Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniembreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:18

Maisie schreef:
Dodson & horrel safe and sound? Is eigenlijk voor hoefbevangen gevoelige paarden.
Zit heel weinig suiker en zetmeel in. Ook geen granen. Die van mij doet het er goed op.

Ik heb dit ook! Is prima, geen klachten over! Paardje vind het ook erg lekker

danielleV78

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:07

vraagje waar kan je dodson&horrel safe and sound online bestellen, weet iemand dat? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:45

Iemand ervaring met de Drainmix?
Van voergezond

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:14

Anoniem schreef:
Ik hoop nog antwoord te krijgen van voergezond, maar het duurt al 4 dagen, heb al 2 mails verstuurd..

Communicatie is inderdaad een aandachtspuntje daar :=

De mijne staat nu een paar weken op 1,5 kilo superbrok per dag. Hij lijkt het er goed op te doen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:59

Ben met ze in contact nu. Niet nav mijn mail,maar wel nav het contactformulier op de site.

Best veel 1,5 kilo?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:15

Fijn Horseware! Wat voor type paard heb je als ik vragen mag?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:22

Tinkels schreef:
Fijn Horseware! Wat voor type paard heb je als ik vragen mag?

Ik heb een Polish Halfbred Horse (half KWPN, half Pools) van bijna 1.70m

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 23:24

Anoniem schreef:
Ben met ze in contact nu. Niet nav mijn mail,maar wel nav het contactformulier op de site.

Best veel 1,5 kilo?

Klopt, maar hij heeft het nodig. Het is een grote ruin die op Z2 dressuur niveau loopt, 6 dagen per week getraind wordt en ook nog eens een auto immuun ziekte heeft die enorm veel vraagt van zijn lichaam, zeker nu hij een half jaar op hoge dosis prednison gestaan heeft. Wellicht dat hij in de toekomst op minder kan, maar nu heeft zijn lichaam het duidelijk nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:14

Fijn dat hij het er goed op doet..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:11

Horseware schreef:
Anoniem schreef:

Best veel 1,5 kilo?

Klopt, maar hij heeft het nodig. Het is een grote ruin die op Z2 dressuur niveau loopt, 6 dagen per week getraind wordt en ook nog eens een auto immuun ziekte heeft die enorm veel vraagt van zijn lichaam, zeker nu hij een half jaar op hoge dosis prednison gestaan heeft. Wellicht dat hij in de toekomst op minder kan, maar nu heeft zijn lichaam het duidelijk nodig.

Mijn krijgt meer als hij vol aan het werk staat hoor ;)
Loopt op Z1 niveau....
Maar wel een lichtere variant...

1 tot 1,5 kilo weidebrok (weinig energie) en 1 kilo normaalbrok.
Zo blijft het het mooist op gewicht, z'n vacht ziet er dan top uit en de energie blijft beheerst.

Bij 1 kilo superbrok werd hij na 2 maanden te heet, net iets te veel van het goede.. krijg je huppel proeven van :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:29

Nou, was die van mij maar eens heet, whahah...
(afgezien van de huppels als hij in een groep is of met merries)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:35

Wel eens overwogen bloed te laten trekken dc?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:16

Ja. omdat ik nu herstellende ben van operatie en dus niets kan, wil ik even wachten.
Als ik weer aan de gang met hem ga en hij blijft zo, dan laat ik absoluut bloed trekken.
Nu vind ik het vervelend omdat hij min of meer stilstaat en ik niets kan uitproberen(met rijden, ik wil het toch weer even zelf 'voelen')

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 22:02

Ik ben nu sinds vrijdag langzaam aan hun voer aan het veranderen. Eentje is al over en eentje is nu 50/50. Ze krijgen nu 1/2 schep wiesencobs, 1/4 schep spelt, marshall force en 40ml lijnzaadolie.
Ik moet zeggen, ik merk nu al een verschil. De merrie die al helemaal over is heeft altijd erg veel last van voernijd. Ze staat dan als een idioot te stampen en schrapen, zodra ze haar bak krijgt gaat ze met haar achterbenen uitslaan. De laatste twee dagen heeft ze dit niet meer gedaan! Ze eet nu veel rustiger en heeft de afgelopen twee keer een klein beetje laten staan.

Het enige is dat ze ontzettend schuimt tijdens het eten. Ik weet dat spelt het kauwen en de aanmaak van speeksel vergroot, maar ik vond het toch vrij veel. Ze staat sinds 2 maanden op onbeperkt hooi en heb wel gemerkt dat ze meer speeksel aanmaakt, maar ik vond het vandaag toch wel veel. Ze leek verder nergens last van te hebben.

De andere slobbert nog steeds blij haar bak leeg en is altijd blij als haar maatje iets laat staan :). Volgens mij heeft die nooit genoeg.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 08:30

ik ben even op zoek naar anderen ervaringen van mensen die zijn overgestapt op HH.

ik geef al sinds dit jaar HH, en sinds een week of 2 nu volledig.
heb eerst op het gemak mijn oude voer ernaast opgevoerd.

een paar weken geleden kreeg Arie wat bobbeltjes aan de rechterkant. net achter zijn schouder, richting de ribben en ook naar beneden naar achter de voorbenen.

het waren er een stuk op tien, en leek op insecten bultjes of eiwitbultjes. wisselend in grootte.

nu sinds een aantal dagen is het aantal flink toegenomen.
en dat ik hem gisteren aan het poetsen was en er een beetje aan het pulken was, er zaten nu wat korstjes op, vond hij het duidelijk niet leuk, maar ook kwam er wat haar en een dotje huid los.

ik heb niet speciaal het idee dat dit door het voer komt, eerder dat er dan een soort van afvalstoffen juist uit het systeem komen.
maar vroeg het me zomaar af of meer mensen dit herkennen?

ik ga vandaag voor de zekerheid hem wassen met Imavorol, dan weet ik ook zeker dat een schimmel ofzo uitgesloten is.

maar zou ook heel goed kunnen door de wisselingen in het weer ofzo hoor, of een beetje soort van broei. het is de ene dag 10 graden en de volgende -2, dus het is qua dekens ook bijna niet meer bij te houden waar je nu goed aan doet.

vind het alleen zo typisch dat het alleen aan zijn rechterkant is, en ook alleen zo over zijn ribben, en verder niet op zijn lijf.

iemand die dit bekend klinkt?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:10

Miss_Arie, niet herkenbaar! Wel heeft mijn IJslander voor het eerst sinds 5 jaar iets aan zijn gezondheid, lichte mok. Maar dit wijt ik echt aan de vele regen en modder. Volgens mij hebben we in de afgelopen 5 jaar niet zo'n natte, broeiende winter gehad...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:40

Sonja ja dat is het ook. het is zo'n rare winter!
ik merk het veel om mij heen dat de paarden veel aan het sukkelen zijn en allemaal niet zo topfit als normaal.

ik maak me ook geen zorgen ofzo hoor, maar dacht eens vragen dit vaker voorkomt icm het voer :D

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:21

Hier ook niet herkenbaar. Een rare winter is het zeker.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:52

niet herkenbaar, het kan zeker zo zijn dat er afvalstoffen vrijkomen.. maar dan zou het ook links moeten zijn lijkt me.

Misschien geschuurd met de deken rechts?
dat dit wat is gaan irriteren?

Hopelijk wordt het snel beter!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:43

kan iemand me helpen aan een ingredientenlijst van HH voer?

de DA zit eigenlijk toch direct te denken aan een allergie, en aangezien dat het enige is wat er sindsdien is veranderd gaan mijn gedachten naar het voer.

maar ik kan nergens vinden wat de ingredienten precies zijn.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:36

Ik denk dat je dan het beste even een mailtje kan sturen naar voergezond zelf, daarbij kan je dan meteen "het probleem" omschrijven.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:20

heb ik ook gedaan, maar vorige keer duurde het een paar dagen voor ik een antwoord kreeg.

echter zo juist kreeg ik al antwoord! en ook de lijst heb ik ontvangen!
dus hele goede service!

nu ga ik beginnen met een kleine simpele test: ik haal hem voor een week van HH af en kijk of er verbetering is.

zoja zal ik daar verder in moeten zoeken.

zo niet kan ik het voer afstrepen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:22

Kan je niet beter stoppen en weer beginnen als het over is om te kijken of je deze reactie weer krijgt?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:14

als het een allergie reactie is op het voer is het binnen een week weg of echt bijna weg.
dus is het snel genoeg te zien.

maar het zou ook heel goed een reactie kunnen zijn op de rottige winter die we nu hebben hoor. ik wijs nog niks aan als dader ;)

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:44

Hmm dat een allergische reactie altijd binnen een week weg is, is niet zo... de hersteltijd van het lichaam hangt af van hoeveel schade er (vanbuiten en vanbinnen) is aangericht.

Als mijn allergische hond een stuk brood te pakken heeft, zijn we minimaal 3 weken onder de pannen.

Ik ga dus met pleiada mee!