Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:22

Oh die geef ik ook, de balancer pro plus. Wist niet dat je dubbele hoeveelheid moet geven? Heb hiervoor Breed and Grow gevoerd, misschien ga ik dan weer terug hierop tot hij 3 is.

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:29

ik geef mijn 2 jarige de grow van Equilin in combi met breed&grow vitalbix 1 klein bekertje denk ongv 300 gram. Volgens vitalbix kan ik ook 600 gram breed&grow geven. Maar ik zelf vind een aanvulling vitaminekorrel dan een fijner idee.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:32

Ik heb een tijdje de Atcom junior gegeven aan 2 jaarlingen, maar geef nu breed & grow.

tamary

Berichten: 29239
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 09:47

Tessebes schreef:
Iemand nog een tip voor een vitaminebrok voor een paard in de groei? Ik voer nu jpgef pro plus, maar daar moet je de dubbele hoeveelheid van geven, dus dat is vrij prijzig.

Dieren in de groei hebben meer nodig, voeren op verwacht volwassen gewicht qua vit/min is iets dat je eigenlijk ongeacht het merk zal moeten doen. Voordeel is wel dat merk dus niet zoveel uitmaakt qua leeftijd paard, al is de portomonee er vaak minder blij mee.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 10:05

Je moet 400 gram per dag voeren (bij 500 kg paard), terwijl de normale balancer 200 gram is. Het kost dan 1,20 per dag. Het gaat om een 4 jarige die wat extra nodig heeft. Ik dacht zelf aan de Lexa Amino. Equilin komt op ongeveer dezelfde prijs uit.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:28

Mijn moeilijke eter gaat van stal veranderen, wat hoopt bied qua vit. brok.

Nadat ik terug ben gaan denken, is hij gestopt met vitamine brok eten, nadat hij 2 jaar terug van de weide is gekomen en vanuit stal ook een handje macdonalds brok kreeg. In de tussentijd is dat gebleven.

We gaan nu naar een pp waar geen brok gevoerd wordt :)F
Maar nu... waar pak ik de draad weer op.

Ik heb denk ik zo goed als alle brokken gehad. Het geen wat hij echt niet at waren marstall en pavo.

De rest was de eerste week nog okay.

Welke brok wordt er aan geraden voor een sober ras (PRE) en is qua prijs - kwaliteit verhouding okay?

Zelf zat ik te denken om eerst maar weer Metazoa te geven, dat kreeg hij in de eerste instantie tot hij begon met weigeren van de brok na 1.5 zak.

In het uitmeten vanuit Horsecomplete geloof ik inmiddels niet meer. Hij leek blij te zijn met de keuze maar liet me de 2e x zowel met de brok als kruiden wederom met de handen in het haar staan.

ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 11:42

KellyR schreef:
Mijn moeilijke eter gaat van stal veranderen, wat hoopt bied qua vit. brok.

Nadat ik terug ben gaan denken, is hij gestopt met vitamine brok eten, nadat hij 2 jaar terug van de weide is gekomen en vanuit stal ook een handje macdonalds brok kreeg. In de tussentijd is dat gebleven.

We gaan nu naar een pp waar geen brok gevoerd wordt :)F
Maar nu... waar pak ik de draad weer op.

Ik heb denk ik zo goed als alle brokken gehad. Het geen wat hij echt niet at waren marstall en pavo.

De rest was de eerste week nog okay.

Welke brok wordt er aan geraden voor een sober ras (PRE) en is qua prijs - kwaliteit verhouding okay?

Zelf zat ik te denken om eerst maar weer Metazoa te geven, dat kreeg hij in de eerste instantie tot hij begon met weigeren van de brok na 1.5 zak.

In het uitmeten vanuit Horsecomplete geloof ik inmiddels niet meer. Hij leek blij te zijn met de keuze maar liet me de 2e x zowel met de brok als kruiden wederom met de handen in het haar staan.


Vitalbix lust hij dat wel? Dat voer ik ook aan mijn lusitano.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:29

ElinaSK schreef:
KellyR schreef:
Mijn moeilijke eter gaat van stal veranderen, wat hoopt bied qua vit. brok.

Nadat ik terug ben gaan denken, is hij gestopt met vitamine brok eten, nadat hij 2 jaar terug van de weide is gekomen en vanuit stal ook een handje macdonalds brok kreeg. In de tussentijd is dat gebleven.

We gaan nu naar een pp waar geen brok gevoerd wordt :)F
Maar nu... waar pak ik de draad weer op.

Ik heb denk ik zo goed als alle brokken gehad. Het geen wat hij echt niet at waren marstall en pavo.

De rest was de eerste week nog okay.

Welke brok wordt er aan geraden voor een sober ras (PRE) en is qua prijs - kwaliteit verhouding okay?

Zelf zat ik te denken om eerst maar weer Metazoa te geven, dat kreeg hij in de eerste instantie tot hij begon met weigeren van de brok na 1.5 zak.

In het uitmeten vanuit Horsecomplete geloof ik inmiddels niet meer. Hij leek blij te zijn met de keuze maar liet me de 2e x zowel met de brok als kruiden wederom met de handen in het haar staan.


Vitalbix lust hij dat wel? Dat voer ik ook aan mijn lusitano.


Vitalbix proefzakje ging er handjesmaat in. Maar lees dat best wel veel paarden heftig reageren op de luzerne...
Jouw lusitano heeft er geen last van?

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:39

Ik zie net dat ze van metazoa een nieuwe brok hebben met Esparcette.

Even gegoogled, maar ik kom er niet achter wat dit voor een paard doet.
Het is als vervanging voor luzerne?

Heeft iemand hier de ins and outs?

Jets

Berichten: 3556
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:44

Tessebes schreef:
Iemand nog een tip voor een vitaminebrok voor een paard in de groei? Ik voer nu jpgef pro plus, maar daar moet je de dubbele hoeveelheid van geven, dus dat is vrij prijzig.


Mijn jaarling kreeg Cavalor Nutri Grow :)

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:46

mijn oude haf schuurt als ik extra lucerne bij voer. als ik niet extra bijvoer valt het mee het schuren. Probeer maar eens een goed verkrijgbaar brok/meusli/vitaminebrok te vinden die lucerne vrij is, en betaalbaar.

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 13:51

plutolover schreef:
mijn oude haf schuurt als ik extra lucerne bij voer. als ik niet extra bijvoer valt het mee het schuren. Probeer maar eens een goed verkrijgbaar brok/meusli/vitaminebrok te vinden die lucerne vrij is, en betaalbaar.


Volgens mij is dat dus de Metazoa Timothee en ik zie nu dat er ook Esparcette is toegevoegd.
Beide luzerne vrij voor zover ik zie.

ElinaSK

Berichten: 2665
Geregistreerd: 07-07-10

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:00

Mijn lusitano reageert niet op de luzerne nee. Heeft wel wat geschuurd maar dat was niet gerelateerd aan de vitalbix, ze stond toen te hoog in het voer (kreeg ook van een ander merk en vol op de weide). Eenmaal gestopt met het andere krachtvoer was er niks meer aan de hand.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 14:11

Esparcette is voor eiwitten dacht ik, net als luzerne.

Slmt9

Berichten: 4867
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:13

plutolover schreef:
mijn oude haf schuurt als ik extra lucerne bij voer. als ik niet extra bijvoer valt het mee het schuren. Probeer maar eens een goed verkrijgbaar brok/meusli/vitaminebrok te vinden die lucerne vrij is, en betaalbaar.


Victorious secret.
Ik krijg t altijd vrij snek thuisbezorgd en geef 50gr per dag. Dan krijgt hij voldoende binnen (icm havens gastro) en valt de prijs ook wel mee.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:54

Tessebes schreef:
Esparcette is voor eiwitten dacht ik, net als luzerne.

Citaat:
zijn verschillende gunstige bijkomstigheden die aan het voeren van esparcette worden toegewezen. Zo wordt er gezegd dat de toevoeging van esparcette aan paardenvoeders werkt tegen parasieten zoals wormen. Ook staat het product bekend om zijn ontstekingsremmende werking. De anti-parasieten en ontstekingsremmende werking zijn toe te schrijven aan het feit dat de plant esparcette veel tanninen bevat. Tanninen in grote hoeveelheden kunnen giftig zijn, maar de kleine hoeveelheid aan de tannine looizuur die zich in esparcette bevindt is niet giftig voor je paard. Daarnaast bevordert esparcette het sneller herstellen van weefsel en heeft de stof een positieve invloed op een goede werking van de darmflora. Esparcette is dus een stof die veel positieve effecten op je paard kan hebben. Verder is het een ideaal product om bij te voeren aan paarden die last hebben van cushing of hoefbevangenheid. Esparcette bevat mineralen en vezels.
Planten uit de vlinderbloemenfamilie hebben vaak een hoog gehalte aan goed verteerbare eiwitten. Ook de plant esparcette bevat veel eiwitten die goed zijn voor je paard. Paarden hebben deze eiwitten namelijk nodig ter ondersteuning van de opbouw van spieren. Dit is natuurlijk extra belangrijk voor sportpaarden. Naast eiwitten bevat esparcette ook antioxidanten. Antioxidanten zijn weer bevorderlijk voor de stofwisseling van het paard.

Even gegoogled, paardenvoer.nl. Dus vooral voor extra eiwitten en wormafdrijvend vermogen gebruikt.

plutolover

Berichten: 11708
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 19:15

Intressant.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:53

Mag ik hier ook mijn vraag stellen? Ik heb een iets te dikke E-pony die sinds kort op een 24-uurswei staat. Zodra die kaal is wordt er voordroog bijgegeven waar hij mondjesmaat bij kan omdat hij onderaan de rangorde staat. Er zijn zoutblokken en likstenen aanwezig, waar ik hem ook gebruik van zie maken. Ik voer hem metazoa en luzerne, maar ga vanwege het hoge ijzergehalte in metazoa over op pavo vital + pavo nervcontrol (+luzerne). In beide pavo's zit geen ijzer.
Ik ben hem nu aan het oppakken na 4 maanden fysieke rust, en ik wil met hem endurance gaan rijden. Als we een beetje terug zijn op basisconditie wil ik lijnzaadolie toe gaan voegen aan zijn rantsoen. Zou dat voldoende zijn, of gaat hij tekorten oplopen?

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:13

Wat is er fout aan metazoa? Mijn paard vind dit nou net wel lekker :'). Ik geef maar de halve dosering omdat ze ook gewoon ander 'krachtvoer' krijgt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:33

Sintara schreef:
Wat is er fout aan metazoa? Mijn paard vind dit nou net wel lekker :'). Ik geef maar de halve dosering omdat ze ook gewoon ander 'krachtvoer' krijgt


Hoog ijzergehalte en scheve calcium/fosforverhouding.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:01

Hoeveel te hoog ijzer is dat dan? En hoe scheef /hoog calcium /fosfor... Want je voert er natuurlijk niet heel veel van. Als het de gewone scheefheid is door de lucerne erin maak ik me er niet druk om

KellyR

Berichten: 1519
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:39

Sintara schreef:
Hoeveel te hoog ijzer is dat dan? En hoe scheef /hoog calcium /fosfor... Want je voert er natuurlijk niet heel veel van. Als het de gewone scheefheid is door de lucerne erin maak ik me er niet druk om


Ik wilde weer overgaan op Metazoa maar is me afgeraden.
Verhouding calcium fosfor hoort 1 op 2 te zijn, maar komt bij metazoa in de buurt van 1 op 10.

Als ik toch op Metazoa over wilde stappen, dan adviseerde zij mij om zo nu en dan 2 stop weken in te voeren waarbij het lichaam de verhoudingen weer recht kont trekken.

Vitalbix heeft die scheefheid niet en is verhoudingsgewijs samen met Equilin volgens haar het beste.
Equilin als optie als ik geen luzerne wilde voeren.

Wij staan nu in training waar de kieskeurige nelis dus nu gewoon wel Vitalbix eet.
Hij heeft nu 9 dagen geen macdonalds brok gehad en is nu helemaal okay met vitaminebroek.
Jan Doedel......

Hierna verhuizen we naar een stal ex krachtvoer en gaan we maar vitalbix voeren (als hij het de komende 3 maanden blijft eten).

Muze
Berichten: 5332
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:16

Equilin is ook een fijn brokje.

nessinator
Berichten: 1798
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:27

Sintara schreef:
Hoeveel te hoog ijzer is dat dan? En hoe scheef /hoog calcium /fosfor... Want je voert er natuurlijk niet heel veel van. Als het de gewone scheefheid is door de lucerne erin maak ik me er niet druk om

900 mg per 100g ijzer en Ca:P verhouding is 12:1, wel iets schever dan luzerne (4:1).
Mijn paard is verhuisd naar een 24/7 wei waar hij grondwater drinkt, en ik heb begrepen dat er dan een serieus ijzeroverschot op de loer ligt, ook als je maar een beetje (=225 g voor mijn paard) voert. Daarom ben ik overgestapt naar PavoVital, maar verder ben ik ook echt heel tevreden over Metazoa. De merries die gewoon leidingwater krijgen, staan wel gewoon op metazoa, en de een is zelfs voor het eerst in haar leven gestopt met schuren.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 19:51

Ik heb aan metazoa de vragen ook gesteld, dit is hun antwoord :

---
Hoi, wat leuk dat je op ons product bent uitgekomen.

Het ijzer gehalte is vooral een hardnekkig verhaal in paardenland. Als je kijkt naar het gehalte is dit rond de 400mg per kilo afhankelijk van welke smaak je kiest zit hier iets verschil in. Dit komt uit de grondstof zelf. En is dus niet toegevoegd. (Dus uit de Luzerne, timothee of esparcette)
Gemiddeld voer je een paard dus rond de 100mg per dag.
Vergelijk ik het met andere merken zitten wij zeker niet hoger.


Wat betreft de calcium/fosfor verhouding heb ik hieronder een uitgebreid verhaal, ik hoop dat je het op deze manier begrijpt anders hoor ik het graag van je.

Calcium is niet alleen nodig voor sterke botten, maar ook voor het aanspannen van de spieren. De hoeveelheid calcium moet altijd hoger zijn dan de hoeveelheid fosfor. In Nederlandse bodems en dus in het hooi en gras zit veel fosfor, onder andere daarom heb ik de hoeveelheid calcium aangepast.

Meer calcium dan fosfor is trouwens niet erg, want een paard kan nooit te veel calcium opnemen. Dat is een lichamelijk beschermingsmechanisme. Los daarvan vind ik zelf dat paarden veel meer calcium moeten binnenkrijgen dan in de meeste andere paardenvoeders zit.

De standaard calcium-fosfor verhouding is 2:1. In Metazoa SuperFit Broxxx zit per kilo 40 gram calcium tegenover 3.2 gram Fosfor. Dat lijkt misschien veel, maar eigenlijk corrigeert het de scheve calcium-fosfor verhouding in hooi.

Stel je hebt een paard van 500 kilo. De basisbehoefte aan calcium is 0,08 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Een paard van 500 kilo heeft dus per dag 40 gram calcium nodig. De basisbehoefte aan fosfor is 0,04 gram per kilo lichaamsgewicht per dag. Een paard van 500 kilo heeft dus per dag 20 gram fosfor nodig.
Calcium-fosfor verhouding in hooi:
Afbeelding
Conclusie: na toevoeging van Metazoa SuperFit Broxxx zijn de hoeveelheid en verhouding van de calcium en fosfor in het totale rantsoen in positieve zin gecorrigeerd.
---