[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:40

Amanda schreef:
Ik moet ook echt 6 dagen iets doen, anders heb ik ook een varken. Overigens merk ik wel erg verschil of ik 's ochtends (als ze net vers gras hebben) of 's middags kom. 's Middags staan ze al even te eten en dan is meneer ook echt opgeblazen.
Geef je ze elke dat 10mx50cm bij? Dan zou ik dat eens halveren. Bij ons krijgen ze tegenwoordig maar een hoekje. Nu doen ze 4x over een stuk van 10x1m. Dat scheelt echt enorm.

Nog even een aanvulling, er staan bij ons 2 paarden op. Een 4-jarige trekpaardmerrie en mijn haflinger. Naast het stukje vers gras per dag moeten ze het met kaalgegraasd en 2x per dag hooi doen.
Dat is ook wel een stuk minder dan 10x0,5m voor een shet en een fjord.
Ik zou toch daar nog eens naar kijken Karev. Of meer bewegen. Maar kan me voorstellen dat je daar wel aan je max zit.

Marcella

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:00

Rij die van mij al jaren met shank bit buiten, maar ook wie zoet is heeft lange teugel en wie stout is word aangepakt. Meestal is het net lichtjes hand optillen voldoende om even wat duidelijk te maken. En voor de rest rij ik voornamelijk op stem buiten en zijn teugels voornamelijk voor de noodrem.

En op de noodrem zetten is ook niet zonder gevaren aangezien die van mij dan begin te bokken met ronde rug. Gelukkig ben in de bijna 15 jaar dat ik hem heb wel het nodige gewend en durf hem daarop ook aan te pakken.

Hoop trouwens gewoon dat de wei op vakantie adres gewoon zandgrond is aangezien dat dat veel minder problemen geef dan kleigrond. En met beetje mazzel hoef hij dan alleen eerste dag grasmasker op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:02

Precies Marcella, zo is het bij ons ook :j
Hij is normaal zelfs vanuit rengalop prima op zit en stem terug te rijden. Maar in geval van nood (en klieren) is de rem er wel. Geen bokker hier gelukkig. Hooguit wat dribbelen als het echt spannend is, maar anders is er meteen weer rust.

Zandgrond scheelt inderdaad enorm. Minder voedingsstoffen denk ik :j

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:32

Die van mij rijd ik ook met een scherp bit. Alleen die van mij is niet op zit en stem terug te rijden. Die kan ik ook niet met losse teugels rijden. Die heeft nog een beetje problemen met mijn gezag.
Bij mijn broertje is het gewone bit voldoende.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 11:47

Ik heb even een tekening gemaakt van onze wei om de strookbegrazing wat duidelijker te maken.
Hij is in 2 lange helften verdeeld van iets meer dan 10m breed. 1 helft is dicht, de andere wordt begraasd. Is de ene helft op, dan gaat die dicht en begrazen we de andere.
Rode puntjes zijn houte palen op 2,5m afstand van elkaar, blauwe puntjes prikpaaltjes.

Op dag 1 is het draad recht (rood).
Op dag 2 gaat rechts het draad van paal naar paal. Hij is dan rood, met het stukje grijs er vers bij.
Op dag 3 gaat het eerste prikpaaltje naar achteren en krijgen ze roze er vers bij.
Dag 4 2e prikpaaltje en krijgen ze wit er vers bij
Dag 5 gaat het draad een paal links verder en krijgen ze blauw er vers bij.
Dag 6 gaat prikpaaltje 1 naar achter in een rechte lijn en krijgen ze geel erbij.
Dag 7 gaat prikpaaltje 2 naar achteren zodat alles weer op een rechte lijn staat en krijgen ze zwart erbij.

Soms als de stukken wat kleiner zijn, gaat er 's avonds nog een stukje bij.
Maar soms doen we dus ook een week met een stuk van ongeveer 10x2,5m. Het gras staat momenteel kniehoog.
Verder krijgen ze overigens nog 2x per dag veel hooi.
Beiden hebben wat overgewicht. Meer dan dit moeten ze echt niet krijgen.
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:27

Mijn dikkie staat op een paddock waar weer gras begint te groeien (helaas!)en dat is echt niet veel, hij heeft ook hooi. Momenteel laat hij het hooi gewoon liggen en vreet hij de sprietjes gras. Hij komt er gewoon van aan!!
Dus ook een "kale" wei is nog te veel.

Deel van zijn paddock

Afbeelding

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:39

Die kleine sprietjes zijn volgens mij ook de boosdoeners of niet?
Hier staat inmiddels alleen lang uitgebloeid gras.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:44

Die van mij heeft ook niets aan lang uitgebloeid gras. Hij is een echte grasverwerker, gaat met kilo's tegelijk naar binnen!
Verschillende dierenartsen hebben geadviseerd hem op zo kort mogelijk gras te zetten gezien zijn eetsnelheid. Hij stopt ook niet met eten, ook niet bij onbeperkt.
De laatste DA zei dat hij het beste op een zandpaddock kon staan. Maar helaas gaat het gras weer groeien dus..

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:43

Mij is verteld dat kortgras juist de boosdoener is....lang gras bevat minder suikers en kort gras juist omdat het moet groeien.

Ted staat nu 6 uurtjes per dag op redelijk lang gras.
De rest in een zandpaddock met bak graszaadhooi.

Ik heb het idee dat hij nu nog niet echt aankomt dus hoop dat ik dat vol kan houden deze zomer.
Al zit ik straks dat ik op de zomerwei geen paddock heb....
Zomer wei is zandgrond waar niet bemest is...
Toch zegt de da dat je soms beter wel kan bemesten omdat onbemest gras meer suikers bevat...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:45

Ja dat klopt. Alleen doet de hoeveelheid ook toe. Mijn paard vreet als een idioot. Hij kan dan beter kleine sprietjes plukken dan hompen gras naar binnen schrokken. Het was een keuze tussen twee kwaden zei de da. Dan was sprietjes plukken het beste..
Maar ook lang uitgebloed gras zou meer fructaan bevatten?

Ik heb inderdaad ook gelezen dat je het beste wel kunt bemesten.

MiniEqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:07

ik wil mij hier ook graag melden.
Ik heb twee shetjes, waarvan de ene geniet van haar pensioen en die is ook gewoon mooi op gewicht.
Zij stopt ook op de duur wel met eten enzo.
Alleen mijn andere shet wordt echt dik van lucht.

Inmiddels staan ze zoveel mogelijk halve dagen in de wei (van 8 tot 14) en dan 's avonds nog een uurtje. Verder train ik hem zo 4 keer in de week.
Dit heeft al enig resultaat gegeven, nu nog de laatste loodjes :)

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:50

Mijn fjord viel wel af toen ze op heel erg kort gras stond. Dat was bijna te vergelijken met een paddock, zo kort was het. Ze moest het echt hebben van het hooi dat ze kreeg. Nu krijgt ze weer lang gras, in kleine hoeveelheden en ze lijkt toch aan te komen. Aangezien ze het gras naar binnen schrokt als ze de kans krijgt. Dus het rijden schroef ik nu op naar 5x in de week.
Mijn zadelmaker zei wel dat ze afgevallen was sinds de laatste keer dat ze er was, en dat was geloof ik begin Maart.

Cpinnetje fijn dat je nu aan de laatste loodjes begint. Die zijn vaak het zwaarste. Vind de tijden dat ze op het gras staan ook netjes.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:13

Bart lijkt wel weer dikker te worden.. Toch maar meer gaan bewegen. 3/4 in de week cirkelen/rijden (iniedergeval zodat hij veel beweging krijgt) 1x een lange rit en 1x springen ga ik ongeveer aanhouden. Dan 1 of 2 rust dag(en) of dag(en) dat ik minder intensief met hem bezig ben.

Komt vast wel goed :-).

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:57

Vergeet ook niet dat gras veel vocht bevat, zet een paard maar eens een dag of een paar dagen niet op de wei dan zie je echt verschil.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:01

Ondanks dat kort gras rijker aan suikers is kan ik wel goed merken dat door het droge koude weer bij ons de wei lang niet zo hard gegroeid is als vorig jaar en nu al behoorlijk kaal is.
Hij is nog niet mager :D maar zeker niet zo dik als vorig jaar zomer en hij staat er nu 1 a 2 uur langer op dan vorig jaar.

In mijn onderschrift een recent fototopic waarin te zien is hoe hij er nu uit ziet.
Hij staat nu van half 9 tot 2 uur op een vrij kale wei, daarna in de paddock met een fijnmazig net haverstro met een pluk voordroog er door heen.
Tussen 8 en 9 naar binnen met een plakje geweekt hooi en een hooitas met haverstro.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:19

Hier staat Ted ongeveer 7 uur per dag op de wei, wel langer gras.
De rest staat hij in de paddock met onbeperkt graszaadhooi.
Mijn dierenarts heeft aangeraden hem niet op een wei te zetten met kort gras ivm dat rijker is.
Zolang we langer gras hebben blijf ik dat doen maar ja droogte is nu al dus denk niet dat we lang gras genoeg houden deze zomer...
Nu heb ik wel een zomer wei waar denk ik weer hooi vanaf gehaald gaat worden.
Alleen zit ik er daar mee dat ik dus geen paddock heb...wil hem eigenlijk proberen zo op gewicht te houden liever nog iets af te laten vallen...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 07:49

Ik vind het vaak wel een beetje dubbel, want kort gras is rijker maar van lang gras eten ze vele malen meer, waardoor ze én meer gras binnen krijgen maar ook uiteindelijk dezelfde hoeveelheid suikers als bij kort gras, omdat ze gewoon met veel minder moeite veel meer naar binnen happen.
Ik merk dat die van mij nu met een hele korte droge wei minder snel te vet wordt dan vorig jaar met gras dat maar bleef groeien...

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:00

Mag ik eens vragen wat doe je met een pony met hoefbevangenheid die echt te dik is ? Puur beginnen met van het gras afhalen (bedoeling is 'm naar hier te halen tijdelijk tot ik een nieuw thuis vindt ervoor) en dus op (geweekt) hooi + water op zand of raden jullie andere dingen aan ?

Dacht zelf een goede liksteen te geven (die zat enorm aan mijn handen te likken) en eventueel extra vitaminen maar géén krachtvoer.

Is een +- (geschat op basis van tanden door DA) 10 jarige (klop < nog niet zeker) hengst. Staat al heel zijn leven op de weide en na overlijden eigenaar is die bevangen geraakt en zijn hoeven te lang geworden. Die hoeven zijn al voor een stuk opgelost nu maar die staat veel te dik en jammer genoeg tot die braaf kan meelopen zonder de baas te willen zijn (pony weet niet beter dat het normaal is voor zijn eigen ding te doen) staat die nog op gras nu (ga 'm niet verhuizen zo lang die niet braaf mee kan slenteren).

Wat niet wegneemt dat ik mij kan voorbereiden bedoeling is dat die naar een nieuw thuis gaat sowieso maar die moet daar weg dus wil 'm tijdelijk opvangen, de hoop is daarvoor al iemand vinden maar anders zal die tijdelijk hier komen.

Las ergens dat magnesium een gunstig effect heeft ook o.a op de HB ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:44

Wat ik toen moest doen bij mijn vorige paard die licht bevangen was geraakt was in het zand zetten en alleen hooi voeren met een vitaminkorrel of koek erbij.
En verder rustig bewegen op zachte grond zodat de bloedsomloop gestimuleerd wordt.
Mijn paard kreeg toen bloedverdunners (aspirine) en pijnstillers.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:52

Ja de pony in kwestie krijgt inderdaad ook bloedverdunners zeiden ze en pijnstilling natuurlijk. Anders gezegd dus doordoen met wat ik bezig ben, zorgen dat die netjes aan de hand kan meegaan op zijn eigen tempo wel (voor de moment met die HB) en zo snel mogelijk van dat gras af...

Zit enkel met pony heeft waarschijnlijk nog nooit op een trailer gestaan maar toch is over 't harde 'm verhuizen niet ideaal dus wat doe ik best toch een poging voor 'm een trailer op te krijgen ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:53

Ja Inderdaad zo min mogelijk over het harde laten lopen.
Ik moest mijn paard toen ook vervoeren en toen werd een dikke laag zaagsel/houtkrullen in de trailer aangeraden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:55

Oke ga dan toch eens bespreken om voor alsnog met een trailer naar hier te brengen, gisteren bood iemand het al aan dus toch maar het aanbod aannemen best dan. :)

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:30

Vanaf nu ben ik ook begonnen met afvallen. Helaas sta ik op een niet zo'n fijne stal qua afvallen.
Ik heb namelijk twee keuzes 24/7 binnen of 24/7 buiten. Je kan je paard op stal zetten 's nachts en overdag in de paddock, maar ik vind groepsverband ook heel belangrijk en mijn paard ook. Ik had haar net een beetje op gewicht, maar toen kreeg ze een blessure dus is ze weer aangekomen.
Gisteren een stevige buitenrit gemaakt met veel galop.
Vanmiddag komt de dierenarts en dan maak ik ook meteen foto's en kunnen jullie even kijken hoe ze er uit ziet.
Wat ik wil gaan doen is veel intervaltrainingen, in de bak, buitenrit en bij longeren.
Ik ga veel trainen, genoeg rustdagen maar wel elke keer een uur, drie kwartier. Gelukkig staat ze in een wei met heel hoog gras waar heel weinig suikers in zitten.
Vanmiddag stuur ik wat foto's.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:01

M_nouska: Heb je nog foto's?

Vandaag voor het eerst endomondo gebruikt. Vanwege het warme weer niet volop kunnen rijden. Trouwens tellen jullie het instappen en het uitstappen dan ook mee?
Dit is van vandaag met 15 minuten instappen en 10 minuten uitstappen. Daarna stop gezet en ben ik haar nog verder gaan uitstappen.
Afbeelding

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 13:09

Madje1992, Grappig, die maximale snelheid heb ik vandaag ook precies bereikt. Grappig! Het is inderdaad ontzettend warm.

Ik wist niet hoe ik foto's op mijn computer moest krijgen van mijn mobiel, dus is de foto niet heel erg goed maar goed.
Afbeelding

Is ze heel dik? speknek heeft ze zeker, en een (gras) buik :o