[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:15

Blingh schreef:
Seniores priores?

Ik heb trouwens ook een vraag. Ik kreeg de tip om gezonde paardenmest door bietenpulp te mengen? Iemand hier ervaring mee?

Dank voor de tip maar dat moet lang inweken.

Mest zou ik nooit voeren al is het maar vanwege de wormeneitjes die er altijd in zitten.

Anoniem

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:26

Marstall cornmuesli helpt ook goed tegen invallen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 11:30

troi schreef:
Blingh schreef:
Seniores priores?

Ik heb trouwens ook een vraag. Ik kreeg de tip om gezonde paardenmest door bietenpulp te mengen? Iemand hier ervaring mee?

Dank voor de tip maar dat moet lang inweken.

Mest zou ik nooit voeren al is het maar vanwege de wormeneitjes die er altijd in zitten.

je moet de mest "oplossen" in water en filteren, dan zou je geen eitjes mogen overhouden. Heb het een DA zo al zien doen...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:31

Gisteren sprak ik de verhuurder van de weide waar ik sta. Hij weet dat ik bietenpulp voer om mijn merrie aan te laten dikken. Nu vertelde hij mij dat hij het advies van zijn dierenarts had gekregen om af te stappen van bietenpulp. Bietenpulp, vooral in grote hoeveelheden, zou laxerend zijn. Alles wat er in gaat, gaat er te snel weer uit waardoor ook mineralen en vitaminen verloren aan. De dierenarts raadde aan geplette gerst te voeren, gemengd met een beetje bietenpulp.

De persoon die me dit vertelde geeft aan zelf positief resultaat gehaald te hebben door over te schakelen.

Heeft hier iemand ervaring met het voeren van gerst?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:46

met geweekte en gekiemde gerst heb ik al mooi effect gezien, maar dan wel bij rustigere paarden, hittepitjes lopen de extra energie er weer af.

Veel bietenpulp (meer dan een schep in droge vorm) heeft imo ook weinig zin. Het is een ruwvoervervanger, dus gaat bij grote hoeveelheden alleen maar het eten van ruwvoer remmen. Ik betwijfel eigenlijk ten zeerst dat het laxerend werkt. In hondenvoer is het geliefd om juist vaste stoelgang te krijgen... Het is wel zo dat bietenpulp calciumrijk is en bij grote hoeveelheden moet gecompenseerd worden met een fosforbron zoals granen of zemelen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:50

Met laxerend werd geen platte mest bedoeld, wel dat 'het proces' sneller ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 10:51

Door gerst viel mijn paard weer af + hij werd knalheet. Bietenpulp niks aan de hand hoor dat werkt niet laxerend. Ik kreeg het als advies van meerdere DA's.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:34

Ik heb zelf geen ervaring met gerst, maar het is een graan en dat heeft een 'andere' functie dan een ruwvoer als bietenpulp. Wat Yvank zegt, paarden willen vaak heet worden van granen omdat het bomvol snelle energie zit. Mijn ruin van 28j kreeg juist vastere mest van bietenpulp

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:14

Die van mij heeft ook geen slechte mest. Ze wordt echter ook niet 'vol' op rug en ribben.
Gerst zou hiervoor wel effectiever zijn.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:17

Nouja, vastere mest betekent dat er meer water uit wordt gehaald en dat 't juist langer in de darmen zit ipv dat het process sneller zal gaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:48

Die van mij blijft dun, dus ik heb ze deze week op ppid laten testen. En helaas een positieve test. Dus ik ben beniewd of ze aan gaat komen als ik straks met de medicatie gestart ben

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:33

Wat jammer... Ik hoop dat de medicatie aanslaat!

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:55

capopjekop, vervelend! Gelukkig is PPID relatief goed te behandelen. Mijn opa staat sinds een week weer op medicatie en ik zie hem direct weer - positief - veranderen. :) Ik lees er zelf niet in mee, maar er is een goed actief lopend topic over PPID en hier heb ik in het begin erg veel informatie uit kunnen halen om de ziekte & behandeling beter te kunnen begrijpen

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 00:14

Hier is ook het vetmesten begonnen. Die van mij staat sinds de zomer in een kudde van 40 paarden en tijdens het weideseizoen was dat niet zo spannend. Maar ja, afgelopen zaterdag was het einde weideseizoen en nu staat de kudde 24/7 op de paddock met een paar hooiruiven. Nu is die van mij erg gespannen en durft ze zich niet tussen de andere paarden te wagen om naar een hooiruif te gaan...ik heb een Arabiertje dus ze is gelijk veel afgevallen en heeft nu een opgetrokken buik van de spanning en het niet eten...
Elke avond op stal voer ik haar apart hooi bij en geef ik ook in gekookt water geweekte bietenpulp & zemelen met een schep muesli erdoor. Daarnaast nog een bak met luzerne en een berg hooi. En dan twee uur gaan zitten met haar :-)
Gelukkig mag ze nu in de ochtend even apart staan bij het hooi met nog wat andere nieuwe (bangere) paarden dus ze heeft iig 2 eetmomenten per dag. Maar ik maak me wel zorgen om mn poppetje! Hopelijk went ze snel. En beterschap voor jouw paardje capopjekop!

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:25

Helemaal nieuw in dit topic, maar wilde mij toch ook bij de club van dunne paarden voegen.. Sinds december de trotse eigenaar van mijn merrie, die eigenkijk vanaf het begin altijd wat aan de magere kant is geweest. Alles heb ik inmiddels wel geprobeerd, maar wat vet erop krijgen is lastig. Nu het weiseizoen achter de rug is, vrees ik weer voor de winter. Vorige winter heb ik haar namelijk gekocht met amper 400 kilo!
Nu is zij toch echt een hoop aangekomen, maar het zal een struikelblok blijven.
Momenteel krijgt ze 3 kilo 5-granenmix en een kilo slobber. Ze krijgt 2 plakken stro en zo'n 3 plakken hooi per dag. Iemand tips?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 18:46

Hoeveel wegen die 3 plakken hooi ?

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:23

Ja moeilijk in te schatten. Heb ze wel eens op m'n keukenweegschaal gehad, die gaf 2 kg aan. Ik heb haar een tijd lang onbeperkt hooi gegeven. Hooizak vol en in stal gehangen. De volgende ochtend was er dan een miniscuul deel opgegeten, het andere deel lag verspreid door haar stal...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:25

3 plakken wegen samen 2 kg ? Of per plak 2 kilo ? En hoe zwaar weegt je merrie dan ?
Een paard kan je zo 12 kg hooi voeren per dag. En dan veel minder krachtvoer, want de darmen van een paard zijn er niet voor gemaakt 4 kilo krachtvoer per dag te verteren, wel voor veel ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:27

Veel meer hooi of voordroog gaan geven! 6 kg is veel te weinig... Zoek iets wat ze wel lekker vindt. Krachtvoer omlaag wat dat zorgt ervoor dat ze vol gaan zitten terwijl ze veel meer uit hun hooi halen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:31

@rohol: 4kg krachtvoer?! imo is dit te veel voor een paard, toch als ze niet goed/veel hooi eten... zou eerder ruwvoervervangers met olie erdoor gaan bijvoeren ipv zoveel granen en zoeken naar hooi dat wel goed gegeten wordt

ik zie het nu duidelijk aan mijn paard, altijd vrij mager geweest, van ruwvoer verandert en vroeger beginnen bijvoeren op de weide en madam is tonrond geworden. Krijgt nu nog max 1.5kg waartegen ze vroeger ook bijna 4kg kreeg en nog steeds te mager was.

ruwvoer is wat ervoor zorgt dat de darmflora behouden blijft en het paard al het noodzakelijke uit z'n voer kan halen. krachtveor (suikers) doodt juist de darmflora. bijgevolg dweilen met de kraan open

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:33

Bedankt voor jullie reacties, lekker snel. De merrie is rond de 500-525 kilo.
De 3 kg granen is op advies van de da, dit is dus niet iets wat ik ga/kan veranderen. De slobber zou er eventueel van af kunnen. Qua hooi, zoals ik net vertel. Ik kan haar meer geven, maar ze eet het simpelweg niet. Aan de 12 kilo per dag zou zij nooit gaan komen. Ik zit zelf te denken om luzerne bij te voeren, iemand daar goede ervaringen mee?

Rohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:37

@petitparis mijn merrie kreeg eerst krachtvoer en veel pulp, maar bleef daarbij ook mager. Je komner inderdaad niet tegen op voeren. Nu, vooral dankzij het weideseizoen, is ze redelijk op gewicht. Maar mag in mijn ogen nog wel wat ronder worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:38

Heb je al ander hooi geprobeert? Er zijn genoeg soorten die mijn paard ook niet eet :n

Luzerne is ook een mooie vervanger maar niet elk paard lust dit. Ik zou het zeker in het ruwvoer gaan zoeken want anders ga je dr nooit op gewicht krijgen ben ik bang :n paard moet eigenlijk minimaal 10 kg droog stof eten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:43

En waarom gaf de da als advies 3 kilo granen te voeren ?
Je kan idd ook lucerne gaan voeren, of wat al werd gezegd probeer eens ander hooi. Een paard van 500 kilo moet gemakkelijk 10 kilo hooi op kunnen eten.

Misschien is het een idee om dan in ieder geval die kilo slobber te gaan vervangen door een slobber die niet is op basis van granen , maar meer een ruwvoervervangende slobber. Zoals seniores priores van Subli. Die is eigenlijk gemaakt voor oudere paarden, maar ook super voor paarden die te mager zijn.
En dan daarnaast uitvinden waarom je paard maar zo weinig hooi eet. Tanden wel goed ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:44

Mijn toenmalige DA raadde mij ook aan om tegen de 4kg krachtvoer erin te proppen, paard hield er alleen maar spierbevangenheid en eeen leverontsteking aan over... Ik ken weinig DA's met verstand van voeding.

luzerne bijvoeren voor de extra eiwitten en olie .
Je hebt ook luzernecobs en wiescobs (grasbrok) dat soms beter gegeten wordt. Als je paard graag slobber eet, kan je de zupa van equifyt proberen. Dit is een ruwvoervervanger (bietenpulp met grasbrok en lijnzaad)
En verder desnoods op voordroog hooi oid zetten, maar de hoeveelheid en de kwaliteit vh ruwvoer moet in orde zijn. Krachtvoer is voor de finetuning.