[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:23

Yvank_ schreef:
Zou eerder bietenpulp voeren groeide mijn paard veeeeel meer van dan van SP en vond die ook lekkerder.

in SP zit ook bietenpulp.
Paardje is er nu wel aan gewend, en ze vindt het ook wel lekker geloof ik. Nu nog vakantie, maar ik denk dat ik haar vanaf volgende week maar weer een beetje aan het werk ga zetten.

DromenLies

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 14:25

Ik heb ook die ervaring die Yvank heeft mbt speedibeet tov SP. Mijn paard gaat met sprongen vooruit sinds in speedibeet geef terwijl SP niks deed.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:12

Vind het zo bijzonder om te lezen dat bij de 1 sp helemaal niet werkt en bij de ander geweldig en dat geldt ook voor de bietenpulp en speedibeet

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:16

Ik ben helemaal niet negatief over SP hoor, heb bij andere paarden goede resultaten gezien maar bij huidige paard dus niet terwijl ik wel langdurig gevoerd heb.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:21

Ow bedoel het ook niet negatief. Maar je zou toch denken een goed product werkt bij ieder paard

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:23

Ja, ben ik met je eens hoor. Ik vind het ook merkwaardig.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:30

Handige topic!

Mijn paard begon uit het niets erg in te vallen na een aantal verhuizingen.. eerst dacht ik dat het stress was maar hij kwam er niet boven op.. Ik verdacht hem erg van maagzweren of vitaminen te mort dus de dierenarts maar bloed laten prikken.. juist daar kwam uit dat hij tegen eiwit te kort zat. ( je moet tussen 5.5 en 5.7 zitten en mijn paard zat op 5.5.. het advies was om dus een eiwit rijk dieet te geven. Ze begon met myoplast. Maar ik vind dat ten eerste te duur en ik vond dat ik het met voer moest oplossen. Dus nu heeft de da voer naar 2kg basis brok merrie brok en luzerne aan geraden...! Ik ben begonnen met het voer verhogen en luzerne voeren. En daarbij zat al lijnzaad.. ben benieuwd naar de progressie! Merrie brok ga ik over een week of 2/3 erbij doen.. beginnend met 1/4.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:55

maanden geleden heb ik mij hier ook aangemeld, inmiddels is mijn paard aardig op gewicht gekomen! ik zal nog even vertellen hoe :)

hij krijgt 4 x per dag voordroog kuil, zoveel hij op kan. in de winterperiode geef ik Luzerne bij, ong. 2 a 3 keer per week een halve schep slobber, dagelijks 1/2 kilo Havens brok en 1/2 kilo muslie van Hippostar voor hete paarden. In de zomer staat hij nog overdag op het land en krijgt daarnaast nog 3x voordroog zoveel hij op kan :) Hij krijgt dus over de hele dag maar 1 kilo krachtvoer.

daarnaast krijgt hij elke dag beweging, niet elke dag heel fanatiek.

@ Evelynn, ik heb ook een periode Myoplast gegeven, sorry maar wat een troep. Het zit bomvol suiker, mijn paard ontplofte van de rasp en mok terwijl hij dat nooit had gehad en na het stoppen ook nooit meer heeft gekregen.
stress kan een hoop doen, verhuizingen ook, ik kan je nog wel iets aanraden wat voor mijn paard wel goed heeft gewerkt, het is alleen nog duurder dan myoplast maar ze komen echt mooi bij. Verder denk ik dat je ook geduld moet hebben en goed naar je paard moet blijven kijken wat ze nodig heeft!

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 10:59

@pino

Ben wel benieuwd naar je supplement!
Ik ga eerst dit proberen en kijken het even een paar maanden aan. Ik vind dat als de mogelijkheid er is je het eerst met voer moet proberen. Supplementen voeren kan altijd nog.

Myoplast heb ik destijds getest op school. Ik zag inderdaad ook geen verschil. Maar misschien was het een te korte termijn.. buiten dat... Ik vind het veeeeeel te duur! Van 1 potje kan ik 3 of 4 keer opnieuw een nieuwe zak luzerne en merrie brok halen

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:35

Ik heb ook een lange tijd myoplast gevoerd. Inderdaad erg duur maar ik had er wel degelijk baat bij. Het was een goeie boost om verder te komen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:50

Voor wie het interessant vindt, wegen van voer, met plaatjes :)

Afbeelding
1 kg korrels.

Afbeelding
1 kg bietenpulp.

Afbeelding
30 gram bietenpulp, had ik iets teveel geschept.

Afbeelding
420 gram zemelen.

Afbeelding
260 gram luzerne.

Afbeelding
1 kg luzerne.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:58

Ufurio4e schreef:
Yvank_ schreef:
Zou eerder bietenpulp voeren groeide mijn paard veeeeel meer van dan van SP en vond die ook lekkerder.

Mijn paaard groeide helrmaal niet van bietenpulp. Ik heb het een jaar gevoerd maar zag geen vorderingen. Sinds ik een 2 maand SP voer is hij zienderogen beter geworden.

ik voer een volle maatschep Sp en doe er een kwart emmer water bij en maak het s ochtends aan en geef het s avonds

Ligt eraan wat je geeft :) ik gaf 1,5 emmer bietenpulp per dag :j . Is ook erg gezond voor ze. SP is volgens mijn DA beetje fastfood idee door alles wat er doorheen gegooid is (wat ook echt niet allemaal op de zak staat) BP is veel gezonder ook.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:58

De winkel heeft mij vandaag EnergyControl meegegeven. Zijn er meer mensen hier die dit voeren? En in welke hoeveelheden?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:42

Ik ben aan een zak bezig, voer 1kg 's ochtends en 's avonds. Heb het meegebracht i.v.m. het hogere VEP.
Ze eet het graag, maar dat is het enige zinnige dat ik er momenteel al over kan zeggen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:48

Haha dat herken ik ook al. :+ Vandaag heeft ze de eerste kilo gehad, dit wil ik langzaam opbouwen naar 2 kilo per dag.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:47

Mijn paaard groeide helrmaal niet van bietenpulp. Ik heb het een jaar gevoerd maar zag geen vorderingen. Sinds ik een 2 maand SP voer is hij zienderogen beter geworden.

ik voer een volle maatschep Sp en doe er een kwart emmer water bij en maak het s ochtends aan en geef het s avonds[/quote]
Ligt eraan wat je geeft :) ik gaf 1,5 emmer bietenpulp per dag :j . Is ook erg gezond voor ze. SP is volgens mijn DA beetje fastfood idee door alles wat er doorheen gegooid is (wat ook echt niet allemaal op de zak staat) BP is veel gezonder ook.[/quote]

Wow nee zoveel voerde ik niet.hoeveel gram droge stog is anderhalve emmer bp? want 1,5 emmer bp is geen goede waarde als je er veel water bjj in stopt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:28

Afbeelding
Uforio, dit is 1kg bietenpulp (met zemelen) na het weken. Hier krijgt die van mij er twee van. Wij zitten dus ook aan anderhalve emmer pulp, 2kg droge stof.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:23

@Wendy_Chewie heel goed in beeld gebracht zo! Het is vaak zo onduidelijk wat je geeft als je het niet weegt

@ketly ik geef ook energy control, was een beetje huiverig omdat het Pavo is maar dit blijkt voor mijn paard top te zijn. De hoge olie gehaltes geven energie en zorgen dat ze op gewicht blijft zonder dat ze niet te hanteren is. Wat ik ook fijn vind is het lage suiker en zetmeel gehalte, want daar kon mijn paard niet zo goed tegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:33

@Wendy_Chewie: superbedankt voor de foto's. Heel duidelijk.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:47

Afbeelding
Update na een week op het rantsoen zoals Mizora het uitgerekend had voor me, dus 2kg pulp, 1,5 kg zemelen, 60 ml maïsolie en 2 kg luzerne met 2 kg brok. Ik verdeel het over twee voederbeurten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:49

Ketly schreef:
De winkel heeft mij vandaag EnergyControl meegegeven. Zijn er meer mensen hier die dit voeren? En in welke hoeveelheden?

Mijn paard werd hier echt een gruwelijk monster van en ging schuren.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:30

Ik heb het gevoel dat ze aangekomen is, maar vind dat erg lastig om in te schatten vanaf foto's. Hoe schat jij het in?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 12:34

Ik heb ook dat idee, maar aangezien ik haar dagelijks zie valt het niet zo op... Vandaar de foto's maar ook daar valt het niet spectaculair op.
Is ook normaal natuurlijk, ze wordt niet in één week dik - hoewel ik dat soms zou willen! :)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 13:18

Ik heb toen een tijdje foto's gemaakt van de achterkant! Die bil foto's kun je elke keer redelijk hetzelfde maken! Even onder elkaar zetten en je kunt het makkelijk vergelijken! Die stand foto's vertekenen heel gauw vind ik!
zeker als je elke dag zelf kijkt wissel je twee keer per dag van mening of ze nu wel of niet zijn aangekomen :p

Ze lijkt wel voller inderdaad!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:28

Ik maak er nu ook bilfoto's bij, benieuwd hoe het er volgende week uit ziet!