Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Perryx

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 11:39

Wat zijn de mindere verhalen over metazoa dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:13

Moet je even in metazoa topic kijken...

Ik ben op zich heel tevreden over mijn pure feed vitaminebrok maar blijf heel nieuwsgierig naar Healthy herbs/voergezond...

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:06

Is er ook iemand die ervaring heeft met de mestkorrels van voergezond? In vergelijking met die van Pavo viel het me op dat er geen zwavel in zit, iemand die hier meer verstand van heeft? :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:22

Ik heb al een keer mest van voergezond gebruikt, het zijn ook "brokjes" maar dan bruin (met poeplucht).
Lossen vrij snel op in water/regen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:16

SummerRemedy schreef:
Is er ook iemand die ervaring heeft met de mestkorrels van voergezond? In vergelijking met die van Pavo viel het me op dat er geen zwavel in zit, iemand die hier meer verstand van heeft? :)

Zit er wel in.
btw, pavo = kunstmest dus heel iets anders.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:29

Ik heb vorig jaar mijn winterland ermee bemest...
Het stinkt enorm haha!

De paarden hadden het land behoorlijk omgeploegd in de winter, nadat ze naar het andere land gingen, pollen eruit gemaaid, en bemest met de korrels.
4 weken later kon ik het al maaien! Groeide echt heel goed.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:27

Klinkt goed. MadamX in welke vorm dan? Ik kan het niet ontdekken op de site.. Of ik lees weer eens ergens overheen :')

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:38

Sonja89 schreef:
Ik heb gisteren weer een paar zakken gehaald, het gaat erg goed met mijn ijsjes. Het jonkie met een gevoelige maag is ook enorm vooruitgegaan!

Nog even een uitbreiding op mijn laatste bericht: ik ben voor mijn beide IJslanders dus nog steeds erg tevreden over HH en het voerbeleid dat het met zich meebrengt. Ze stoppen met eten zodra ze genoeg hebben en dat klopt ook met het jaargetijde. Rond de herfst (en de verharing) zitten ze als het goed is op hun 'top' qua hoeveelheid, dus ik ben benieuwd hoeveel ze dan opnemen.

Het beste signaal kreeg ik afgelopen week. Vanwege een ondergelopen wei werden ze op een nieuw stuk gezet waar behoorlijk wat gras staat. Mijn ruin kreeg normaal gesproken meteen diarree van de overgang gras-ruwvoer of andersom. Bij mijn rondes door de wei ben ik alleen nog maar donkere, stevige drollen tegengekomen. De overgang is dit keer dus geen probleem geweest.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:46

SummerRemedy schreef:
Klinkt goed. MadamX in welke vorm dan? Ik kan het niet ontdekken op de site.. Of ik lees weer eens ergens overheen :')

Die gegevens heb ik niet van de site maar volgens mij van de verpakking of van een uitgebreide analyse die ik kreeg.
Frugifer is een organische meststof, geen kunstmeststof, dus je praat over een organische verbinding.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 12:33

wat fijn Sonja89!
zo vervelend als ze direct aan de dunne gaan van zulke veranderingen.

ik geef nu sinds een klein maandje HH normaal brok plus. nog steeds half om half met mijn oude muesli, dit omdat mijn muesli nog niet op is, en ik het niet weg ga gooien.
maar begin toch wel wat verschil tem erken aan mijn paardje. hij is nog steeds wel looplustig en enthousiast om aan het werk te gaan, maar is nog meer layed-back dan hiervoor.
dan kon hij af en toe nog weleens een beetje dribbelig worden, maar nu totaal niet!

ik ben zelfs gisteren zonder zadel een rondje naar buiten gegaan (was de 3e keer dat ik er zonder zadel op zat, en paard is lang niet bereden vanwege rug problemen) en hij vertrok geen spier!
ohh wat was hij braaf!

ik denk dat het nog een dikke week is en dan is mijn oude voer wel op, en dan staat hij volledig op HH. ik ben heel benieuwd of ik nog meer veranderingen zal zien dan tov hoe hij nu is.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:08

Ik sta nu ook een maand op Normaal Plus en ben erg enthousiast, mijn paard heeft meer energie en looplust in het werk, zonder gespannen of heet te worden.

Helaas krijgt mijn paard nu ook kuilhooi, waar hij niet goed tegenkan.. dus hij lekt weer wat poepsappen... maargoed dat is het nadeel als ze niet bij huis staan. Je kunt niet alles onder controle houden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:13

Even een vraagje:
Ik geef mijn tinker nu 50% van de aanbevolen hoeveelheid Metazoa en daarbij een handje lucerne van Metazoa. Maar omdat we niet rijk hooi hebben (krijgen bijna onbeperkt) is ze afgelopen winter wel wat afgevallen, wat niet zo heel erg is, omdat ze toch wel aan de volle kant is.
Nu wil ik er wel voor zorgen dat ze voldoende vitaminen etc binnen krijgt en wil ik naast de lucerne en Metazoa nog wat erbij geven en ik dacht zelf aan de HH. Maar welke kan ik dan het beste geven? De weidebrok? Het gaat ook om een beetje opvulling van de maaltijd. Ter extra info, het gaat absoluut niet om meer energie, dat heeft ze genoeg.
Ze krijgt het gemiddeld 3x in de week.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 14:30

waarom hoog je niet je hoeveelheid meteoza op? als je dat toch al voert.
ik ben persoonlijk geen fan van verschillende voeren door elkaar voeren.

mijn paard krijgt heel arm hooi, zo'n 8 a 9 kg per dag ongeveer.
daarnaast geef ik hem ongeveer 1,5 kg luzerne (van een boer bij ons in de buurt, is niet gehakseld, veel blad er nog aan, en zitten geen toevoegingen in)
HH normaalbrok plus

HH adviseerde mij om de brok niet samen te geven met luzerne, maar aangezien het hooi wat hij krijgt zo arm is heeft hij wel iets anders nodig als aanvulling nog.
en ik vind het wel goed werken voor hem.

straks wanneer ik volledig om ben op HH bekijk ik alle hoeveelheden nog eens en misschien dat ik dan nog iets aan ga passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 00:09

Zijn er ook mensen die nog een balancer ( evt af en toe) naast de hh brok voeren?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 09:28

Anoniem schreef:
Zijn er ook mensen die nog een balancer ( evt af en toe) naast de hh brok voeren?

Waarom zou je dat doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 11:13

Gewoon een hersenspinsel, mijne krijgt een vitaminekorrel waar hij voor het eerst behoorlijk fijn op doet, ziet er goed uit...
echter blijft hij wat traag,snel moe, anderen vinden dat meevallen maar ik heb hem bijna 5 jaar en merk gewoon dat hij nooit echt 'gaat', tenzij het echt heet wordt(merries, druk evenement oid).

HH spreekt me wel aan door hun natuurlijk voer beleid, maar twijfel beetje over de vitamines/mineralen.
Voergezond beantwoordt mijn emails niet,helaas, dus dan houd ik het toch maar bij huidige.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:11

Waarom geef je hem niet iets meer naast de vitaminenkorrel?
Kan me best voorstellen dat je niet alleen op een vitaminen korrel je werk kan doen (naast ruwvoer tenminste)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 13:25

Ik weet niet goed wat...
Ook toen ik hem bijvoerde was hij wat traag. Vanalles geprobeerd van graan tot dieetmix, luzerne...
Hij wordt ook snel dik

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:19

Sinds ik de Healthy Herbs voer merk ik wel dat hij wat energieker is tijdens het werk. Extra energie is bij hem dus niet nodig, wellicht zal jouw paard er ook meer energie uit kunnen halen, darkchrystal.

Er is overigens ook weer een nieuw voer ontwikkelt bij Agrobs voor sobere en te dikke paarden, namelijk de Agrobs Leichtgenuss. Ziet er uiterst geschikt uit voor hele dikke paarden. :j

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:53

daar zit 40% minder energie in dan normale voeders.. dus voor het werk zal dat geen optie zijn.

Ik zou zeggen.. probeer eens een zak of 2 normaalbrok.... dan kun je je mening écht vormen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:54

Ik hoop nog antwoord te krijgen van voergezond, maar het duurt al 4 dagen, heb al 2 mails verstuurd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:03

Hoi, ik kom hier ook even binnen vallen!
Heb al het een en ander door gelezen maar mijn antwoord niet kunnen vinden.

Mijn 4 jarige merrie heeft een lichte vorm van ZE, wil haar hierdoor graag voer geven wat laag in de melasse/suikers etc. zit. De HH (Healthy Herbs?) trekt mij erg aan maar is dit ook geschikt voor paarden die juist niet te dik/dun zijn en niet snel heet/traag? Ik wil haar betreft deze punten dus niet anders hebben dan ze nu is :D
En waar kan ik dit voer aanschaffen?
Of welk ander voer raden jullie aan?
Alvast bedankt!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:28

HH voer is echt niet alleen voor te hete of drukke paarden, of juist trage paarden. Het voer is geschik voor alle paarden.
Het kan wel heel goed ondersteunen bij zomerexceem. Welke variant hierin het beste is.... dan zou ik even contact zoeken met info@voergezond.nl

Ik denk de superbrok, hier zit ook best wat energie in, mijnes werd hier uiteindelijk te druk van :) Op de normaalbrok plus doet ze t super.

de verkooppunten staan ook op de website trouwens.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:33

Geef je haar nu ook brok bij? Als je dit niet doet en ze is nu goed op gewicht en heeft genoeg energie zou ik het mooi zo laten. Anders kun je even op de site van voergezond kijken, er zijn veel verschillende soorten. Misschien is de weidebrok ook wel wat voor je, zo geef je toch iets extras zonder overtollige energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:44

Ze krijgt nu subli basisbrok, wil naast het verpakte hooi wel graag brok oid blijven bijvoeren. Dit puur voor de vitamines mineralen etc.
Ik ga eens een mailtje sturen!
Bedankt tot dusver, zal dit topic blijven volgen, erg interessant!