[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:31

Ik wil me hier ook graag melden.

Mijn jonkie zit enorm in de groei. Daardoor gaat ze eigenlijk alleen de hoogte in en niet de breedte. Momenteel staat ze 24/7 op het land en worden ze ook nog bijgevoerd. Om de dag krijgt ze een halve emmer Seniores Priores bijgevoerd. Ik rijd haar ongeveer 3 keer in de week. Omdat ze zo groot en jong is, is dit geen zware training maar alleen de stap, draf en galop.

Ze zal natuurlijk niet heel dik worden terwijl ze de lucht in schiet, maar raden jullie aan om haar meer bij te voeren of om zo door te gaan en te kijken of ze uiteindelijk dikker wordt?

Hierbij een foto van hoe ze er momenteel bij staat:
Afbeelding

brighteyes85

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:41

Wat voer je naast ruw voer en de seniores priores?

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:46

Ik heb tot enkele weken geleden Probreed Muesli bijgevoerd, maar merkte daarin niet veel verschil. Momenteel zoek ik dus een nieuw alternatief, maar omdat ik bij veel mensen lees dat ruwvoer beter is dan krachtvoer, weet ik even niet meer waar ik moet beginnen en wat het verstandigste is voor mijn paard.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:49

Ja ruwvoer is je basis, maar daar zit niet alles in wat een paard in de groei nodig heeft. Je kunt kijken hoever je komt met merriebrok en lucerne. Daar zitten wat meer eiwitten in die helpen bij spieropbouw en voller worden. Tweede wat je kan doen is langzaam een beetje olie toevoegen aan het voer.
Ik zou niet alles tegelijk doen, maar eerst de lucerne en brok toevoegen en als je geen resultaat ziet na 4 weken olie gaan toevoegen.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:50

Bedankt voor de tip! In welke hoeveelheden moet ik gaan denken bijv. per dag? Het gaat om een 4-jarige merrie van 1.71 hoog.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:54

Ik zou beginnen met 2x per dag een voerschep lucerne en een halve schep merriebrok.
Met 2 keer per dag een voerschep lucerne hoef je nog niet aan calcium/fosfor verhoudingen te denken, dus maak je daar geen zorgen om.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:55

Bedankt! :D Het is voor mij allemaal even wennen met zoveel bijvoeren. Ik had hiervoor altijd 2 paarden die eerder worsten op pootjes waren dan mager.. :+

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 19:18

Wat zijn de ervaringen met Pavo Podo Grow in dit topic? Ik kreeg dit van verschillende kanten ook aangeraden.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 23:11

Wendy_Chewie schreef:
Ik heb de zoekfunctie in dit topic gebruikt, maar kon geen antwoord vinden op m'n vraag. Daar komt ook nog eens bij dat ik echt geen wiskundig talent ben en verhoudingen berekenen een probleem is...

Ik hoop dan ook dat iemand raad kan geven!

Eerste en meest dringende vraag: Hoeveel bietenpulp mag je op een dag voederen?
Mijn merrie krijgt nu twee maal daags 1kg (droog) geweekte bietenpulp. Hier geef ik ook telkens een halve tien liter emmer luzerne bij.

De reden hiervoor is dat mijn merrie een tandprobleem heeft. (Operatie is voor volgende maand.)
Ze is momenteel weer te mager. Staat op de wei maar kan met hooi en gras niet zo veel.

Tenslotte vroeg ik me ook af hoe ik de verhoudingen correct kan krijgen.
Paard krijgt op een dag:
Weidegang,
2x 1kg bietenpulp (droog gewicht, wordt geweekt),
2x halve emmer luzerne,
2x 1kg Aveve Sport mix Zero (http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... zero-aveve).

Advies heel welkom...

Als je de bietenpulp langzaam opbouwd kan je er best veel van voeren. Zou niet meer dan 2 kilo doen maar dat is meer gevoelsmatig. Kijk wel heel erg uit met je calcium- fosfor verhouding. Die ligt met bietenpulp + luzerne erg scheef. Je kan zemelen toevoegen door de bietenpulp om het recht te trekken.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:29

Dank je, Weidebloem!
Hoeveel zemelen zou ik dan bij moeten geven om goed te zitten?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:50

Wendy_Chewie schreef:
Ik heb de zoekfunctie in dit topic gebruikt, maar kon geen antwoord vinden op m'n vraag. Daar komt ook nog eens bij dat ik echt geen wiskundig talent ben en verhoudingen berekenen een probleem is...

Ik hoop dan ook dat iemand raad kan geven!

Eerste en meest dringende vraag: Hoeveel bietenpulp mag je op een dag voederen?
Mijn merrie krijgt nu twee maal daags 1kg (droog) geweekte bietenpulp. Hier geef ik ook telkens een halve tien liter emmer luzerne bij.

De reden hiervoor is dat mijn merrie een tandprobleem heeft. (Operatie is voor volgende maand.)
Ze is momenteel weer te mager. Staat op de wei maar kan met hooi en gras niet zo veel.

Tenslotte vroeg ik me ook af hoe ik de verhoudingen correct kan krijgen.
Paard krijgt op een dag:
Weidegang,
2x 1kg bietenpulp (droog gewicht, wordt geweekt),
2x halve emmer luzerne,
2x 1kg Aveve Sport mix Zero (http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... zero-aveve).

Advies heel welkom...

http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... npulp.html

Het is een artikel van mijn hand, dus ik ben het er sowieso mee eens. Bij 45% bietenpulp voeren zijn er eigenlijk geen problemen gevonden (tot 6kg droog gewogen bij 600kg paard). Wel is het belangrijk om te gaan corrigeren voor fosfor, bijvoorbeeld door middel van zemelen (per kg bietenpulp 250g zemelen en per kg luzerne 500g zemelen. Eventueel kan je het rantsoen aanvullen met hartog grasmix, compact gras, fibre mix of havens mix, daar klopt de verhoudingen van en is toch fijn gesneden.

Met je huidige rantsoen: 2kg bietenpulp en 2-3kg luzerne, moet je dus 1.5kg tarwezemelen bijvoeren.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:46

Dankjewel, Mizora, duidelijk!
Nog een kleine bijvraag... Ik voer de sport mix voornamelijk voor de vetten en eiwitten. Is dit eigenlijk nodig met bietenpulp en luzerne?
Of kan ik net zo goed overstappen op een basisbrok voor de vitaminen en mineralen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:23

De hoeveelheid vetten is laag in bietenpulp (0.7-0.9%) en in luzerne (1.7%), de uitzondering is Subli luzerne (5% vet). Hooi bevat gemiddeld gesproken 2.3% vet. Een vetrijk product is inderdaad wel verstandig daardoor. Zeker als het dier mager is. Maar de totaal aantal VEP is vrij laag van het product (750VEP = ±0.8EWPa = ±1.1MJ), dus er zijn handigere producten, zoals Subli omega 369 (1.77EWPa). Een andere optie is een basisbrok met wat olie eroverheen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:51

Bedankt, ik haal vandaag nog zemelen en maïsolie. Hopelijk krijg ik haar gauw op een wat gezonder gewicht...

Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:42

Het is trouwens de moeite waard om een keer een (keuken)weegschaal mee naar de paarden te nemen en af te wegen wat je voert. Zowel de luzerne, bietenpulp, brok als straks de zemelen.

Een schep voer is namelijk niet altijd een kg. Net als dat een halve emmer luzerne niet altijd een kg is. Je moet het echt afwegen (en het liefst 4 keer voer bij elkaar doen en dan dat afwegen). Met je halve emmers luzerne is het ook nog zo dat je 4 keer een halve emmer luzerne moet afwegen als je het niet klaar zet als één emmer waar 2x uit gevoerd wordt. Want 2x een halve emmer weegt vaak niet hetzelfde als 1 hele emmer (veel mensen doen een ruime of juist een krappe helft).

In jouw geval niet van toepassing, maar hetzelfde geldt ook voor een kwart of een halve schep krachtvoer, 4x een kwart is zelden evenveel als een volle schep (vaak meer, soms minder).

Ook olie even afmeten. Ik gebruik zelf daar een maatdopje van robijn klein en krachtig voor. Ik bouwde zelf op met eerst 2 dagen 35mL, toen 2 dagen 2x35mL en daarna een minimaal een week 2x50mL (meer dan 100mL per dag kan. In principe niet meer dan 1mL/kg paard, en dan wel vitamine E bijvoeren).

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 13:52

Dat van de weegschaal wilde ik ook al gaan doen, ja.

Bedoel je met onderstaande quote dat je enkel vitamine e moet bijvoeren als je meer dan 100ml olie per dag voert?
Mizora schreef:
Ook olie even afmeten. Ik gebruik zelf daar een maatdopje van robijn klein en krachtig voor. Ik bouwde zelf op met eerst 2 dagen 35mL, toen 2 dagen 2x35mL en daarna een minimaal een week 2x50mL (meer dan 100mL per dag kan. In principe niet meer dan 1mL/kg paard, en dan wel vitamine E bijvoeren).

Ik overweeg over te stappen naar een andere brok. Is er iets als een goede basisbrok die aansluit bij wat er hier als ruwvoer gegeven wordt, of maakt het niet zoveel uit en ga ik gewoon voor een brok met hoger VEP?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:08

Ik zou gaan voor een brok/muesli met een hoge ruwe celstof of een seniorenvoer. Maar eigenlijk is er niet duidelijk iets dat bij deze situatie echt aansluit.

Dit voer vind ik zelf ook erg mooi samengesteld: http://www.purepaardenvoeding.nl/produc ... condition/

Vitamine E hangt af van de hoeveelheid olie en van het type olie. Bij zonnebloemolie hoef je pas heel laat vitamine E bij te gaan voeren (vanaf 0.5mL/kg paard houd ik zelf aan), terwijl je dat lijnzaadolie veel eerder moet doen (daar houd ik 0.2mL/kg paard aan). Maisolie zit er een beetje tussenin dus daar zou ik vanaf 0.3mL/kg paard gaan voeren.

Ik gebruik zelf zonnebloemolie, maar mijn paard krijgt veel meer ruwvoer binnen waardoor ik de omega 3:6 verhouding van de olie minder belangrijk vind dan de vitamine E hoeveelheid en uiteindelijk toch ook het kostenplaatje.

Vitamine E kan in principe "onbeperkt" gesupplementeerd worden (50-100x ADH). Vaak is het echter gecombineerd met selenium en dat kan absoluut niet onbeperkt gesupplementeerd worden. 2-3x ADH (0.6mg/100kg paard kom je dan op) kan al vergiftigingsverschijnselen geven. Ook MSM (een ander middel waarmee soms gecombineerd wordt) kan niet onbeperkt gegeven worden, maar daarvan weet ik niet precies wanneer het problematisch wordt.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:24

Een hoge ruwe celstof, vang ik dat al niet op door het voeren van luzerne?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 14:26

Op zich wel voor een deel, maar jouw paard krijgt op dit moment relatief weinig ruwvoer (begrijpelijk), dus ik zou van alle kanten daar wat proberen mee te pakken. Daarom gaf ik al aan, er niet iets dat echt bij deze situatie aansluit en dus moet je het doen met wat er ter beschikking is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:14

hey, nuttig topic!
wij hebben sinds een paar weken een paardje erbij wat van mij wel wat mag gaan groeien. Ze is vrij slank en heeft weinig bespiering.
Op dit moment staat ze 24/7 buiten, het gras is helaas niet veel meer wat voor mijn welshje en dikke appaloosa niet erg is, maar voor de schimmel is het te weinig.
ik voer nu 2 keer per dag een grote kruiwagen hooi bij (waar de pony's ook van mee-eten). en ik ben sinds gister begonnen met de Seniores Priores. Ik moet alleen nog even kijken wat de mengverhouding precies is.. ik had 1 voerschep SP met 3 voerscheppen water gemengd (moet het water warm zijn?). Maar dat bleef vrij waterig. Gisteravond de helft gevoerd, dat ging er wel in, maar vanmorgen haalde ze haar neus er voor op, dus misschien stond het te lang.

omdat ze vrij nerveus is voer ik wat magnesium bij.

Hoe voeren jullie de SP?

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 07:25

Zou eerder bietenpulp voeren groeide mijn paard veeeeel meer van dan van SP en vond die ook lekkerder.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:59

Gisteren even een keukenweegschaal meegenomen naar stal, en ik stond te kijken van hoe 'fout' ik hoeveelheden inschatte!
Vanaf vandaag blijft het een poosje staan, tot ik het wel ongeveer goed kan verdelen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:34

Mag ik weten hoeveel je van alles voerde (en hoe je dat dan gemeten had eerder?) Ik probeer een plaatje te krijgen van hoeveel alles is qua volume.

Wel top dat je het gewogen hebt en tijdelijk even blijft wegen!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 18:24

SP maak ik 1 koffiebeker met flink veel warm water aan en laat het zeker 2 tot 2,5u staan.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 20:42

Yvank_ schreef:
Zou eerder bietenpulp voeren groeide mijn paard veeeeel meer van dan van SP en vond die ook lekkerder.

Mijn paaard groeide helrmaal niet van bietenpulp. Ik heb het een jaar gevoerd maar zag geen vorderingen. Sinds ik een 2 maand SP voer is hij zienderogen beter geworden.

ik voer een volle maatschep Sp en doe er een kwart emmer water bij en maak het s ochtends aan en geef het s avonds