[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piekosjj

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:35

Wellicht seniorslobber een idee?

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:43

Piekosjj schreef:
Wellicht seniorslobber een idee?

Ze krijgt gewone slobber met maïsmeel. Ze zeggen dat dat ook aan zet. Kruidenslobber eet ze bijvoorbeeld echt niet.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:46

Mais is koeienvoer, dus ik zou daar snel mee stoppen. Zit boordevol zetmeel wat paarden niet tot enorm moeilijk kunnen verteren. Het kost ze dus alleen maar moeite om het te verwerken. Kruidenslobber is ook niet direct een eerste keus voor mij, veelal hebben kruiden geen enkele toevoeging (mensen vinden het 'leuk' klinken :):) ) en door de sterke geur vd kruiden willen ze het juist niet meer eten.
Ik heb zelf enorm goede ervaring met mijn 28-jarige pony met de seniorslobber van masters en subli. Is in principe compleetvoer met alle benodigdheden aan ruwvoer die een paard nodig heeft. Bestaat vnl uit bietenpulp en geperst ruwvoer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 19:51

Als je mais wilt voeren, geen maismeel maar ontsloten mais. Bijvoorbeeld van Marstall, anders kan een paard er inderdaad weinig mee (maar een klein deel wordt verteerd) is het risico op problemen groter.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 20:04

Zitten er in senioren slobber meer voedingsstoffen?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 21:56

Mijn paardje is aan aan komen hij zit heel eerg fijn in zyn vel !:D
#HAPPY

Afbeelding

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 23:49

Libertylove schreef:
Zitten er in senioren slobber meer voedingsstoffen?

Jazeker. Kijk hier maar 'ns naar, een vergelijking vn seniorslobber en basisbrok van hetzelfde merk
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... asissport/
Wat er meteen uitspringt is dat de EWPa (energie waarde paard) van senior slobber hoger is. 0,91 ewpa is best wel hoog, en geeft dus veel energie. Ook is het eiwit, vet en celstof hoger. Hoog celstof geeft aan dat er veel ruwvoer in zit, en dat wil je uiteraard want daar leeft een paard van :)

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 09:32

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 12:01

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:29

Dun is de mijne niet maar wel wat schraal.
Vervelende is dat hij een halfjaar geleden moddervet was: te rijk voordroog en te rijke volle weide.

Inmiddels is hij verhuisd naar schraal land en vrij arm voordroog.
Ik geef hem voergezond 'brok'bij maar hierop wordt hij net te schraal.
eigenlijk zoek ik iets wat hem ronder maakt, zonder veel suiker/zetmeel en troep erin.
Want daarvan wordt hij juist weer opgeblazen...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:35

Is een scheutje zonnebloemolie over de brok heen een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:38

dat kan, maar ik weet niet of dat genoeg helpt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 00:06

Anoniem schreef:
dat kan, maar ik weet niet of dat genoeg helpt...

Toen Rogan vel over been was adviseerde de dierenarts mij geen scheutje olie maar een halve fles per dag (wel opbouwend natuurlijk). Ik moet zeggen het resultaat was er wel.

Ik heb nu denk ik de juiste balans gevonden qua voer. Ik meng seniores priores, tarwezemelen, muesli zonder (subli) en red mils (dommelsche watermolen) in een ton. Van alles een schep. Dan geef ik hem s ochtends en s avonds 2 scheppen droog (welke ik natmaak natuurlijk) dus dat is ongeveer een halve emmer. Daarbij hebben ze 3 volle netten. Per net doen ze er 3 uur over en ze worden 2 keer per dag gevuld. Dus is er 18u hooi. Vaak als ik s middags kom lopen ze een beetje te dralen maar is er nog wel hooi.

In ieder geval in de 5 jaar datIk Rogan heb is het nu voor het eerst dat ie een bol buikje krijgt! Ben er onwijs blij mee!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 08:49

Ik heb er ook erg goede ervaringen mee. Voor mijn paard was opgebouwd naar 100, een korte periode 150mL voldoende (kwpn'er van 700-750kg). Samen met in zijn geval wel een redelijke hoeveelheid krachtvoer (tot 2kg) en luzerne+grasbrok.

Overigens raad ik eigenlijk nooit aan om letterlijk een scheutje te doen maar iets van een maatschep te gebruiken.
http://www.voordeelplaats.nl/media/cata ... kcolor.jpg dat doorzichtige dopje vind ik erg fijn.

Maar de reden dat ik de tekst begon met een scheutje was omdat sommige mensen het niet willen voeren en sommige paarden het niet willen eten. Dus dan is alle andere informatie overbodig.

De maximale dosering is 1mL/kg paard. Dus als je paard 500kg weegt, mag hij maximaal 500mL (na opbouwen). Maar dan zou ik een combinatie geven van zonnebloemolie, lijnzaadolie en een vitamine E-preparaat. Dit omdat zonnebloemolie de verkeerde omega 3:6 verhouding heeft, lijnzaadolie erg negatief is in zijn vit. E (zonnebloemolie heeft dat niet en vind ik om die reden een veiligere keuze voor kleine hoeveelheden) en vit. E-preparaten bevatten vaak selenium waarbij vrij licht overdoseren al giftig is (2-3x aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).

Olie is voor een paard zeer goed te verteren nadat hij eraan gewend is, weinig verlies door vertering, en bevat 3x zoveel kcal als een basisbrok. Bietenpulp bevat trouwens ongeveer evenveel kcal als basisbrok en is dus ook een mooie energieleverancier. Hooi bevat tussen de 50-70% kcal als basisbrok.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 10:58

Interessant Mizora :j Ik voerde mijn ruin ook altijd olie, hij werd er duidelijk dikker op maar ook mooier, begon mooi te glimmen. Ik heb altijd geleerd dat olie ook je paard van binnen 'smeert' :D
Machopablo, zou je daadwerkelijk iets nuttigs toe willen voegen dan alleen foto's/topics posten? Erg fijn uiteraard dat je paardje weer goed op de rails is, maar 't maakt het nóg leuker als wij weten wat je hebt gedaan! :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 12:10

Mizora schreef:
Ik heb er ook erg goede ervaringen mee. Voor mijn paard was opgebouwd naar 100, een korte periode 150mL voldoende (kwpn'er van 700-750kg). Samen met in zijn geval wel een redelijke hoeveelheid krachtvoer (tot 2kg) en luzerne+grasbrok.

Overigens raad ik eigenlijk nooit aan om letterlijk een scheutje te doen maar iets van een maatschep te gebruiken.
http://www.voordeelplaats.nl/media/cata ... kcolor.jpg dat doorzichtige dopje vind ik erg fijn.

Maar de reden dat ik de tekst begon met een scheutje was omdat sommige mensen het niet willen voeren en sommige paarden het niet willen eten. Dus dan is alle andere informatie overbodig.

De maximale dosering is 1mL/kg paard. Dus als je paard 500kg weegt, mag hij maximaal 500mL (na opbouwen). Maar dan zou ik een combinatie geven van zonnebloemolie, lijnzaadolie en een vitamine E-preparaat. Dit omdat zonnebloemolie de verkeerde omega 3:6 verhouding heeft, lijnzaadolie erg negatief is in zijn vit. E (zonnebloemolie heeft dat niet en vind ik om die reden een veiligere keuze voor kleine hoeveelheden) en vit. E-preparaten bevatten vaak selenium waarbij vrij licht overdoseren al giftig is (2-3x aanbevolen dagelijkse hoeveelheid).

Olie is voor een paard zeer goed te verteren nadat hij eraan gewend is, weinig verlies door vertering, en bevat 3x zoveel kcal als een basisbrok. Bietenpulp bevat trouwens ongeveer evenveel kcal als basisbrok en is dus ook een mooie energieleverancier. Hooi bevat tussen de 50-70% kcal als basisbrok.

Mooi informatief stukje over olie Mizora. Uit mijn eigen ervaring wil ik er nog aan toevoegen dat een vetrijk rantsoen niet voor ieder paard geschikt is. De olie wordt in de maag en dunne darm afgebroken. Mijn paard bleef door het scheutje olie over het voer (max. opgebouwd naar 2 eetlepels soyaolie), toch dunne mest vertonen. Na een maand besloten om te stoppen met olie en over gegaan op lijnzaadvlokken (bestaat voor 12% uit olie). Ze had gelijk weer mooie mest.

Ik wil als tip meegeven dat mocht je paard beetje waterige mest hebben en dit trekt niet weg het kan zijn dat dit veroorzaakt wordt door het voeren van olie. Houd er rekening mee dat het rantsoen niet meer dan 4 tot 6 % vet (incl. ruwvoer) mag bevatten. Dit kan anders een verstoring geven in de dikke darm en diarree veroorzaken.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:15

Ik geef mijn merrie ook al zonnebloemolie, maar doe er een scheut in. Ga dat dan maar meer opbouwen, alle beetjes helpen :)
Wanneer ik lijnzaadolie door het eten doe eet ze het eten niet meer. Met zonnebloemolie geen problemen.

Mizora : meng je een hoeveelheid van 100 a 150 ml ook met andere oliën?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 21:55

Nee, mijn paard at er ruim 25kg hooi bij dus voor hem was 100-150mL maar een kleine hoeveelheid. Ik ben ook niet zo bang voor de omega 3:6 verhouding maar dat is eigenlijk laksheid van mijn kant. Een paard dat gevoelig is voor ontstekingen wordt het al weer een ander verhaal bij omdat een relatief hoge omega 6 een dier ontstekingsgevoeliger maakt, mijn paard was gewoon ondervoed en daardoor zo'n 100kg te licht toen ik hem (terug)kocht. Tegenwoordig krijgt hij überhaupt geen krachtvoer meer en alleen maar 100g marstall Force.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:14

Ik meld me ook maar even in dit topic.
Sinds een maand heb ik een Friese hengst van 3 jaar. Hij eet alles goed, maar blijft behoorlijk dun en hij lijkt eerder af te vallen dan dat hij bij komt. Hij krijgt twee keer per dag een grote kruiwagen kuil en dagelijks een kilo basisbrok met vijf handjes maisvlokken erdoor.
Hij is net ontwormt en komt dagelijks buiten. Hij is wel erg bewegelijk buiten. Loopt veel rondjes in de paddock en als er iemand met een paard in de bak rijdt loopt hij steeds te ijsberen langs het hek, ook nu hij samen met een vriendje staat. Ik rij hem ongeveer twee keer per week.

Iemand een idee om hem wat aan te laten komen? Ik zit niet te wachten op allerlei supplementen maar bvb een bepaalde brok of olie zoals hierboven benoemd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:49

Bietenpulp met lucerene en onbeperkt hooi ipv kuil :) daar kwam mijn paard super van aan. Van kuil bleef hij mager.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:58

Yvank_ schreef:
Bietenpulp met lucerene en onbeperkt hooi ipv kuil :) daar kwam mijn paard super van aan. Van kuil bleef hij mager.

Bietenpulp met zemelen en een scheutje olie, langzaam opbouwen. Je kan er uiteindelijk veel van voeren.

Zorg voor goede kwaliteit hooi of voordroog. Kan het ook stress zijn? Als hij zover loopt te ijsberen voelt hij zich duidelijk niet op zijn gemak. Misschien dat je hierin een andere oplossing kan vinden?

Zijn de tanden ook gecontroleerd? Op deze leeftijd zitten ze vol in de groei en zijn ze aan het wisselen waardoor ze ook vaak wat extra kunnen gebruiken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:06

Ik denk ook dat het te maken heeft met dat hij zo bewegelijk is in de paddock. Sinds vorige week staat hij samen met een andere pony buiten dus ik hoop dat dit wel helpt.

Tanden zijn nog niet gecontroleerd maar deze maand zit ik financieel wat krap dus dat wordt volgende maand. Zou kunnen dat het zoiets is maar hij kauwt zijn voer normaal en er vallen geen propjes hooi uit. Ik hoop dat hij rustiger wordt buiten en zo niet dan laat ik hem castreren. Maar wat dat betreft wil ik niet over 1 nacht ijs gaan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:33

Meelezer meldt zich, erg nuttig alle adviezen hier!

Ik zou graag ook jullie advies willen. Paardlief valt in de winter makkelijk in. Hij krijgt onbeperkt hooi en dagelijks een schep horsefood omega power muesli. Vorige winter gaf ik er een halve schep maisvlokken bij, dit werkt goed maar eigenlijk is mais niet zo goed dus wil ik verder kijken.

Maar er zijn een aantal dingen:
Bietenpulp eet hij niet
Lucerne wordt hij erg kriegelig/heet van
Ik heb niet de mogelijkheid om iets lang te laten weken
Zonder (enkelvoudige) suikers of max 4%
Graag 'reguliere' merken. Mijn voerhandel heeft in elk geval horsefood, pavo, subli, cavalor, havens, hippostar, hartog en masters.

Olie wil ik sowieso gaan bijvoeren maar dat gaat niet voldoende zijn vrees ik.

Ik hoor graag jullie ideeen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:05

Seniores priores?

Ik heb trouwens ook een vraag. Ik kreeg de tip om gezonde paardenmest door bietenpulp te mengen? Iemand hier ervaring mee?

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:09

Blingh schreef:
Seniores priores?

Ik heb trouwens ook een vraag. Ik kreeg de tip om gezonde paardenmest door bietenpulp te mengen? Iemand hier ervaring mee?

Geen ervaring mee maar waarom wil je dit doen? Heeft je paard een verstoorde darmflora? Mist hij bepaalde goede darm bacteriën?