melassevrije muesli

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QTdarling

Re: melassevrije muesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:35

Interessante site!

Ik had (mede n.a.v. dit topic Ziek) omdat ik dus mijn paard -op aanraden van de VA!!- alleen op granen heb staan info bij Equimins opgevraagd. Zij stellen voor mijn paard alleen op hooi/stro met Equimins Advance Food Balancer te zetten.

Heb zo mijn twijfels, dus graag jullie mening *LOL* .
Dit is het antwoord:

Naar aanleiding van ons gesprek hedenmiddag, doen wij je hierbij een overzicht toekomen van de voedingswaarden en proteïne gehalte van de meest voorkomende granen in Nederland

Voersoort Vochtgehalte Energie Mj/Kg Eiwit % Ca g/kg P g/kg
Haver 12-15 11-12 9-12 0,7 3
Gerst 12-15 12-13 9-10 0,6 3,3
Maïs 12-15 13-15 8-9 0,2 3
Zemelen 10-15 10-11 13-15 1 12
Suikerbietenpulp geweld 15-25 11-12 9-11 6 1
Lijnzaad Als suikerbietenpulp 20 25-30 2,4 5,2
Soja 10-12 20 25-30 3 6

Het probleem bij het voeren van enkelvoudige granen is dat de verhouding Calcium Fosfor uit balans zijn.

Beide zijn belangrijk voor opgroeiende paarden aangezien de meeste botvorming plaatsvindt in het eerste levensjaar. Calcium is belangrijk voor sportpaarden, bepaalde vormen van spierbevangenheid hangen samen met het Calciummetabolisme. Dit komt niet door een bepaald tekort in het voer, maar door Calcium verlies via het zweet of een zeldzaam aangeboren onvermogen van het paard om Calcium effectief te verteren.
Daarnaast speelt het een rol bij de bloedstolling, de spiersamentrekking en de hartfunctie. Ook wordt de werking van het zenuwstelsel erdoor bevorderd.

Fosfor komt voor in het skelet van het paard. De botten bestaan uit 14-17% fosfor. Ook is fosfor nodig bij de energiestofwisseling en voor talrijke cellulaire functies. De verhouding tot Calcium is belangrijk, omdat teveel aan Calcium de opname van Fosfor drukt en omgekeerd. De verhouding Ca:P mag niet lager zijn dan 1:1 en niet hoger dan 6:1, met een voorkeur van 1,5-3,5 Calcium : 1 Fosfor.

Dan nog even een stukje over eiwitten.

Het grootste deel van het lichaam bestaat uit eiwitten. Eiwitten zijn dus ook noodzakelijk in het dieet, omdat ze zijn opgebouwd uit aminozuren. Die heeft het lichaam nodig om haar eigen eiwitten aan te kunnen maken.

Eiwitten vervullen in het lichaam diverse functies. De belangrijkste zijn:

Enzymen zijn eiwitmoleculen die als katalysator dienen voor chemische processen in het lichaam, zoals lactase dat melksuikers afbreekt.
Hormonen zijn de chemische boodschappers van het lichaam die lichaamsprocessen reguleren. Insuline is bijvoorbeeld betrokken bij de vertering van suiker.
Structuurgevende eiwitten worden aangetroffen in spieren en bindweefsel, haar en hoeven, zoals keratine.
Transporteiwitten bevinden zich doorgaans in het bloed om nutriënten te vervoeren, zoals hemoglobine.
Er zijn twintig verschillende aminozuren waaruit alle eiwitten worden samengesteld. De combinatie van deze aminozuren worden gebruikt om weefsels aan te maken en te herstellen en om eiwitten aan te maken.
Net als bij de vetzuren kunnen sommige aminozuren door het paard zelf worden aangemaakt, terwijl andere aminozuren via het voer moeten worden aangeleverd. De aminozuren die in het voer moeten zitten, zijn de essentiële aminozuren. Niet alle eiwitten zijn gelijk en sommige vindt men hoogwaardiger dan anderen, afhankelijk van hun aminozuursamenstelling. Deze indeling is gebaseerd op de mate waarin de aminozuren overeenkomen met de mate waarin ze voorkomen in het lichaam van het paard.
In paardenvoer is lysine, treonine en methionine de belangrijkste. De aanwezigheid van deze aminozuren is in traditioneel paardenvoer laag ten opzichte van hun rol in het lichaam.
Hoewel eiwitten als nutriënt een fundamentele rol spelen, hoeven paarden net als mensen geen enorme concentraties eiwitten in hun voer te hebben. Voor paarden op rust is de richtlijn 8% van het totale dieet. Voor paarden die werken, ligt dit tussen de 10 en 12 %.
Krachtvoer heeft meestal een hoger eiwitgehalte dan in deze richtlijn is aangegeven, maar dit is bedoeld om te compenseren voor het lagere gehalte in hooi.
Voer voor fokpaarden en jonge dieren bevat meestal meer eiwit dan onderhoudsvoer.
Deze voeders bevatten ook meer energie.
Meestal krijgt het eiwit de schuld als er iets misgaat met paarden die op dit voer staan, maar waarschijnlijk worden deze problemen veroorzaakt door het hoge energiegehalte.

De vraag blijft nog steeds, is het wel een eiwit probleem? Als wij je raad mogen geven, zouden wij een heel klein beetje krachtvoer(geen enkelvoudig graan, maar bv. MARSTALL E-ZONDER HAVER) geven (dit omdat de rest van de paarden tegelijk gevoerd worden) en aangevuld met 80 gram (2 schepjes) Advance Concentrate per dag. En verder onbeperkt hooi.
Dit schema zeker 3 maanden volhouden, niet te snel veranderen van voer.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:49

QTdarling schreef:
Interessante site!

Ik had (mede n.a.v. dit topic Ziek) omdat ik dus mijn paard -op aanraden van de VA!!- alleen op granen heb staan info bij Equimins opgevraagd. Zij stellen voor mijn paard alleen op hooi/stro met Equimins Advance Food Balancer te zetten.

En dit vind ik juist zo frustrerend, dat DA zo achterlopen met hun theorieen over voeding. Juist genoeg wetenschappelijk bewijs uit USA en Engeland dat granen o zo slecht is voor paarden met overgevoeligheid voor spier en hoefbevangenheid. Je zou ook het boek Voedingshandboek Paarden kunnen lezen van Ruth Bishop kunnen lezen, daat staat het ook in. Dit boek is te verkrijgen bij mediaboek en bij paardendrogist. Maar ook vast wel bij andere boekhandelaren.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:52

Lijkt mij een goed advies. Zeker dat onbeperkt hooi.
De rest klinkt vind ik heel aannemelijk, sommige dingen hadden wij hier met z'n allen ook al zo'n beetje 'uitgevonden'

Ik zou een andere VA nemen.....

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:57

Franka_Vosje schreef:
Ik zou een andere VA nemen.....

Persoonlijk vind ik dit te kort door de bocht. Een VA kan namelijk niet alles weten, maar op zich is het wel een tekortkoming dat hij zich niet bijhoudt aan vernieuwde informaties. Maar deze VA is niet uniek, de meesten zullen je granen adviseren. Zelfs van die natuurgenezers die rondlopen zweren bij pure granen. Hun argument is dat het puur is, niet verwerkt, dus goed. Ook die groep heeft zich onvoldoende ingelezen in de consequenties van puur granen.

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:34

Het is niet alleen de VA die dit adviseerde maar ook de holistische VA Henk Goossen (!). Toen ik hem vroeg of dit wel goed was zei hij dat als het werkt, werkt het. There you go.....

Ik weet niet of ik geloof in een 100% voedings supplement. Graag zou ik willen dat mijn paard alles uit het eten haalt. Eet zelf ook liever verse groente ipv een vitamine pil te nemen...

Ik ga zeker even dat boek opzoeken, heb hetzelfde met hondenvoer gedaan; dan schrik je ook als je weet wat voor troep daar allemaal in zit (ander topic!)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:49

Nou kijk, dat bedoel ik. De AC van mijn paard adviseerd ook pure granen. Hij baseerde ook het verhaal maar uit 'ervaringen' uit het verleden en het idee wat de holisten hebben dat puur granen beter zou zijn dan bewerkte in de vorm van brok of muesli.
Op zich moet je je niet zo heel erg druk maken over de troep. Als je dat doet, moet je ook geen brood eten, groente uit de supermarkt, markt of groentenboer. Overal worden pesticiden gebruikt, toevoegingen e.d. Dus pas op dat je niet helemaal gaat doorslaan naar de andere uiterste. Maar ook niet zomaar elke voerleverancier op zijn blauwe ogen vertrouwen, die zijn uiteindelijk uit op winst van hun eigen product.
Heb vorig jaar met alle voerleveranciers uitvoerig gesproken. Uiteindelijk is alleen PAVO met de informatie op hun site gekomen over granen en het effect daarvan. De andere snapte gewoon niet waar ik het over had en adviseerde botweg puur granen. Heb toen niet gesproken met Marstall, die lijkt het verhaal ook goed op te pakken. Maar het staat ook op de site van Cavalor. De andere geloven nog steeds in het verhaal dat eiwitten de spierproblemen veroorzaken, ipv de suiker/zetmeel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:01

voor de liefhebbers, heb even gesproken met iemand van Dodson & Horrell, het melassepercentage in de leisure mix en in de safe and sound is 5%. Dus als je iets specifieks wilt weten over hun voer, ze kunnen je via de telefoon precies vertellen hoeveel er in hun voer zit van alle bestanddelen. Ze gaat me ook een info pakket opsturen over hoefbevangenheid. Erg aardig vond ik Lachen

QTdarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:33

@Eleonoor:

Waar ik moeite mee heb is alleen een poedertje en hooi geven. Daar gaat het me om, niet dat ik nu helemaal doorsla en 'natural' verder ga. Ga liever over op een goed voer, en vertrouw die Equimins producten niet echt; het lijkt een soort pyramide verkoop: iedereen die vol lof is blijkt een verkoop punt te zijn "agent" noemen ze dat (al moet ik zeggen dat de MSN Cream en anti-klit spray super zijn!).

Ben al begonnen de granen te mengen met Cavalor, ik merk altijd snel als iets niet goed gaat en het lijkt erop dat het prima werkt zo.

Probeer zo wie zo bij alle veeartsen weg te blijven!!
Ben er bij een paar geweest en het was allemaal een RAMP!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 20:33

@QTdarling: ik bedoel ook niet dat je alleen een poedertje en hooi moet geven. Biks en meusli zonder haver is geen probleem als je paard gevoelig is voor de zetmeel en zemelen.

En dierenartsen zijn niet gelijk de eerste die ik nu raadpleeg over voer, maar je kan echt niet zonder ze.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 22:08

Die laatste opmerking ben ik het mee eens....helaas weten dierenartsen weinig van de nieuwste inzichten. En dat vind ik toch erg kwalijk, omdat het welzijn van een paard nu eenmaal vaak samenhangt met het voer dat hij (niet) krijgt.

Over mijn 'kort door de bocht' advies: ik weet dat er veel dierenartsen zijn die hier vreemde adviezen over geven en dat dit niet meteen betekent dat het een slechte dierenarts is... maar heb jij een suggestie hoe je hier dan wel mee om moet gaan?

Ik wordt er zo moe van dat ik soms het gevoel heb dat ik (en niet alleen ik, ik verbeeld me echt niks hoor, maar je snapt me wel denk ik Knipoog ) meer weet van bepaalde dingen over paarden dan mijn da.
Ik zou zo graag willen dat je volledig op hun adviezen kunt vertrouwen!!
Als je zelf zeker denkt te weten dat wat zij adviseren niet goed kan zijn dan is kennis echt een belasting Scheve mond

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:18

Ik heb een dierenarts die gelukkig wel veel weet over voeren. Ze adviseerde toen mijn merrrie erg mager was zoveel mogelijk hooi en olie ipv meer biks ed Dat werkt nu inderdaad nu ik op een andere stal sta word ze zelfs dik terwijl ze al 1.5 jaar broodmager was.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 13:23

ook ik heb een hele fijne en goede da want die adviseerde mijn merrie van 21 die al een twee tal keren hoefbevangen is geweest om speciaal voer te geven.Ik ben toen overgestapt naar pianissimo van cavalor.Koolhydraat en eiwitarme meusli.De da zei wel tegen me dat ik er wat lijnzaadolie door moest mengen.Hij vertelde dat dit net zo goed was als het hele dure speciale voer wat ze bij hun op de praktijk ook verkopen.Tot op heden ben ik ook nog zeer tevreden met dit voer.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-06 16:36

hé gouda wat super joh voor je meisje dat er eindelijk verbetering in zit. wat zal je blij zijn!! OK dan!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-06 18:25

Ben er ook erg blij mee. Wist altijd al dat mijn paard erg veel behoefte had een ruwvoer en dat ze niet genoeg daarvan kreeg maar op al die stallen waar ik stond zeiden ze dat ze er aan voldeden maar ja ze at nog steeds haar hele bodembedekking op. Zelf ruwvoer bijvoeren is niet te doen Nu kan ze altijd eten en is ze eindelijk dikker aan het worden.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 16:42

Hoi, heb alle 12 pagina's 'even' gelezen Ziek

Ik heb twee paarden die beide snel te heet zijn. De ene is met pensioen, heeft zomerexceem en is snel dun. De ander is net zadelmak en nog in de groei. Als ik het goed begrepen heb worden paarden van te veel eiwit heet in het hoofd, net als van haver, melasse en suiker. Ik zoek dus voer waar wel voldoende voedingstoffen in zitten (voor dun paardje en paardje in de groei) maar met laag eiwit, suiker en melasse gehalte. Zetmeel is denk ik minder een probleem, omdat ik op voorgaande pagina's gelezen heb dat het langzamer afbreekt. En ze hebben toch wat energie nodig. Toch?

Wat ik raar vind is dat bv Pavo olierijk (Energy-Controle en Kruidenmelange voor heeft voor sportpaarden die te heet zijn, maar daar zit wel haver in. En bv Hartos heeft een Energy Special Granenmix zonder haver, maar met melasse... Dit laatste geldt ook voor Cavalor Top-Action volgens mij, omdat het biks is en biks wordt toch gebonden met melasse?

Ik heb nu Pavo de vraag gemaild hoeveel melasse er in Nature's Best zit. Weet iemand dat? En weet iemand hoeveel melasse er in Cavalor Pianissimo zit en hoe duur zo'n zak is?

Nog andere tips voor mijn paarjes? Ps ze krijgen weide hooi. De oudste zoveel als hij wil en de jongste 3 plakken per dag (hij is een beetje dikkig Haha! ).

Flames

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 17:18

MARSTALL voeders hebben gemiddeld (uitgezonderd melassevrij, cornmuesli en multienergie, deze hebben geen melasse) melasse percentage van 1-1,5%. Volgens mij is dit erg laag. De muesli's zitten ook laag in het eiwit, behalve natuurlijk de merrie en veulen en senior. De granen zijn hydrothermisch ontsloten, dwz Hydro: water, vochtigheid en Thermisch: warmte, warm, hitte. Door dit proces wordt de beschermlaag van de zetmeelmoleculen op een positieve manier beschadid. Het hele proces hiervan kan je op hun site lezen.
Door dit proces wordt de zetmeelverteerbaarheid bij paarden verbetert met 20% tot 80%, afhankelijk van het soort graan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 18:56

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:47

Weet iemand een emailadres van Cavalor of een verkooppunt die meer over de melasse in Pianissimo kan vertellen? Op hun site vind ik helemaal geen contact informatie...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:35

Pavo heeft inmiddels wel teruggemaild. Pavo's Nature's Best is havervrij, heeft een laag eiwitgehalte, een laag suikergehalte èn is melassevrij! Pling

Je moet er wel vrij veel van voeren, maar dat is bij de andere muesli's ook, toch?! Bij Cavalor moet ik voor een E-pony 4 kilo voeren! Bij Pavo 2 kilo.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:25

jenny, ik zou idd eens uit gaan zoeken wat paardenvoeders je adviseren
je jonge paardje heeft namelijk wel eiwitten nodig als bouwstof denk ik zo
dus pas op dat hij geen tekorten krijgt
had mijn jonge paardje ook terwijl ik dacht er goed aan te doen hem eiwit en suikerarm te voeren
als hij zijn energie kwijt kan, ik weet niet of hij buiten staat of meer op stal en hoeveel je al met hem doet, maar dan mag hij best iets hebben om zn energie uit te halen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 16:56

Ilsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:44

Jennyxx schreef:
Je moet er wel vrij veel van voeren, maar dat is bij de andere muesli's ook, toch?! Bij Cavalor moet ik voor een E-pony 4 kilo voeren! Bij Pavo 2 kilo.

Nou, normaal gesproken is dit juist niet zo. Op muesli moeten paarden beter kauwen, wat juist zorgt voor een eficientere vertering; minder voeren dus!

Ik voer zelf Marstall, omdat dit nog meer voordelen biedt. Mijn merrie krijgt nog geen volle schep per dag, wat neer zou komen op 750 gram....
De sportpaarden (uitgebracht in het Z2) krijgen 2x per dag een schep, dat is dus 1,5 kilo in totaal.

Een volle schep muesli weegt wel minder dan een volle schep brok, maar in de pratijk komt het erop neer dat je hetzelfde volume kan blijven voeren en er dus op gewicht op achteruit gaat.

Citaat:
Waarom Marstall paardenmuesli’s?
Marstall heeft bij de ontwikkeling van het voer het paard als uitgangspunt genomen.

• Marstall paardenvoer voldoet aan alle eisen en wordt samengesteld uit natuurlijke ingrediënten. Het bevat alle vitaminen, mineralen en sporenelementen die een paard nodig heeft in de juiste verhouding.
• Door de mueslistructuur moet het paard beter kauwen dan bij brokken, waardoor een optimale inwerking van het speeksel ontstaat. Dit heeft verdere optimalisatie van de vertering tot gevolg.
• Het voer ondergaat bij de productie een hydrothermisch proces, is extra smakelijk en absoluut stofvrij, door toevoeging van een beetje melasse. Hierdoor worden verteringsproblemen voorkomen.
• Door het hydrothermisch ontsluiten van het graan is de voedingswaarde van Marstall paardenmuesli’s groter, waardoor het paard kleinere hoeveelheden voer nodig heeft. Hierdoor is er een mindere belasting van het maag-darmstelsel, wat de gezondheid ook ten goede komt.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:20

Hoi SuperRoos, het advies kwam juist van een paardenvoeders bedrijf. Namelijk rechtstreeks van Pavo. Zelf was ik ook bang dat ik te weinig eiwit ed aan mijn jonge paard zou voeren, maar Pavo zegt van niet. Ik blijf denk ik wel voorzekerheid een vitamine/minaralen supplement ernaast voeren. Overigens zegt mijn veearts dat het niet zo veel uitmaakt wat je voert, omdat de waardes zo weinig verschillen in verhouding met de grote van een paard. Ben het daar niet helemaal mee eens, want van haver worden mijn paarden toch echt een beetje te wild Tong uitsteken

Ps mijn jonge pony staat de hele dag op de wei, maar hij bewaart zijn energie voor in de bak Clown

Hoi Ilsel, ik had ook niet zelf bedacht dat je van muesli's meer moet voeren. Deze informatie heb ik van de paardenvoeders zelf. Zo staat er op een zak Cavalor dat je 1 kilo per 100 kilo lichaamsgewicht moet voeren. Mijn paardje weegt ongeveer 400 kilo. Vandaar die 4 scheppen waar ik het over heb (eigenlijk zijn het 6 voerscheppen, want 1,5 voerschep is 1 kilo muesli). En Pavo adviseerde mij om mijn paard 1,5 a 2 kilo Natures Best te voeren. Vandaar.. Pavo zegt dat als je minder dan 1,5 kilo Nature's Best voert het paard onvoldoende voedingstoffen binnen krijgt. En in dat geval adviseren ze zo'n vitamine/mineralen koek erbij te geven.

Hoi Ellepel, bedankt voor de links! Wel een beetje veel Engels.. Ziek Haha!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 21:02

ik kan er niks aan doen, maar ik vind die eigen voedingsadviezen altijd een beetje *gelül*... kijk naar die cavalor... Nagelbijten / Gniffelen dan moet ik mijn tinkers 5.5 kilo geven, die arme jongens... die vreten dan de hele dag muesli!! ze krijgen nu 0.5 kilo marstall, paarden horen de meest nodige voedingstoffen uit gras/hooi te krijgen.

ik kan me indenken dat het bij sportpaarden iets anders is.

soyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:05

Ik heb zelf pianissimo en ik betaal daar ongeveer 10 euro per zak voor.Ik weet niet wat er voor melasse inzit.Ik heb nu weer 2 zakken in bestelling en dan kan ik voor je kijken of het eventueel op de zak staat.Ik ben in ieder geval goed tevreden over pianissimo voor mijn merrie met de ziekte van cushing die regelmatig hoefbevangen was.