[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 08:27

Ik heb ook een tijd stro bij gegeven maar ze aten het niet :P.

Kasmir

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:55

Hier wel xD mijn merrie staat ook gewoon nadat ze 2,5u op de wei heeft gestaan vrolijk met d'r hoofd in de bak met stro te eten. Zit serieus geen stop op dat dier xD.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 13:23

Er zijn paarden die gevoelig kunnen zijn voor verstoppingskoliek door stro graszaadhooi of grof hooi.

Ik heb een merrie die diverse keren verstoppingskoliek heeft gehad.
Die voer ik dus geen stro grof hooi of graszaadhooi.
Meer uit voorzorg ook.

Ted krijgt nu graszaadhooi naast weidegang.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:19

Zyffah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 14:33

Hallo!

Ik meld mij hier voor het eerst. Ik verzorg een veeeeel te dikke welsh x arabier kruising. Het word nu wel zo erg dat ik bang ben voor gezondheidsproblemen.
Hij is 24 jaar oud, dus heel erg intensief werken kan hij niet meer, hij is nog wel fit voor zijn leeftijd.
De paarden leven hier in een kudde en ze staan met zijn allen 24/7 op het land. Het is dus ook geen optie om hem apart te zetten, dan raakt hij in paniek etc. Hij krijgt verder ook niks bijgevoerd.
In de winter staan de paarden met zn allen in de buitenbak, en krijgen ze zo veel mogelijk hooi uit netten. Snachts staat hij dan op stal en krijgt hij gewoon hooi uit zijn ruif (met vrij grote gaten).
Ook krijgt hij in de winter een paar handjes muesli bijgevoerd 2x per dag. Hij staat in zijn stal op stro wat hij heel graag op eet.

Ik ga zorgen dat er deze winter een slowfeeder in zijn stal staat en dat hij de volgende zomer met een graasmasker het land op gaat.

De eigenaresse doet niets meer met hem, ik ben er 4x per week dus dan krijgt hij beweging.

Zo ziet hij er nu uit:

Afbeelding
(vooral die vet opslag op zijn hals is vreselijk)

Hebben jullie tips voor mij hoe ik hem beter/sneller kan laten afvallen?

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:00

Ninx schreef:
Dat is toch al een flinke vooruitgang zeg! Wauw!
Maar in hoeverre heeft ze last van haar buik? In het rijden bedoel je?
Of bedoel je te zeggen dat de buik er nog steeds zit? Die is toch wel echt veel minder!

Jaaa ben super trots op ons haha.
Ze zal altijd wat mollig blijven want ze is aardig rond geribt voor een KWPNer.
Met rijden zie ik het vooral terug op de foto's.
In stap zie je de buik veel meer, dan in draf.
Ik heb dan het idee dat ze haar buikspieren in stap minder gebruikt.
Ik ga binnenkort weer lessen.
Dan zal ik het eens bij haar voorleggen.

LisanneeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:03

Kasmir schreef:
Hier wel xD mijn merrie staat ook gewoon nadat ze 2,5u op de wei heeft gestaan vrolijk met d'r hoofd in de bak met stro te eten. Zit serieus geen stop op dat dier xD.

Ik heb ook zo'n merrie hahah.
Eet het liefst de hele dag door...
Heb de stopknop ook nog niet kunnen vinden.. Haha

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 14:55

Zit 30 meter darm in een paard he, moet toch gevuld blijven en dat weten ze ;)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:15

Hahaha nou dat vullen is ze goed in hoor :')
Dit is denk ik toch de beste manier om haar mooi op gewicht te krijgen, inrijden en daarna gaan rijden xD.

Afbeelding

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:08

Afbeelding

Afbeelding

Foto's verschillen 3 dagen van elkaar.
kee is standaard te dik. Ik durf met haar buik ook niet streng te dieten. Vd winter gaat het vast beter (slanker)

Ik merk dat beweging erg goed zn vruchten afwerpt. Meer dat als ze iets minder beweegt (met de warme dagen in de zomer) ze sn er l aankomt

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:13

4 weken geleden als ze haar buik aanspant Afbeelding

Zelf vind ik het zo vd situatie afhankelijk hoe ik naar gewicht / formaat zie

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:25

Ik vind kee wel mee vallen..is ook een rond type paard hè. Vergeten mensen ook wel eens.

Karev begint ook weer iets minder vet te worden. 24/7 op de wei op strook begrazing.

Afbeelding

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:09

Afbeelding

Wij gaan nog niet echt vooruit heb ik het idee. :+ Man wat een pens.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 00:50

Tsja join the club, mijn dikkiedik schiet ook nog niet erg op. Zadelmaker moest opzoek naar het breedste zadel dat hij bij zich had :o

Afbeelding

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 16:13

Ik heb ook een vraagje. Samen met mijn zusje heb ik 3 shetties (ong. 20 jaar, ong. 17 jaar en 9 jaar oud) en die zijn door onwetendheid helaas veel te dik geworden. 2 zijn helaas ook hoefbevangen geweest 2/3 jaar geleden, inmiddels is dit weer helemaal goed gekomen. In de lente en zomer staan ze op een klein stukje weiland (ongeveer 1/5e van wat ze eerst hadden). In de herfst/winter krijgen ze iets meer land maar niet veel.
Ze zijn al flink afgevallen, maar nog niet dat ze echt slank en gezond ogen. Ze krijgen nu hooi en verder niks bijgevoerd en staan 24/7 op het land en kunnen de stal in als ze dat willen.
Ik woon in het buitenland en kom dus 5-6 keer per jaar naar Nederland en probeer dan volop met ze bezig te zijn. Ik ben begonnen met grondwerk en wat VD en met de oudste ben ik begonnen met wandelen. Maar wat kan ik doen om ze te laten afvallen als ik maar zo onregelmatig bij ze ben om ze beweging te geven? Ik wil heel graag het wandelen opbouwen, maar doordat er telkens +- 3 maanden tussen de bezoekjes zitten valt dat lastig op te bouwen. Over twee weken ga ik weer naar ze toe. Ze zijn niet zadelmak en longeren hebben we wel eens gedaan, maar dat is jaren geleden. Dus ik wil graag weer gaan longeren. Maar heeft het überhaupt nut? En hoe kan ik dingen opbouwen als er zoveel tijd tussen zit? Kan je het dan überhaupt opbouwen? Zijn er verder nog dingen die zouden kunnen helpen met gewicht verliezen?

Alvast bedankt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 22:30

Van het gras halen en alleen hooi naar lichaamsgewicht (ongeveer 1,5% van het gewenste lichaamsgewicht geven) en ter aanvulling wat stro in een net zodat ze altijd iets te knabbelen hebben.
Verder een multivitamine.

Bewegen heeft alleen zin wanneer daar regelmaat in zit.
Dus 3x pw per paard iig.
Maar lukt dat niet, dan zou ik het aanpakken als bovenstaand.
Shetten altijd op gras zonder beweging gaat eigenlijk nooit goed :-(

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:30

Helemaal zonder gras gaat hem niet worden, we hebben alleen maar weiland. Maar zoals gezegd hebben ze nu nog maar een heel klein stukje, volgens de hoefsmid zou dat goed moeten gaan.
Ik zit dus alleen nog te dubben over voldoende beweging, want ik ben er dus eens in de 3 maanden. Dan krijg je er toch geen regelmaat in, en conditie opbouwen wordt dan ook moeilijk.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 10:42

Ninx schreef:
Van het gras halen en alleen hooi naar lichaamsgewicht (ongeveer 1,5% van het gewenste lichaamsgewicht geven) en ter aanvulling wat stro in een net zodat ze altijd iets te knabbelen hebben.
Verder een multivitamine.

Bewegen heeft alleen zin wanneer daar regelmaat in zit.
Dus 3x pw per paard iig.
Maar lukt dat niet, dan zou ik het aanpakken als bovenstaand.
Shetten altijd op gras zonder beweging gaat eigenlijk nooit goed :-(

Helemaal mee eens!

Wat betreft de 1,5% die je noemt geldt voor alle paarden op ieder rantsoen. Ieder paard heeft minimaal 1,5% aan drogestof op een dag nodig. Die droge stof zorgt er voor dat een paard zich voldaan voelt maar nog belangrijker, dat is nodig om het verteringsstelsel goed op gang te houden! Daarmee voorkom je dus problemen als koliek en hoefbevangenheid. Verder wanneer een paard minder binnen krijgt gaat hij juist nog meer reserves (vet) op slaan. Het lichaam gaat namelijk in de spaarstand omdat het denkt dat er schaarste heerst! Zeker niet ideaal voor paarden die moeten afvallen dus!!

Stel je paard weegt 400 kg, betekend dat hij 4 * 1,5 is 6 kg drogestof op een dag binnen moet krijgen. Gras bevat maaar 20% droge stof, voordroog 65% en hooi 85%. Een paard van 400 kg heeft dus minimaal nodig:

gras: 30 kg
voordroog: 9 kg
hooi: 7 kg

DIT ZIJN MINIMALE HOEVEELHEDEN VOOR EEN GEZOND VERTERINGSSTELSEL.

sommigen zeggen dat tijdelijk1% om af te vallen ook mogelijk is, dat zou betekenen:

gras: 20 kg
voordroog: 6 kg
hooi: 5 kg

De meeste paarden die volledig op gras staan komen vrijwel nooit aan deze minimale hoeveelheid. Logisch want ze zouden moddervet worden! Maar omdat deze paarden niet aan de minimale behoefte droge stof komen, hebben deze paarden juist veel problemen als overgewicht, koliek en hoefbevangenheid!!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 11:16

xxShetLover schreef:
Helemaal zonder gras gaat hem niet worden, we hebben alleen maar weiland. Maar zoals gezegd hebben ze nu nog maar een heel klein stukje, volgens de hoefsmid zou dat goed moeten gaan.
Ik zit dus alleen nog te dubben over voldoende beweging, want ik ben er dus eens in de 3 maanden. Dan krijg je er toch geen regelmaat in, en conditie opbouwen wordt dan ook moeilijk.

Maak anders een 'omloop'. Een pad om je weiland dat je afzet met paaltjes. Een soort paddock paradise dus.
Op iedere hoek leg je wat hooi, dan moeten ze lopen voor hun eten en het gras aan de binnenkant van je track laat je maaien of voer je op met strookbegrazing wanneer het echt uitgebloeid is.
Er is een paddock paradise topic, daar kun je ideeen op doen.
Zo'n pad heb je in een paar uurtjes uitgezet.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:12

Dat zou wel kunnen, maar het is wel heel veel werk. Mijn oma zorgt ervoor dat ze hooi krijgen als wij er niet zijn, en ze is niet meer al te best ter been dus zo'n hele ronde lopen iedere dag zou te veel voor haar worden. Ze kan wel hooi geven, maar niet zo'n ronde lopen.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 08:25

Shetlover Ik snap denk ik niet zo goed wat je nu vraagt? Eens in de 3 maanden beweging geven gaat totaal niets uitmaken, daar is regelmaat voor nodig. Zeker als je beweging wilt geven om af te vallen moet je langere tijd bewegen op een niet te hoge hartslag (bijvoorbeeld een buitenrit stappen en draven) Als je dan ook niets aan de voeding kunt doen zul je moeten accepteren dat je pony te dik wordt (met alle gevolgen van dien). Wellicht dat je een verzorgskter kan vinden die er wel mee aan de slag kan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 09:12

De veearts was er gister om te enten. Bij het wegrijden maakte hij nog de opmerking: "hij moet niet dikker worden."
Joh :x
Op mijn uitleg wat ik deed en voerde en de vraag wat ik dan nog meer kon doen had hij eigenlijk geen antwoord en was ik eigenlijk wel goed bezig. Tsja.... Wat moet je dan nog?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 10:51

Amanda schreef:
De veearts was er gister om te enten. Bij het wegrijden maakte hij nog de opmerking: "hij moet niet dikker worden."
Joh :x
Op mijn uitleg wat ik deed en voerde en de vraag wat ik dan nog meer kon doen had hij eigenlijk geen antwoord en was ik eigenlijk wel goed bezig. Tsja.... Wat moet je dan nog?

Lastig is dat he!
Hier begint het gras weer te groeien na al die regen en dat merk je meteen aan de omvang!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:07

Ja, dik van lucht. Het gras is niet heel voedzaam en hij valt echt wel af.
Nu zei mijn veearts ook dat hij te dik was toen hij zichtbaar te schraal was (ribben te zien en geen spier), want hij had een gleuf bovenop zijn billen. Ja, dat heeft hij dus altijd :+
Ik maak me juist zorgen als deze niet te zien is, want dan zijn zijn billen te rond en heeft hij model bijzettafel :=

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 11:16

Amanda lastig is dat he!!
Bij mij zeiden ze bij Utrecht ook toen ik daar vorig jaar kwam (pony woog 530kg) dat er 100 kilo af moest.
Nu heb ik ze een keer op de weegschaal gehad toen ze 430kg woog en dat zag er zo uit:
Afbeelding
Met de 530 was ze ook weer een jaar ouder. Op bovenstaande foto was ze 3 jaar.

Ik doe ook wat ik er aan kan doen, en meer ja, kan gewoon niet. Het liefst heb ik ze slanker dan ik ze nu heb. Agh. Ik doe mn best :o

Amanda: dat je er zo bewust mee bezig bent is al super toch. Je bent je bewust van zijn gewicht en wat je voert. :j