem vooral in de beweging (of meer het gebrek aan) zit. Ik vind het wel lastig om een "trainingsschema" samen te stellen voor hem, wat kan ik doen, hoe vaak, hoe veel, hoe lang, welke oefeningen, etc. Ook heb ik niet echt een doel/motivatie met rijden (in de bak), dus ik hobbel maar wat rond, maar hier hoop ik binnenkort verandering in te kunnen brengen.
Maar al met al, wil ik hem nu écht regelmatiger rijden/longeren, we fietsen nog steeds buiten en we rijden ook graag buiten. Ik ga gewoon die-hard door bikkelen in de winter (ik kan zooooo slecht tegen kou en heb een spuughekel aan regen/slecht weer, maar dat is dan jammer. Thermokleding en regenjas aan en rijden!)
En ik hoop dat dit topic ook een beetje motiverend werk