Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Libertylove schreef:Zitten er in senioren slobber meer voedingsstoffen?
Anoniem schreef:dat kan, maar ik weet niet of dat genoeg helpt...
Mizora schreef:Ik heb er ook erg goede ervaringen mee. Voor mijn paard was opgebouwd naar 100, een korte periode 150mL voldoende (kwpn'er van 700-750kg). Samen met in zijn geval wel een redelijke hoeveelheid krachtvoer (tot 2kg) en luzerne+grasbrok.
Overigens raad ik eigenlijk nooit aan om letterlijk een scheutje te doen maar iets van een maatschep te gebruiken.
http://www.voordeelplaats.nl/media/cata ... kcolor.jpg dat doorzichtige dopje vind ik erg fijn.
Maar de reden dat ik de tekst begon met een scheutje was omdat sommige mensen het niet willen voeren en sommige paarden het niet willen eten. Dus dan is alle andere informatie overbodig.
De maximale dosering is 1mL/kg paard. Dus als je paard 500kg weegt, mag hij maximaal 500mL (na opbouwen). Maar dan zou ik een combinatie geven van zonnebloemolie, lijnzaadolie en een vitamine E-preparaat. Dit omdat zonnebloemolie de verkeerde omega 3:6 verhouding heeft, lijnzaadolie erg negatief is in zijn vit. E (zonnebloemolie heeft dat niet en vind ik om die reden een veiligere keuze voor kleine hoeveelheden) en vit. E-preparaten bevatten vaak selenium waarbij vrij licht overdoseren al giftig is (2-3x aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).
Olie is voor een paard zeer goed te verteren nadat hij eraan gewend is, weinig verlies door vertering, en bevat 3x zoveel kcal als een basisbrok. Bietenpulp bevat trouwens ongeveer evenveel kcal als basisbrok en is dus ook een mooie energieleverancier. Hooi bevat tussen de 50-70% kcal als basisbrok.
Yvank_ schreef:Bietenpulp met lucerene en onbeperkt hooi ipv kuildaar kwam mijn paard super van aan. Van kuil bleef hij mager.