4 jarige mag feller/looplustiger worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 12:43

Punz schreef:
Eerlijk: dan denk ik dus dat je daar iets gehoord hebt wat je niet wilde horen, of waar je niet tevreden over bent/ was.

En dat je nu dus via dit topic hoopte te bereiken/horen wat je daar niet bereikte/ te horen kreeg..

Die gedachten kloppen niet. Lessen zijn altijd met een positieve benadering.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:45

Phoya schreef:
Ik denk ook dat een beetje bijvoeren geen kwaad kan met een paard in de groei. Ik struikel alleen over het feit dat ze hem voet bij stuk sneller wilt rijden.

Misschien moet je wat dat betreft je mening ook bijstellen. Ik denk dat het al genoeg uitgelegd is, dat het voorwaarts bevestigen hoort bij de graad van africhting van dit paard (dat pas enkele maanden onder het zadel is). De rijtechnische begeleiding hiervan kun je rustig aan * overlaten.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:53

paardje schreef:
Punz schreef:
Maar serieus TS: Ik vraag me af waarom je het doet. Echt.
Ik wil niemand op bokt diskwalificeren, maar je weet gewoon niet wat de achtergrond is van de mensen die reageren. Dus waaraan weeg je een advies?
Terwijl je dus in je eigen omgeving iemand hebt lopen waarvan je heel goed weet wat zijn status, kennis en kunde is.

Dat begrijp ik dus écht niet.

Omdat ik dacht dat er op bokt ook kundige mensen zijn en ik pas een tijdje na mijn vakantie weer naar les ga en er dus een periode tussen zit, waarin ik ook nog wat kan doen.

Stop alsjeblieft :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:57

Dus je bedoeld omdat je nu niet een antwoord in je straatje krijgt de mensen dan ook maar meteen niet meer kundig zijn?
:') _O-

Laat ik dat dan precies andersom denken op zo'n moment.
Dat er wel kundige mensen zijn maar 1 iemand die in zijn uppie tegen de stroom inzwemt door ondeskundigheid.
Zoiets als die flauwe mop,
Nieuwsbericht:
er is een spookrijder gesignaleerd op de A2, waarop een luisteraar reageert: 1? Wel honderden.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:58

Babootje schreef:
Phoya schreef:
Ik denk ook dat een beetje bijvoeren geen kwaad kan met een paard in de groei. Ik struikel alleen over het feit dat ze hem voet bij stuk sneller wilt rijden.

Misschien moet je wat dat betreft je mening ook bijstellen. Ik denk dat het al genoeg uitgelegd is, dat het voorwaarts bevestigen hoort bij de graad van africhting van dit paard (dat pas enkele maanden onder het zadel is). De rijtechnische begeleiding hiervan kun je rustig aan *overlaten.

Dat er een man bestaat die verstand heeft van zaken betekent niet dat per definitie iedereen hier op bokt alleen maar gebakken lucht vertelt waar niet over nagedacht kan worden. Of überhaupt een mening over mag hebben. Ze opent een topic. Krijgt niet te horen wat ze wil. En dan opeens zijn bokkers te slecht om iets van aan te nemen. 'Ben ik ook inmiddels achter, haha'

Echt _-:( :D
Laatst bijgewerkt door Individu op 13-06-17 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:58

Punz schreef:
Ik wil niemand op bokt diskwalificeren, maar je weet gewoon niet wat de achtergrond is van de mensen die reageren. Dus waaraan weeg je een advies?
Terwijl je dus in je eigen omgeving iemand hebt lopen waarvan je heel goed weet wat zijn status, kennis en kunde is.

hmm.. eigenlijk zeg je hiermee dat het okee is om advies te vragen als iemand alleen is (dus zonder deskundige), maar zodra er een deskundig iemand in de buurt is, zijn alle boktadviezen in twijfel te trekken ?

Kort samengevat: geen advies op bokt vragen over dingen die je niet over internet kunt zien :j #ietsmetmeneerkaktus :D

@bruintje: volgens mij zegt niet alleen TS dat, maar anderen ook? (als TS het al zegt/schrijft)

#edit: quote aangepast
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-06-17 13:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:59

Cer schreef:
Phoya schreef:

hmm.. eigenlijk zeg je hiermee dat het okee is om advies te vragen als iemand alleen is (dus zonder deskundige), maar zodra er een deskundig iemand in de buurt is, zijn alle boktadviezen in twijfel te trekken ?

Kort samengevat: geen advies op bokt vragen over dingen die je niet over internet kunt zien :j #ietsmetmeneerkaktus :D

Cer, dat is niet mijn quote :o

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:01

bruintje123 schreef:
Dus je bedoeld omdat je nu niet een antwoord in je straatje krijgt de mensen dan ook maar meteen niet meer kundig zijn?

Dat er wel kundige mensen zijn maar 1 iemand die in zijn uppie tegen de stroom inzwemt door ondeskundigheid.
Nieuwsbericht:
er is een spookrijder gesignaleerd op de A2, waarop een luisteraar reageert: 1? Wel honderden.

Nee, ik heb niet gezegd dat er geen deskundige mensen zijn. Het is juist de reden dat ik mijn bericht heb geplaatst. Ik vraag alleen deskundig advies over de voeding.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:07

paardje schreef:
bruintje123 schreef:

Nieuwsbericht:

Nee, ik heb niet gezegd dat er geen deskundige mensen zijn. Het is juist de reden dat ik mijn bericht heb geplaatst. Ik vraag alleen deskundig advies over de voeding.

Citaat:
Omdat ik dacht dat er op bokt ook kundige mensen zijn en ik pas een tijdje na mijn vakantie weer naar les ga en er dus een periode tussen zit, waarin ik ook nog wat kan doen.

Hierdoor lijkt het of je nu vind van niet.

ja jij wilt alleen voeradvies, alleen het gros denkt dat het probleem elders zit.
En ja ik geef toe, ik denk dat ook.

Anoniem

Re: 4 jarige mag feller/looplustiger worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:08

Ik denk dat kundig en gezond verstand door elkaar wordt gehaald hier. Het zou fijn zijn als een kundig iemand mt verstand van voer wat over het voer zou zeggen, dat is wat TS ook wilt. Wat nu gebeurt, is dat veel mensen met gezond verstand vallen over de huishouding van het paard. Heeft niks met kundig te maken, maar met de basisbehoefte van het paard. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:11

bruintje123 schreef:

Oh grappig, ik lees dat helemaal niet :)

Citaat:
ja jij wilt alleen voeradvies, alleen het gros denkt dat het probleem elders zit.

maar waar komt die wijsheid dan vandaan? dat kan je toch nooit zien vanachter een beeldscherm?

Overigens is niet in de wei staan met vriendjes niet perse een oorzaak van flegmatiek zijn... waar komt dat idee eigenlijk vandaan :?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:13

bruintje123 schreef:

Dat mag iedereen natuurlijk denken en daar is iedereen ook vrij in.

Alleen sommigen hier steken echt tijd in iets wat totaal geen zin heeft. Persoonlijk zou ik er geen tijd aan besteden als degene aan wie je het richt (mij dus), al heeft aangegeven daar geen advies over hoeft te hebben. Je gaat toch ook niet aan iemand lesgeven die je advies niet opneemt?

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:22

paardje schreef:
bruintje123 schreef:

Dat mag iedereen natuurlijk denken en daar is iedereen ook vrij in.

Alleen sommigen hier steken echt tijd in iets wat totaal geen zin heeft. Persoonlijk zou ik er geen tijd aan besteden als degene aan wie je het richt (mij dus), al heeft aangegeven daar geen advies over hoeft te hebben. Je gaat toch ook niet aan iemand lesgeven die je advies niet opneemt?

Maar ondanks eventuele andere mogelijkheden, er is al veel bruikbaars wat betreft voer aangevegen.

Nogmaals, ga eens na in hoeverre de kwaliteit en hoeveelheid is van het ruwvoer en zoek daarbij hoeveel van de subli sportbrok nodig zou zijn om aan alle vitamines en mineralen aan te vullen of geef een extra korrel bij zodat je weet dat dit gewoon klopt.

1kg sportbrok is niet heel veel, maar ik ben van mening dat de gemiddelde 4 jarige het daar prima mee moet kunnen doen aangezien deze over het algemeen nog niet langdurig/vaak getraint worden.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:27

karlli schreef:
Maar ondanks eventuele andere mogelijkheden, er is al veel bruikbaars wat betreft voer aangevegen.

Nogmaals, ga eens na in hoeverre de kwaliteit en hoeveelheid is van het ruwvoer en zoek daarbij hoeveel van de subli sportbrok nodig zou zijn om aan alle vitamines en mineralen aan te vullen of geef een extra korrel bij zodat je weet dat dit gewoon klopt.

1kg sportbrok is niet heel veel, maar ik ben van mening dat de gemiddelde 4 jarige het daar prima mee moet kunnen doen aangezien deze over het algemeen nog niet langdurig/vaak getraint worden.

Dat zijn ook allemaal adviezen die ik ga meenemen in een eventuele aanpassing qua voeding die ik ga doen. Ik dacht zelf in eerste instantie alleen iets meer brok bijvoeren, maar ik ben door verschillende bokkers (ook veel via pb) op meer ideeën gebracht. Dat was dan ook mijn doel en daar ga ik eerst zelf wat van vinden, waarna ik het met mijn instructeur ga bespreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:30

Babootje schreef:
Phoya schreef:

Misschien moet je wat dat betreft je mening ook bijstellen. Ik denk dat het al genoeg uitgelegd is, dat het voorwaarts bevestigen hoort bij de graad van africhting van dit paard (dat pas enkele maanden onder het zadel is). De rijtechnische begeleiding hiervan kun je rustig aan * overlaten.

Phoya schreef:
Dat er een man bestaat die verstand heeft van zaken betekent niet dat per definitie iedereen hier op bokt alleen maar gebakken lucht vertelt waar niet over nagedacht kan worden. Of überhaupt een mening over mag hebben. Ze opent een topic. Krijgt niet te horen wat ze wil. En dan opeens zijn bokkers te slecht om iets van aan te nemen. 'Ben ik ook inmiddels achter, haha'
Echt _-:( :D

Waarom zou TS een advies moeten opvolgen van iemand die duidelijk de plank misslaat als het gaat over de africhting van een paard net na het ZM maken? En dat ook nog eens van achter het toetsenbord? Dat is net zoiets als les krijgen van een manegeruiter. Dat ga jij toch ook niet doen? Je mag best een mening vormen en ideeen ventileren, maar ik snap best dat de TS adviezen over 'meer verzamelen' op dit moment niet overneemt of daar positief tegenover staat.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:31

Cer schreef:
bruintje123 schreef:

Oh grappig, ik lees dat helemaal niet :)

Citaat:

maar waar komt die wijsheid dan vandaan? dat kan je toch nooit zien vanachter een beeldscherm?

Overigens is niet in de wei staan met vriendjes niet perse een oorzaak van flegmatiek zijn... waar komt dat idee eigenlijk vandaan :?

Nee het hoeft niet, maar het kan dus wel.
En daar komt het idee dus ook vandaan.
Dat mensen mee hebben gemaakt dat een lusteloos paard totaal anders werd bij andere weide management.

Enkele voorbeelden werden in dit topic al aangedragen en overigens ook totaal genegeerd.
Ik vermoed als niet kundig gezien.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:34

bruintje123 schreef:
Enkele voorbeelden werden in dit topic al aangedragen en overigens ook totaal genegeerd.

Zou ik ook doen als ik vragen heb over voer en advies krijg over management... :')
Maar ja ik zou geen filmpje plaatsen.. als dat er niet gestaan had, had er anders gereageerd denk.

overigens kwamen de adviezen neer op:
meer brok, andere brok, vitaminen (eh okee), trage suikers/vetten, meer suikers uit het gras, ruwvoer (met of zonder suiker), pavo , geen pavo, vitallbix metazoa, haver, cavalor en nog wat..
Dus ja, zoveel mensen zoveel meningen..
er zaten een paar berichten tussen die wat meer voertechnisch waren geloof ik..

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:37

Cer schreef:
bruintje123 schreef:

Zou ik ook doen als ik vragen heb over voer en advies krijg over management... :')
Maar ja ik zou geen filmpje plaatsen.. als dat er niet gestaan had, had er anders gereageerd denk.

overigens kwamen de adviezen neer op:
meer brok, andere brok, vitaminen (eh okee), trage suikers/vetten, meer suikers uit het gras, ruwvoer (met of zonder suiker), pavo , geen pavo, vitallbix metazoa, haver, cavalor en nog wat..
Dus ja, zoveel mensen zoveel meningen..
er zaten een paar berichten tussen die wat meer voertechnisch waren geloof ik..

Klopt en ik ben het er helemaal mee eens dat ik die filmpjes niet had moeten plaatsen. Alleen toen ik dat had bedacht was het al te laat...

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:39

filmpjes zijn ook niet meer te zien, jammer

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:40

@Cer
Dat denk ik dus ook, het komt door dat filmpje.
En kundig of niet, daar valt wel het een en ander aan op te merken.
Wat niet raar is bij een 4 jarige, daar niet van. Maar dat naar voren jagen zonder afwisseling daar zie ik geen meerwaarde in. En zover ik weet * ook niet, of mijn instructrice die daar weer lest van heeft, geeft echt haar eigen draai weer aan haar lessen en neemt niets mee van Hammiga.
En als je dan hoort hoe een paard gehouden word dan krijg je toch een totaalbeeld in je hoofd.
En dan is voer niet het enige wat speelt naar mijn idee.

Overigens al eerder aangegeven, als ik denk dat hier een paard te weinig brok krijgt gooi ik meer in de bak, klaar en kijk wel weer even af.
Maar alles doet en deed het prima op vitamine korrels. Ook de sensibele van 1,74, tot de flegmatieke van 1,46.
En kwam het toch weer op rijden aan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:40

Esther_r20 schreef:

Die doen niet ter zake, dus waarom zou dat jammer zijn?

Citaat:
Dat denk ik dus ook, het komt door dat filmpje.
En kundig of niet, daar valt wel het een en ander aan op te merken.
Wat niet raar is bij een 4 jarige, daar niet van. Maar dat naar voren jagen zonder afwisseling daar zie ik geen meerwaarde in.

Dat is weer een andere discussie.. als iemand een instructeur heeft wil niet zeggen dat er gedaan wordt wat er gezegd wordt. Want dat hoeft niet altijd te lukken. Maar er zijn nog andere redenen te bedenken..

Citaat:
En zover ik weet * ook niet, of mijn instructrice die daar weer lest van heeft, geeft echt haar eigen draai weer aan haar lessen en neemt niets mee van Hammiga.

Deze snap ik niet.. zij heeft les van *, maar neemt er niks van mee?

Citaat:
En als je dan hoort hoe een paard gehouden word dan krijg je toch een totaalbeeld in je hoofd.
Dat vind ik lastig.. niet ieder paard reageert overal hetzelfde op... we menen allemaal te weten hoe een paard het beste gehouden moet worden, maar dat wil niet zeggen dat alle paarden die alleen staan, verpieteren. En alles wat op de wei is, topfit is... zo werkt t gewoon niet..

Citaat:
Overigens al eerder aangegeven, als ik denk dat hier een paard te weinig brok krijgt gooi ik meer in de bak, klaar en kijk wel weer even af.
Maar alles doet en deed het prima op vitamine korrels. Ook de sensibele van 1,74, tot de flegmatieke van 1,46.
En kwam het toch weer op rijden aan.
maar bleef die flegmatieke dan flegmatiek?

Ik vind het nl altijd zo sneu dat wij mensen bedacht hebben wat paarden moeten doen, en als ze dat niet doen of kunnen, dan moet er van alles gefixt worden want dan mankeert ie wat ofzo..
Sommigen zijn gewoon talentloos of lui, denk ik dan :')
Als je die gymnastiekt is er niks aan de hand, je moet er alleen geen wedstrijden mee willen rijden :P
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-06-17 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:41

Babootje schreef:
Waarom zou TS een advies moeten opvolgen van iemand die duidelijk de plank misslaat als het gaat over de africhting van een paard net na het ZM maken? En dat ook nog eens van achter het toetsenbord? Dat is net zoiets als les krijgen van een manegeruiter. Dat ga jij toch ook niet doen? Je mag best een mening vormen en ideeen ventileren, maar ik snap best dat de TS adviezen over 'meer verzamelen' op dit moment niet overneemt of daar positief tegenover staat.

Jij geeft jou mening net zo goed van achter het toetsenbord. En het verzamelen zijn de meningen over verdeeld. Heb al gezegd. Allicht te jong, kan. Maar kleine stukjes hoef je het paard niet meteen mee te verpesten. Maar goed. Gaat mij ook niet om dat ene woordje dat ik heb laten vallen over het rijtechnische gedeelte. Maar met de houding van TS in het algemeen en de uitspraken die ze doet. En het koppig vol blijven houden dat het paard sneller MOET. Verzamelen is door mij 1 keer genoemd en door een ander geqoute. De andere 300 (noem even wat) berichten met adviezen en verklaringen worden ook genegeerd.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:42

Esther_r20 schreef:

In haar geval had ik ze er ook af gehaald. Maar het is wel weer typisch. :=

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:43

Heb zelf een inmiddels 5 jarige die nu iets meer dan een jaar zadelmak is. Hij is groot, ca 1.75m. Die was in het begin ook "traag". Genoeg energie, maar hij gebruikte het niet op de juiste manier. Op het been reageerde hij ook niet zo lekker voorwaarts als zou mogen.

Wat ik persoonlijk voelde, was dat ie gewoon tijd nodig had om sterker te worden en daarmee zijn lichaam op de juiste manier gebruiken. Max 3 keer in de week rijden, de rest van de tijd overdag de wei op. En had ik minder tijd, nou dan had ie gewoon wat langer vrij :D
Nu, een jaar later, kan ik al duidelijk verschil merken. Hij wordt steeds beter voor mijn been, wordt steeds sterker en zijn conditie bouwt ie gestaag op. Pasje zijwaarts, tempowisselingen, alles pakt ie nu keurig op. Maar nu kan hij het ook. Tijd was dé oplossing voor hem, om sterker te worden en te snappen wat de bedoeling is. Hij zag er verder super uit, dus extra voer of andere voeroplossingen waren voor hem niet de oplossing.

Ik denk dat tijd je beste oplossing is voor je paard. Een goed paard haalt alle tijd die ze nodig hebben als jonkie, daarna weer in. Geef je paard de tijd om sterker te worden, om alles te verwerken wat ie leert. Heb je wellicht over een jaar een heel ander paard van :)
Succes!

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-17 13:48

Phoya schreef:
Esther_r20 schreef:

In haar geval had ik ze er ook af gehaald. Maar het is wel weer typisch. :=

Klopt, ik heb ze er af gehaald.