[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dianalamboo

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 19:50

Wat doen jullie om je paard continu te laten eten?
Wij hebben netten met maas 3x3 maar krijgen ze niet continu aan het eten. Hierdoor vallen de paarden in in de flanken. Ribben zijn normaal voelbaar.
Staan voor het eerst 24/7 buiten. Voorheen op stal s nachts

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:03

@wieke: krijgt je paard van de andere wel voldoende kans om voldoende voordroog te eten. Hoeveel luzerne, olie en bietenpulp geef je? ik vind het persoonlijk meer een vuller dan een dikmaker...
PPID of cushing begint vaak eerder dan dat de meeste mensen denken, als de vacht begint te krullen hebbe ze het vaak al enkele jaren, dus zou denken dat het gemiddeld al vanaf 15j kan.

bij te dunne paarden geen te fijnmazig hooinet nemen, hooguit eentje waar ze niet verstrikt in geraken en wat voorkomt dat ze hun hooi verspillen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:19

Zet effe stipke bij dit topic, hier ook een die maar moeilijk spekkies aanmaakt maar wel fris, energiek en helder is.
Voer bij met dagelijks luzerne, scheut olie & muesli.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 21:31

Wat ik meer bedoel, hoe zorg ik dat ze 24 uur kunnen eten?
Doordat ze nu veel uren in de nacht niks hebben, leveren ze in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:09

dianalamboo schreef:
Wat ik meer bedoel, hoe zorg ik dat ze 24 uur kunnen eten?
Doordat ze nu veel uren in de nacht niks hebben, leveren ze in.

Meer voeren, want als de netten leeg zijn als jij komt en je paarden afvallen krijgen ze gewoon te weinig.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 22:51

petitparis schreef:
@wieke: krijgt je paard van de andere wel voldoende kans om voldoende voordroog te eten. Hoeveel luzerne, olie en bietenpulp geef je? ik vind het persoonlijk meer een vuller dan een dikmaker...
PPID of cushing begint vaak eerder dan dat de meeste mensen denken, als de vacht begint te krullen hebbe ze het vaak al enkele jaren, dus zou denken dat het gemiddeld al vanaf 15j kan.

bij te dunne paarden geen te fijnmazig hooinet nemen, hooguit eentje waar ze niet verstrikt in geraken en wat voorkomt dat ze hun hooi verspillen.

Yes, meneer staat de hele dag wel te eten, behalve als ze met z'n allen aan het slapen zijn of hij genoeg heeft gehad.

Hij krijgt 600 gram luzerne, 150 ml olie en 500 gram ongeweekte bietenpulp. Dat alles bij elkaar in een emmer is hij wel een mooi half uurtje zoet mee.

Ik heb idd ook niet echt het idee dat de bietenpulp aanzet.

Wat zouden jullie aanraden als dikmaker?
Ik lees nogsteeds hele wisselende dingen over maïsmeel.

Zal binnenkort achter de ppid test aangaan. Die is nu nog gratis dacht ik? Da moet binnenkort toch op stal zijn voor een ander paard, kan die meteen bloed afnemen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 01:58

Mss nog een keer biergist om de darmflora te verbeteren

Maïsmeel vind ik maar tricky. Get kan klontenteren in de maag en het is een zetmeelbom. Gezien je geen granen geeft zou ik eerder geweekte gerst proberen ipv maïsmeel

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 06:56

Ik heb de laatste 10 bladzijden van het topic gelezen :D
Alleen misschien heeft iemand nog een gerichte tip....

Ik heb mijn hengst net terug van de hengstenhouder, na dekseizoen.
Daar heeft hij natuurlijk nu aardig jasje uitgedaan (kudde verband dekken).

Ik zoek iets waarmee ik hem misschien iets sneller op gewicht krijg?
Als wij maar genoeg calorieen eten, zet het snel genoeg aan haha :+

Hij krijgt onbeperkt ruwvoer, 2 kilo brok en emmer Pulp per dag.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:06

Hoi, ik hoop dat jullie een goed idee voor mijn paardje hebben.
Hij is 2 jaar en 2,5 week geleden geruind. Helaas koorts en complicaties. Diertje is te veel afgevallen en is te dun.

Hij krijgt nu 2 scheppen basis müsli en 2 kg basis brok van subli en voordroog.
Sinds vandaag doe ik olie over zijn voer.

Nou wil ik hem nog extra voeren. Ik denk pulp te gaan halen en veulenbrok gezien zijn leeftijd.
Maar misschien is merriebrok beter en maaismeel?
Ik heb geen ervaring met te dunne paarden, wel met te dikke dus dit is nieuw..

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 17:35

Vervelend dat je paardje complicaties heeft gekregen van het ruinen. Hoe wordt hij gehuisvest? Loopt hij 24/7 buiten met toegang tot onbeperkt voordroog? Of staat hij op stal? Persoonlijk zou ik de brok vervangen voor senioren priores (of iets dergelijks wat laag in energiewaarde zit maar goed aanzet) of inderdaad mengsel van bietenpulp met zemelen en schepje vitaminen. 4 kilo krachtvoer voor een beestje wat geen werk verricht lijkt mij erg overdreven en is daarnaast een grote aanslag op zijn stofwisseling. Omdat hij net geruind is, komt hij misschien net uit de opfok? Dan neem ik aan dat hij daar ook een ander rantsoen kreeg?

edit: jonge paarden in de groei hebben veel baat bij voldoende eiwitten en toegang tot goed hooi of voordroog is zeker een must. Luzerne is daarin ook een goede toevoeging op je rantsoen.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 21:27

Ik wil eigenlijk graag een update geven van een paard wat echt dun was en inmiddels bijna te veel vet heeft.

Wat heb ik gedaan:

4 keer per dag voer, hij krijg zoveel kuilgras als hij opkan. Hij krijgt weinig krachtvoer, een halfje muslie voor hete paarden en een halfje bix per dag. Daarnaast in de winter periode luzerne en in de zomer weide, dit vind hij alleen niet zo leuk dus staat er niet lang op.
Daarnaast werkt hij ong. 5 dagen in de week ong. 3/4 uur en de andere dagen lekker los of longe aan een halster.
Ook zorg ik er echt voor dat hij het niet koud krijgt, hij valt dan meteen af. Daarnaast krijgt hij sinds kort magnesium voor de rust. Hij loopt nu 4 uur per dag buiten.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat bij sommige een bepaalde structuur en meerdere voermomenten ook kunnen helpen. Ook volstoppen met krachtvoer werkt niet bij elk paard. Als ik dat doe heb ik een gestrest paard en strest kost energie.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:12

Hey,
ik ga hier komen meevolgen, meeschrijven.

Ik heb 2 jaar terug een jonge fjord Denna (1.5j) uit NL laten komen (zortin dochter).
Toen is ze met een dikke grasbuik bij ons gekomen en bij de dierenarts controle is ze ontwormd geweest.
Ontworming verder gezet eens in de 6 maand.
Groeide mooi verder.

Dit jaar vond ik haar in april mager uit de winter komen. Het was in mijn ogen eerder een 2 jaars dan een 3 jarige fjord.
Ik mijn man aangesproken om hierop zeker te letten de komende maanden/weken.
De paarden (2 fjorden en 1 welsh) zijn toen op het gras gekomen. (strookgebrazing/wisselbegrazing)
Tegen midden april heb ik Denna haar vliegendeken opgelegd (dit omdat ze een allergische reactie krijgt op insectenbeelden, ze krijgt bulten op haar lichaam. Met een vliegendeken is het veel beter en wordt ze veel minder gestoken.)
Hierdoor is het wel moeilijker om degelijk op te volgen of ze bijkomt ja dan nee.

Na een tijd toch twijfels gekregen, en dierenarts aan gesproken om te komen om Denna te controleren. Hele miserie om die te bereiken en zo duurde het even tegen dat die bij ons stond.
Midden juli is Denna haar medisch onderzoek.
Denna is inderdaad te mager en futloos. Dit kan komen door te weinig eten (ze kregen voldoende) of door wormen of door slechte opname van eten.
Tanden zijn nagekeken (4 doppen weggehaald) en er is bloed afgenomen.
Vanaf die moment moesten we afwachten wat het bloed resultaat gaf.

Nadien geen woord meer gehoord van de DA met de bloedresultaten. (Meer dan 20x gebeld op een week tijd, was bijna een stalker :+ )
Mijn man en een kennis zeiden toen van een maand af te wachten en bij te voeren.

Begin augustus was Denna nog verder vermagerd.
Terug DA proberen bellen en na een paar dagen heb ik eindelijk de DA aan de lijn gekregen.
Bloedresultaten waren slecht.
Bloedarmoede, wormeninfectie, vitamine E tekort en ontsteking in de darmen.
DA is dan na een paar dagen langs geweest op Denna haar behandeling te starten (met resultaten van een maand oud).
Ontworming voor alle paarden, AB te geven gedurende 10 dagen, vitamine kuur ...
Om alles te krijgen, was ook een hele malle molen. Heb nog altijd niet alles gekregen.

Sindsdien ben ik op zoek geweest naar een nieuwe DA. En dankzij onze smid heb ik nu eindelijk iemand gevonden.
Deze is maandag langs geweest. Heb het hele verhaal verteld. (blijkt dus dat de oude DA met haar weekendwacht doet, tja ...)
Er is een algehele controle gedaan, en opnieuw bloed getrokken.
Ze stond nog te mager (ten opzichte van de andere paarden).

Resultaat bloed van maandag:
nog een lichte bloedarmoede, geen wormeninfectie meer, wel nog ontstekingswaarden verhoogd.

NU gaat de nieuwe DA vrijdag een nieuwe ontworming binnen steken (voor de 3 pony's) en een supplement opdat haar darmen terug zouden herstellen van de ontsteking.
Door de ontstoken darmen nemen haar darmen minder goed haar voeding op.

Nu zijn we sinds maandag gestart met de hoeveelheid eten te verhogen.
Voordien kregen ze 1 baal en 1/3 hooi op een dag, in 2 hooinetten.
Nu zijn ze naar 1.5 baal gegaan.
Onze hooibaaltjes wegen ongeveer 15kg.

De volgende aanrader was maisolie over haar krachtvoer doen (krachtvoer krijgen ze amper eigenlijk, juist om wat extra's binnen te krijgen), dat heb ik nu ook al op de weide gezet om haar straks al even te laten proeven met wat krachtvoer.

Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen doen om haar te helpen aankomen?
Onze pony's staan het hele jaar door buiten op de weide, nu op een paddock met schuilstal.
Hun groep is heel stabiel, nooit aanvaringen met wondes.
(werken heeft ze nog niet moeten doen, als juist borstelen en zo, maar echt aan de slag zijn we nog niet gegaan omdat ze te mager is)

bedankt al voor het lezen.
grts
Sofie en Denna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 18:01

Zet subli SP ook wat aan in de bovenlijn?
(icm trainen dan natuurlijk).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 19:35

Anoniem schreef:
Zet subli SP ook wat aan in de bovenlijn?
(icm trainen dan natuurlijk).

Volgens mij is terugvallen in de bovenlijn heel vaak spieren = eiwittekort. IN sp zit niet zoveel tot weinig eiwitten. Misschien dat je dan eerder aan lucerne, merriebrok/ veulenbrok of misschien ook fetura grasbrok moet denken ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 21:41

Ik geef nu 18+ van pavo.
Pony valt idd wat terug. Er zit niet veel in ons (vrijwel onbeperkte)ruwvoer.
Er mag wel een klein laagje over hem heen zeg maar.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:22

Anoniem schreef:
Ik geef nu 18+ van pavo.
Pony valt idd wat terug. Er zit niet veel in ons (vrijwel onbeperkte)ruwvoer.
Er mag wel een klein laagje over hem heen zeg maar.

Is bietenpulp dan niet iets met een scheutje olie?
Zitten er wel voldoende vitamines etc in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:28

Vitamines geef ik standaard bij omdat ik weinig krachtvoer geef.
Bietenpulp kan ook, maar dacht dat SP wel makkelijker was. (ivm smaak..)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:45

Mijn voerleverancier adviseren juist geen sp voor magere paarden.
In bietenpulp zit een stofje, waarvan ik de naam kwijt ben, dat er voor zorgt dat ze aanzetten. Mijn jonge pony eet het nu prima. Ik heb het gemengd met voer wat hij makkelijk eet (müsli, olie, brok, luzerne en zemelen). Ben met een klein beetje begonnen en heb het nu zover opgevoerd dat hij nu 750 gr droog gewicht pulp krijgt. In totaal een volle emmer incl de andere ingrediënten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:46

Maar in sp zit ook pulp...
Ik heb geen plek voor meerdere tonnen dus zoek echt 1 voer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 09:59

Sp zet veel minder aan dan bietenpulp :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 14:19

Zou weinig eiwitten in zitten waardoor ze er niet dikker van zouden worden. Oudere paarden zouden volgens hun minder eiwitten nodig hebben.
Vandaar dus de lucerne met de pulp

Edit: hoeveel pulp zit in de sp dan? Ik heb me daar verder niet in verdiept omdat die van mij dus meer eiwitten moest hebben. Ik ben maar van hun advies uitgegaan

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:09

Afbeelding
Hoi,

Mijn paardje is 23 en altijd eerder te dik dan te mager geweest.
Sinds juli dit jaar is hij op pensioen omdat hij wat stijver werd en ik merkte dat hij meer moeite kreeg met het werk en er minder plezier van had.
Hartverscheurende keuze gemaakt om hem op pensioen te zetten. Ik mis hem nog iedere dag om te rijden maar hij staat lekker gelukkig gras te eten hele dagen.
Stond tot 3 weken geleden dag en nacht buiten en iedere dag een uur of 5 binnen waar hij onderhoud kreeg en hooi.
Hij is eind augustus opeens beginnen vermageren toen het kouder werd en hij een wintervacht moest aanmaken. Hij is toen ’s nachts binnen gebleven en overdag buiten.
Heb hem ontwormd en ben hem bietenpulp beginnen geven. Hij eet dit absoluut niet graag en laat het zo lang mogelijk liggen. Dit hielp ook niet zo snel dus ben ik hem senioreneten van pavo beginnen geven geweekt als slobber met wat bietenpulp onder.
Hij eet dit heel graag. Is dan even aangekomen( nooit genoeg) maar valt nu precies weer af.
Hij krijgt nu seniorenvoeding van bij de dierenarts ( sanequi senior), een schepje mais tussendoor, bietenpulp, olie over zijn eten, veel weidegang met nog redelijk wat gras op, voederbieten, rode bietenen wortelen.
Krijgt ook een vitaminenkuur momenteel en voelt zich kiplekker en blinkt wel terug maar ik krijg de ribben niet weg. Zijn buik is nochtans niet dun maar de ribben blijven zichtbaar.
Deken heb ik geprobeerd maar om de 1 of andere reden, zweet hij zich te pletter hieronder. Was nochtans maar een 50 gram maar ik denk dat het is omdat hij al zoveel winterhaar heeft. Zou hem ook liefst zonder deken laten staan maar als hij dan nog magerder gaat worden…
Bloedonderzoek is in augustus gebeurd en toen bleek dat hij met wat wormen zat (geen bloedwormen) maar al de rest was ok. Is ondertussen al 2 keer ontwormd dus de wormen zouden weg moeten zijn.
Ik kan hem toch niet nog meer eten geven? Hij is al zo koliekgevoelig.
Naar mijn inziens is zijn gebit gewoon echt niet meer goed en haalt hij te weinig uit zijn eten.
Of zou het kunnen dat hij niet te mager is maar je zijn ribben gewoon ziet omdat zijn spieren minder zijn?
Ik lig er in ieder geval wakker van en zou hem graag wat dikker zien.
Als iemand nog advies heeft, let me know 

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:12

No_No schreef:
Zou weinig eiwitten in zitten waardoor ze er niet dikker van zouden worden. Oudere paarden zouden volgens hun minder eiwitten nodig hebben.
Vandaar dus de lucerne met de pulp

Edit: hoeveel pulp zit in de sp dan? Ik heb me daar verder niet in verdiept omdat die van mij dus meer eiwitten moest hebben. Ik ben maar van hun advies uitgegaan

in pulp zit ook niet echt veel eiwit ?!
In sp zit ( heb ik ooit ergens op internet gevonden aan info, of het waar is ??? ) 25% pulp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:14

Jientis, je paard toont niet heel mager op de foto ? Of ? Eet hij nog wel goed hooi en hoeveel dan per dag ? en hoeveel voer je van alles erbij in kg's ?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 16:14

goeie foto ;-)
En hij is niet heel mager, maar je ziet zijn ribben wel.
En nu heeft hij nog dikke haren maar in de zomer niet meer en dan gaat hij er pas echt mager uitzien.
Hij mag zeker 50-100 kg bij zei de dierenarts...