Marstall muesli's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Re: Marstall muesli's

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 09:37

Ik zou ind eerst de oorzaak daar van zoeken.
Ik ben niet zo vn allemaal suppelementen, tenzij het echt nodig is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:00

Overal maar een supplement in zetten lijkt soms wel een hype. Ik kom veel mensen tegen die met ik weet niet hoeveel poedertjes werken, zij zijn dan enorm blij om een voer te kunnen voeren wat compleet is. Juist deze mensen staan er vaak wel bij stil dat een paard zomaar ieder willekeurig voer voor de neus zetten niet goed is. Maar soms kom je er niet onderuit en heeft een paard net even een ondersteuning op een bepaald gebied nodig. Het mooie van supplementen is wel dat je het goed kan doseren en dat is met een voer alleen wel eens ingewikkelder.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 01:32

Is er iemand hier die weet hoeveel suiker/zetmeel er in Havervrij zit? Dat kan ik namelijk niet vinden op internet en het boekje heb ik niet hier. Zakken heb ik al weggegooid.

Heb een paard wat enorm heet is en het aardig goed deed op basisbrok, maar die ik toch iets naar mijn idee 'volwaardigers' wilde voeren. Dus overgegaan op Havervrij, maar ik krijg de indruk dat ze daar juist weer heter van wordt. Is dat mogelijk volgens de kenners? Deze week komt hier de man van Marstall zelf even kijken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:45

In principe zal ze van de Havervrij niet direct heter worden. Het kan zijn dat de verandering in voer even moet 'settelen' maar dan is het met een paar dagen weer over. Het kan natuurlijk ook aan het weer gelegen hebben, het was tenslotte de afgelopen dagen wat stormachtig :)
Persoonlijk zou voor een heet paard mijn voorkeur uitgaan naar de Optimaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:05

Misschien ook omdat er wat minder 'rommel' inzit?
Tenminste dat dacht ik,dat hier geen gekke e nummers enzo inzitten?

En het 'dus' wat puurder voer is,dat ze er daarom even wat op reageren?

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:58

Dank je wel Mirim. Door het weer komt het niet, we zijn nu al weer 2 weken verder en ze is ook echt heel schieterig en ril. Geeft niks, maar kan de spanning nu maar moeilijk afvloeien. Ik ken haar daar ook goed genoeg voor. Wat is er anders aan de Optimaal? Zie dat je hier maar weinig van hoeft te voeren. Hoe zit dat dan bij sportpaarden? Ze werkt namelijk wel hard.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:04

De Optimaal is prima te combineren met andere voeders, maar ik ken ook sportpaarden die alleen Optimaal krijgen en het er prima op doen.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:10

En als ik maar gewoon die basisbrok doe en dan de force erbij? Dat deed ik namelijk eerst.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:38

Ik heb geen idee wat er in de basisbrok zit wat je voert. Maar als je zoekt naar een eerlijk voer, zonder kunstmatige toevoegingen in de vorm van geur-, kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen wat in bijna alle andere voeders wel zitten, dan kom je toch bij Marstall uit. :)

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:13

Romanoff schreef:
Hoeveel voeren jullie?

De merrie die op M niveau loopt krijgt 2 x per dag een schep Concours en de Force naast haar bergen ruwvoer en weidegang (al staat daar nu dan niks meer op...). Dat is dus niet zoveel, ruim een kg per dag. Loopt 5 dagen per week

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:05

Ik geef 1 schep naturell en bij arbeid ietsjes meer.
En nu 2 tot 3x weeks marstall mash.
Die is iets minder geliefd,maar met een piepklein handje muesli of banaan slobbert hij het zo weg.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:20

Ik heb meerdere paarden, maar mijn ruin waarmee ik fanatiek in de sport rijd krijgt 2x daags 1 kiloschep complete..
Laatst bijgewerkt door Sita_ op 01-12-12 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

zomers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:20

Wie geeft er Condicion?
Ik geef het nu 2 weken en voer 1,5 kilo per dag, dit staat er als advies:

Condición als enig krachtvoer naast hooi:
lichte arbeid ca. 1,5 - 1,7 kg/dag

Maar is dat niet veel eigenlijk, als ik hierboven lees dat een paard die wel veel loopt 1 kilo per dag krijgt?
Ongetwijfeld zal er in Condicion wat anders zitten, maar ben dus benieuwd naar ervaringen van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:11

Ik denk dat je het echt per paard moet kijken.
Hiervoor voerde ik zonder graan, maar daar redde mijn paard het gewoon niet op.
Ik rijd ook fanatiek, maar dan vooral lange intensieve ritten. Dus meer de duur energie.
Met 1 schep naturell redt hij het nu, mocht dat anders worden krijgt ie meer of ga ik er olie bij geven.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:23

Ik heb even een vraagje. Ik voer nu al een tijdje een halve tot hele schep procaval door de muesli, zodat mijn haflinger er langer over doet. Dit bevalt me prima, maar ik vind de wiesenfasern ook wel een mooi product en het ziet er zo op het plaatje wat smakelijker uit dan de procaval, alhoewel dat ook goed gegeten wordt. Is er hier iemand die de wiesenfasern voert en hoe bevalt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:30

Ik heb het gevoerd en vond het echt 10x niks.
Veel gruis,geen mooie structuur...voerde ervoor de aspero van agrobs,die beviel me 10x beter.
Heb nog een halve ton staan,gaat af en toe nog een hand door de slobber of muesli heen maar zou het nooit meer opnieuw kopen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:51

ik heb ook de wiesenfarn gevoerd en inderdaad veel gruis en te korte structuur.

nu voer ik de procaval en duidelijk veel beter uitzient product en ze vindt het lekkerder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:55

Als je structuur wilt kan je denk ik idd beter lucerne, procaval of dus de aspero voeren.
Ik voer zoveel hooi dat ik eigenlijk helemaal geen extra structuur nodig vind,zat meer tussen mijn oren dan dat pony het echt nodig heeft.

Hij staat nu 1,5 week op naturell,pas sinds enkele dagen 'puur', mixte het eerst met restje dieetmix..
Hij krijgt nu 1 schep en wordt wel een stuk wakkerder.
Kan ook door de mash komen,al lijkt het me sterk??

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:28

Ik heb de procaval weer meegenomen. Ze eten het allebei goed en ik gebruik het bij de shet om de force mee te voeren, dus heb wel iets nodig wat ze lekker vinden en omdat hij ook wat last heeft van zijn luchtwegen wil ik niet iets voeren wat stoffig is. Heb wel een zak wiesencobs meegenomen om een keer te proberen. Ben benieuwd wat ze er van vinden, ga het vanavond aan ze voeren :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:39

Vinden ze meestal wel lekker, al was de mijne er geweekt na een tijdje op uitgegeten.
Droog krijgt ie ze soms als snoepje, maar altijd 1 tegelijk want heb hem laatst zien staan kuchen en rochelen en toen kwam er echt een groene drab uit zijn mond...
-O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:43

hoeveel naturell voeren andere gebruikers hier??

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:48

ik voerde afgelopen zomer naturell en met 3x in de week arbeid 1 schep per dag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:04

Oké...
Ik geef ook 1 schep maar hij wordt er best kijkerig van.
Hij reageert altijd zo sterk op voer...vind het zo lastig..bah.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:17

zoe is alles behalve kijkerig.
gaat komend zomer de champion proberen en zit nu aan de zeohorse van mirim.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:23

ik vind het wel schelen of ik het voer bij marstall zelf bestel of bij de leverancier! voer wat van marstall zelf af komt ruikt veel beter en is veel verser!

( maar denk ook wel beetje dat het aan onze leverancier ligt hoor, waar we dus nooit meer bij bestellen)