[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:59

Garola staat met twee dikke koten aan de achterbenen.. Vrees dat er in EnergyControl of SP te veel eiwitten voor haar zitten, dus zet het heel even op pauze.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:02

Bah, zonde Ketly. Is het geen optie 'gewoon' bietenpulp te voeren?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:18

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:19

@Wendy, ze is vrij kieskeurig, maar ik kan kijken of dat wat voor haar is! Bedankt voor de tip :D

@Brighteyes, ik heb er niet veel verstand van, maar zo te zien zit er qua eiwit evenveel in. Als je een betere uitleg voor me hebt hoor ik dat graag! :D

Ik vind het toch lastig om juist voer te vinden, er is zoveel keuze!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:05

Mijn merrie eet de gewone bietenpulp, gemengd met luzerne en sinds kort ook zemelen, erg graag. Volgens mij is het ook goedkoper... Je kan het dan nog mengen met een onderhoudsbrok voor de vitaminen en mineralen, eentje die laag is in eiwitten dan :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:59

Ketly schreef:
Garola staat met twee dikke koten aan de achterbenen.. Vrees dat er in EnergyControl of SP te veel eiwitten voor haar zitten, dus zet het heel even op pauze.

Je bent toch net begonnen met de Energy control ? De sp geef je toch al langer ? Dan is waarschijnlijk de energycontrol de oorzaak. Toch ?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:51

Maris schreef:
Ketly schreef:

Je bent toch net begonnen met de Energy control ? De sp geef je toch al langer ? Dan is waarschijnlijk de energycontrol de oorzaak. Toch ?

Dit heeft ze één keertje gehad, kan dat zo snel gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:06

Ja! Energie control vind ik rotzooi mijn paard ging er super van schuren.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 10:20

Ik heb haar momenteel van de energycontrol en SP af, als de benen weer op normaal formaat komen binnen enkele dagen gooi ik het weg. Dit is alles behalve de bedoeling van het bijvoeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:19

Kan je niet beter bietenpulp geven? Dat zit veel minder vol troep dan energy control en SP.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:39

Yvank_ schreef:
Kan je niet beter bietenpulp geven? Dat zit veel minder vol troep dan energy control en SP.

Ik heb dit even gegoogled, maar gaat het dan om de brokken of werkt dit anders?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 21:52

Bietenpulpbrokken moet je laten weken. Het is een ruwvoer met de hoeveelheid MJ/kcal van basisbrok, dus ongeveer 1.5x zoveel energie als gewoon ruwvoer.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:00

Klinkt goed :D Ik ga binnenkort een zak halen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:22

De hoeveelheid bietenpulpbrokken is dus wel droog gewogen dit aan energie. Daarbij even opletten. Het moet net als SP een periode weken en ik adviseer altijd om het werkelijk met de weegschaal af te wegen. Ik jat even het plaatje van Wendy_Chewie:
http://boktimg.nl/img/m/4CLzBm.jpg

Dit is 1kg droge bietenpulp van haar merk. Dat betekent niet dat van jouw voerleverancier dezelfde hoeveelheid (in L) een kg is.

Over het algemeen raad ik aan om per 5kg hooi maximaal 1kg (droog gewogen) bietenpulp te voeren als je niet met zemelen in de weer wilt gaan. Een paard dat onbeperkt hooi en gras kan eten, kan rustig 2 tot 3kg aan (droog gewogen) bietenpulp eten zonder dat je hoeft te corrigeren voor de wat scheve calcium-fosfor (Ca-P) verhouding.

Wil je wel gaan corrigeren voor de scheve verhouding, is het 1kg (droog gewogen) bietenpulp op 250g zemelen.

Hier staat meer uitleg over bietenpulp: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... npulp.html
Hier staat meer uitleg over Ca-P verhouding: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... -ca-p.html

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:59

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Weer een weekje verder... Gaat trààg, beproeving van m'n geduld!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:58

Half april kocht ik een zeer mager twentertje en ben dat in mei lifeforce gaan bijvoeren. Ze ziet er ondertussen prima uit en groeit alle kanten tegelijk op. Ik voer het ondertussen ook aan mijn 23 jarige cpony en ook die begint er super uit te zien.
Echt een aanrader om je even in te verdiepen. Het wordt verkocht door Balaiko uit Hoogezand en heeft ook een facebookgroep.

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:04

ik heb vandaag een 10 jarige tinkermerrie gekocht die echt te dun is, je ziet haar ribben echt, open plekjes op haar heupen door het liggen in de stal.
foto's heb ik vandaag niet gemaakt die maak ik komende week wel.

alvast tips wat ik kan voeren?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:23

@Carineken Miss handig om eerst medisch uit te zoeken wat er aan de hand is. Dan bedoel ik niet meteen een bloed onderzoek maar mest onderzoek op wormen en misschien de tandarts erbij. En vooral veel hooi en liefst onbeperkt. En vertel even wat over je diertje. Leeftijd? Hoogte? Beleerd? En wat wil je ermee doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:07

Heb je enig idee wat ze eerder te eten kreeg? Als je denkt dat het voornamelijk door veel te weinig eten komt dat ze zo mager is, zou ik niet direct onbeperkt hooi gaan voeren maar beginnen met 6kg en dan de komende week iedere dag 1 a 2 kg meer totdat ze op onbeperkt zit. Wel zorgen dat ze niet langer dan 6 uur achter elkaar zonder hooi staat.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-15 09:40

Hallo,
Ik heb een drie jarige welsh b pony.
Nu ben ik al een tijdje aan het kijken hoe en wat. Ze is niet lekker op gewicht te krijgen. Tandan zijn nagekeken, was wel aan het wisselen, maar niet dat het problemen zou moeten geven. Wormen onderzoek is gedsan en 1 of 2 eitjes van de lint worm en een paar van de volwassen bloedworm. Maar niks om je daarover zorgen te maken zei de dierenarts. Wel was de mest niet zo goed verteerd. Dus misschien toch weer de tanden..
Het gaat steeds met stukken. Dan komt ze weer beter op gewicht en dan valt ze weer af, zonder dat er echt een reden voor is..
Ik zit zelf te denken om maar een keer een bloedonderzoek te doen. Misschien toch een te kort
Maar hebben jullie misschien nog tipsof ideeën? Ze staat nu in het gras en krijgt wat havens slobber mash bijgevoegd. Mocht ze niet op de wei staan of minder gras hebben krijgt ze onbeperkt hooi.
Ik hoop datjullie misschien nog een idee hebben waar ik nog niet aan heb gedacht.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 12:20

Als iemand tips heeft voor mij, graag!

Ik heb sinds 2 maanden een arabier van 18 jr. Hij heeft voorheen altijd op stal gestaan en is jarenlang niets mee gedaan.
Wij zijn verhuisd naar een weiland met voldoende gras, helaas naar korte tijd zijn we moeten verhuizen naar een nieuw weiland wat opnieuw gezaaid moet worden. Hij staat nu dus gewoon op zand.
Sinds we op die nieuwe wei staan merk ik dat hij is afgevallen, je ziet zijn ribben en net na zijn ribben begint hij in te vallen.
Zijn tanden zijn ook jaren niets aan gedaan, 5 maanden geleden is hij bij de tandarts geweest en moet volgende maand weer terug.
Hij krijgt 4 a 5 x daags hooi. Ik koop iedere week een grote zak wortels voor 3 paarden, hij krijgt 1 zo'n koek van pavo iedere dag. En om de dag 500 gr. Pavo care 4 life muesli.
Ben nu begonnen met om de dag 500 gr. Slobbermash van pavo te voeren.

Alleen met eten is het lastig, hij eet heel langzaam en de andere 2 in de wei eten snel en zijn dominanter dus jagen hem altijd weg.

Als iemand nog tips heeft hoe ik hem wat dikker krijg?

Ik heb evt. Meerdere foto's.
Hooi ligt nu nog op de grond, slowfeederbak is onderweg.

Als jullie meer info nodig hebben hoor ik het graag!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-15 23:33

Nog even een update. Ik ben voorzichtig blij met wat ik zie :)
Afbeelding

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 02:39

Aangezien ik zowat alles wat op de markt is wel geprobeerd heb en eindelijk iets heb gevonden wat goed gaat, wil ik het graag met jullie delen.

Paardlief, 1.80 en altijd schraal geweest. Alle medische mogelijkheden gedaan nooit iets uitgekomen.

Allerbelangrijkste.... goed onbeperkt hooi en gras. Sinds januari voer ik hem de standaard brok van de Dommelsche watermolen 1,5 kg per voerbeurt met 1 schep zemelen (natuurlijk nat) hier doorheen. Na het werk krijgt ie 1 kg schep slobber (Meal ook van DW). Hij ziet er eindelijk vol uit. Nooit gedacht dat hij het zo goed zou doen op een relatief simpele brok.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 15:24

Apart he psydoxy? Ik heb twee jaar lopen klieren met dikmakers, seniorslobber en bietenpulp voor mijn magere oudje met cushing's. Door de cushing's enorm bang om te veel suikers te geven. Nu op de nieuwe stalling krijgt 'ie 2kg sportbrok per dag, hij ziet er geweldig uit en de cushing's is goed onder controle. Je denkt dan, al die moeite voor niks. :roll:
Enorm fijn om te horen dat je een goeie oplossing hebt gevonden!

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 17:26

Ik meld me hier ook even.
Mijn merrie van 22 is een lastige om op gewicht te houden, daarnaast lust ze niet alles.
Ze is nu bij haar ribben te dun.
Ondanks dat ze aardig wat te eten krijgt. Ze krijgt onbeperkt kuil, 1.5 kg bix en 0.5 pavo 18+ muesli. Daarnaast 1/3 luzernebrok en slobber. Ze staat nu al onder een regendeken.
Meer dan het voer wat ze nu krijgt krijg ik er niet in. Dan laat ze het gewoon staan.
Overigens is ze in juni door de medische molen gehaald, gebit was toen wel nodig en is gedaan. Daarna leek het beter te gaan, maar stond ze ook vol in het gras. Nu zit er voor haar te weinig in het gras dus dat is geen optie. Heb haar om die reden weer naar stal gehaald (ze staat 24/7 in een groepsuitloop met schuilstal)

Iemand nog tips?