Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:53

Veel ruwvoer geven is nooit verkeerd.. Ik ben idd ook opzoek naar voeding zonder melasse.. Maar dat is nog best lastig om dat bij verkooppunten in de buurt te verkrijgen. Wat vinden jullie van de agrobs in haaksbergen?

Gizeppie

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:54

Hebben jullie ervaringen met melasse vrije producten van Subli?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:42

Tinkels schreef:
komt meer over als ruwvoer vervanger ipv krachtvoer?

Het is een combinatie van ruw en krachtvoer, je kan het dus ook aan sportpaarden voeren die flink werk moeten leveren. O.a. in de "westernwereld" een geliefd voer: http://www.pinastoli.com/Nwafer

INGREDIENTS ( Wafer Fioc plus)

Alfalfa, grass forage
Whole maize flakes
Whole barley flakes
Whole oat flakes
Whole toasted soya-bean flakes
Beet pulp
Soybean extracted flour
Non-decorticated sunflower seeds extracted flour
Vitamins and mineral salts
Sugar cane molasses

INGREDIENTS ( Wafer Fioc)

Alfalfa, grass forage
Whole maize flakes
Whole barley flakes
Whole oat flakes
Whole toasted soybean flakes
Beet pulp
Sugar cane molasses

Zoals ik al schreef zijn de ervaringen met dit voer echt fantastisch, niet alleen bij ons maar ook op andere stallen in o.a. Duitsland, België, Italië .

TIPPS:
•No other feed are required
•Ideal for horses prone to colic
•Wafer Fioc is not a pelleted feed
•By-products free
•Wafer Fioc can be soaked with warm water for older horses with poor teeth, with respiratory problems, or for horses prone to choking
•Provide plenty of fresh, clean water at all times

De brokken/ blokjes zijn ca. 5 x 5 cm, dus de paarden moeten er echt op kauwen, wat bij veel brok en muesli niet het geval is.
Afbeelding

Er is ook een muesli van, geheel suikervrij:

NUTRI MIX

Steam-cooked flaked feed formulated to meet the special nutritional needs of high performance horses.
The high feed is fortified with vitamins and minerals to provide the horse with the energy and nutritional needs during sports activity and may be combined with Wafer Fioc Light

FEED TYPE

Flakes of integral maize
Flakes of integral barley
Flakes of integral oats
Soya-bean extraction flour
Flakes of integral toasted soya-beans
Flakes of integral peas
Flakes of integral fava beans
Carobs
Non-decorticated sunflower extraction flour
Vitamins and mineral Salts

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 08:16

Voedingsadvies 1 tot 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht van het paard! En bij de producten waar nog geen vitaminen en mineralen aan toegevoegd zijn moet dat er ook nog bij..... Dat is veel.

Ben benieuwd naar de prijs! En de analyses!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:57

Levita30 schreef:
Voedingsadvies 1 tot 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht van het paard! En bij de producten waar nog geen vitaminen en mineralen aan toegevoegd zijn moet dat er ook nog bij..... Dat is veel.

Ben benieuwd naar de prijs! En de analyses!

Die hoeveelheden gelden als je het zonder hooi voert, aan de Fioc Plus en de Flaked feed ( soort muesli) zijn alle vitaminen toegevoegd, die kan je dus apart geven. De gewone Wafer kan je vit. supp. bij geven of de Flaked feed. Wij voeren ca. 3 kg van de Wafer Fioc per dag, i.c.m. 1e klas hooi en granen.
Prijzen komen op onze website maar zijn vergelijkbaar met ander kwaliteits voer.

Analyses ( in het Duits, worden nog vertaald):
Getrocknete Luzerne/ Steubfreies Heu/ Maisflocken/ Gerstenfocken/ Haferflocken/ Geröstete Sojaflocken/ Gtrocknete Rübenschnitzel/ Auszugsmehl aus geröstetem Soja/ Vollkornmehl aus Sonnenblumenkernen/ Vitamine und Mineralstoffe
Rohprotein 13,5% / Rohfett 3,0% / Rohfaser 17,5 % / Rohasche 8% / Natrium 0,35 %

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:54

Elcid, jij zegt dat die Nutri-mix muesli suikervrij is. Maar er zit mais, gerst en haver in. Dan is het toch niet suikervrij?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:42

Djilna schreef:
Elcid, jij zegt dat die Nutri-mix muesli suikervrij is. Maar er zit mais, gerst en haver in. Dan is het toch niet suikervrij?

Hangt er maar van af wat je onder suikervrij verstaat, in granen zit geen "suiker" in de zin van het woord ( zoals dat witte spul wat mensen in hun thee doen ;) ) maar wel zetmeel. :o . Er is geen melasse o.i.d. aan toegevoegd, maar er zit, van nature, wel zetmeel in.
Als je het zo bekijkt is vrijwel geen enkel voer "suikervrij" , ook in hooi zit suiker en in alle koolhydraat houdende voeding omdat de koolhydraten in het lichaam worden omgezet in suikers ofwel energie die nodig is om te leven en prestaties te leveren.

Veel voedingsmiddelen worden in het lichaam omgezet tot opneembare stoffen, zetmeel wordt omgezet in suikers, die langzaam energie geven, maar echte, geraffineerde, suiker is een "lege" voedingsstof die meteen in opneembare energie wordt omgezet en als de energie niet gebruikt wordt in vet en nog meer ellende.

Het hangt heel erg af van het voedingsmiddel/ het soort "suiker"/ zetmeel ( en het soort proteïne ( eiwit) en vet) hoe het omgezet wordt tijdens de stofwisseling. Lege voedingsstoffen als geraffineerde suiker en meel ( wit meel bijv!) leveren behalve een kortstondige energie piek niks op, stoffen die worden omgezet uit niet geraffineerde voedingsstoffen ( volkoren meel, spelt meel, etc.) leveren mineralen, vitaminen, bouwstoffen en langzaam opneembare energie.

Wij voeren onze paarden al jaren granen, blanke haver, zwarte haver, gerst, en ze doen daar al jaren erg goed op i.c.m. hooi. Nu we de Wafer Fioc erbij voeren zijn ze minder vatbaar en hoesten is al helemaal verleden tijd. Ook zijn ze stabieler en is hun conditie verbeterd. We voeren er de Nutri Mix bij. De nutri mix is echt heel mooi, droog, niet plakkerig voer.

Veel van het huidige voer is vergelijkbaar is te makkelijk te eten ( paarden hebben binnen 'no-time' hun voerbak leeg), omdat er weinig ruwe vezels in zitten wordt het vervolgens snel verteerd en de vrijgekomen energie wordt niet gebruikt en dus opgeslagen. Vooral bij de Wafer is er heel ruwe vezel aanwezig wat zorgt voor een langzame vertering,en opslag. Voor veel voer is bijv. nauwelijks energie nodig om te eten, en weinig energie om het te verteren. De Wafer staan paarden echt op de kauwen.
De combinatie Wafer Fioc en Nutri mix is ideaal omdat het een combinatie is van veel vezels, energie en er moet gekauwd en verteerd worden ;) .

"suikervrij" in de vorm van "zetmeel en koolhydraat vrij" is geen optie, er moet toch ergens energie uit gehaald worden om alle processen in het lichaam te laten verlopen en die energie komt uit zetmeel en koolhydraten en natuurlijk uit proteïne ( "eiwitten"), maar daar wil je ook niet te veel van geven!
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-10-15 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:45

Ja vertel mij wat :D Ik weet het verschil wel ;), maar wat je schrijft bij die muesli als suikervrij is gevaarlijk. Je ziet juist dat mensen vallen over dat ergens staat dat er geen suiker in zit en dan wel (veel) zetmeel bevat. Granen is per definitie dus niet suikervrij. Ja 1 of 2% suiker, maar wel hoger zetmeel.

Ik weet dat jij wel gewoon granen voert en dus niet anti krachtvoer bent. Alleen kun je de groep die geen suikers wil voeren over je heen krijgen als je deze muesli als suikervrij benoemd.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:01

Misschien zou ik dan moeten omschrijven als "geen toegevoegde suikers". Voedingsstoffen waar uiteindelijk, d.m.v. spijsvertering door het lichaam "suikers/ energie" wordt uitgehaald vind ik toch echt suikervrij omdat er geen suiker/ melasse wordt toegevoegd . Dat is iets heel anders dan voer wat plakt door de melasse, daaraan is suiker toegevoegd. Vrijwel geen enkele voedsel soort is suikervrij als je het zo wil zeggen, ja vlees en dierlijk producten ;) . Niet geraffineerde suiker uit volkoren granen kan geen kwaad, als je tenminste ook nog wil dat een paard meer energie heeft dan alleen maar in het land te staan en ( suikerrijk ;) ) gras te eten of hooi waar ook suiker in zit als je het zo bekijkt. De Wafer Fioc heeft bijv. een klein beetje melasse om de brokken te vormen, vrijwel elk voer waar pellets/ brokjes in zit zal iets melasse hebben, anders hou je brokje bij elkaar. Zoveel te makkelijker de brok uit elkaar valt, zoveel te minder melasse.

Ik ben absoluut geen voorstander van het voeren van , witte, geraffineerde en snel opneembare suiker omdat die behalve een energie rush, niks opleveren. Kijk maar eens naar al die "ADHD' kinderen die de hele dag chips, chocola en energie drank of frisdrank nuttigen.

Maar suikers ( let op de "s" ;) ) uit volkoren producten heeft een organisme nodig, anders kom je echt niet verder dan die luie stoel of weiland.

Ik vind het zo zonde dat er zoveel mensen zo vallen over suikers tegenwoordig, 20 jaar geleden waren het eiwitten in paardenvoer, nu is het suiker, wat is het volgende? Intussen wordt vergeten dat als er gebalanceerd gevoerd wordt suikers/ eiwitten op de juiste manier worden gebruikt en opgenomen. Die balans is vaak ver te zoeken, een paard wat op kuil en biks gezet wordt is een arm dier en dat gebeurt nog te vaak.

De angst voor granen is helemaal ongegrond, mijn Paint hengst heeft in zijn leven behalve hooi en lucerne, nog nooit iets anders gehad. Ja, nu de Wafer omdat dat voor mij "the best of both worlds" is; ruwvoer en energie in een.

Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuzen maken, maar ik ben niet zo bang voor suiker(s) en/ of eiwitten als de balans maar klopt en er geen "te" voor staat.
Paarden met een duidelijke insuline resistentie op PSSM zijn natuurlijk een ander verhaal, maar verder wordt er wel heel "bang" gedaan over suikers; dan mag nl. ook geen paard meer op het gras!
Overigens is gras dus een ding waar ik bang voor ben, zeker het Hollandse Koeien/ raaigras/ fructaan sla. Daarom voeren wij alleen Duits hooi, langstengelig en pas va. juni gemaaid.........met weinig suiker :o
Laatst bijgewerkt door ElCid op 13-10-15 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:03

Volgende is misschien soja. Zit in ontzettend veel paardenvoer, vaak GMO.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:10

Met je eens hoor en snap je uitgangspunt volledig, alleen zijn voor mij suikers inmiddels een synoniem voor koolhydraten en dus het totaal aan suiker en zetmeel. En zo is er een hele grote groep die suiker ziet als suiker en zetmeel.
Hoe vaak willen mensen geen suiker- en eiwitloos voer. 'Mijn paard mag geen suiker en geen eiwit' En dat bestaat inderdaad niet, ja puur olie :+

Ik voer gewoon granen/muesli's, heb een sportpaard dus dat heeft energie nodig. Ja meeste uit ruwvoer, maar ook een aanvulling met bietenpulp en muesli.

De paard natuurlijk groep wil alles ook graanloos, is nl niet natuurlijk. Volgens mij zijn granen van alle tijd, alleen een minder groot aandeel van het rantsoen. Plus er werd niets gevraagd behalve overleven.

Voer jij luzerne bij om de lage gehaltes uit je hooi op te vangen? Of heb je wel bemest Duits hooi?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 12:18

Wij voeren lucerne bij en nu dus i.c.m. de Wafer. Het Duitse hooi is licht bemest.

Probleem is inderdaad dat geen granen, geen muesli, geen ...., inhoud dat je tekorten in je paard gaat opbouwen; dat wordt dan ondervangen door allerlei rare "hippe" supplementen ( in de vorm van door melasse bij elkaar gehouden brokjes ;) ) waarvan de samenstellingen zeer vaag zijn..........

Onze paarden hebben toch ook echt wat energie nodig om te doen wat we van ze vragen. Ik snap die angst voor granen niet, prima voer en beter en natuurlijker dan allerlei van die vage supplementen en twijfelachtig hooi/ kuil.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:03

jammer dat je zover weg zit! ben wel benieuwd naar het voer

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:18

Tinkels schreef:
jammer dat je zover weg zit! ben wel benieuwd naar het voer

Ik kan je evt. wel een proefzakje opsturen en we zijn de komende weekend in Stuifzand en Pesse voor wedstrijden.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:32

ja maar daarna blijft het drama om er aan te komen...
Dus eerst afwachten of het z'n intrede gaat doen in NL zodat het wat makkelijker verkrijgbaar is ;)

Zag in je berichten dat je Cavalor en Marstall ook wel prima voer vindt??
Welke van Marstall en Cavalor zou je aanraden dan voor een paard wat flink moet sporten?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:48

Opsturen kan natuurlijk altijd. ;)
Van de Cavalor ben ik weer afgestapt, beviel met toch niet zo goed, paarden gingen vreselijk schuren! Van Marstall hebben we alleen de Wiesencobs en vitaminen gevoerd, maar zijn nu dus overgestapt op de Wafer.
Wij hebben altijd prima ervaringen gehad met de combinatie granen ( haver, blank en zwart, gerst), lucerne en goed hooi i.c.m. vitaminensupplement ( van Marstall dus). Als we de Wafer niet gevonden hadden waren we daar gewoon mee doorgegaan maar vooral omdat 1 van de paarden na jaren hoesten zo positief heeft gereageerd op de Wafer/ Nutri Mix, gaan we daar mee verder. Wij hebben bijna nooit complete voeders gegeven en als we dat al deden viel het altijd tegen ( schuren, te vet, etc. etc). Op enkelvoudige granen, lucerne en 1e klas hooi hebben we nooit problemen gehad.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:03

oke.. lastig al die voersoorten..

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:04

Djilna schreef:
Met je eens hoor en snap je uitgangspunt volledig, alleen zijn voor mij suikers inmiddels een synoniem voor koolhydraten en dus het totaal aan suiker en zetmeel. En zo is er een hele grote groep die suiker ziet als suiker en zetmeel.

En toch zit er wel degelijk verschil tussen suiker en zetmeel waardoor suiker veel minder gezond is voor paarden dan zetmeel. Zetmeel en suiker worden beide omgezet in glucose. Daardoor krijg je een bloedsuiker spiegel stijging. De meeste suiker soorten kunnen vrijwel direct door de darmwand opgenomen worden en zorgen voor een plotselinge sterke stijging (piek) van de bloedsuiker spiegel. Hierdoor moet er plotseling meer insuline geproduceerd worden en wordt dit ook plotseling aangeboden aan de cellen, waar de glucose gebruikt kan worden (of opgeslagen). Deze hele plotselinge sterke veranderingen kunnen er voor zorgen dat de insuline receptoren ongevoeliger worden en niet goed meer reageren, dan heb je insuline resistentie. Deze zelfde plotselinge stijgingen van het bloedsuiker kunnen ook hoefbevangenheid veroorzaken. Daarom zie je ook vaak een relatie tussen hoefbevangenheid, insulineresistentie en te dik zijn.

Zetmeel zijn polysacchariden, hele lange ketens, die veel langzamer afgebroken worden (vaak niet eens helemaal) en zorgen voor een rustige stijging van de bloedsuiker spiegel wat lang niet zn negatief effect heeft als suiker. Het paard heeft langer de tijd om dit rustig te verwerken. Het insuline gehalte stijgt rustiger en wordt ook rustiger aan geboden bij de cellen. Daarom is een schep spelt (zetmeel) voeren ook gezonder dan een paar suikerklontjes. Er ontstaat een rustig stijging ipv een plotselinge piek in het bloedsuiker.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:48

Ja en in granen zit vooral zetmeel, maar die granen willen mensen dus vaak niet voeren (want = onnatuurlijk =slecht). Het gaat om de balans..

Je hoeft mij het verschil niet uit te leggen ;) Maar voor de algemene kennisverrijking is het altijd nuttig :D. Natuurlijk zit er verschil in suiker en zetmeel. Zoals je al schrijft heb je suiker (monosachariden) en dan de di- en polysachariden. Enkelvoudige suikers en meervoudige suikers, allemaal behorend tot de groep koolhydraten :D De 1e groep is direct opneembaar, de rest moet afgebroken worden, want dat zijn ketens van enkelvoudige suikers. En dan heb je binnen die groepen ook nog weer verschillende (de fructose, glucose ed)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolhydraat

Of te wel, zeker dat veel mensen alles over 1 kam scheren. Maar dat komt omdat suiker zo'n hot item is dat je paard niet mag hebben. En begon het met suiker, was het daarna ook zetmeel. Dus in dat kader zeg ik, als je roept dat iets suikerarm is, hou dan wel in de gaten dat mensen dan kunnen vallen over het gegeven dat er wel zetmeel in zit..

Ik maak me echt niet druk om het suiker en zetmeelgehalte in mijn krachtvoer aangezien mijn paard daadwerkelijk wat doet en ik ben ook niet 'allergisch' voor suikers. Veel mensen hier op bokt echter wel. Suiker in voer (en dan dus suiker en zetmeel, want granen) is een no go. Alles moet uit ruwvoer komen anders is het onnatuurlijk en niet goed. En ik vind dan een goed suikergehalte in ruwvoer belangrijker dan dat in mijn krachtvoer omdat ik veel meer ruwvoer geef. Ik heb liever een ruwvoer met 8-10% dan een ruwvoer met 15-20% en ja dat is er! En dan vaak ook nog te weinig eiwit..

Trouwens, in mijn sport wil ik juist wel die snel opneembare suikers. Als ik in de vetgate snel de spiersuikers wil aanvullen voer ik iets met een hoger percentage aan suiker. Dat wordt opgenomen in het bloed en direct beschikbaar voor spieren. Er ontstaat nl als het lichaam in inspanningsstaat is, geen suikerpiek en dip. Dat is alleen in een rust situatie.

Uiteindelijk draait het er om, kijk naar je paard. Wat voor type is het, wat doe je ermee, zijn er medische aandoeningen/afwijkingen en wat heeft hij dus nodig. Wat zit er in je ruwvoer (analyse!) en dan weet je ook wat er nog aangevuld moet gaan worden. Is dat makkelijk? Nee, je zit nooit op 100%. Maar dat hoeft ook niet. Als je maar binnen de marges blijft.
Laatst bijgewerkt door Djilna op 13-10-15 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 14:50

Hoefbevangenheid komt (voor zover mij bekend) juist vnl door een verstoring van de darmflora, dikke/blinde darm. Meestal als er teveel suiker en/of zetmeel (ineens) binnenkomt door te grote hoeveelheid krachtvoer of erg fructaanrijk gras. Niet door een hoog suikergehalte in het bloed. Dan ga je meer richting spierbevangenheid door een te grote opslag in spieren. Dat er een relatie zit tussen hb en PPID/insulineresistentie klopt. Maar vaak is dan het rantsoen standaard te suikerrijk waardoor het hele systeem van het padje is.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:01

Ik ben trouwens wel blij dat er hier gebruikers zijn met kennis van zaken en een nuchtere kijk op voeding. Geeft ook altijd de interessantste en leerzaamste discussies :)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:08

Ik denk dat hooi in veel gevallen veel onnatuurlijker is dan granen..........zeker het hooi en zeer zeker het voordroogkuil wat sommige paarden krijgen. Dat wordt dan is sommige gevallen ook nog gewonnen van koeien ( raai) gras. Vaak is dat hooi kort, zacht en boordevol fructaan en eiwit, terwijl het kuil daarvan ook nog deels gefermenteerd is en vaak schimmelsporen bevat; absoluut onnatuurlijk voer voor een paard. het grove gras wat een paard van nature eet zal vaak de (uitgebloeide) halmen bevatten met daarin de zaden ( de granen waar mensen zo allergisch op reageren!). Daarom krijgen onze paarden dus lang en uitgebloeid hooi, wat arm is aan "suikers", maar de lucerne zit wel melasse in en daar kan ik me echt niet druk om maken, o.a. omdat ze daar veel minder van krijgen.
Een paard wat een beetje prestaties moet leveren zal daar de nodige energie voor moeten krijgen, net als een sporter niet op een droge boterham kan presteren, maar op een droge boterham prima kan overleven. Het is maar wat je met je paard wil ; laten overleven of aanspraak maken op zijn energie!

Een beetje "suikers" in krachtvoer, zelfs als zou dat 10% zijn kan echt geen kwaad want als het goed is krijgt een paard daar niet meer van dan 2 kg per dag, max. 3 kg lijkt mij. Hooi met zoveel suiker en ook nog eens een hoeveelheid eiwit zal, zeker als er onbeperkt van wordt gevoerd de problemen veroorzaken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 16:26

Ik denk dat de bais goed moet zijn. Heef je paard een goede jeugd gehad en goede darmflora opgebouwd zal dat al ern pluspunt zijn. Is de darmflora al niet oke is alles snel teveel.

Een tweede is dat mensn passend bij hun paard moeten voeren. De basis kan voor en beginnend paard even intenief zijn als sport training. Hierbij heel goed naar je paard kijken. Mensen roepen sl snel dat het paard meer nodig heeft omdat ze naar de M mogen, maar in de weg daar naartoe train je ook.

Op veel stallen zie je nog te weinig en of slecht ruwvoer en teveel hardvoer. Ook al voer je biks bij, is dat geen reden om minder hooi te voeren. Gek genoeg denken veel zgn sporters nog steeds dat je paard mooier bij weinig ruwvoer en mee biks.

Zoals Elcid al zegt is Nederlands gras en daardoor ookk het ruwvoer niet echt geschikt voor paarden. Je voert dan sowieso te eenzijdig. In de natuur lost een paard dit goed op, maar nu moeten we vervngers geven waar de gemiste stoffen in zitten. Als dit alleen gras of kuil is met brok, kun je wel volledig voeren, maar mis je de structuur en vaiatie die minstens zo belangrijk is voor de darmen.

Elcid, weleens naar ee compact lucerne gekeken? Hebben we nu.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 17:13

Nee, ken ik niet maar de lucerne die we nu voeren en de Wafer Fioc bevallen erg goed, dus dat houden we zo. Bedankt voor de tip.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 19:51

Interessant El Cid..Misschien heb ik er over heen gelezen maar wat zijn de prijzen ongeveer?