[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:15

maar hoeveel voer je nu van alles ? Dus van hooi, van de sanequi, van de pulp etc.

Jientis

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:20

Hooi: onbeperkt op stal(van 17u-8u)
Mais: 1 schepje
sanequi senior: 1 schep ' smorgens en 1 schep 's avonds samen met 1 schep onderhoud omdat hij dit vroeger kreeg ( 2 scheppen)
Voederbieten: 2 's avonds
rode biet: 1 's avonds
Soms nog wat bietenpulp apart tegen 21u.
Ik vind het al zo veel...

Kan het zijn dat je zijn ribben ziet door spierverlies of mag het dan ook niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:24

overigens is de mijne ook niet mager hoor.
Maar er mag net iets een 'laagje' overheen.
Omdat er in de pavo18+ veel eiwit zit voer ik dat dus voor oa de bovenlijn.
Misschien iets meer geven.

Geef nu dagelijks 1 schep. (hij staat 24.7 buiten met vrijwel onbeperkt ruwvoer,wat wel arm is)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:27

Jientis schreef:
sanequi senior: 1 schep ' smorgens en 1 schep 's avonds samen met 1 schep onderhoud omdat hij dit vroeger kreeg ( 2 scheppen)

Hmmm nog wel vaag zo. Heb je enig idee hoeveel kilo hooi je paard eet ? En kan hij nog goed kauwen ?
En hoeveel is 1 schepje mais aan gewicht en 1 schep sanequi ? in kilo's.
Plus hoeveel hoort je paard ongeveer te wegen ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:44

Ik zou beginnen met alles te wegen (het liefst 4 porties). 1 schep voer kan wisselen tussen 600 en 1200g afhankelijk van het product (en de schep en wie er schept). Het liefste ook de hooinetten, zo nodig 's avonds en 's ochtends als hij veel in zijn net laat zitten.

Zonder extra informatie zou ik de mais weglaten aangezien hij al koliekgevoelig is (wel met een kwart schep per 2 dagen afbouwen) en rustig aan olie gaan toevoegen (35-50mL per 2 dagen toevoegen). Als het gaat om een paard van 500kg mag je maximaal 500mL olie voeren, maar over het algemeen raad ik niet meer dan 250mL aan om mee te beginnen. Ik gebruik zelf zonnebloemolie, maar als je bang bent voor de scheve omega 3:6 verhouding dan zou ik kiezen voor koolzaadolie of lijnzaadolie. Beide zijn duurder en in ieder geval lijnzaadolie veroorzaakt een negatieve vitamine E (verbruikt meer vitamine E dan in het product zit om te verteren).

Smurflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:24

Na van alles geprobeerd te hebben ben ik op het volgende uitgekomen. Seniores Priores van Subli. Daarnaast nog bietenpulp en een scheutje zonnebloemolie.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 17:47

Mizora schreef:
... in ieder geval lijnzaadolie veroorzaakt een negatieve vitamine E (verbruikt meer vitamine E dan in het product zit om te verteren).

Wat een onzin; dit geldt nl voor alle plantaardige oliën...

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 18:27

Ik zal de weegschaal straks eens meenemen:-)
Hij krijgt al 150-200 ml olie over zijn voer en ik wissel af tussen zonnebloem, mais of lijnzaadolie...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:11

Anoniem schreef:
Maar in sp zit ook pulp...
Ik heb geen plek voor meerdere tonnen dus zoek echt 1 voer..

In Sb zit pulp maar weinig eiwitten. Hoeveel pulp er in zit weet ik niet. In pulp zitten ook geen eiwitten maar wel dat andere stofje wat aanzet. Sb bestaat niet alleen uit pulp maar zit ook nog iets anders in. In pulp zit alleen pulp :D vandaar het advies ook om er luzerne bij te voeren voor de eiwitten en smaak
Dat is wat mij is wijsgemaakt :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:29

Nadeel van en lucerne en pulp samen voeren is de scheven calcium : fosfor verhouding. Geeft niet als je er maar weinig van geeft, maar anders geen goede combi zonder dat je er weer zemelen of granen bij moet voeren.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:35

Jientis schreef:

Ik zou hem bij gaan voeren met hooi op de wei als je daar de mogelijkheid voor hebt. Tenzij je er hele lap grond hebt waar nog lang gras op staat, maar hier is op de wei ook echt niet meer voldoende gras.

Waarom voer je voederbieten en rode niet? Zit daar niet veel suiker in? Lijkt mij geen geschikt paardenvoer.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 22:54

Mijn paard is momenteel ook aan de schrale kant, wij hebben ook koeien op stal, die mais krijgen. Kan ik dit aan mijn paard voeren of is dit erg ongezond ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 11:04

madamX schreef:
Mizora schreef:
... in ieder geval lijnzaadolie veroorzaakt een negatieve vitamine E (verbruikt meer vitamine E dan in het product zit om te verteren).

Wat een onzin; dit geldt nl voor alle plantaardige oliën...

Het is de algemene versie, dat is niet per se hetzelfde als onzin.

Vitamine E per 100g
zonnebloemolie: 50mg (sunflower)
olijfolie: 20mg (olive)
maiskiemolie: 34mg
lijnzaadolie: 1.26mg (flaxseed)
Koolzaadolie: 2.4mg (canola)
tarwekiemolie 200mg

Er zijn discussies hoeveel vitamine E gebruikt wordt door 100mL olie. Zonnebloemolie valt net wel, net niet in de neutrale zone. Ik voer bij meer dan 0.5mL zonnebloemolie per kg paard een vitamine E supplement.

Omega 3 en 6 bij olie
Afbeelding

De verhouding omega 3:6 is van belang, maar ook de totale hoeveelheid omega 6. Er wordt namelijk via het voer nog meer omega 3 en 6 toegevoegd en het gaat om de verhouding tussen die twee bekeken over het volledige rantsoen. Kokosolie is dus een goede, ondanks dat hij geen omega 3 bevat. Koolzaadolie heeft een verhouding 1:2 en is op dat punt is ook heel schappelijk. Lijnzaadolie heeft een verhouding 3:1 en kan dus flink rechttrekken.

Los van de olieën:
Voor paarden die aan moeten komen heb ik het volgende voer in mijn hoofd. Nog geen eigen ervaring mee (zelf geen magere paarden meer), maar de ervaringen die ik erover lees zijn eigenlijk allemaal positief. Zeker bij een paard dat minder ruwvoer eet is dit een voersoort waar dan ook veel vezel in zit:
Pure Feed Condition: http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 09:52

Dank je.
Hooi op de wei staat er maar hij is laag in rang dus kan er niet veel van eten. Maar ze hebben wel nog veel gras op de wel.
Omtrent de voederbieten: vooral als bezigheid op stal. Hij vindt het lekker en leuk.
De rode bieten zijn gewoon heel gezond en goed voor zijn mok en algmene weerstand.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:15

Ik ben nogsteeds op zoek naar een voeding waardoor paard wat dikker wordt en wat meer spieren aan kan maken.

Uit bloedonderzoek bleek dat hij een tekort aan eiwit had. Vandaag de weggevallen spieren.
Nu voer ik hem al een half jaar lucerne, maar dit doet niet veel.

Merriebrok, is dat nog een idee? Zo ja, hoe veel per dag dan?

Zijn er nog andere voedingsproducten met veel eiwit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 18:35

ik geef de pavo18+
twijfelde ook tussen die, of merrie/veulenbrok.
maar er mag nog wel een heel klein laagje bij, dus geef iets meer ervan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 19:48

Wieke schreef:
Ik ben nogsteeds op zoek naar een voeding waardoor paard wat dikker wordt en wat meer spieren aan kan maken.

Idd merriebrok of veulenbrok.
18 plus van Pavo.
Lucerne.
Fetura grasbrok.
Lijnzaad
Body builder van jepaardgezondenfit
condition brok van Pure feed

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 21:12

Maris schreef:
Wieke schreef:

Idd merriebrok of veulenbrok.
18 plus van Pavo.
Lucerne.
Fetura grasbrok.
Lijnzaad
Body builder van jepaardgezondenfit
condition brok van Pure feed

Ontzettend bedankt!
Ga het allemaal uitpluizen en kijken wat ik ga halen.

Hoeveel eiwit zou ik hem moeten voeren per dag?
Tussen een halve en een hele kilo zit al veel veel lijkt mij.

Wil niet ondervoeren qua eiwitten, anders schieten we nog niets op.

LGhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:03

Hallo,

Ik heb sinds een halfjaar een paard. Het paard kwam rond en gezond aan. Maar langzaam werd het paard drukker en erg onrustig. Hierdoor is hij erg afgevallen. Wanneer er andere paarden wegliepen ging hij steigeren in de stal, en enorm veel rondjes lopen, steeds poepen en kleine beetjes plassen. Hiervoor heeft hij stress control gekregen, werkte niet heel erg goed. Het paard is erg vermagerd hierdoor.
We hebben hem daarna verhuist, naar een stal met weinig onrust. Hij is nu een stuk rustiger, maar als er paarden weg gaan word hij nog steeds heel druk/steigeren/rennen ect. Hij is nu opeens ook heel bang voor verkeer, hij gaat dan steeds rennen.
We meten hem nu elke week op bij de buik, volgens het lint weegt hij nu 550kg. Hij is 1,70.
Hij word niet dunner, maar hij komt ook niet aan. De DA is erbij geweest, we hebben bloed laten prikken en mest onderzoek laten doen. Niks aan de hand. Tandarts is er ook bij geweest, gebit was heel slecht maar daar is nu al wat aan gedaan.
Hij krijgt op een dag:
2kg brok
2kg anti stress brok
Hooi
Weidegang

Heeft iemand nog een idee wat hij nog zou kunnen hebben, of nog tips om hem te voeren?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:26

Hoeveel hooi krijgt hij nu?
Wat voor brok krijgt hij nu?
Zijn de kg's brok gewogen hoeveelheden of scheppen?
Is hij gecontroleerd op maagzweren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 22:40

Wieke, het gaat er bij eiwitten heel vaak niet om hoeveel je ervan voert, maar welke eiwitten je voert. Er zijn iets van 17 verschillende aminozuren die samen eiwit vormen. Is er een tekort aan een bepaald aminozuur, dat is dat aminozuur de bepalende factor voor de bruikbare hoeveelheid eiwitten.
Euh hoe leg ik dat nu uit ? In jip en Janneke taal van hoe ik het heb begrepen :
Stel je hebt van lysine 10 eenheden in het voer en van alle andere aminozuren 100 eenheden. Dan kan er maar van 10 eenheden van alle aminozuren eiwitten worden gemaakt. De rest , dus die 90 eenheden van die 16 andere aminozuren worden niet gebruikt en zijn balast voor het lichaam.
Daarom is het van belang de juiste aminozuren toe te voegen. Vaak zijn er van lysine en methionine tekorten in paardenvoer en die moet je dus toevoegen.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 23:35

Maris schreef:
Wieke, het gaat er bij eiwitten heel vaak niet om hoeveel je ervan voert, maar welke eiwitten je voert. Er zijn iets van 17 verschillende aminozuren die samen eiwit vormen. Is er een tekort aan een bepaald aminozuur, dat is dat aminozuur de bepalende factor voor de bruikbare hoeveelheid eiwitten.
Euh hoe leg ik dat nu uit ? In jip en Janneke taal van hoe ik het heb begrepen :
Stel je hebt van lysine 10 eenheden in het voer en van alle andere aminozuren 100 eenheden. Dan kan er maar van 10 eenheden van alle aminozuren eiwitten worden gemaakt. De rest , dus die 90 eenheden van die 16 andere aminozuren worden niet gebruikt en zijn balast voor het lichaam.
Daarom is het van belang de juiste aminozuren toe te voegen. Vaak zijn er van lysine en methionine tekorten in paardenvoer en die moet je dus toevoegen.

Soms is het niet makkelijk om paarden te hebben..

Denk je eindelijk eiwitrijk voer te vinden, komt er weer een ingewikkeld verhaal om de hoek kijken, aaaah :\

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 11:31

Bodybuilder brok van jepaardgezondenfit voegt juist deze aminozuren extra toe, grote kans dat dat bij de condition brok van pure feed ook zo is. En b.v. lucerne bevat veel aminozuren, zeer waarschijnlijk ook die 2 ( en anderen die als een tekort kunnen voorkomen ).

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 15:49

Maris schreef:
Bodybuilder brok van jepaardgezondenfit voegt juist deze aminozuren extra toe, grote kans dat dat bij de condition brok van pure feed ook zo is. En b.v. lucerne bevat veel aminozuren, zeer waarschijnlijk ook die 2 ( en anderen die als een tekort kunnen voorkomen ).

Bedankt voor je hulp!

Lucerne heb ik al voor hem, wil daar 1 van de 2 producten die je net noemde doorheen mixen.

Is het trouwens beter om voor of na rijden/longeren/bosrit dit te voeren imv opname?
Of als ze savonds op stal komen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 16:01

Vraag dat even aan degene waarbij je de brok koopt. Beide dames ( zowel van jepaardgezondenfit als van pure feed ) weten heel veel over voer etc.