In de meeste paardenvoeders wordt vitamine k3 uit menadion toegevoegd. Dit is de synthetische K1 variant die in humane voeding verboden is vanwege zijn giftige en carcinogene werking. Vit K3 is echter veel goedkoper dan de natuurlijke varianten. In principe maakt een paard ook voldoende vitK aan in de darm. Weet iemand of er paardenvoer bestaat dat vrij is van vitK?
Dit verhaaltje stond hier op bokt. maar wat daar van waar is geen flauw idee.
Peet_Paneel
Geplaatst: 10-01-13 22:35
Wat ik me afvraag over de brokjes die in de Vito zitten, hoe deze zo mooi hard en goed gevormd geperst zijn aangezien ik altijd heb geleerd dat je alleen met melasse een mooi hard geperst brokje kan krijgen. Maar Volgens Marstall zit er geen melasse in de Vito. Hoe kan dit dan?
Dit heb ik weg vanuit de Hipro Flexible move. deze brokjes zijn zeer klein en kruimelen aardig. Volgens hun omdat er geen melasse inzit of aan toe is gevoegd.
Ik weet zo niet waar de brokjes van de Vito mee gemaakt zijn, maar ik weet wel dat als er staat dat iets zonder melasse is dat het ook echt zonder melasse is. Marstall is een eerlijk voer vraag het inderdaad maar na aan Marstall zelf en natuurlijk krijg je een eerlijk antwoord.
Kun je jouw stellingen misschien onderbouwen? Je vraagt een paar keer naar de vit. K en doet een bewering. Maar kun je je bewering ook staven? Niet als aanval bedoeld hoor, maar puur uit interesse
Ik heb niet een keer naar vitamine K3 gevraagd. Enkel hier gelezen.
Vanuit mijn medische achtergrond weet ik dat het in de humane geneeskunde niet gebruikt mag worden om zijn carcinogene (kankerverwekkende) werking. Je kan hier volop (veelal Engelstalige) onderzoeken van vinden.
De niet synthetische K1 is vele malen duurder en zal om die reden ook niet toegevoegd worden.
Sorry, ik verwarde vonneke met yv_on Ik heb artikelen gelezen over K3, maar wat ik tegenkom is veelal onderzoeken en wetenschappelijke verwijzingen. Echter worden wetenschappelijke verwijzingen nogal eens weerlegd en aangepast aan de verwachtingen van de onderzoekers en is een en ander afhankelijk van/beinvloedbaar door degene die de onderzoeken financiert. Wat niet inhoud dat het een en ander niet waar hoeft te zijn. Maar, zoals met sommige andere vitaminen, heeft ook de dosering en de toepassing invloed. Ik denk toch dat je met deze vraag terecht komt bij de nutrinisten van Marstall...
Vitamine K omvat een groep verbindingen met een gemeenschappelijke kern van menadion (2-methyl-1,4-naftochinon) en een zijketen op de 3-positie. De verbindingen verschillen in de aard en lengte van die zijketen.
Vitamine K1 (fyllochinon, fylloquinon, fytomenadion) heeft een fytyl-zijketen. Deze vorm is vooral te vinden in groene bladgroenten (zoals spinazie, broccoli, spruitjes en bloemkool), evenals in algen en plantaardige oliën. Tijdens hydrogenering van plantaardige oliën wordt fyllochinon omgezet in het minder biologisch actieve dihydrofyllochinon. Ongeveer 90% van de vitamine K-inname in een typische westerse voeding is afkomstig van vitamine K1. Vitamine K2 (menachinon, menaquinon, afgekort MK) heeft zijketens gebaseerd op herhalende onverzadigde 5-koolstof (prenyl) eenheden. De lengte van de zijketens verschilt en het aantal prenyl-eenheden wordt aangeduid met het cijfer achter de MK-afkorting: MK-4 (menachinon-4) wordt niet door bacteriën geproduceerd, maar wordt door dieren (inclusief mensen) geproduceerd uit fytomenadion. Het is in lage concentraties aanwezig in vlees en eieren. MK-6, MK-7, MK-8 en MK-9 zijn vormen van vitamine K die door bacteriën geproduceerd worden en dus in gefermenteerd voedsel worden aangetroffen, zoals schimmelkaas en bacteriekaas. Met name het Japanse voedingsmiddel natto is een rijke bron van MK-7. Ook in de microbiële flora van de dikke darm vindt in beperkte mate productie van vitamine K2 plaats. In hoeverre dit beschikbaar is voor absorptie is onderwerp van discussie. Vetoplosbare vitamines worden vooral in het ileum opgenomen. In een typisch westers voedingspatroon bestaat ongeveer 10% van de vitamine K-consumptie uit vitamine K2. Vitamine K3 (menadion). Menadion heeft geen zijketen en heeft zelf ook geen vitamine K activiteit; het is een provitamine K. Het wordt vaak de synthetische vorm van vitamine K genoemd, hoewel bacteriën het ook kunnen aanmaken. Gewervelde dieren zijn in staat menadion om te zetten in MK-4 door een 4-prenyl zijketen toe te voegen op de 3-positie. Vitamine K3 is toegestaan voor verwerking in diervoeding, toevoeging in voedingsmiddelen of farmaceutische producten voor menselijke consumptie is echter niet toegestaan.
Ik lees toch dat veel mensen de vito geven. Merken jullie niets aan je paard dat ie minder energie krijgt? Ik heb het ook een tijdje gevoerd als advies van marstall maar vond het niet veel toevoegen naar wat ik zocht. daarbij gaf ik ruim 1,5 schep per dag, slobber en behoorlijk wat hooi per dag. En de prijs... best bedrag.
Over gegaan naar de corn.. paard at het slecht. toen de naturel. ging beter. Periode mee gedaan aan die test van pavo. C4L. dat is ook niet alles.
Ga weer terug naar de naturel... maar weet iemand zo uit zijn hoofd welke voersoorten van marstall laag tot normaal liggen met eiwitten en zetmeel/suikers?
hier ook genoeg energie met de vito, onze hb shet gaat als de brandweer, dan te bedenken dat ik haar 2 maanden geleden bijna in zou laten slapen, ze loopt weer lesjes mee en is super fanatiek. de andere ook genoeg energie. maar goed lopen hier 2 a 3 keer per week uur, 1,5 uur. geef ze wel een scheutje olie er over heen.
de eerste rekening van marstall binnen, vrij duur voer dus ben benieuwd hoe ze het er op doet. ik voer haar nu marstall champion zak 20 kg en mag betalen 19,03. Vind ik veel geld, maar eens kijken hoe ze het erop gaat doen en anders maar weer terug naar pavo.