Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:40

Vervelend...
Ik voer de complete, maar heb nu de hoeveelheden nu gehalveerd, ze hebben al genoeg energie door het frisse weer.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:41

Ik wil gerust wat minder geven....
Doe nu toch niet heel erg veel.
En dan na arbeid wat extra??

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:42

Dat zou je idd ook kunnen doen..

Hier krijgt mn ruin nu deze week weer wat meer gezien hij een erg intensieve week heeft met 2x concours en 2x les en nog eens thuis rijden.. Dan schroef ik t weer wat omhoog, zo kijk ik t een beetje aan steeds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:46

Ja idd..

Mijn pony is ook gewoon raar hoor...zo krijgt zijn buurmerrie voer uit een witte emmer.
Meneer vindt deze emmer dóódeng als ik hem bij de stalopening houd,hij kruipt dan bijna via zijn buitenluikje de stal uit... :')
Maar de emmer is niet eng als meneer hem op de poetsplek ziet staan,dan pakt hij hem zelfs op met zijn mond..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:10

Zou gewoon even naar een kwart gaan, met force, dan kijken of verandert, zo ja rustig opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:14

Hoop het.
Anders ga ik terug naar dieetmix,vul het dan wel aan met olie...
want als ik nog maar handjes naturell ga voeren,kan ik het net zo goed niet geven vind ik.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:18

Je kunt heel goed een paar handjes Naturell voeren en wat meer Force als jouw paard daar genoeg energie uithaalt. Vergeet niet dat Marstall muesli's beter verteerbaar zijn en je sowieso al minder kan voeren. Als je de voerbak te leeg vind kun je er altijd nog wat lucerne of WiesenFasern doorheen doen. Maar grote kans dat je paard het prima vindt....z'n lekkere eerlijke gevarieerde muesli met en beetje Force...niets mis mee toch?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:21

Ik heb een paar weken gelden op aanraden van de Marstall dealer een zak muesli Amino Sport gekocht voor mijn ruin. Hij was futloos en zijn kont viel gewoon in. Na drie dagen werd hij echter zo heet dat ik hem nauwelijks meer kon rijden :D Ik ben gestopt en weer terug gegaan naar de basisbrok die hij kreeg. Wel geef ik nu 50 gram Force bij als aanvulling. Hij krijgt meer ruwvoer en zit nu weer goed in z'n vel. Ik had geen idee dat de haver in de muesli zo snel en zo veel effect zou hebben :wow: Weer wat geleerd.
Ik zou toch wel graag Marstall gaan voeren, maar denk dan aan een basis muesli - havervrij wel te verstaan ;) Welke muesli zouden jullie aanraden? Het gaat om een ruin van 10 jaar, die recreatief wordt gereden zo'n 5 keer per week. Hij krijgt nu 3 maal een halve kilo basisbrok en veel hooi en kuil. En dus 50 gram Force korrels.
Als er nog iemand interesse heeft in bijna een hele zal Amino Sport.... Af te halen in Flevoland tegen een zacht prijsje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:24

mirim schreef:
Je kunt heel goed een paar handjes Naturell voeren en wat meer Force als jouw paard daar genoeg energie uithaalt. Vergeet niet dat Marstall muesli's beter verteerbaar zijn en je sowieso al minder kan voeren. Als je de voerbak te leeg vind kun je er altijd nog wat lucerne of WiesenFasern doorheen doen. Maar grote kans dat je paard het prima vindt....z'n lekkere eerlijke gevarieerde muesli met en beetje Force...niets mis mee toch?

als hij er genoeg energie uit blijft halen krijg hij het natuurlijk gewoon hoor... :j
Maar als hij inkakt en op bijvoobeeld een 1/2 schep te heet blijft dan stop ik ermee.

Maar idd misschien omdat het meer geconcentreerd is,dat het meer energie geeft?
Las dat gerst sowieso heel veel energie geeft,vergelijkbaar met haver.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:30

Ik geloof dat de havervrij en de corn goed zijn voor als ze qua gewicht iets bij moeten komen,als ik het goed onthouden..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:34

Je kan altijd nog vito proberen mocht het niet gaan..Mijn merrie heeft sinds ze de vito krijgt echt een steeds minder harde manenkam en ze is veel meer ontspannen..Bijkomend voordeel is dat ze goed moet kauwen,eindelijk doet ze wat langer met haar voer..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:19

Polderpaard, ik zou je de Havervrij aanraden. Voor de arbeid die jouw paard verricht is een sportmuesli misschien wat overdone. Bij het ene paard gaat het prima, bij de ander is het een must en bij weer een ander is het te veel van het goede....het is wel eens wat zoeken :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:51

Heeft Marstall ook een brok?

Ik merk dat mijn paard liever brok eet, en omdat ze op dit moment weer wat slechter eet, en ze haar pil zo nu en dan met het voer krijgt, zoek ik iets wat ze graag eet... M'n zak Sinfonie is bijna op, nog 2 weken en dan is hij echt leeg (ze krijgt maar 100 a 200 gram per dag vandaar). Ik vind het zelf echt een super muesli, maar m'n paard heeft meer interesse in de brok van de buurman.

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 22:57

mirim schreef:
Polderpaard, ik zou je de Havervrij aanraden. Voor de arbeid die jouw paard verricht is een sportmuesli misschien wat overdone. Bij het ene paard gaat het prima, bij de ander is het een must en bij weer een ander is het te veel van het goede....het is wel eens wat zoeken :)

Bedankt voor de tip, Mirim! Ik zal eens kijken naar de Havervrij. Muesli spreekt me wel aan voor hem, het lijkt me dat hij er wat meer me te doen heeft dan een schep brokken. De sportmuesli was zeker teveel van het goede voor hem en voor de beweging die hij krijgt ;). Het was meer met de gedachte dat het de spieropbpuw ten goede zou komen, maar daar heeft het ruwvoer al voo gezorgd gelukkig.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:07

Focussed : Marstall heeft een brok, een pellet, de Nutripellet. Maar het kan ook zijn dat jouw paard voor nu even klaar is met de Sinfonie. Het is een sterk ruikende en smakende muesli. Ik merk aan mijn paarden ook dat ze na 1 zak wel genoeg hebben. Ze willen dan graag weer hun ' gewone ' muesli. Ik gebruik de Sinfonie daarom ook maar twee keer per jaar, als oppepper in de tijd dat ze verharen. Dus misschien dat je liever een ander soort/ smaak muesli zou willen gebruiken i.p.v. de Nutripellet ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:10

Thanks voor de tip! Wellicht dat inderdaad daar aan ligt en ik beter een beetje een "simpele" muesli kan proberen. De Optimaal vond ze toen ook erg lekker van jouw zakjes dus wellicht dat ik die aanschaf. De Naturel ging er ook erg goed in maar was op een gegeven moment ook over. Alhoewel ook bleek dat ze toen een maagzweer had en het wss dus allemaal daarom niet meer wilde eten. Lastig lastig dus!

Ik ga nog eens ff alle mueslis van Marstall doornemen :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:21

Polderpaard schreef:
Ik heb een paar weken gelden op aanraden van de Marstall dealer een zak muesli Amino Sport gekocht voor mijn ruin. Hij was futloos en zijn kont viel gewoon in. Na drie dagen werd hij echter zo heet dat ik hem nauwelijks meer kon rijden :D Ik ben gestopt en weer terug gegaan naar de basisbrok die hij kreeg. Wel geef ik nu 50 gram Force bij als aanvulling. Hij krijgt meer ruwvoer en zit nu weer goed in z'n vel. Ik had geen idee dat de haver in de muesli zo snel en zo veel effect zou hebben :wow: Weer wat geleerd.
Ik zou toch wel graag Marstall gaan voeren, maar denk dan aan een basis muesli - havervrij wel te verstaan ;) Welke muesli zouden jullie aanraden? Het gaat om een ruin van 10 jaar, die recreatief wordt gereden zo'n 5 keer per week. Hij krijgt nu 3 maal een halve kilo basisbrok en veel hooi en kuil. En dus 50 gram Force korrels.
Als er nog iemand interesse heeft in bijna een hele zal Amino Sport.... Af te halen in Flevoland tegen een zacht prijsje :D

je kunt je zak toch beetje bij beetje op voeren door steeds beetje door het andere voer te doen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 00:14

Anoniem schreef:
Ik geef al force bij...zou 3/4 schep nog teveel zijn dan??
1/2 beter??
Hij is ongeveer 420 kilo en krijgt per dag rond de 8 kilo hooi.

Hij reageert op het weer ook wel hoor,maar het is bij hem echt heel vreemd.
Hij wordt niet gemeen(bokken/steigeren)maar nerveus,hyper,druk,gillerig...je ziet steeds oogwit en dan staat hij ook echt letterlijk stijf.

mijne weegt 475 kilo ongeveer en krijgt ruim ruwvoer en 3/4 schep senior muesli per dag! met 30 gram force erbij
daar doet hij het goed op..mss geef je toch idd teveel? als de dieetmix het goed deed, waarom niet terug met de force erbij zodat hij toch de energie van de force krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:38

Die gaf ik met force erbij en hij haalt daar echt voor lange 30 km ritjes niet zat uit.
Force geef ik al vanaf maart ongeveer bij.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:42

Je kunt ook uit laten rekenen hoeveel energie je je paard zou moeten voeren. Marstall heeft en heel mooi rekenprogramma. Dat heet geen voedingsadvies, maar een rantsoenberekening. Je kunt daarin aangeven wat hij nu krijgt, wat je doelen zijn en waar op gelet moet worden inzake jouw paard ( in jouw geval dus geen melasse) je kan het aanvragen bij Marstall zelf, maar ook via mijn site.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:48

Moet ik dan exacte waardes van hooi en gras hebben,want die heb ik niet..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:59

Het liefste wel, maar als je de soort ruwvoer aangeeft kom je ook al een aardig eind.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:01

Overigens kun je ook een analyse laten maken van je ruwvoer bij Marstall. Dan kun je een kit aanvragen en opsturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:09

Heb het op je site even ingevuld.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:19

ik heb het gezien en behandeld :) Je hoort snel weer.