[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evelyne

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 00:40

In een jaar kan veel gebeuren..
Persoonlijk zou ik mijn paard verhuizen naar een plek waar je wel de optie hebt om te voeren wat je zelf wil.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:26

Evelyne schreef:
In een jaar kan veel gebeuren..
Persoonlijk zou ik mijn paard verhuizen naar een plek waar je wel de optie hebt om te voeren wat je zelf wil.

Maar dat is toch niet normaal? Heb nog nooit een pensionstal meegemaakt waarbij je veel te kiezen hebt? Vaak staan ze op stro en krijgen ze goede kwaliteit kuil, dat is toch normaal?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:29

Wat is normaal? Niet iedereen heeft de luxe om een fijne pensionstal te kiezen waar je helemaal het voer zelf kunt regelen.

Wat je kunt doen is vragen of ze het kuil in een slowfeeder willen doen of willen mengen met schoon stro. Dit scheelt al. Verder zou ik uit geen van de krachtvoeren willen kiezen. Is het niet mogelijk om zelf een vitaminebrok te kopen en klaar te zetten zodat ze dat voeren? Met daarnaast eventueel een handje coolmix met de andere voerbeurten? Hier zit niet zo veel in en kan me voorstellen dat wanneer je maar 1x voert terwijl er 3 voerbeurten zijn, dit niet heel fijn is.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:49

Amanda schreef:
Wat is normaal? Niet iedereen heeft de luxe om een fijne pensionstal te kiezen waar je helemaal het voer zelf kunt regelen.

Wat je kunt doen is vragen of ze het kuil in een slowfeeder willen doen of willen mengen met schoon stro. Dit scheelt al. Verder zou ik uit geen van de krachtvoeren willen kiezen. Is het niet mogelijk om zelf een vitaminebrok te kopen en klaar te zetten zodat ze dat voeren? Met daarnaast eventueel een handje coolmix met de andere voerbeurten? Hier zit niet zo veel in en kan me voorstellen dat wanneer je maar 1x voert terwijl er 3 voerbeurten zijn, dit niet heel fijn is.

Bedankt voor je reactie! Dit is zeker een goed idee. Slowfeeder hebben we al liggen dus dat gaan we zeker doen. Hoeveel vitaminebrok adviseer je per voerbeurt. Het is een D-pony.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:06

Dat hangt van de vitaminebrok af die je neemt. Pavo Vital en Marstall Force geef je bijvoorbeeld minder van dan Vitalbix of Metazoa. Persoonlijk ben ik qua kwaliteit wel meer te spreken over Vitalbix. Maar Force is zeker ook een goede vitaminebrok en daar hebben ze maar 50-80 gr van nodig.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:40

Ik vind het niet normaal dat ze alleen maar kuil voeren..Daar heb ik tot nu toe nog nooit van gehoord.
Dat het goeie kwaliteit is is fijn maar in kuil zit gewoon teveel voor de meeste paarden,waar door ze dus heel erg dik worden. Bij mijn paard heeft dat er voor gezorgd dat hij IR heeft gekregen. Kuil is btw gemaakt voor koeien zodat ze goeie vette melk produceren. Ik kan mijn voer redelijk zelf regelen maar dat is dan alleen wat hij eet en niet hoeveel ruwvoer hij krijgt. Ik voer cavalor fiberforce bij en dat krijgt hij 2x per dag tijdens de krachtvoer voerbeurt. Een slowfeeder zou idd een oplossing kunnen zijn maar neemt niet weg dat hij dan nog kuil krijgt.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:06

Ik haak even aan.

En zie meteen... alleen kuil niet ok?
Heb al op meerdere pension plekken gestaan met paard en gaven ook alleen kuil.

Alleen waar ik nu sta waarschijnlijk teveel.
Hoeveel kg geef je een paard ? Van geschat 500 a 600 kilo?

In de ruif gingen al 3 emmers van 5 kg.
Leek mij een beetje veel.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:09

:wave:
Mijn Haflinger is ook aardig Hollands Welvaren (hij heeft lang - en plotsklaps - stilgestaan vanwege gezondheidsklachten en ging van nooit gras naar 24/7 weidegang in de zomer, dus hij had alle factoren om lekker vetjes te kweken! Nu weer aan het opbouwen qua beweging en afbouwen qua gewicht :) ) dus ik lees al een poosje stilletjes met jullie mee!

@ Nivada
Wat is voldoende ruwvoer?
Kuilgras is natter dan hooi, waardoor je meer water voert. Een paard heeft ca. 2 – 2,5 kg kuilgras per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 12 – 15 kg, afhankelijk van vochtgehalte van het kuilgras.

Hooi is over het algemeen constanter van kwaliteit en vochtpercentage. Een paard heeft per dag ca. 1,5 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht nodig. Voor een paard van 600 kg komt dit neer op 9 kg per dag(5-6 plakken).

(Bron: http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... C7NmS.dpuf)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:31

Oeh thanks!
Oh dan valt het in principe mee maar ze is toch echt te zwaar.
Meer bewegen gaat niet ivm mn eigen gezondheid doe op en neer gaat.

Hm misschien toch een te vette wei?
Ga eens overleggen met de eigenaren vd stalling.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 00:01

Ik val ook even binnen. Ben zelf geen voorstander van kuil, zeker omdat mijne nogal gevoelige darmpjes heeft.

Maar koeien Kuil is heel anders dan kuil wat aan paarden wordt gevoerd. Tenminste dat zou zo moete zijn. Bij paarden spreek je vaak over voordroogkuil, wat een veel hogere droge stof gehalte heeft dan koeien kuil en minder vet.
Als nog vind ik zelf hooi vaak beter en geschikter, zeker voor de wat sobere rassen of paarden die aan de maat zijn.

Maar roepen kuil is enkel voor koeien is wat kort door de bocht.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 15:51

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 18:18

Ik heb eindelijk het idee dat ik haar gewicht wat meer onder controle krijg! Qua rijden doen we nog niet veel anders vanwege een slechte bak, maar ze staat op een hele arme weide, snachts krijgt ze hooi en 1 handje brok en 1 schep haver per dag.

Afbeelding

We zijn er nog niet, maar zeker op de goede weg.
Afbeelding
Dit was ze 3 maand geleden.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 13:30

Ziet er al een stuk beter uit.

Ik hoef me geen zorgen meer over bel haar gewicht te maken. Want ze is verkocht.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 19:40

Afbeelding

Wat vinden jullie?

2 halve ikea zakjes hooi en 1 volle ikea zak in het hooinet per dag, geen brok en afentoe wat slobber. Ze stond op vlas maar nu weer op stro. Krijgt wel veel te weinig beweging en staat van 's ochtends tot 's avonds buiten.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 09:40

Vind jou paard niet te zwaar?
Juist mooi op gewicht..

Zal eens een foto maken van mijn olifant !
Baal als een stekker...
Vorige stalling te dun en nu te dik!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:37

Weet niet of ik dat hier ook mag vragen.
Maar heeft iemand ervaring met :
Afbeelding

Hij lijkt mij makkelijk te vullen in ieder geval en makkelijk te bevestigen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 12:48

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:23

Samblabla: ze is niet echt te dik. Mist alleen bespiering. Qua voer zit je wel goed. Beweging erbij zou beter zijn, ook voor de spieropbouw. Maar dat moet wel mogelijk zijn natuurlijk.

Jim gaat ook weer lekker. Minder voedzaam gras en kouder weer doet al een hoop. Beweging is niet gewijzigd, alleen buitenritten doen we in wat lager tempo omdat zijn vacht erg dik is. Over 2 dagen scheren, dus dan is dat ook weer opgelost :j
Ondanks dat hij nog steeds te dik is, is zijn conditie wel echt heel goed.

Op de foto ziet hij er goed uit, maar hij heeft nog aardig wat vet op de ribben en schouders. En hij is niet overbouwd, de grond is wat ongelijk :+
Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:17

Wij zijn op afvalweek :D Zijn een paar daagjes op "vakantie" naar de Veluwe. We gaan een paar flinke ritten maken en hopelijk valt mevrouw dan een beetje af. Kreeg te horen dat ze dik was, maar er voor de rest erg goed uitzag. Glimmende vacht, goede conditie, mooie hoeven :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 17:19

Leuk! Veel plezier! Helpt goed voor het afvallen dat soort dagen :j :D

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 15:59

Wat vinden jullie van haar?
Afbeelding

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:18

Ik heb al even niet gereageerd maar ik lees nog steeds mee! :D

Nivada schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb een soort gelijke slowfeeder waar ik erg over te spreken ben! Wel heeft mijn paard sinds dien wondjes aan beide zijkanten van haar lip. Ze helen nu wel, het kan ook zijn dat er iets in het land was waar ze zich aan gesneden heeft maar ik heb het land nagelopen en daar was niks te zien dus ergens ben ik bang dat ze zich daaraan heeft verwond.

M-nouska: Ik vind haar er goed uit zien! Maar een paar lange ritten kan nooit kwaad. Waar ben je op de Veluwe?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 16:23

Nann__ schreef:
M-nouska: Ik vind haar er goed uit zien! Maar een paar lange ritten kan nooit kwaad. Waar ben je op de Veluwe?

Fijn. Blijf ook steeds verder gaan met afvallen. We zitten rond Epe, Nunspeet :D Echt een prachtig gebied. <3

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 08:34

Nann__ schreef:
Ik heb al even niet gereageerd maar ik lees nog steeds mee! :D

Nivada schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb een soort gelijke slowfeeder waar ik erg over te spreken ben! Wel heeft mijn paard sinds dien wondjes aan beide zijkanten van haar lip. Ze helen nu wel, het kan ook zijn dat er iets in het land was waar ze zich aan gesneden heeft maar ik heb het land nagelopen en daar was niks te zien dus ergens ben ik bang dat ze zich daaraan heeft verwond.

Oh jee,
dus hij zou misschien wat scherp kunnen zijn? Hm...
Tot nu toe doet ze het met een gewoon net, maar ze is zon schrok op!

M_nouska: ik vind haar er ook prima uitzien. Zit mooi laagje op. Zou het zo laten.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:34

Bij mij wil het nog niet heel erg vlotten alhoewel m'n instructrice zegt dat er telkens wel ietspietsie vanaf gaat.
Van een afstandje lijkt ze best wel slank :')
Afbeelding

Maar ze heeft echt van die vetpockets zitten bij haar staart aanzet, haar schouders en bovenop haar hals.
Afbeelding