Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: Wie zijn paard is er goed geholpen door Jan Jonas ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:07

Cole's is inderdaad prima spul, het hoofdbestanddeel is kamferspiritus. Als je Cole's niet kan krijgen kan je pure kamferspiritus kopen bij de drogist ( Etos bijv.). Het heeft vrijwel dezelfde werking, al mist het een paar stoffen die Cole's wel heeft.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 09:36

Ineke60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 12:20

Als je niet weet wat er precies in Cole"s Liniment zit, schrijf dan geen onzin, want zo komen de spookverhalen in de wereld.
Het hoofdbestanddeel is arnica met een vleugje kampfer

opaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 18:28

Ineke60 schreef:
Als je niet weet wat er precies in Cole"s Liniment zit, schrijf dan geen onzin, want zo komen de spookverhalen in de wereld.
Het hoofdbestanddeel is arnica met een vleugje kampfer

Ja en U kan het weten! Of heb ik de verkeerde persoon voor me?

Ineke60

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:26

goede persoon !!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 19:47

Even een stipje hier..
Mijn paard heeft ook stofwisselingsproblemen ( rotstraal, soms hoesten, tranende ogen, stalbenen ). Moeilijk om op te lossen. Dus ik ga hier eens lezen.

Groetjes,

Maris

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 19:09

Henny, is bij jullie het stro na 1 jaar helemaal verteerd ?

En hoeveel schelpenkalk en kleimineralen heb je ongeveer nodig per ha ?

Ik heb ondertussen ook gelezen over EM bemesting ( bokashi ).....

Groetjes,

Maris

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:29

Op aanraden van mijn dochter Linda heb ik JJ laten komen voor mij hafje Wendy. Dat was al weer vorig jaar. Zij zweert bij zijn 'schoonmaakkuurtjes' Wendy liep al een tijdje kreupel op links. Hij heeft haar helemaal betast en bekeken. Jan zag direct dat ze ooit eens een schouderblessure moet hebben gehad. Linda gebeld klopt dat ? Ja dat klopte. (Wendy is door Linda ingereden, vóór het mijn pony werd.)
Jan zag niets vreemds aan haar benen, alles zat lekker los wat los moest zitten en vast wat goed vast moest zitten. Hij zag wel dat ze reageerde op pijnpunten waar de blindedarm overging in de dikke darm aan de rechterkant van haar lijf, vlak boven de lende drukte hij dan. Hij constateerde een vergootte blindedarm door ballaststoffen. Door die vergootte blindedarm kan ze niet rechtrichten daardoor ging ze scheef lopen met het gevolg dat ze zich anders ging belasten. Dat zou die kreupelheid speciaal op links kunnen zijn.
Hij raadde een schoonmaakkuurtje aan dat ik haar 5 weken moest geven. Het voer dat ik haar gaf, was al OK; Muesli zonder haver van Havens. Ik moest echter wel minderen met voer, dus ze ging op 'Honger' wel veel ruwvoer. Ik gaf haar regelmatig een plak stro. Ze stond/staat op koolzaadstro, dat vindt ze zo bitter, dat eet ze niet op.
Na 5 weken zag het er beter uit; ze was uit haar apathie gekomen en ze draafde weer. Lang ging het goed met Wendy. Ze is ook d.m.v. die kuur ± 30 kg. afgeslankt. Tot ze 2 maanden later weer begon met kreupelen. JJ raadde me aan foto's te laten maken, omdat daar zijn kennis ophield. Hij dacht echt dat het kreupelen kwam door een chemies probleem. Dat vind ik heel verstandig van Jan Jonas; hij gaat niet koste wat kost door met behandelen/proberen, maar geeft zijn eigen grenzen van kennis toe.
Bij de lokale DA werd niets gevonden waar ze wat mee konden. Ze werd wel behandeld voor Katrol!!!!! Vreemd; ze vinden niets en gaan dan maar een behandelingsmethode verzinnen!!
Veel later en vele zorgen later is bij 'Utrecht' ontdekt dat ze platvoeten heeft. In bedekte termen is me verteld dat ze niet goed bekapt werd en dat die manier van kappen wellicht de oorzaak was.
Ze kreeg daar speciaal beslag voor tot de dag van vandaag.
Wellicht waren er door Wendy's gewicht twee problemen die door de kuur verminderd werd tot een. Het andere deel kon JJ niet oplossen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:01

Maris schreef:
Henny, is bij jullie het stro na 1 jaar helemaal verteerd ?

En hoeveel schelpenkalk en kleimineralen heb je ongeveer nodig per ha ?

Ik heb ondertussen ook gelezen over EM bemesting ( bokashi ).....

Groetjes,

Maris

Yep,

De mestbult is helemaal vergaan tot een soort van compost.
Ik heb er geen vloeistofdichte vloer onderzitten. Daardoor gaat de vertering ook veel beter. De bult stikt van de regenwormen die er vanzelf inkomen Knipoog

Ik heb een kwart hectare weiland.
Daar gaat jaarlijks 125 kilo zeeschelpenkalk op, dus 5 zakken en 75 kilo kleimineralen dat is 3 zakken.

EM bemesting kan je een beetje vergelijken als de probiotica bij mens en dier voor de darmflora.
De goede werking van de darmflora kan je min of meer vergelijken met de nuttige micro organismen die in de toplaag van de bodem behoren te zitten.
Beide zorgen voor een goed verteringsproces en de juiste omzetting van belangrijke stoffen.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met EM.
Wel een kennis van mij maar ik zie daar niet echt het voordeel/resultaat van de EM.

Met zeeschelpenkalk, oude stalmest en kleimineralen krijg je ook weer een betere werking van die micro organismen en het is aanzienlijk goedkoper.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:18

Dank je wel Henny voor je antwoord ! Ik heb eigenlijk tig vragen voor je Bloos , zal me inhouden of je anders eens een pb sturen.

Doe je nog iets extra's aan die mesthoop ? Wormeieren toevoegen b.v. ?

Ik zal van Aast eens mailen. Op kleigrond heb je waarschijnlijk veel minder kalk nodig ( boeren gebruiken het ook niet ) en kleimineralen op klei grond ( zou dat nodig zijn )???

Groetjes,

Maris

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 18:02

Maris schreef:
Dank je wel Henny voor je antwoord ! Ik heb eigenlijk tig vragen voor je Bloos , zal me inhouden of je anders eens een pb sturen.

Ik zal van Aast eens mailen. Op kleigrond heb je waarschijnlijk veel minder kalk nodig ( boeren gebruiken het ook niet ) en kleimineralen op klei grond ( zou dat nodig zijn )???

Groetjes,

Maris

Sorry, maar het verband met Jan Jonas ben ik hier heel even kwijt. Wat heeft bemesting met JJ te maken? Die dit liever per PB.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 13:14

Sandrina schreef:
Maris schreef:

Groetjes,

Maris

Sorry, maar het verband met Jan Jonas ben ik hier heel even kwijt. Wat heeft bemesting met JJ te maken? Die dit liever per PB.

Weidebeheer heeft ook met verzuring etc van je paard te maken......
Maarre als je geen belangstelling hebt voor het antwoord dan pb ik wel hoor.

Groetjes,

Maris

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:10

Ik heb wel belangstelling Haha! ik zit ook een beetje met mijn landbeheer.. ook ivm wormbesmetting enz
En het heeft zeker met de theorie van JJ te maken.. dus kom maar op Vork

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 15:07

Sandrina schreef:

Als je dat verband kwijt bent, dan heb je 'het' (èn JJ ) niet begrepen.

Je paard troep voeren (en daar valt ruwvoer ook onder)
en denken dat de narigheid die daaruit kan voortkomen
wel met een kuurtje van JJ of een pilletje / poedertje
van de DA op te lossen is levert je uieindelijk niets op
als je de oorzaak niet wegneemt. Lachen

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:33

Botervlieg schreef:
Sandrina schreef:

Als je dat verband kwijt bent, dan heb je 'het' (èn JJ ) niet begrepen.

Je paard troep voeren (en daar valt ruwvoer ook onder)
en denken dat de narigheid die daaruit kan voortkomen
wel met een kuurtje van JJ of een pilletje / poedertje
van de DA op te lossen is levert je uieindelijk niets op
als je de oorzaak niet wegneemt. Lachen

Jaja, nu heb ik hem weer. Zocht het verband en die zie ik nu.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 22:56

Ben er ook van overtuigd dat er veel opgehoopte afvalstoffen in een (paarden)lijf kunnen zitten, ik heb ook de overtuiging dat met een kuur veel problemen opgelost kunnen worden.
Ik heb de eerste 6 pagina's alleen doorgelezen maar zijn we er inmiddels al achter wat er in JJ zijn reinigingskuurtje zit ?
Ik ga met klachten naar Eric Laarakker, dat is voor mij altijd duidelijk en helder, ik weet niet wat ik hier van denken moet.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:03

garny95 schreef:
Ben er ook van overtuigd dat er veel opgehoopte afvalstoffen in een (paarden)lijf kunnen zitten, ik heb ook de overtuiging dat met een kuur veel problemen opgelost kunnen worden.
Ik heb de eerste 6 pagina's alleen doorgelezen maar zijn we er inmiddels al achter wat er in JJ zijn reinigingskuurtje zit ?
Ik ga met klachten naar Eric Laarakker, dat is voor mij altijd duidelijk en helder, ik weet niet wat ik hier van denken moet.

Aan de geur te merken weet ik dat er zoethout in zit en (potjandorie, had ik die pot nu maar niet weggegooid) venkel, verder weet ik het niet meer.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:05

Sandrina schreef:
Aan de geur te merken weet ik dat er zoethout in zit en (potjandorie, had ik die pot nu maar niet weggegooid) venkel, verder weet ik het niet meer.

ik heb nog wel een pot, zal van het weekend eens wat ingredienten over typen!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:24

Sandrina uit jouw verhaal begreep ik dat je pony kreupelde. En dat in eerste instantie JJ daarbij heeft geholpen maar dat het toch wat totaal anders was dan wat hij dacht. Hoe kan dan zijn middel eerst geholpen hebben???

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:41

Dinopino schreef:
Sandrina uit jouw verhaal begreep ik dat je pony kreupelde. En dat in eerste instantie JJ daarbij heeft geholpen maar dat het toch wat totaal anders was dan wat hij dacht. Hoe kan dan zijn middel eerst geholpen hebben???

JJ diagnosteerde dat ze een geprikkelde blindedarm had en dat is wel verholpen door zijn schoonmaakkuurtje. Ze is daar echt van opgeknapt en afgeslankt.
Dat ze uiteindelijk platvoeten had daar kan JJ me niet mee helpen. Dat werd pas 8 maandan na zijn kuurtje vastgesteld in 'Utrecht' Toen was ze wel opgeknapt en vrolijker dan toen JJ haar behandelde. Het heeft haar sowieso geen kwaad gedaan, maar beter voorbereid op een later proces! Intussen dat ik die kuur deed van JJ en de nasleep, werd ze nog steeds bekapt door dezelfde smid. Je moet wèl het hele paard bij de kop nemen natuurlijk. Het hele plaatje onder de louppe nemen.
Lijkt een beetje een raar verhaal, maar het heeft Wendy heel goed gedaan. Ik hoop dat ik zo duidelijk ben geweest.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:50

Ja nu begrijp ik het. Wendy is in zijn algemeenheid opgeknapt dit staat los van zijn kreupelheid.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:55

Dinopino schreef:
Ja nu begrijp ik het. Wendy is in zijn algemeenheid opgeknapt dit staat los van zijn kreupelheid.

Precies!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 19:26

miss_jumpy schreef:
ik heb nog wel een pot, zal van het weekend eens wat ingredienten over typen!

Ik ben heel benieuwd !!!

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:10

Stofwisselingskuur C

• Reguleert de spijsvertering in maag en darmen
• Activeert de pancreas, lever en nieren
• Herstelt de darmslijmvliezen
• Kramp stillend

Dit voedingssupplement bevat o.a.:

Gentiana
(Gentiana), Enziane in het Duits, is een van de geslachten uit de gentiaanfamilie (Gentianaceae) die in België en Nederland voorkomen. Wereldwijd kent het geslacht ongeveer 400 soorten, die voornamelijk in gematigde bergstreken van het noordelijk halfrond en de Andes voorkomen. In Europa komen 35 soorten voor, vooral in de Alpen. Het geslacht baardgentiaan (Gentianella) werd met o.a. de soort veldgentiaan (Gentianella campestris) voorheen ook ingedeeld bij de gentianen.
In veel Europese landen, waaronder Nederland en Duitsland, zijn alle gentiaansoorten beschermd.
De naam gentiaan is volgens Plinius de Oudere afkomstig van Gentius, koning van Illyrië, die de genezende eigenschappen ontdekt zou hebben.
De wortels van enige soorten worden gebruikt voor de bereiding van schnaps, voor het bittermiddel amarum, als geneesmiddel en als eetlust opwekkend middel. Voor schnaps worden de grotere soorten gebruikt, vooral de geel bloeiende Gentiana lutea.
Is werkzaam tegen krampen, verslapping van maag en darm, is slaap- en eetlustopwekkend, stimuleert de spijsvertering, is ontstekingsremmend en koortswerend.

Centaurium
Duizendguldenkruid (Centaurium, syn. Erythra) is een geslacht van ongeveer 50 soorten een of tweejarige planten in de gentiaanfamilie (Gentianaceae).
Het geslacht is ondergebracht in de tribus Chironieae, subtribus Chironiinae.
Het geslacht werd mogelijk genoemd naar de centaurus Chiron uit de Griekse mythologie. Deze was beroemd om zijn kennis van geneeskundige kruiden en behandelde zijn wonden met het kruid. Een andere verklaring is dat de naam is afgeleid van het Latijnse centum (= honderd) en aurum (= Goud).
De een of tweejarige kruidachtige planten worden tot 50 cm hoog. De grondbladeren vormen bij veel soorten een roset. De gaafrandige bladeren aan de holle stengel zijn steeds kruislings tegenoverstaand. De zacht tot stevig roze gekleurde bloemen zijn los trosvormig gegroepeerd. De voornaamste bloeiperiode loopt van juni tot september. De uit vijf kroonblaadjes samengestelde bloemen openen zich bij zonneschijn.
Duizendguldenkruid komt overwegend op zonnige, vochtige plaatsen voor, in duinen, bosranden en weiden, maar ook op vochtige hellingen in de gebergten van Middden- en Zuid-Europa tot op hoogten van 1500 meter. Dit warmteminnende geslacht is over heel Europa en het Middellandse-Zeegebied verspreid. Ook Noord-Amerika kent een aantal soorten, die in Europa niet voorkomen.
Vroeger werd het kruid gebruikt als middel tegen maag- en leverkwalen.
Volgens oud volksgeloof zou het kruid bescherming bieden tegen boze geesten. Ook zou het dragen van het kruid in de beurs, zorgen dat deze nooit leeg geraakte.[1]
In Noord-Amerika wordt het Europese Echt duizendguldenkruid als artsenijplant verbouwd en is daar deels als exoot ingeburgerd. In Noord-Afrika en Zuidoost-Europa worden planten ook in het wild geoogst.
Planten in dit geslacht bevatten vaak bitterstoffen, die medicinaal gebruikt worden als eetlustopwekkend middel, tegen anorexia en tegen spijsverteringskwalen.
Het kruid bevat naast verschillende bitterstoffen ook Glycoside, Flavonoïde, Etherische olien, Valeriaanzuur en Xanthone.
In grote delen van midden- en Noordwest Europa, waaronder Nederland en Duitsland, is Duizendguldenkruid beschermd.

Liquorice
Zoethout is de aanduiding waaronder korte stukjes verkocht worden van de wortelstok van Glycyrrhiza glabra. Deze bevat een zoetstof die zo'n 30 tot 50 keer sterker is dan suiker, maar niet schadelijk is voor de tanden. Al moet er flink op gekauwd en gezogen worden, toch werd zoethout — vooral door kinderen — gewaardeerd voordat de snoepindustrie deze markt overnam met veel makkelijker te consumeren producten.
Aan zoethout worden geneeskrachtige eigenschappen toegeschreven, en de wortel wordt gebruikt voor de bereiding van kruidenthee. Die is goed voor de werking van de maag en de spijsvertering. Het sap uit de wortel wordt gebruikt als grondstof voor drop, eventueel samen met het zout salmiak.
Er zijn drie soorten: Glycyrrhiza glabra L., de Glycyrrhiza echinata L. en de Glycyrrhiza uralensis. Deze planten worden allen gebruikt als sierplant in de tuin. Glycyrrhiza glabra wordt in Zuid-Oost Europa voor het zoethout geteeld. In Zuid-Europa en het Midden-Oosten groeit Glycyrrhiza echinata en in China wordt Glycyrrhiza uralensis geteeld.
De zoetstof in zoethout heet glycyrrhizinezuur, dit is een stof die de bloeddruk verhoogt. Zowel van drop als van zoethout is dit effect beschreven en dit kan tot klinisch belangrijke hypertensie leiden.
De Engelse naam voor zoethout is liquorice, wat in die taal hetzelfde woord is voor drop. In Vlaanderen noemt men het ook wel kalissenhout, kalissiehout of gewoon kalisse. De Arabisch klinkende naam van emir Ben Kalish Ezab in het stripalbum Kuifje en het Zwarte Goud is een woordspelletje dat verwijst naar het Brusselse dialectwoord kalichezap, sap van zoethout.
Antiïnflammatoir (ontstekingswerend), Analgetisch ( pijnstillend), Demulcerend (verzachtend) en helend op de maag- en darmslijmvlies (door glycyrrhizine dat een natuurlijke corticoïde-actige werking ontplooit; in synergie met andere componenten die de lysosymen (afbrekende enzymen) afremmen en met de spasmolytische liquiritigenine-verbindingen)
Spasmolitisch (ontkrampend) ( door het liquiritigenine-aglycon van liquiritine- en isoliquiritigenine); stomachium (versterkt de maag, verbetert de kwaliteit van de maagsecreties), digestief (spijsverteringsbevorderend) (door de bitterstoffen)
Ondersteunt de bijnier door de natuurlijke corticoïde werking, verlengt de werking van cortisol (glycyrrhizine vermindert de afbraak van cortico?den door de lever en ondersteunt zo de bijnierschors)
Anti-allergisch (door de natuurlijke coricoïde werking, zie hoger), anti- inflammatoir (ontstekingsremmend)
Expectorans (Hoest bedarend, vooral door de slijmvervloeiende werking o.a. door een saponine-achtige van glycyrrhizine), demulcens (verzachtend) en spasmolytisch (ontkrampend) op de luchtwegen
Immuunstimulerend, antiviraal (door stimulering van interferon, door remming van fofolipase A2 en prostaglandine E2)
Choleretisch (galvormend) (door glycyrrhizine), Antihepatotoxisch (beschermt de lever tegen gifstoffen) (door het verhogen van gluthathion en Vit C, door het afremmen van transaminasen), Anti- oxidans (voorkomt de vorming van lipidenperoxiden in de lever) cholestorolverlagend
Milde vrouwelijke oestrogene eigenschappen; regelt oestrogenenbalans (door phyto-oestrogenen, verlengt de werking van progesteron), galactogoog (zogdrijvend)
Hypertensief (bloeddrukverhogend) (door aldosteronachtig effect, verlengt de werking van aldosteron)
Matig diuretisch (vochtafdrijvend) (door de kaliumzouten), depuratief (bloedzuiverend), diaforetisch (zweetdrijvend)
Desodoriserend (ontgeurend)
Smaakmaker van theemengsels
Uitwendig verzachtend

Piment
is een specerij uit Midden-Amerika en West-Indië. Piment is ook wel bekend onder de naam Jamaicapeper, pimentbes of nagelpeper. De zaden worden gebruikt in gedroogde vorm, eventueel gemalen. De zaden ruiken naar kruidnagel met een vleugje kaneel en nootmuskaat, de smaak is echter scherp peperig.
Piment bevat de stof methyleugenol. Bij dierproeven en ander onderzoek blijkt deze stof gentoxisch te zijn en daarmee mogelijk kankerverwekkend. Of piment daarmee kankerverwekkend is voor mensen moet blijken uit nader onderzoek.
Piment was waarschijnlijk reeds bekend bij de Azteken en de Maya's, het werd er waarschijnlijk ceremonieel gebruikt, alsook om chocolade mee te kruiden.
Werkt bij artritis - krampen - zenuwpijn - stress

Chelidonium
De stinkende gouwe (Chelidonium majus) is een algemeen voorkomende vaste plant uit de familie van de klaprozen (Papaveraceae). Toch lijkt de plant op het eerste gezicht in de verste verten niet op de alom bekende grote klaproos. Hij heeft namelijk kleine, gele bloemen. De stinkende gouwe bevat oranje-geel melksap en groeit vooral langs heggen en op ruige plaatsen.
De stinkende gouwe komt voor van het Middellandse Zeegebied tot ver in Scandinavië en in Midden- en Noord-Azië.
Deze plant bevat giftige alkaloiden zoals sparteïne, sporen van etherische olien, saponine en heeft een verdovende werking. De vergiftiging kan worden bestreden als een morfine-vergiftiging. Het dragen van handschoenen tijdens intensief werken met deze plant is daarom aan te bevelen.
Ook in de farmaceutische industrie wordt de plant toegepast, namelijk in geneesmiddelen tegen astma en maag- en galziekten. Dit laatste omdat de stoffen in de wortel en de bladeren galafgifte bevorderen. Ook volgens de middeleeuwse signatuurleer kon de plant hierbij toegepast kan worden, vanwege het gele melksap en de vorm van de bladeren.
Stinkende Gouwe is een zeer oud geneeskruid dat gebruikt werd bij o.a. oogziekten. De alchemisten gebruikten het bij het zoeken naar de steen der wijzen. Heksen gebruikten het in de middeleeuwen in hun zalven. In de homeopathie wordt het gebruikt in de vorm van tinctuur.
Het gele sap werd vroeger gebruikt op wratten. Hiervoor moest het sap van een verse stengel meerdere malen per dag op de wrat worden gesmeerd, waarna de wrat verdween.
Als men op de bladeren kokend water giet en laat intrekken, en men zich daarna tweemaal daags met dit goedje wast, zou de lichaamsbeharing sterk afnemen.

Taraxacum
De paardenbloem (Taraxacum officinale F.H.Wigg.) is een soort uit de composietenfamilie (Asteraceae). In deze familie zijn bloemen sterk gereduceerd en klein en staan dicht bij elkaar in een bloemhoofdje. Paardenbloemen zijn heel algemeen. In april kunnen ze hele weilanden geel kleuren. Maar dat neemt niet weg dat bepaalde microsoorten en secties zeldzaam kunnen zijn.
De wortel wordt wel in gedroogde vorm tegen nier- en galkwalen gebruikt.

Potentilla
Ganzerik (Potentilla) is een plantengeslacht uit de rozenfamilie (Rosaceae) met kruidachtige planten en een aantal heesters. Het geslacht telt ongeveer vijfhonderd soorten die voornamelijk in gematigde streken van het noordelijk halfrond voorkomen. Over de preciese grenzen van het geslacht vindt nog veel onderzoek en discussie plaats. Het zeer nauw verwante geslacht aardbei (Fragaria) bijvoorbeeld zal wellicht samen met ganzerik in een groter geslacht opgaan.
Verschillende soorten zijn populaire tuinplanten, met name de heesterganzerik (Potentilla fruticosa) met veel cultivars. Deze soort wordt vaak gebruikt in groenaanplant van steden en bedrijfsterreinen, omdat hij weinig onderhoud vergt, winterhard is en voor een groot deel van de zomer bloemen draagt.
De plant heeft een krampstillende werking bij bijvoorbeeld diarree of menstruatiepijn. Een aftreksel van de plant werd vroeger gebruikt bij oogontsteking of als gorgeldrank bij kiespijn.

Looi en Bitterstoffen
looi- en bitterstoffen die gunstig werken tegen nierstenen. Looistoffen verdrijven krampen en bevorderen de spijsvertering. Looi- en bitterstoffen zorgen voor een galdrijvende en slijmoplossende werking. De looi- en bitterstoffen helpen bij maagklachten.

Ik heb per werkzame stof ook het google-resultaat vermeld!! us het schuin vermelde heb ik zelf gekopieerd, dit komt niet van de pot af!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 20:13

Wij kregen ook te horen dat ze verzuurd was door de brokken, e.d. Maar wij hebben er geen baat bij gehad Helaas.