[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:40

Wat ik op de wei, is tijdens eten niet anders als anders ja minder voernite, is natuurlijk heel anders he ;)
Maar luchtzuigen heb hij nooit gedaan, en mest is goed,
en met aansingelen enzo ook niet anders als anders, staat gewoonn nog stil met opzadellen,

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:41

van dit:
Afbeelding

naar dit in een jaar tijd;
Afbeelding

Zit onderaan de buik nog wat zwangerschapsbuikje aan, veulen helaas verloren. Maar ondanks dat nog nooit zo goed in gewicht gestaan als dat ze nu staat. hormonen hebben haar precies super gedaan! is ook van diarree af.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:26

Heeft iemand ervaring met dit product?
https://equiculinair.nl/paarden/voer/sp ... -18kg.html

Dodson & Horrell Build & Glow

Dodson & Horrell Build & Glow is een hoog calorie brok die is samengesteld voor paarden en pony’s die moeite hebben hun gewicht op peil te houden. Build & Glow zorgt voor body en spieropbouw.

Dodson & Horrell Build & Glow wordt vaak in combinatie (en met succes) met Sales Prep Mix gevoerd aan paarden die maar niet “toonbaar” werden qua body, spieren en vachtconditie.

Build & Glow is een hoog calorie op olie gebaseerde brok.
Met kwaliteit proteïnen voor spier package.
Met GastroOmega 3 en 6 vetzuren voor verbetering van de vachtconditie.
Met biotine ter ondersteuning van hoef- en huidconditie.
Met magnesium voor behoud van een gelijkmatig temperament.
Met Vitamine-E en QLC antioxydanten ter ondersteuning van het immuunsysteem.
Verkrijgbaar in 18 kg verpakking
Analyse
Energie 15,0 MJ/kg
Energie 1,5 UFC
Eiwit 13,0 %
Vert. Eiwit MADC 125 g/kg
Lysine 6,0 g/kg
Olie 24,0 %
Vezels 5,5 %
As 9,0 %
Mineralen
Calcium 1,2 %
Fosfor 0,8 %
Magnesium 0,4 %
Zink 44 mg/kg
Koper 7 mg/kg
Mangaan 48 mg/kg
IJzer 1 mg/kg
Kobalt 0,05 mg/kg
Iodine 0,08 mg/kg
Selenium 0,2 mg/kg
Vitaminen
Vitamine E 400 mg/kg
Kenmerkende hoofdbestanddelen: gepelde sojabonenmeel, volvette lijnzaad, volvette sojameel, haver, rijst, plantaardige olie, vitamine E, tarwe,

Voedingsrichtlijn:
Dagelijks 100gr tot maximaal 200gr per 100kg lichaamsgewicht, verdeelt over tenminste 2-3 maaltijden per dag,
naast minimale ruwvoer opname van 1,5kg per 100kg lichaamsgewicht

Specifieke opname:
Veulens: 250 tot maximaal 500gr per dag
Jaarlingen: 500 gram tot maximaal 1 kg per dag

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:40

Eerlijk gezegd vind ik het erg veel geld voor wat je er voor krijgt, vooral als ik de hoofdbestandsdelen lees. Ik zou dat geld liever uitgeven aan een ruwvoeranalyse om zeker te weten dat het ruwvoer wat je voert (mocht je bijvoeren) van voldoende kwaliteit is. Ik heb geen ervaring met het voer maar bij proteïne rijk lees ik eiwitrijk. Volgens mij is hetzelfde resultaat te bereiken met goed ruwvoer, een vitaminekorrel en een scheut soja- en lijnzaadolie (omega 3 en 6). Voor spieropbouw heb je eiwitten nodig die het paard uit gras en goed hooi haalt.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:59

Bedankt voor je reactie Weidebloem

Bimiap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:55

Vorig jaar rond deze tijd was mijn paard erg mager geworden, oa door een verhuizing en een ander voerbeleid. Naast uitstekend ruwvoer van eigen land ben ik oa Build & Glow van Dodson & Horrell gaan voeren. De vacht gaat er idd mooi van glimmen en voelt zacht aan. Geleidelijk aan in ca een half jaar tijd kreeg hij weer meer bespiering en werd hij weer mooi vol. Moet er wel bij vertellen dat mijn paard bijna dagelijks getraind wordt, 2x in de week een uur les verder 4x ca een half uur drie kwartier.
Kortom, ik heb zeer goede ervaring met B&G!
Neem anders eens contact op met Rene Wielens, importeur van Dodson en Horrell, hij kan je echt een heel goed voer advies geven (wel ff de tijd voor nemen :D ).

paard in juli vorig jaar:
Afbeelding

oktober:
Afbeelding

november:

Afbeelding

hele dag weidegang, uitstekend ruwvoer, Build & Glow, Ultimate Balancer, Competition Concentrate en wat Alfalfa alles van Dodson & Horrell. Kost een paar cent, maar niemand zegt ook dat paarden houden goedkoop is ;) Naast zijn uiterlijk merk ik ook aan alles dat ik een ander, fijn paard heb. Fijn in de omgang, fijn in het rijden! Kan het werk makkelijk aan!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:54

Ik vind hem er maar niet beter uit gaan zien,
Kreeg als tip van iemand iplaats van Slobber Merriebrok te gaan geven dus sins gistere begonnen,
Hoe denken jullie dat je beste de Training kan oppakken nu,?

Afbeelding

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:40

ohh die van jou gaat dus echt de goede kant op!
mijn ruin word maar niet voller dan dat jou paard is op de tweede foto, nu kan ik in Zweden niet aan dit voer komen, ik voer pavo podo grow en dan word hij wel heel erg snel vol maar de bespiering op zijn rug en billen krijg ik er maar niet op, heb jij nog tips voor mij omdat wel toch een beetje met hetzelfde aan het werk zijn? :) paard is ontzettend bang voor balken dus cavaletti zoals mij eerder is aangeraden lukt niet.

Bimiap schreef:
Vorig jaar rond deze tijd was mijn paard erg mager geworden, oa door een verhuizing en een ander voerbeleid. Naast uitstekend ruwvoer van eigen land ben ik oa Build & Glow van Dodson & Horrell gaan voeren. De vacht gaat er idd mooi van glimmen en voelt zacht aan. Geleidelijk aan in ca een half jaar tijd kreeg hij weer meer bespiering en werd hij weer mooi vol. Moet er wel bij vertellen dat mijn paard bijna dagelijks getraind wordt, 2x in de week een uur les verder 4x ca een half uur drie kwartier.
Kortom, ik heb zeer goede ervaring met B&G!
Neem anders eens contact op met Rene Wielens, importeur van Dodson en Horrell, hij kan je echt een heel goed voer advies geven (wel ff de tijd voor nemen :D ).

paard in juli vorig jaar:
[ [url=m/e5sCWT.jpg]Afbeelding[/url] ]

oktober:
[ [url=m/lCOW2I.jpg]Afbeelding[/url] ]

november:

[ [url=m/2iB6cz.jpg]Afbeelding[/url] ]

hele dag weidegang, uitstekend ruwvoer, Build & Glow, Ultimate Balancer, Competition Concentrate en wat Alfalfa alles van Dodson & Horrell. Kost een paar cent, maar niemand zegt ook dat paarden houden goedkoop is ;) Naast zijn uiterlijk merk ik ook aan alles dat ik een ander, fijn paard heb. Fijn in de omgang, fijn in het rijden! Kan het werk makkelijk aan!

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 10:46

moonforever schreef:
Ik vind hem er maar niet beter uit gaan zien,
Kreeg als tip van iemand iplaats van Slobber Merriebrok te gaan geven dus sins gistere begonnen,
Hoe denken jullie dat je beste de Training kan oppakken nu,?

[ Afbeelding ]

hoi! als ik jou was zo ik zoiezo even kijken of dat koord niet op zijn rug snijd, ik ben er zelf al niet zo´n voorstander van, maar nu je paard zo ontzettend mager is zou ik al helemaal even opletten dat het nu niet ontzettend op de botjes drukt, ook zou ik zelf niet met dat touwhalster aan de gang gaan omdat ze toch best wat druk zet op de neus of lijkt dat maar zo? ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 11:52

Moonforever@Ik zou hem eerst eens op gewicht krijgen,dan maar eens denken aan trainen.
Dit is niet echt een goede manier van een paard longeren,met zijn hoofd naar beneden knopen :7

Is dit hetzelfde paard als de schimmel uit je profiel?

riannezweeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 12:25

moonforever, kun je m niet op een groot weiland gooien en een zomer laten staan? :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 14:02

Heeft geen zin als ik 3 dagen laat staan dan wordt hij pist dat die niet mee mag, en gaat die zich zelf verwonden, Heb vandaag gehoord dat als hoe nu uit ziet hij in september weg moet omdat ik stalloos ben :(

Is het zelfde paard inderdaad,

Het lijkt zo hij was aan poedersuiker en wilde alleen maar hard suc6 met hard gaan dan ;)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:20

@moonfever
wat is er met je paard gebeurd dat hij zo mager is geworden?of heb je gaat al eens verteld.
Sterkte meid

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 15:29

Ufurio4e schreef:
@moonfever
wat is er met je paard gebeurd dat hij zo mager is geworden?of heb je gaat al eens verteld.
Sterkte meid

er vallen steeds meer puzzel stukjes in elkaar,
Hij heeft peesblesurens gehad, en niet na zijn zin gehad op stal maar er spelen veel meer dingen zal wel ff Pb sturen, ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:02

Ik zou niet alleen naar je voer kijken maar naar alles in het geheel :)

Hoe oud is je paard?

Mijn paard is nu 6 en groeit nog steeds. Lastig om op gewicht te houden maar nu gaat het echt super.

Hij krijgt onbeperkt hooi van goede kwaliteit, vrijwel geen gras dat hebben we niet veel. Een emmer vol bietenpulp per dag met een schep muesli. En een emmer lucerne met een halve schep basisbrok.

Hier doet hij het echt fantastisch op! Dit was hem een klein jaartje geleden:

Afbeelding

Dit was hem in februari dit jaar

Afbeelding

En dit is hem nu :)
Afbeelding

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 01:10

Mijn paard is 12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:33

Dan zou ik bloedonderzoek doen grote kans dat er wat mis is.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:11

Zou idd een bloedonderzoek doen Moonforever. En als hij lastig wordt gewoon eens los aan het werk met hem, geen bijzet, gewoon los laten lopen aan de longe en ook niet te lang. Dan zijn ze bezig geweest en ook weer niet.

@Yvank_: die is heel mooi opgeknapt en precies ook een stuk beter ontwikkeld!

Stralina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:57

Hoi!
Ik heb een 6jarige merrie die eigenlijk nog net iets dikker moet, maar ze komt heel moeilijk op der goede gewicht. Ze staat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Ik geef der 1 keer per dag 3/4 muesli (cerevit van pavo). Verder doe ik er veel grondwerk mee en rijden we zo'n 3 keer per week in de bak of in het bos. Niet heel intensief.
Graag jullie advies voor eventueel over te schakelen naar ander krachtvoer :)
Liefst ook krachtvoer waar ze iets actiever van word.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:59

Ik heb die van vitalbix laten kijken
Kreeg ik gewoon voer schema van

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:17

Eerste foto is gemaakt begin april
Tweede foto is van gisteren
Afbeelding
Afbeelding

Mijn voerschema:
`s morgens
Hooi en 1 schep prestatiebrok + halve schep kentucky lite E
1200
Hooi
1700
Hooi 1 schep prestatie brok + halve schep Subli omega 369
2200
Hooi seniores priores

Hij staat ook op het gras maar is niet dagelijks en meestal maar een paar uurtjes.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:39

Ik heb de zoekfunctie in dit topic gebruikt, maar kon geen antwoord vinden op m'n vraag. Daar komt ook nog eens bij dat ik echt geen wiskundig talent ben en verhoudingen berekenen een probleem is...

Ik hoop dan ook dat iemand raad kan geven!

Eerste en meest dringende vraag: Hoeveel bietenpulp mag je op een dag voederen?
Mijn merrie krijgt nu twee maal daags 1kg (droog) geweekte bietenpulp. Hier geef ik ook telkens een halve tien liter emmer luzerne bij.

De reden hiervoor is dat mijn merrie een tandprobleem heeft. (Operatie is voor volgende maand.)
Ze is momenteel weer te mager. Staat op de wei maar kan met hooi en gras niet zo veel.

Tenslotte vroeg ik me ook af hoe ik de verhoudingen correct kan krijgen.
Paard krijgt op een dag:
Weidegang,
2x 1kg bietenpulp (droog gewicht, wordt geweekt),
2x halve emmer luzerne,
2x 1kg Aveve Sport mix Zero (http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... zero-aveve).

Advies heel welkom...
Laatst bijgewerkt door Oryani op 14-07-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:43

Ik las op de verpakking van speedibeet dat een gezond paard die ook voldoende ruwvoer krijgt, 450 gram moet krijgen. Mijn paard is wel schraal, en die geef ik sinds deken week een schep wat neerkomt op 700/750 gram.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:44

DromenLies, paard krijgt amper ruwvoer binnen, kan hooi amper en gras slecht kauwen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 11:07

Als hij hooi niet kan kauwen zou ik luzerne of pavo daily plus door de bietenpulp meeweken