Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Deveneyyy

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:46

Wat zouden jullie aanraden voor mijn Tinker??
Hij krijgt nu Metazoa, maar wil dat eeecht niet meer eten...
Zou hem het liefste nu een muesli geven (smakelijker) met zo weinig mogelijk suikers erin..
Zag dat in Nature’s Best aardig wat stiekeme suikers zitten.

Ben bang dat hij andere kleine balancer brokjes ook niet wil eten, kieskeur...

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:47

@deveney vitalbix active+ is een muesli met de vitaminekorrel van vitalbix erin. Dat is misschien een idee?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:15

Ik geef sinds kort Oerbalans en vind dat fijn spul.
Ik wil er ivm de kruiden wel af en toe even Mee stoppen en dan wat anders geven, vitalbix, Metazoa of pavo vital.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:17

Ik ben toch weer terug bij victorious secret. Paard krijgt onbeperkt ruwvoer en 200gr gastro er door heen gemixt voor de lekker. Glanst me weer tegemoet.
Hij krijgt overigen maar 50gr per dag bij.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:31

Deveneyyy schreef:
Wat zouden jullie aanraden voor mijn Tinker??
Hij krijgt nu Metazoa, maar wil dat eeecht niet meer eten...
Zou hem het liefste nu een muesli geven (smakelijker) met zo weinig mogelijk suikers erin..
Zag dat in Nature’s Best aardig wat stiekeme suikers zitten.

Ben bang dat hij andere kleine balancer brokjes ook niet wil eten, kieskeur...

Cavalor fiberforce :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:53

Vitalbix of ind Cavalor fiber force of de dieetmix van subli (krijgt m’n oudere haf op moment)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:55

Dieetmix voer ik ook.
Fijn spul.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 20:25

Muze schreef:
Dieetmix voer ik ook.
Fijn spul.

Kan je ook fijne slobber van maken. Al ben ik nu aan kijken voor de vitalbix omdat dat beter verkrijgbaar is

Voor subli moet ik 20 min rijden en dan hele andere kant op dan stal

Vitalbix is op 5 min van stal verkrijgbaar

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:33

Thanks voor jullie snelle reacties! Hier kan ik vast wat mee, ga ze eens even opzoeken.
Vitalbix zat ik idd ook aan te denken, dat geef ik mijn jonkie ook.

Wat wel weer een nadeel is, ik vermijd liever zoveel mogelijk biotine en luzerne (sokkenpaard).

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:54

Biotine? Dat is toch wel redelijk essentieel om binnen te krijgen voor huid en hoeven... Weet je zeker dat je dat bedoelt? Luzerne snap ik. Dan zou ik eerder vs200 kiezen en een muesli erbij kiezen die relatief laag in zetmeel en suiker is en vrij van Luzerne.

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:57

Dat wel, maar een grote hoeveelheid kan ook weer rasp gaan veroorzaken waar hij soms al last van heeft.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:58

Hoe zou dat kunnen?

Deveneyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:03

Dat is wat ik mij heb laten vertellen..
Ben op voer gebied best een leek, vandaar ook mijn vraag hier.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:50

Die theorie heb ik nog nooit gehoord... Rasp en mok die niet door invloeden van buitenaf komen, komen over het algemeen van teveel suiker, zetmeel, rijk ruwvoer (of van slechte algehele weerstand)... Arm hooi en een kwalitatief hoogwaardige vitaminekorrel zijn juist aan te raden. Je wil weinig ballast stoffen, maar biotine is geen ballast, biotine is een heel nuttig ingrediënt...

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 10:35

Misschien dat iemand mij kan helpen? Ik heb mijn merrie sinds vorige week zondag terug. Ze heeft cushing dus moet op een laag suiker en zetmeel voer. Ik voerde al vitalbix dc, 400 gram per dag. Helaas heeft ze gisteren een verstoppingskoliek gehad, gelukkig is het nu weer over en gaat het goed. Maar ik
moet een slobber gaan voeren met lijnzaadolie ter preventie van verstoppingen. Nu zat ik al te kijken naar een andere vitamine korrel omdat ik de vitalbix te prijzig vind worden(kilo per dag in totaal voor 2 grote paarden en een kleine b pony). Ik zat ook te kijken naar de slobber van vitalbix, dat vind ik eigenlijk de betere slobber qua suiker en zetmeel en ook beter bij haar passen wat betreft de darmen. Ik zag dat de pavo vital veranderd in positieve zin. Ik zat ook te kijken naar de lexa basis graanvrij. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen.
Merrie op de vitalbix mash zetten met pavo vital of de Lexa en lijnzaadolie
Grote ruin en kleine ruin op de vitalbix houden met lijnzaadolie of ook op de pavo vital of lexa met een beetje lucerne voor het kauwen en lijnzaadolie.
Ik zie door de bomen het bos niet meer :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:11

Samantha89 schreef:
Misschien dat iemand mij kan helpen? Ik heb mijn merrie sinds vorige week zondag terug. Ze heeft cushing dus moet op een laag suiker en zetmeel voer. Ik voerde al vitalbix dc, 400 gram per dag. Helaas heeft ze gisteren een verstoppingskoliek gehad, gelukkig is het nu weer over en gaat het goed. Maar ik
moet een slobber gaan voeren met lijnzaadolie ter preventie van verstoppingen. Nu zat ik al te kijken naar een andere vitamine korrel omdat ik de vitalbix te prijzig vind worden(kilo per dag in totaal voor 2 grote paarden en een kleine b pony). Ik zat ook te kijken naar de slobber van vitalbix, dat vind ik eigenlijk de betere slobber qua suiker en zetmeel en ook beter bij haar passen wat betreft de darmen. Ik zag dat de pavo vital veranderd in positieve zin. Ik zat ook te kijken naar de lexa basis graanvrij. Nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik moet doen.
Grote ruin en kleine ruin op de vitalbix houden met lijnzaadolie of ook op de pavo vital of lexa met een beetje lucerne voor het kauwen en lijnzaadolie.

Mijn shet heeft vd week ernstige koliek gehad en gister leek hij nog steeds iets verstopt helaas. De veearts heeft de grasbrok van Hartog aangeraden.
De rest zien we later wel weer. Eerst dit weer opbouwen.

Hij krijgt nog meerdere keren per dag paraffine in de mond gespoten. Daarna geef ik weer gemalen lijnzaad, want veel olie over relatief weinig eten krijg ik er niet in.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 11:27

Je zou eens kunnen kijken naar Marstall. Die hebben een mooie graanvrij lijn, met een fijne slobber. Kun je desgewenst mengen met de wiesen fasern of cobs, voor meer vulling zonder gelijk meer duurdere slobber te moeten voeren.

De graanvrij lijn muesli’s kun je denk ik ook laten weken tot een slobber, en je kunt eventueel aanvullen met marstall force voor de vitaminen, zodat je minder muesli hoeft te voeren.

Zelf meng ik de slobber trouwens ook nog met lijnzaadmeel ipv olie, maar ik weet niet of dat wat betreft de verstopping hetzelfde effect heeft.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 13:04

Samantha89 schreef:

Kuur Darmbalans geven eventueel in combinatie met Oerbalans van Ecostyle?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:33

Ik zat inderdaad ook al te kijken naar oerbalans maar is niet graanvrij en ik dacht gelezen te hebben ook niet gmo vrij.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 14:46

Wat is GMO?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 15:50

Genetisch gemodificeerde organismen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:02

Samantha89 schreef:

En wat moet ik me daar dan weer bij voorstellen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:36

Marie111 schreef:
Samantha89 schreef:

En wat moet ik me daar dan weer bij voorstellen?

Dat zijn planten die niet uit zichzelf met elkaar nakomelingen zouden maken, aangezien de benodigde onderdelen niet op/in elkaar passen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:45

Ik twijfel een beetje tussen
Marstall force
Pavo vital
Vitalbix

Naast z’n Dieetmix.
Belangrijk vind ik vitamine d ( ivm deken op).
Dit zijn de drie brokjes die hij lust.
Momenteel krijgt hij oerbalans: dit wil ik tweemaal per jaar voeren, maar niet altijd ivm de kruiden.

Ohja hij krijgt ook nog los wat vitamine e en selenium.
Sobere koudbloed, paddock paradise en dagelijks uurtje tot 2 op dr weide afhankelijk van suikers.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-20 16:51

Samantha89 schreef:
Ik zat inderdaad ook al te kijken naar oerbalans maar is niet graanvrij en ik dacht gelezen te hebben ook niet gmo vrij.

OerBalans is wel GMO vrij. :-)