Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:52

Ok, thnx iig!
De Force krijgt ze al een hoge "dosis" van, maar de muesli kan nog wel wat opgehoogd worden inderdaad, daarvan krijgt ze nu 220 gram, dat is de aanbevolen hoeveelheid bij leveraandoeningen geloof ik (40 gram per 100 gr lichaamsgewicht)

kevje06

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 13:36

Ik geef nu een ruime maand glissando, merk heel duidelijk verschil. Ben er dus heel tevreden over.

Equitotaal brengt aan huis dus die zou ik zeker even vragen.

AshleyZoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:34

Nou net 20 kg havervrij gehaald voor maar 13 euro pfff vind het zo goedkoop !! heerlijk !! vanmiddag bakjes halen en lijnzaad/zonnebloemolie. en volgende week even kruiden halen en dan eens kijken hoe ze gaat opknappen :)

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:55

volgende week komt er een Marstall leverancier bij mijn paard kijken.
Het is een fries die ik wedstrijdmatig rijd, ze gaat aan de marstall champion.
Nu is het een muesli en meneer S.chriel heeft me verteld dat muesli erg slecht
is voor paarden. De spieren zouden ervan gaan verzuren..
Iemand enig idee hoe dat kan, en is dat bij marstall ook zo?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:29

Spieren verzuren voornamelijk wanneer je te zwaar traint (door te weinig aanvoer van zuurstof ontstaat er teveel melkzuur in de spieren waardoor ze letterlijk te zuur worden) en niet zo snel door voer, tenzij je zéér veel (suikerrijk) voert zonder dat het paard beweging krijgt (spierbevangenheid).

Over het algemeen wordt aangenomen dat brok minder goed is dan muesli, omdat je werkt met een (meer) bewerkte vorm van de ingredienten, en zitten er altijd middelen in om de brok samengeperst te houden. Het wil niet zeggen dat deze stoffen niet in muesli zitten, maar vaak zitten ze meer en permanent in brok (zoals melasse).

Ik heb deze week de Haverfrij en de Freizeit geprobeerd, en de Freizeit vond ze het lekkerst, dus ga daar nu een zak van bestellen. (Durf niet zo goed een soort muesli te bestellen die ik nog niet geprobeerd heb, voor het geval dat mevrouw het weer niet moet, dus de Senior Plus werd het toch maar niet).

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:21

Ik zou meneer Schriel wel eens om een verklaring van deze stelling willen vragen <<) Hier heb ik nog nooit van gehoord.
En ik durf ook wel te beweren dat het echt onzin is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:25

Misschien wil ik als mijn naturell op is, een nieuwe naturell mixen met vito..
zijn er meer mensen die 2 muesli's mengen/voeren?
dan heb ik van beide de voordelen...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:09

Het gaat niet standaard op dat als je twee muesli's samen voegt dat je dan van beiden de voordelen hebt. Als je een ( snel) bevangen paard hebt en je voert daarom de Vito, maar je wilt wat meer energie en je stopt er een stevige hoeveelheid sportmuesli bij in dan weet ik zeker dat je in de problemen komt bijvoorbeeld.
Ik weet niet waarom je wilt mengen?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 15:55

Ik kom even mijn positieve ervaring delen:
Enige tijd geleden had ik op de Marstall site een formulier ingevuld voor een voedingsadvies. Kort daarna werd ik gebeld door iemand van Marstall. Ik heb uitgelegd wat ik nu geef, namelijk 100 gram force en 1 schep Cavalor strucomix senior. Pony krijgt hooi/voordroog van goede kwaliteit te eten. Mijn pony is nu 26 en wordt gemiddeld zo'n 3 keer per week een uurtje gereden, soms iets vaker of langer. Staat verder 24/7 buiten zowel zomer als in de winter.
De beste man van Marstall gaf aan langs te willen komen om naar mijn pony te kunnen kijken en zo een goed advies te geven. Mijn pony zou soms iets meer pit/uithoudings vermogen mogen hebben maar wel naar leeftijd en arbeid. Vandaag is hij langs gekomen. Hij vond mijn pony er goed uit zien voor zijn leeftijd wat altijd leuk is om te horen :-) Hij gaf tevens aan dat ik de Force in principe in de zomer niet hoefde te geven want in gras zit al voldoende. Ik ga nu een kuur Sinfonie proberen en stap daarna over op Marstall Senior. Het voer wordt voortaan op stal afgeleverd, ook erg handig.
Ik kan iedereen aanraden om ook het formulier op de site eens in te vullen. Ik heb een eerlijk advies gekregen zonder dat mij iets is aangesmeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:30

Voor mijn pony die snel last heeft van veel suikers en zetmeel is naturell misschien toch niet de beste keus,omdat hij toch wat begint te schuren.
Hij valt ook wat in. Hij krijgt nu ongeveer 3/4 schep.

Eerlijk gezegd,weet ik het gewoon niet meer goed qua voer.
Als er melasse inzit,gaat het niet, als er teveel suikers/zetmeel inzit,gaat het niet.
Daarom had ik hiervoor dieetmix,maar daar redde hij het niet lekker op qua energie.
Afgelopen lente stond hij met dikke koker,manenkam,ribbels,te zwaar,overal jeuk en giga schuren.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:35

Heeft 1 van jullie ervaring met de mash?

Mijn paard die op pensioen staat, krijgt nu 2 handjes force per dag en wat wortels, omdat ze verder toch weinig doet.
Mijn jonkie krijgt 1 kg condicion en 2 handjes force per dag.

Nu had ik altijd de slobber van Haver, maar hier word mijn pensioen-paard toch redelijk heet van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:40

Ik heb de mash.
Voer het op maar ga het niet weer kopen, mijne vindt het niet zo geweldig.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:49

Anoniem schreef:
Voor mijn pony die snel last heeft van veel suikers en zetmeel is naturell misschien toch niet de beste keus,omdat hij toch wat begint te schuren.
Hij valt ook wat in. Hij krijgt nu ongeveer 3/4 schep.

Eerlijk gezegd,weet ik het gewoon niet meer goed qua voer.
Als er melasse inzit,gaat het niet, als er teveel suikers/zetmeel inzit,gaat het niet.
Daarom had ik hiervoor dieetmix,maar daar redde hij het niet lekker op qua energie.
Afgelopen lente stond hij met dikke koker,manenkam,ribbels,te zwaar,overal jeuk en giga schuren.

En de vito dan? Min paard doet het daar beter op dan op de naturell. Er zitten ook meer vitamine of mineralen in. Of probeer alleen een mineralen en vitaminen brok zoals metazoa of Hamco Holland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:50

Ja, misschien is vito idd wel iets.
Vind marstall an sich een goed merk omdat er geen rotzooi inzit..
Voor de vitaminen krijgt hij force.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 16:59

Mash eten ze hier allemaal graag. Moet wel zeggen dat ze bij mij ook geen ander (meer) gewend zijn.
Onze oude ruin, 26, krijgt dagelijks schep mash met wiesencobs en slobbert zn bak graag op.
Zo heb ik wel een merrie die de wiesencobs niet zo vind maar is s morgens altijd op.
Onze ir ijslander vind de vito niet zo, maar haal haar uit de kudde en zet haar dan apart met bak vito, dan eet ze t, duurt even maar gaat er wel in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:00

heb net een nieuw topic geopend...want ik weet het niet zo goed meer met het voer,haha.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:44

Je hebt voor jouw paard niet veel keus, helaas....maar het maakt het dan wel weer makkelijker. Als jouw paard er zo bijstond vorig jaar blijft er twee soorten voer over: de Vito en de Faserlight. Of alleen ruwvoer met Force.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:46

Nou,idd.
Weet je, ik wil best vanalles proberen. Ben zelf niet anti graan oid,of anti melasse alleen zo beroerd als hij er vorig jaar bijstond...dat wil ik niet meer.
Naturell is nu bijna op namelijk. Dus moet wat kiezen..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:04

Als je dan kiest voor een voer zonder ' troep' ( dus Marstall) dan blijft voor op de Vito of de Faser light over. Is de keus toch niet zo moeilijk meer. Het is beiden een heel ander voer, dus je kan zelf kijken welk je voorkeur heeft. Natuurlijk kun je ook je licht opsteken bij andere merken, maar de ervaring heeft je ondertussen wel geleerd dat je toch weer uitkomt bij Marstall? :D

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:46

ja marstall wint het uiteindelijk toch!
teminste bij mij wel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 11:38

ik ga van de week ( als mijn voer geleverd is ) over van de senior op de vito! Omdat mijn pony maar ongeveer 3/4 schep per dag krijgt en hij word er toch dik van!
Mijn pony is wel vrij pittig, maar wil ook niet dat hij sloom word omdat ik eiwit/zetmeelarm ga voeren!
verder geef ik Force erbij!

iemand ervaring met de vito en word je paard er sloom van?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:32

Je paard wordt zeker niet sloom van Vito. Het is echter geen sportmuesli, maar dat wil dan niet zeggen dat ze sloom worden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 12:36

hij heeft ook geen sportmuesli nodig, maar aangezien ik steeds aan het minderen ben met de senior en meneer blijft gewoon een enorme nek houden en een goede vetopslag! hij krijgt verder niks anders dan de 50 gram force, voldoende hooi ... hij is zo energiek als de pest en heb soms moeite om het bij me te houden tijdens een buitenrit! verder is hij 18 jaar jong..
ik vroeg het van die sloomheid omdat ik ik in het verleden eens subli zonder had gevoerd vanwege zijn speknek , maar hij was toen niet meer vooruit te branden!

en ik rij zeker 4 a 5 keer per week met hem, zowel een stapritje als een dressuurles van een half uur!

Ninaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:05

Ik ben ook nog steeds erg blij met de Vito.

Ik ben begonnen met FaserLight destijds, maar helaas haalde mijn paard daar niet voldoende energie uit. (Ze wordt ongeveer 4x in de week gereden, 3x bak, 1x buiten over het algemeen). Wilde overstappen naar de Naturell, maar was rond die tijd om Horse Event, dus even langs de Marstall stand geweest.

Zij raadden de Naturell af toen ik vertelde dat ik weinig suiker en melasse wilde voeren ivm gevoeligheid (of voorkoming van) hoefbevangenheid.
Dan beter de Vito gaan voeren als de FaserLight niet beviel, dus ben inderdaad overgestapt naar de Vito en dat bevalt dus uitstekend en ze haalt hier ook prima haar energie uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 13:11

Hoeveel voert iedereen daarvan?
Aan 'normale'(dus niet te zware)paarden?