Geen brokken... wat dan wel!?!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sonjim

Re: Geen brokken... wat dan wel!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:44

Het bvenstaande lijstje zijn producten die veel melasse (suikers bevatten. Daar kunnen paarden jeuk van krijgen. Marstall heeft ook melasse vrije muesli, voor paarden met deze klachten, misschien kan je merrie daar wel tegen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:57

mehlika schreef:
want dan zouden ze op de zak vermelden wat er toegevoegd is Knipoog

Klopt. Wat hier inzit, komt van de Alpenvoorweides. Daar groeien de kruiden gewoon zo.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:47

ik heb net de leverancier gebeld en te horen gekregen dat het slecht leverbaar is , ze wachten al drie weken op de aspero, ze verwachten wel dat het spoedig binnen komt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:47

Welke leverancier heb je gebeld?
Welk adres kun je het bestellen? Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 11:48

in noord holland heeft de firma van schie het in zwaanshoek bij badhoevedorp

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:41

Ik heb mijn aspero besteld bij de Molen in Rockanje (Z-H), staat niet op hun site, maar ze hebben ook D&H en "dus" ook aspero.....

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 18:42

ik hoop dat jullie het niet erg vinden dat ik hier mijn vraag stel, heb namelijk het hele topic gelezen en ben druk aan het bestuderen Cool wat ik het beste aan mijn pony's kan geven.

's winters krijgen ze kuilgras ( tussen voordroog en kuilgras in) , ik begrijp dat hier veel melasse inzit?
nu heb ik al begrepen dat het fosforgehalte in vergelijking moet zijn met het calcium gehalte, maar hoe zit dit dan met melasse? wat zit hier precies in behalve suikers en kan ik er iets aan doen om dit te verminderen op een of andere manier? (hoop dat ik dit zo goed uitleg)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 22:15

In melasse zitten volgens mij geen mineralen. (Correct me if i'm wrong.) Melasse is gewoon slecht omdat het puur suiker is en het paard er verder niets aan heeft. Als je krachtvoer geeft kun je kijken naar een krachtvoer zonder melasse. Zelfde bij Luzerne.

In kuilgras zit geen melasse. Alleen is kuilgras weer niet zo geschikt voor paarden. Je kunt beter hooi geven of echt voordroog.

Als ik het goed begrijp was je vraag hoe je melasse in het voer kan verminderen?
Maar wat wil je verder met de Calcium/Fosfor verhouding?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:13

Nee dat was meer als (onduidelijk) voorbeeldje.

en het is ook meer voordroog als kuilgras, de drachtige merries doen het er beter op als gewoon hooi, vandaar dat we dit geven.
waarschijnlijk vragen we de boer volgend jaar het gras iets langer te laten liggen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:24

Melasse is het produkt dat overblijft Nadat de suiker eruit is gehaald. Dus zit daar weinig tot geen suiker in. Wel wordt het gebruikt omdat het weinige dát er nog inzit de pellets aan elkaar plakt. Je kan dus ergens (als je moet kiezen tussen kwaden) beter melasse in je voer hebben dan suiker.

En de Naturell versie van Marstall bevat ook geen melasse, daar zitten ook geen pellets in (pellets is bix, geperste vormen)

In kuilgras zitten meer suikers doordat het gaat gisten in de verpakking. Daarom is hooi beter dan kuil en mag hooi onbeperkt gegeven worden (zeker graszaadhooi) en kuil niet tenzij het een heel droge oude versie is.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:14

Breghje schreef:
Melasse is het produkt dat overblijft Nadat de suiker eruit is gehaald. Dus zit daar weinig tot geen suiker in. Wel wordt het gebruikt omdat het weinige dát er nog inzit de pellets aan elkaar plakt. Je kan dus ergens (als je moet kiezen tussen kwaden) beter melasse in je voer hebben dan suiker.

Melasse is erg zoet en er zit dus wel degelijk veel suiker in. Daarom is het juist zo slecht.
Nog even opgezocht. Er zit 50% suiker in (En er zitten wel een mineralen in, waaronder kalium).
http://www.pavo.nl/voeding/melasse-in-p ... delen.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Melasse

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:18

Knoffer schreef:
Breghje schreef:

Melasse is erg zoet en er zit dus wel degelijk veel suiker in. Daarom is het juist zo slecht.
Nog even opgezocht. Er zit 50% suiker in (En er zit wel een mineraal in: kalium).
http://www.pavo.nl/voeding/melasse-in-p ... delen.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melasse de sacharose klopt, maar als er 4% melasse in een voeding zit wil dat dus zeggen 2% absolute suiker. Op 20 kilo voer is dat 2 ons. Mag nog steeds minder, ben ik met je eens, maar is toch altijd nog beter dan 7% suiker in de Pavo voeding voor sobere rassen....

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 16:20

Ja tuurlijk. Agree.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:50

Breghje schreef:
In kuilgras zitten meer suikers doordat het gaat gisten in de verpakking. Daarom is hooi beter dan kuil en mag hooi onbeperkt gegeven worden (zeker graszaadhooi) en kuil niet tenzij het een heel droge oude versie is.

Eeeehh, klok en klepel zijn denk ik zoek Haha!

Kuilgras is niet aan het gisten, het is geen brood of alcohol Knipoog , maar een het fermenteren en dat houdt in dat de bacterien de aanwezige suikers omzetten in melkzuur .
Goede droge voordroog kan je ook gerust onbeperkt geven. Natte kuil is wat minder goed omdat je dan ook een tekort aan structuur kan krijgen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:55

fransje23 schreef:
Breghje schreef:

Eeeehh, klok en klepel zijn denk ik zoek Haha!

Kuilgras is niet aan het gisten, het is geen brood of alcohol Knipoog , maar een het fermenteren en dat houdt in dat de bacterien de aanwezige suikers omzetten in melkzuur .
Goede droge voordroog kan je ook gerust onbeperkt geven. Natte kuil is wat minder goed omdat je dan ook een tekort aan structuur kan krijgen.

Bedankt! Ik was me de koleeeere aan het zoeken naar het goede woord en kon er toch niet meer op komen Blond Klok en klepel niet eens in zicht hihihi!!! Fermenteren is het jah...

Mij is altijd wel verteld dat je ook voordroog liever niet onbeperkt geeft omdat het zo rijk is. Natte kuil gaat bij mij mijn paard niet in, die mogen de koeien opeten. Als het naar alcohol ruikt als de verpakking eraf gaat, gaat mijn paard het niet eten. Haha!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:10

Interessant... de laatste 6 pagina's doorgelezen.

Grasmix van Hartog: grotere kans op slokdarmverstopping aangezien de sprietjes van 1,5 cm lang minder uitnodigen tot goed kauwen. Luzerne heeft ook van die kleine sprietjes.
Een van mijn paardjes (in de tandenwissel) had 5 dagen geleden een ernstige slokdarmverstopping dankzij de grasmix van Hartog.
Voor mij absoluut geen grasmix meer...

Ik vind de hoge Calcium-verhoudingen van Luzerne erg eng. Ookal voeg je er naar eigen inzicht wat granen bij.
Vroeger was calcium een wondermiddel ("Melk, goed voor elk")... inmiddels duidelijk bewezen dat te grote hoeveelheden calcium botafbraak veroorzaken bij mens, hond en paard.

Voordroog/kuil: twee van mijn paarden hebben standaard diarree op zelfs de beste voordroog. Klaarblijkelijk is het melkzuur niet goed dan voor hen?
Heeft iemand een idee?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:34

Soxxx: ik mis hooi in je opsomming? Gaat dat wel goed? Zit je echt niet op te wachten op een slokdarmverstopping of diarree.

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 19:44

Van die slokdarmverstopping heb ik idd vaker gehoord, enkele klanten hebben dat probleem met hun paarden met grasmix. Met hooi echter nooit problemen en geen diarree...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:41

Ja, de hele bups staat weer terug op hooi.
Maarja, je probeert wel eens e.e.a. te verbeteren. Tong uitsteken Echter de voordroog en grasmix bleken dus slechte keuze's te zijn geweest en hooi blijkt voor mijn paarden het allerbeste.

Ik kan me overigens voorstellen dat als grasmix een verhoogde kans op slokdarmverstopping geeft, dat Luzerne dit risico ook heeft.

Maar goed, ik begrijp niet zo goed waar de diarree van de voordroog vandaan komt. Daar ben ik best nieuwsgierig naar.
Iemand een idee?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:05

volgens mij krijgen de gretige eters ook problemen met slokdarmverstopping van lucerne, die van mij heeft het een keer gehad met hooi, toen was ze blijkbaar uitgehongerd.
Hartog heeft een voerbak met een rooster en ze vermelde erbij dat het paard dan minder snel en met minder grote hoeveelheden eet. Nu hoor ik ook dat de spijlen van het rooster te ver van elkaar af zitten zodat ze evengoed nog snel grote happen kunnen nemen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:24

scoxxx schreef:
Voordroog/kuil: twee van mijn paarden hebben standaard diarree op zelfs de beste voordroog. Klaarblijkelijk is het melkzuur niet goed dan voor hen?
Heeft iemand een idee?

Bij ons heeft 1 tinker en een fries ook last van dunnere mest, geen echte diarree, van sommieg pakken voordroog. Bij de overige 12 paarden is er dan geen probleem. Waar het door komt? Ik heb geen idee. Als ze de voordroog uit het pak nog een dag laten drogen gaat het weer wel goed.. Kan het zijn dat het land waar de voordroog van af komt (meer) bemest is geweest en er meer eiwitten inzitten?

scoxxx schreef:
Ik kan me overigens voorstellen dat als grasmix een verhoogde kans op slokdarmverstopping geeft, dat Luzerne dit risico ook heeft.

Wat ik gezien heb aan grasmix is fijner materiaal dan luzerne. In luzerne van Hartog zit ook nog wat stro verwerkt.

Ik voer dagelijks 2 handen luzerne bij zodat ze wat langer over haar krachtvoer doet. Nu krijgt ze zelfs nog wat meer omdat ze 10 minuten met haar been moet weken in de soda en ze er zo lang genoeg over doet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:27

even inhaken hoor:
wij gaven ook wel voordroog.
een aantal paarden kreeg idd diarree.
volgens een kennis van me komt het doordat voordroog vaak van 1e snee gras is en daardoor mer eiwitten bevat.
vergelijkbaar met de ontlasting die paarden hebben als ze in het voorjaar het land in komen..

volgens een artikel op internet zou het komen doordat het gras dan zuur is waardoor bepaalde bacterien in het darmstelsel van paarden aangetast word en zo het gras niet goed verteerd..met als gevolg dus diarree.

en nog een interresant artikel over lucerne:

http://www.horsetalk.co.nz/archives/2007/12/119.shtml

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:37

Dat is inderdaad een een goede verklaring ja over dat kuil. Dank je!

Is inderdaad een leuk artikel.

Afsluiting:
This isn't the first research conducted on gastric ulcers in horses, but it lays the groundwork for further research at Texas A&M, Gibbs said. The next study will investigate what it is about alfalfa and alfalfa products that lessens the occurrence and severity of horses' ulcers.

Als ze nou ook eens hooi, gras en voordroog meenamen in hun studie(s), dan had je wellicht een wat breder/objectiever onderzoek gehad... toch? Haha! Knipoog

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:43

ellepel schreef:
volgens een artikel op internet zou het komen doordat het gras dan zuur is waardoor bepaalde bacterien in het darmstelsel van paarden aangetast word en zo het gras niet goed verteerd..met als gevolg dus diarree.

Hoe zuur het is hangt toch erg af van het suikergehalte in het gras op het moment van inpakken. Hoe meer suiker, hoe meer voedingsstof de melkzuurbacterien hebben om om te zetten.

Wij hebben eigenlijk ingepakt hooi op stal. Het is dus wel voordroog maar het 1 dag korter gelegen dan echt hooi en is dus goed droog. Een deel komt ook nog eens van onbemest natuurland en de rest is van land dat in het voorjaar wat bemest wordt maar wel een paardengrasmengsel heeft. Ik vind het ecth super spul! Het ruikt goed en de paarden eten het graag.

In Nederland wordt relatief weinign luzerne gevoerd als je het vergelijkt met bijv. de USA en volgens horen zeggen o.a Spanje. Daar is het vaak het standaard ruwvoer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 22:44

ik wet het engelse woord niet voor voordroog joh,maar er is zo ontzettend veel info te vinden op buitenlandse sites, hier in nederland is dat echt helemaal niks