Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:29

SummerRemedy schreef:
Ik geef er sinds een aantal maanden een vitamine E supplement bij, omdat ze verder alleen hooi krijgen. Vitamine E wordt afgebroken nadat het gras gemaaid is dus ik denk dat het in de brok dan ook niet behouden blijft. Ik had ook het idee dat ze er hierdoor wel beter uitzien, mijn instructrice zei het ook :)

Vit E kan idd minder zijn in hooi maar dat is ook afhankelijk van hoe het opgeslagen is. In brok zit doorgaans voldoende vit E in of er moet olie in de brok zitten, dan loopt het gehalte vit E wel terug.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:30

zelmago4it schreef:
Cavalor Fiberforce. Dit is het enige voer op de markt waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat er ook daadwerkelijk minder suikers ed in zitten. Dit heeft het laagste suikerpercentage van al het voer wat op de markt is.

Rare uitspraak. Hebben ze zeker niet ál het voer getest want er zijn zat andere voeders op de markt met evenredige of zelfs minder suiker dan cavalor.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:46

madamX schreef:
zelmago4it schreef:
Cavalor Fiberforce. Dit is het enige voer op de markt waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat er ook daadwerkelijk minder suikers ed in zitten. Dit heeft het laagste suikerpercentage van al het voer wat op de markt is.

Rare uitspraak. Hebben ze zeker niet ál het voer getest want er zijn zat andere voeders op de markt met evenredige of zelfs minder suiker dan cavalor.

Staat dat alleen op de zak of is dat dan ook daadwerkelijk aangetoond?
Ze kunnen zoveel op de zakken zetten, maarja of het waar is?

zelmago4it

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:51

Daarbij heeft een vertegenwoordiger van een paardenvoermerk mij zelf verteld op de vraag of suikervrij ed echt zoveel beter is, dat suikervrij alleen maar een hype is. Dit voer word gemaakt omdat mensen daarom vragen. Als wij mensen suikervrij eten, waarom onze paarden dan niet? maar dat wil niet zeggen dat het ook echt beter is. Natuurlijk er zullen echt uitzonderingen zijn, maar een 'normaal' paard dat niks mankeert kan prima af met een normale brok of muesli, en heeft al die speciale toestanden niet nodig.

Voer is net zo aan mode onderhevig als kleding of iets dergelijks. Net als Sonja Bakker ook een hype was en nu weer afgeschreven is, zal dit ook met suikervrij/melassevrij/graanvrij (of wat voor soort dan ook) voer gaan gebeuren.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:45

madamX schreef:
SummerRemedy schreef:
Ik geef er sinds een aantal maanden een vitamine E supplement bij, omdat ze verder alleen hooi krijgen. Vitamine E wordt afgebroken nadat het gras gemaaid is dus ik denk dat het in de brok dan ook niet behouden blijft. Ik had ook het idee dat ze er hierdoor wel beter uitzien, mijn instructrice zei het ook :)

Vit E kan idd minder zijn in hooi maar dat is ook afhankelijk van hoe het opgeslagen is. In brok zit doorgaans voldoende vit E in of er moet olie in de brok zitten, dan loopt het gehalte vit E wel terug.

Maar de HH brok wordt alleen gemaakt van grassen e.d. zonder toevoegingen, dus het lijkt mij dat daarin het vitamine E gehalte ook terugloopt. Ik heb me laten vertellen door een voedingsdeskundige van universiteit Gent dat zelfs in brok waaraan het toegevoegd is nog te weinig vitamine E zit als ze geen gras krijgen..