[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:02

Ik heb het aan bij vertrek en zet het thuis weer uit.

M_nouska, ze is naar mijn idee te dik ja .. :x

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:12

Ik wil me hier ook graag melden, we zijn ongeveer 6 maanden bezig met afvallen en inmiddels denk ik dat hij wel mooi is haha. nog wat bespiering en ik ben tevreden :D

zo was hij ( januari 2015)

Afbeelding

en nu

Afbeelding

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:27

Wow wat een transformatie! Daar mag je zeker trots op zijn!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 23:46

Wat is het geheim?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 00:09

Wauw daar mag je echt super trots op zijn!!!! Wat een knappe haf is het zo zeg :D

Het geheim is denk ik een goed voerbeleid en heel veel beweging ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:18

Heel eerlijk vind de transformatie in een half jaar wel erg kort. :o Y;(

Maar wel netjes zoals hij er nu uitziet. :j

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:28

Lori schreef:
Oke ga dan toch eens bespreken om voor alsnog met een trailer naar hier te brengen, gisteren bood iemand het al aan dus toch maar het aanbod aannemen best dan. :)

Lori, je roept maar ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 09:54

Ja juist was even vergeten dat je op bokt zat nog :D . Ga even zenden, eigenaar beseft jammer genoeg niet hoe belangrijk het is dat die van dat gras afgaat... en zet er dus totaal geen druk achter.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:09

misschien was een half jaar wel kort. maar hij ging van geen beweging naar 3 a 4 x in de week beweging. geen conditie naar een goeie conditie en van geen bespiering naar goeie bespiering en daarnaast van ontzettend veel voer de gehele dag door naar 3 x daags hooi en soms een handje biks wn veel water :)

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:13

Ik vind het wel erg knap hoor mariekeoo! Hij ziet er erg goed uit nu :)

Een halfjaar is misschien kort, maar ik denk dat je dat aan de haf zelf moet zien of het té kort was. Is zijn conditie goed? Heeft hij nog energie? Komt hij mooi in z'n vacht en ziet hij er niet dof uit? Dan denk ik dat het allemaal best meevalt :)
De kunst is alleen om dit nu vol te houden, zodat hij mooi op gewicht blijft en niet gaat schommelen. Want één keer zo afvallen is misschien nog geen ramp, maar als dit regelmatig moet pleeg je wel roofbouw op zijn lichaam.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 14:19

ja dat is zeker waar! moeten nu even opletten of het niet doorschiet in mager worden, op dat moment gaan we ook zeker bijvoeren.

HillbillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:26

Ik meld me ook aan met dikke Billy.
Billy is een zwarte ruin van nu 7 jaar oud en wordt dik door naar eten te kijken. Sinds kort is hij daarom qua voer ook over gezet op het nieuwe merk Fibra Premium.
Het is een heel natuurlijk voer, waar alleen de nodige vitaminen en mineralen inzitten die het paard nodig heeft. Ik ben er in ieder geval al fan van! :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 00:07

Ik rij sinds vorige week 4 x in de week 30 minuten. We bouwen langzaam op, ik merk dat ze nu na een half uur echt op is.. Maar dat is niet zo gek met zo'n atletisch lichaam als dit :D
Afbeelding

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:36

Dat komt nog wel Giolli, ik kon na een 3-4 weken al duidelijk verschil merken bij Farao :)

Nu blijft hij gelukkig mooi op gewicht, wordt zeker niet te mager maar verdikt ook niet terug. Ik blijf 'm wel trouw minstens 4x per week werken :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:30

HillbillyBoy schreef:
Ik meld me ook aan met dikke Billy.
Billy is een zwarte ruin van nu 7 jaar oud en wordt dik door naar eten te kijken. Sinds kort is hij daarom qua voer ook over gezet op het nieuwe merk Fibra Premium.
Het is een heel natuurlijk voer, waar alleen de nodige vitaminen en mineralen inzitten die het paard nodig heeft. Ik ben er in ieder geval al fan van! :)

Ik gebruik dat ook bij mijn fjord. Je moet behoorlijk wat voeren om aan de dagelijkse hoeveelheid te komen. Maar het is super spul. Sinds mijn paard daarop staat blijft ze redelijk op goed gewicht. Nu ze ook op gras staat gaat er wat bij. Maar dankzij fibra is het een stuk minder.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:35

Nou, het lijkt bij mij wel of ze steeds vetter wordt.
Ik had niet echt veel keus. Of ze kon op de paddock met de hele dag kuil, of ze kon op het weiland zonder bijgevoerd te worden. Ik heb het tweede maar gekozen...

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 18:01

HELP :(
Afbeelding

Ik ben echt ten einde raad.. Ik geef haar elke dag beweging, rijden voornamelijk buiten om zoveel mogelijk km's te maken, ze krijgt alleen maar oud hooi + vitamine suplement (pavo vital complete) gemengd met Pavo DailyPlus en staat overdag op een heel kaal stuk weide.. 's nachts in stal. Hoe kan het dan dat ze zo ontzettend 'bol' is?

Ik heb haar een tijdje met grasmasker buiten gezet, dit hielp redelijk, maar omdat het gras inmiddels zo kort is heeft ze 'm nu niet meer om.. dan vind ik aan het einde van de dag alleen maar zand in haar grasmasker en stort ze zich vervolgens 'uitgehongerd' op het hooi..Ik zit er nu echt sterk aan te denken om mijn dierenarts in te schakelen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:04

Is er inderdaad niet iets anders aan de hand? Wormen, kan ze niet per ongeluk drachtig zijn? Het is echt de buik.

Jim is aan het afvallen. We zijn op de helft *\o/*

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 22:28

Mexx93: op basis van de foto denk ik hetzelfde als Amanda

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 16:12

Ik ga toch maar een foto plaatsen hier. Hopelijk motiveert me dat.
Mijn welsh merrie (en ook mijn Shet overigens) worden echt gigantisch dik, elk jaar weer. Elk jaar weer staan ze zeer schraal, maar toch gaat het steeds mis.

Qua beweging staan ze momenteel (en afgelopen twee maanden) praktisch stil omdat ik het heel druk heb (gehad). Vandaag weer begonnen met longeren.
Vanavond brengen we ze naar een wei met langer gras, misschien helpt dat.

Maak kennis met Sabrina, 9 jaar inmiddels en al dik 6,5 jaar in mijn bezit. Is gek op mennen, maar helaas hebben we momenteel geen wagen.
Verder is ze erg gevoelig op d'r voeten, een steeds weer terugkerend probleem.
Heb nu even geen duidelijkere foto's..

Ze schaamt zich er zelf ook voor :Y)
Afbeelding

Afbeelding

Lucky_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:19

Mexx93: ik zou toch even de dierenarts laten komen. Misschien wormen of stiekem drachtig idd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 11:15

Ik ga mij aansluiten met mijn Dikkie dik...

Gluco balance krijgt hij al...in de ochtend gemiddeld 1 1/2 u weidegang...minder hooi, is van vorig jaar, maar wel 1e snee...krijgt gluco balance...maar ga nu magnesium chelaat bijvoeren..

Lijkt alsof er een een vetplaat op zijn rug tot halverwege de zijkant ligt...herkennen jullie dat.?

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:56

Ik meld mij hier ook, onze 4-jarige appaloosa merrie raakt erg snel vet, maar dan ook direct heel 'hard' in haar manenkam en van die vetbulten bij d'r billen/schouder.

Ben nu sinds donderdag gluco-balance aan het voeren, ze staat op 2u weidegang en 3-4 plakken hooi (uit de slowfeeder) de rest van de tijd heeft ze toegang tot een zeer schraal stukje land/zand en stro om op te knabbelen. Qua voer geef ik haar metazoa en 's middags een handje muesli om de gluco balance mee naar binnen te krijgen x). Ben nu veel bezig met grondwerk, wil haar dit jaar denk ik wel gaan inrijden zodat ze wat meer km's kan maken.

Sommige foto's hier hebben echt een buikje, daar heeft Luus dus geen last van. Zij blaast gewoon zo 'hard' op om zo maar te zeggen x). Ik hoop echt dat gluco balance haar hierbij gaat helpen.
Afbeelding

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:17

Wat een prachtig paard, die stippem...flinke komt, maar verde toch niet dik? Of zie ik dat verkeerd...

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:30

Worden ze van hooi niet makkelijker dik dan van het gras momenteel?