[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:18

Ja, dat is ook zo. Het enige dat nog zou helpen is 6 dagen 1-2 uur buiten rijden. Maar daar heb ik de tijd niet voor en heeft hij ook niet de kans om te herstellen. Dus trainen we 2 dagen intensief in de bak, maken we 1-2 grote buitenritten van 1-2 uur en 2 dagen lichte training. Dan herstelt hij ook nog goed. Ik merkte dat toen ik fanatieker ging trainen hij ook wat last van spierpijn kreeg. Hij herstelde gewoon niet goed.
Het is gewoon ontzettend moeilijk om die balans te vinden. Maar goed, hij valt af. Niet snel, maar dat is prima.

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:19

Precies!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:21

Amanda schreef:
Ja, dat is ook zo. Het enige dat nog zou helpen is 6 dagen 1-2 uur buiten rijden. Maar daar heb ik de tijd niet voor en heeft hij ook niet de kans om te herstellen. Dus trainen we 2 dagen intensief in de bak, maken we 1-2 grote buitenritten van 1-2 uur en 2 dagen lichte training. Dan herstelt hij ook nog goed. Ik merkte dat toen ik fanatieker ging trainen hij ook wat last van spierpijn kreeg. Hij herstelde gewoon niet goed.
Het is gewoon ontzettend moeilijk om die balans te vinden. Maar goed, hij valt af. Niet snel, maar dat is prima.

Heb je hem wel eens helemaal van het gras gehad en de helft van zijn hooi vervangen voor bijvoorbeeld graszaadhooi?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:30

Helemaal van het gras is geen optie. 1x geprobeerd (maatje op het gras, hij in de bak). Of hij of maatje ging door het hek met alle gevolgen van dien. Maatje gaat op de wei, dus hij ook. Nu krijgen ze strookbegrazing en 2x per dag hooguit 5 m2 vers gras, daarnaast 2x per dag hooi.

Ze krijgen arm en stengelig hooi, daar zit niks in en is alleen buikvulling. Daar heb ik verder ook geen invloed op, dat wordt door de stalhouder ingekocht. Maar gezien zijn paard een trekpaard is, is dit vooral hooi dat ruw, stengelig en buikvulling is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:34

Maar gaan ze dan dus 's nachts wel van het gras?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:35

Ninx: nee, alles staat altijd open. Ze krijgen 's ochtends eerst hooi, dan een vers stukje gras. Hier moeten ze de dag van doen. Dan krijgen ze eind van de middag van mij een pluk hooi, begin van de avond een kleiner stukje gras en voor de nacht hooi.
Ochtend en middag krijgt hij vitaminebrokje.

Dit is hij overigens een paar weken terug. Als hij zo de zomer uitkomt ben ik echt niet ontevreden. Hij is vooral buikig, maar niet zo moddervet als hij een paar jaar terug was gelukkig.
En alweer aan het afvallen, dus voorlopig houd ik het zoals het nu gaat.
Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:05

In de winter komt het wel weer in balans dan...

Gras blijft venijnig, ook al geef je maar een strook... alles wat achter hun reet weer omhoog schiet vreten ze weg voordat jij het ziet.
Het enige dat hier helpt is ze een paar uur op het gras zetten, en dan op het zand met hooi.
Anders blijven ze toch 24/7 minisprietjes knagen....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:27

Ik kan het nog eens voorstellen, overdag op het land en 's nachts op stal. Maar ik ben afhankelijk van de staleigenaar wat dat betreft. De strook is overigens enorm lang en doorgeschoten. Niet zo vet gelukkig.

Deze tekening heb ik een paar pagina's terug geplaatst. Dan heb je een idee wat ze aan vers gras krijgen.
Amanda schreef:
Ik heb even een tekening gemaakt van onze wei om de strookbegrazing wat duidelijker te maken.
Hij is in 2 lange helften verdeeld van iets meer dan 10m breed. 1 helft is dicht, de andere wordt begraasd. Is de ene helft op, dan gaat die dicht en begrazen we de andere.
Rode puntjes zijn houte palen op 2,5m afstand van elkaar, blauwe puntjes prikpaaltjes.

Op dag 1 is het draad recht (rood).
Op dag 2 gaat rechts het draad van paal naar paal. Hij is dan rood, met het stukje grijs er vers bij.
Op dag 3 gaat het eerste prikpaaltje naar achteren en krijgen ze roze er vers bij.
Dag 4 2e prikpaaltje en krijgen ze wit er vers bij
Dag 5 gaat het draad een paal links verder en krijgen ze blauw er vers bij.
Dag 6 gaat prikpaaltje 1 naar achter in een rechte lijn en krijgen ze geel erbij.
Dag 7 gaat prikpaaltje 2 naar achteren zodat alles weer op een rechte lijn staat en krijgen ze zwart erbij.

Soms als de stukken wat kleiner zijn, gaat er 's avonds nog een stukje bij.
Maar soms doen we dus ook een week met een stuk van ongeveer 10x2,5m. Het gras staat momenteel kniehoog.
Verder krijgen ze overigens nog 2x per dag hooi.

Afbeelding

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:06

Kasmir schreef:
Shetlover Ik snap denk ik niet zo goed wat je nu vraagt? Eens in de 3 maanden beweging geven gaat totaal niets uitmaken, daar is regelmaat voor nodig. Zeker als je beweging wilt geven om af te vallen moet je langere tijd bewegen op een niet te hoge hartslag (bijvoorbeeld een buitenrit stappen en draven) Als je dan ook niets aan de voeding kunt doen zul je moeten accepteren dat je pony te dik wordt (met alle gevolgen van dien). Wellicht dat je een verzorgskter kan vinden die er wel mee aan de slag kan?

Ik wil ze graag beweging geven, sowieso omdat ik dat leuk vind, en omdat ze nog steeds wat aan de dikke kant zijn. Ze zijn veel dikker geweest, dus het is niet dat ze nu dik gaan worden.
Wat zou er aan de voeding dan anders moeten? Of heb ik daar overheen gelezen? Ze krijgen hooi en staan op een klein stukje gras, volgens de hoefsmid is dat klein genoeg. Verder kregen ze voor het verharen op aanraden van de DA vitaminekoeken.

Ikzelf zou wel graag een verzorgster(of 2) willen, maar daar hebben we niet zulke goede ervaringen mee. Meisjes die aan de deur komen vragen of ze mogen verzorgen, dan mogen ze dat en komen na een keer of 3 zonder iets te melden niet meer opdagen. Mijn oma wil geen vreemde mensen op het erf, zelfs geen kennissen van onze ouders. Als ik een verzorgster ga zoeken wil ik wel een betere dan die die we tot nu toe hebben gehad, als mijn oma het goedvindt tenminste.

Hier nog even foto's ter illustratie:

Debbie (+- 20 jaar)
Afbeelding

Kaatje (+- 17 jaar)
Afbeelding

Lucky (9 jaar)
Afbeelding

Waarschijnlijk gedraaid, maar hoop dan maar dat het een beetje te zien is.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 18:59

Ahh oke, als het gras wat we hier zien hetgeen is waar ze op staan lijkt me dat ook niet de boosdoener. Ze zijn ook niet ontzettend vet, wel buikig maar ik zie zo op de foto niet onwijze vetophopingen. Wel te dik hoor, maar niet direct hoefbevangen dik om zo maar te zeggen. Als je beweging geven leuk vind moet je dat zeker blijven doen, maar met eens in de paar maanden bewegen bouw je inderdaad geen conditie op. Je zult dus iedere keer weer vanaf 0 moeten beginnen. Wil je echt wat opbouwen moet je toch aan 3x per week beweging denken.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:04

Ja, dat gras staan ze altijd op.
Fijn om te horen dat ze niet overdreven/hoefbevangen dik meer zijn. Je ziet inderdaad op andere foto's wel enorme verschillen. Als ik vroegere foto's bekijk dan schrik ik echt. Dan sta je er frontaal voor en dan zie je aan beide kanten die buik uitsteken...Dat zie je nu godzijdank niet meer. Jammer dat ik telkens op 0 moet beginnen, maar het zij zo. Ik ben alleen bang dat ik het bewegen forceer, dat is nu nog even uitvogelen hoe en wat.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 22:34

hey bokkers,

ik heb een vraagje !
wat is nou slim om een fjord met wat overgewicht te geven voor voer? hij is al 20 dus het is niet voor de sport maar wel dat die nog fit blijft en nog wel door het voer ondersteunt word. ik wil het ook houden bij een handje voer en voor de rest hooi/kuil.

nu probeer ik een beetje internet af te struinen maar er zijn zoveel zakken voer :wow:
ik dacht een beetje uit te komen op muslie maar als jullie iets beters weten hoor ik dit graag :o

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 08:35

Ik zou alleen een vitaminekorrel bijvoeren. Metazoa of Marstall Force bijvoorbeeld.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:04

JoellaLoves schreef:
hey bokkers,

ik heb een vraagje !
wat is nou slim om een fjord met wat overgewicht te geven voor voer? hij is al 20 dus het is niet voor de sport maar wel dat die nog fit blijft en nog wel door het voer ondersteunt word. ik wil het ook houden bij een handje voer en voor de rest hooi/kuil.

nu probeer ik een beetje internet af te struinen maar er zijn zoveel zakken voer :wow:
ik dacht een beetje uit te komen op muslie maar als jullie iets beters weten hoor ik dit graag :o

Ik voer zelf vitalbix. Dat is ook een vitaminekorrel, met de juiste verhoudingen. Ik ben het trouwens gaan verkopen, na het mij enorm goed is bevallen.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:56

Afbeelding
Afbeelding

Ik vind Bart best oké zo :j . Hij krijgt 24/7 hooi en elke dag zijn we wel aan de gang. Hij is happy en heeft lekker veel energie dus ik ben blij :D.

Voor sommigen misschien nog iets; maak van je wei een paddock paradise oid; Zo wordt beweging gestimuleerd. :).

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 17:32

Oké dus vitamine korrels! Bedankt voor de tip! Ik ga van jullie allebei de producten even goed over Google en proberen welke het beste bij mij pony past !

danielleV78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 10:29

ik ben een stille meelezer, ik heb een te ronde shet, en me paard is ook rond.
ik ben een recreatie ruiter, dus niet fanatiek met dressuur of iets, buitenrijden is ons ding.
mijn vraag is wat te doen met mijn paardjes, beweging is belangrijk, maar met voer, wat is het beste om te geven? wat niet dik maakt. ze krijgen hooi in slowfeeder.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 13:29

Hooi en een vitaminebrok. Dat zou voldoende moeten zijn :j

Jim vanochtend. Let niet op de manen en zijn hoofd. Hij moest door de wasstraat omdat we morgen op horse event rijden en meneer was het er niet helemaal mee eens :')
Maar hij is weer aan het afvallen volgens mij :j
Zadel zit ook weer wat ruimer en singel kan een gaatje strakker (en bij een westernzadel is dat al snel 7/8cm)
Afbeelding

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 18:41

Ik merk het ook aan de singel.
Volgende maand zadel checken of die nog goed ligt.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 23:32

joehoeeee updatete van andor :D

Afbeelding

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 15:28

Hoi bokkers,
De pony van m'n zusje is aangekomen toen hij geblesseerd was, hij heeft toen een jaar 24/7 op de wei gestaan om te revalideren. De blessure is geheeld en ze mocht toen opbouwen, nu een jaar verder kan/mag de pony alles weer. Het probleem alleen: hij blijft dik.
Mickey loopt 5 dagen in de week, intensief voor de sport. (Meer rijden/bewegen?).
Hij staat op stro en krijgt kuil, dat kan helaas niet anders.
Zouden jullie dan wel krachtvoer geven en hoeveel of juist dat weg laten? (Keuze uit: basisbiks, sportbiks, coolmix meusli, en gemengde geplette haver).
Ik las iets over magnesium bij voeren? Werkt dat? Dan kunnen we dat natuurlijk bijvoeren.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:37

Waarom kan hij geen hooi krijgen?
Kuil is echt heel erg slecht en je paard heeft hooi echt nodig.
Krachtvoer zou ik ook niet geven maar een vitaminebrok kun je wel geven.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:39

Evelyne schreef:
Waarom kan hij geen hooi krijgen?
Kuil is echt heel erg slecht en je paard heeft hooi echt nodig.
Krachtvoer zou ik ook niet geven maar een vitaminebrok kun je wel geven.

Omdat onze paarden op een pensioenstal staan haha. En wij niet kunnen kiezen daarmee. Vitaminebrok dus ook niet. Lastig he?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 16:51

Verschrikkelijk als je niet kunt kiezen wat je paard te eten krijgt. Zou ik snel weg zijn :o

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 18:47

SIEMxFUNNY schreef:
Verschrikkelijk als je niet kunt kiezen wat je paard te eten krijgt. Zou ik snel weg zijn :o

Ach nog een jaartje en dan gaan we voor ons zelf beginnen. Alleen het zou wel fijn zijn als de pony nu al begint af te vallen haha.