Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Amanda schreef:Ja, dat is ook zo. Het enige dat nog zou helpen is 6 dagen 1-2 uur buiten rijden. Maar daar heb ik de tijd niet voor en heeft hij ook niet de kans om te herstellen. Dus trainen we 2 dagen intensief in de bak, maken we 1-2 grote buitenritten van 1-2 uur en 2 dagen lichte training. Dan herstelt hij ook nog goed. Ik merkte dat toen ik fanatieker ging trainen hij ook wat last van spierpijn kreeg. Hij herstelde gewoon niet goed.
Het is gewoon ontzettend moeilijk om die balans te vinden. Maar goed, hij valt af. Niet snel, maar dat is prima.
Amanda schreef:Ik heb even een tekening gemaakt van onze wei om de strookbegrazing wat duidelijker te maken.
Hij is in 2 lange helften verdeeld van iets meer dan 10m breed. 1 helft is dicht, de andere wordt begraasd. Is de ene helft op, dan gaat die dicht en begrazen we de andere.
Rode puntjes zijn houte palen op 2,5m afstand van elkaar, blauwe puntjes prikpaaltjes.
Op dag 1 is het draad recht (rood).
Op dag 2 gaat rechts het draad van paal naar paal. Hij is dan rood, met het stukje grijs er vers bij.
Op dag 3 gaat het eerste prikpaaltje naar achteren en krijgen ze roze er vers bij.
Dag 4 2e prikpaaltje en krijgen ze wit er vers bij
Dag 5 gaat het draad een paal links verder en krijgen ze blauw er vers bij.
Dag 6 gaat prikpaaltje 1 naar achter in een rechte lijn en krijgen ze geel erbij.
Dag 7 gaat prikpaaltje 2 naar achteren zodat alles weer op een rechte lijn staat en krijgen ze zwart erbij.
Soms als de stukken wat kleiner zijn, gaat er 's avonds nog een stukje bij.
Maar soms doen we dus ook een week met een stuk van ongeveer 10x2,5m. Het gras staat momenteel kniehoog.
Verder krijgen ze overigens nog 2x per dag hooi.
Kasmir schreef:Shetlover Ik snap denk ik niet zo goed wat je nu vraagt? Eens in de 3 maanden beweging geven gaat totaal niets uitmaken, daar is regelmaat voor nodig. Zeker als je beweging wilt geven om af te vallen moet je langere tijd bewegen op een niet te hoge hartslag (bijvoorbeeld een buitenrit stappen en draven) Als je dan ook niets aan de voeding kunt doen zul je moeten accepteren dat je pony te dik wordt (met alle gevolgen van dien). Wellicht dat je een verzorgskter kan vinden die er wel mee aan de slag kan?
JoellaLoves schreef:hey bokkers,
ik heb een vraagje !
wat is nou slim om een fjord met wat overgewicht te geven voor voer? hij is al 20 dus het is niet voor de sport maar wel dat die nog fit blijft en nog wel door het voer ondersteunt word. ik wil het ook houden bij een handje voer en voor de rest hooi/kuil.
nu probeer ik een beetje internet af te struinen maar er zijn zoveel zakken voer![]()
ik dacht een beetje uit te komen op muslie maar als jullie iets beters weten hoor ik dit graag
Evelyne schreef:Waarom kan hij geen hooi krijgen?
Kuil is echt heel erg slecht en je paard heeft hooi echt nodig.
Krachtvoer zou ik ook niet geven maar een vitaminebrok kun je wel geven.