[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjanetje

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 13:56

neej, ze voeren bij ons op stal 3x per dag.. ze krijgt dan wel een aardige berg kuil....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:00

ligt er nog kuil als de nieuwe voerbeurt is? anders mss stoch proberen te regelen dat ze meer kuil krijgt? voldoende ruwvoer is t belangrijkste...

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 14:33

Smorgens ligt er nog wat als ze smiddags weer krijg.. maar daarna is het altijd op ! Ga dat eens regelen....

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-08 15:59

Krijg morgen de uitslag van het bloedonderzoek.. Ben benieuwd wat daaruit komt !

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:12

laat je het weten? evt via pb?

sjanetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 10:56

ikenindi schreef:
laat je het weten? evt via pb?

Is goed laat het je weten...

Ben erg benieuwd.....

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 20:30

weet iemand na hoelang maismeel ongeveer gaat werken?
als je het gewoon met regelmaat geeft

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 21:36

ik gok na een maandje ofzo? maar naar mijn idee werkt dat niet heel super... ik zou eerder olie er bij geven en meer ruwvoer...

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:25

hij krijgt er ook olie bij, dat doen we er gelijk doorheen en als het goed is geven ze al meer ruwvoer bij dan eerst, maar dat kan ik niet echt goed controleren want dat wordt gegeven.
maar er werd gezegd dat ze al meer deden omdat ze het ook zelf in de gaten hielden, dus dat zit denk ik wel goed.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 17:26

dat dacht ik ook bij mijn paardje, maar ik voer nu 1 keerper dag ook zelf hooi bij, en dan krijgt ze ongeveer zoveel als dat andere paarden in 2 dagen krijgen (als ik kijk naar waar ze eerst heeft gestaan iig)

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:38

oow oke, ik heb wel hooi liggen maar geef het niet elke dag ligt een beetje aan welke tijd ik er ben. maar hij mag binnenkort ook weer de wei op als het goed is dus dan kan die ook weer wat meer eten enzo

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:45

mag ik vragen waarom je maismeel bij zou voeren omdat je paard te dun is, terwijl je zelf zegt dat ie nu te weinig eten krijgt?

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:12

ik zeg niet dat hij te weinig voer krijg, ze houden voor mij in de gaten wat hij aan ruwvoer krijgt want dat geef ik zelf niet. Ik geef zelf af en toe hooi, dat ligt aan wat ik heb gedaan, maar daar worden ze natuurlijk niet dikker van. Om hem dikker te krijgen geef ik maismeel wat me aangeraden is omdat ze hier snel meer vet van krijgen, met wat olie erdoorheen.
Dus hij krijgt niet te weinig voer, naar mijn mening.

met dat van de wei en meer eten bedoel ik niet dus niet dat die nu te weinig krijgt.

maar mijn vraag was alleen na hoelang je het ongeveer zou merken van het maismeel want niet dat ik ga denken dat het niets helpt als het nog kan komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 08:58

oke, dat over die wei kwam op mij dus wel over van: dan kan hij tenminste genoeg eten. oftewel hij krijgt nu niet genoeg Knipoog

ik hoop voor je dat de maismeel werkt, maar het is niet t beste om aan een paard te geven.

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 09:03

haha ja dat dacht ik al toen ik mijn bericht had gelezen, maar hij krijgt wel voldoende maar hij is veel dunner geworden omdat die gewoon veel meer beweging als vroeger kreeg ik denk zo ongeveer wel het dubbele, dus dat is de oorzaak.
Maar ik geef nu maismeel, niet elke dag. Ik had al wel vaker gehoord dat het niet het beste was en dat je het ook niet langer als een paar weken mag voeren.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:15

heeft iemand tips voor een magere merrie van 1,5?

ze staat nu full-time op het land,ik heb pavo vital voor haar gehaald,maar tot nu eet ze het niet. (ze is pas sinds gister bij mij),ze heeft voorheen nooit brok gegeten,in de winter enkel hooi en in de zomer gras.
is alleen de 100gr pavo vital voldoende om haar goed aan te laten sterken en te kunnen ondersteunen tijdens de groei?
ik lees hier over subli EM,is dit een poeder of iets dergelijks?voer je dat door je huidige voer?is dit geschikt voor een jaarling?
ik dacht zelf om de pavo vital te geven gemengd met een muesli,zodat ze het misschien beter gaat eten,maar welke muesli is geschikt voor een jong paard?is subli zonder een succes,of structuurmuesli?
niet dat ik haar vet wil mesten,maar een klein beetje aansterken kan geen kwaad!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:23

als ze haar brok niet eet zou ik even controleren of haar gebit wel goed is. en verder: staat er genoeg gras op het land? anders genoeg hooi bijvoeren. ruwvoer is toch het belangrijkste...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:28

ikenindi schreef:
als ze haar brok niet eet zou ik even controleren of haar gebit wel goed is. en verder: staat er genoeg gras op het land? anders genoeg hooi bijvoeren. ruwvoer is toch het belangrijkste...

op het land bij mij staat genoeg gras,bij haar vorige eigenaar was het stuk wei waar ze op stond kaal,maar daar kreeg ze wel voldoende hooi.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:37

dan nog even t gebit na laten kijken door een tandarts. en als dat goed is andere brok proberen?

olie wil ook wel helpen om ze dikker te krijgen schijnt...

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 18:47

ikenindi schreef:
dan nog even t gebit na laten kijken door een tandarts. en als dat goed is andere brok proberen?

olie wil ook wel helpen om ze dikker te krijgen schijnt...

om nu meteen naar de tandarts te gaan vind ik niet zo'n goed idee,ze is pas sinds gister bij ons gekomen,had een erg lange reis achter de boeg en ze is nog maar erg weinig gewend,het halster omdoen is al eng en het aanraken van het hoofd ook,dus ik laat haar eerst nog even goed tot rust komen een paar dagen,en aangezien ze wel zonder problemen gras en hooi eet denk ik zelf eerder dat het wat onwennigheid is dan dat het problemen met de tanden zijn.
hoe kan ik de biks zo smakelijk mogelijk maken voor haar?misschien even laten weken in warm water zodat het wat zachter wordt en lekkerder gaat ruiken?mocht het eten over een paar dagen nog niet lukken dan zal ik de tandarts erbij halen hoor,maar voor nu denk ik meer dat het onwennigheid is.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:01

ik doe een beetje zout door t eten, dat maakt het smakelijker, maar weet niet of dat in jouw geval een idee is...

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:06

Heey ik had op de vorige pagina een stukje geschreven.
Laatst had ik een gesprek met een vrouw op de manege en ze zei dat ik beter niet kon afwachten tot er een rode worm tevoor schijn komt en gewoon om de zoveel tijd een wormenkuur geven.

Ik vind dit heel goed klinken want het heeft volgens mij ook weinig nut waar ik nu mee bezig ben. Mijn vraag is nu
hoevaak mag je een paard maximaal een wormenkuur geven ?

Alvast bedankt voor antwoorden Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 19:12

verschilt per wormenkuur. kijk op de verpakking. wat nog beter is, is ieder half jaar worm-ei-telling door de da laten doen. die kan je dan precies vertellen of, en evt met wat je moet ontwormen...

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 21:27

ik ga dit even lezen, begin me goed zorgen te maken nu!!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 23:34

Voor jonge schrale paarden is Pavo Podo Grow het beste.
Na anderhalve maand ga je echt verschil zien en ken je je paard niet weer! Heb heel wat diertjes flink zien bijtrekken op dit voer, echt superspul Pling