Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Pensioneigenaar voert te weinig ruwvoer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:01

En zie je vooral hoe groot de verschillen in een klein landje zijn :)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:22

maralyn schreef:
Gc als je mij bedoeld. 800-1000 kg voor 55 euro.
Inc brengen.
Ongeveer zo'n 60-65 per ton.
Ongeveer 70-75 per ton stro.

Maar ja als je tien paarden voert kun je tien dagen doen. Das dan 165 euro voor hooi in de maand dus 16,5 euro aan hooi pm per paard.
Met stro net zo.
Dus fourage op 45 -50 per maand.

En zelfverbouw is incl het land huren nog steeds maar 20- 25 euro per baal.
Ook krijg je geld voor mest brengen en kunje in overleg zzélfs mest kwijt aan de boeren voor niks.

Denk dat sommige mensen gewoon eens beter in hun eigen boekje moeten kijken.

Want doe je t wit kan je ook btwterug vragen op kosten.

Ik kan dat echt niet volgen. Hoeveel betaal je dan voor een baal wikkelen in eigen beheer en heb je dan de tractor en schudder en diesel gratis En bij welke leverancier koop je hooi en stro zo goedkoop en heb je dan ook nog kwaliteit want dat staat denk ik toch ook bij jou wel voorop.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:29

@farahdiba46: Dan had ik een andere stal gezocht !!!! Als je niet tevreden bent en je komt er niet uit met de eigenaar dan zoek je wat anders.

ik heb op diverse bedrijven gewerkt en gestaan,vanwege verhuizingen etc en mijn paard heb ik al 21 jaar, ik heb nog niet eerder meegemaakt dat er veel te weinig werd gevoerd. Natuurlijk doe ik het zelf anders, heb ze ook 4 jaar aan huis gehad.
Ik betaal echter veel meer dan de gemiddelde die hier reageert denk ik.... ik zit op ruim €300 in de maand, nu is dat vrij normaal in het gooi denk ik maar.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:39

Rizette.
55 70 a 75 euro in plastick.
Goede kwaliteit hooi (maar door plastic fermeteerd het en noemt met het voordroog. Maar wel gortdroog)
Gebracht.
Zit tussen 800 en 1000 kg in.
Naar mijn weten is 1000 kg toch écht n ton :')

Op eigen land ( bij berekening van kg 400-500 baal. Grote ronde dus) op 26 euro incl plastic. Diesel en de extra gebruikakosten. De loonwerker en huur land.
Heb alles ff doorberekend.

Daarnaast KRIJGEN we geld voor het bemesten en mogen we in ruil voor kortingdoor mest brengen stro.

Helaas moesten we verhuizen wegens onverwachts overlijden eigenaar van stal.

Waar dat te vinden is?
Vaste klant zijn en blijven en vriendendiensten uitleveren aan elkaar.

Leuk trouwens die linkjes... maar bieden mij géén meerwaarde.

Van het zomer stond er zelfs een man o mp voor maar 42 euro
En leveren per vrachtwagen in meerprijs.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:01

Rizette schreef:
Ik kan dat echt niet volgen. Hoeveel betaal je dan voor een baal wikkelen in eigen beheer en heb je dan de tractor en schudder en diesel gratis En bij welke leverancier koop je hooi en stro zo goedkoop en heb je dan ook nog kwaliteit want dat staat denk ik toch ook bij jou wel voorop.

Wij hadden dit jaar zelfs onze grote ronde pakken droge voordroog voor 16 euro achter het huis staan.
Dit was inclusief maaien, draaien en het in de pak doen en het met de balenklem achter het huis zetten.
Dit omdat diegene erg blij is dat hij zijn mest gratis bij ons kwijt kan. En weet dat hij dit al jaren mag.

En op deze manier kunnen meer mensen aan hun hooi komen en zijn er prijs verschillen.
Hier kost een kleine pak hooi van 22 kilo van het land 2 euro, en niet de 7 of die belachelijke prijzen die ik hier soms zie. Zelfs nu heb je ze nog voor 3,50 uit de schuur.

Dan kom je op heel andere maandprijzen.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:08

Wat goedkoop bruintje.. Waar ik eerst mijn hooi kocht betaalde ik € 80,00 voor een pak van ongeveer 300 kg. Ben toen gaan zoeken naar een andere fourage handelaar daar betaalde ik wat minder namelijk € 60,00 voor een pak.
Inmiddels heb ik weer een andere fourage handelaar en daar betaal ik € 35,00 voor een pak hooi van ongeveer 300 kg..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:10

Ooooh die vind je hier ook zat...
400-500 kg 30 euro.

(Is nogsteeds goedkoper dan bij voorganger zie ik)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:18

Ja 16 was ook weer goedkoper dan voorgaande jaren, toen betaalde ik 18 en was daar al blij mee :D
Ik zie wel wat hij volgend jaar vraagt.

Inderdaad niet van eigen land moet 450 kilo ook voor 30 euro te krijgen zijn.
Maar vast niet als je in het westland zit.

Maar laat ik mij niet voor kunnen stellen dat de grote stalen daar in het hooi seizoen niet een paar vrachtwagens met opleggers laten komen en ook goedkoop inslaan. Natuurlijk zit er dan transportkosten bij, maar als ze zo groot inslaan ook weer korting.
Dus denk maar dat er veel paarden eigenaren bedonderd worden waar ze bij staan.
En die staleigenaren maar zielig doen hoe duur het is. :')

Uiteraard kun je dat weer niet als particulier met een paar paardjes.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:29

Veel grote stallen gaan gewoon een jaar contract aan met de fourage handel. Ik weet dat hier in de buurt de prijs per grote baal dan rond de 35 euro ligt.

Wij verkopen ook wel eens gras wat nog op het land staat, dus al het werk komt dan al voor rekening van de koper, en krijgen dan nog 10 euro per grote baal.
Als wij balen verkopen ligt de prijs tussen de 30 en 40 euro voor een grote baal en zelf ophalen. Zijn dan ook vooral de buren die de balen bij ons inkopen.

Wikkelkosten ligt hier ook boven de 10 euro per baal, dat tikt al behoorlijk aan in de kostprijs.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:36

bruintje123 schreef:
Wij hadden dit jaar zelfs onze grote ronde pakken droge voordroog voor 16 euro achter het huis staan.
Dit was inclusief maaien, draaien en het in de pak doen en het met de balenklem achter het huis zetten.
Dit omdat diegene erg blij is dat hij zijn mest gratis bij ons kwijt kan. En weet dat hij dit al jaren mag.

Heb jij mazzel. Hier betaal ik enkel voor het wikkelen van mijn (rechthoekige) pakken al 18 euro per stuk. Denk dat ik volgend jaar een vrachtje uit Nederland laat komen, hier in België (tegen de Franse grens) is de prijs voor een baal van 400 à 500 kg toch rond de 40 à 50 euro denk ik.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:38

De meeste boeren hier in de buurt (Belgie) verkopen aan de marktprijs die door de boerenbond gepubliceerd wordt. https://www.boerenbond.be/kenniscentrum ... 2%82%ACton
Als je een volledige lading koopt gaan ze op de weegbrug en dan betaal je gewicht x marktprijs. Meestal wordt het dan gratis of voor een klein bedrag thuisgeleverd + netjes gestapeld waar en hoe je het wil.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:40

Waar Bruintje? We zitten in dezelfde regio maar ik moet echt €50 betalen per baal en dat is de goedkoopste optie.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:44

hwn schreef:
bruintje123 schreef:

Heb jij mazzel. Hier betaal ik enkel voor het wikkelen van mijn (rechthoekige) pakken al 18 euro per stuk. Denk dat ik volgend jaar een vrachtje uit Nederland laat komen, hier in België (tegen de Franse grens) is de prijs voor een baal van 400 à 500 kg toch rond de 40 à 50 euro denk ik.

Dat zijn dus inderdaad alleen de wikkelkosten die ik hoefde te betalen.

Voorheen was het maaien en draaien ook al gratis in ruil voor mest in rijden, maar moest ik nog een loonwerker laten komen voor het wikkelen. En was ik wat meer kwijt.
Maar ondertussen heeft die man zelf een wikkelaar gekocht en vroeg hij vorig jaar 18 euro voor zijn wikkelen en dit jaar 16. prima :D

Wow, ik had juist dan weer verwacht dat het die kant op goedkoper was.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:58

Hoeveel kuub van welke mest , krijg je dan per hectare aan mest op je grond per mestbeurt Maralyn en Bruintje?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:24

Hoeveel kuub weet ik niet, dat weet mijn man wel, maar die heeft nu late dienst
En het is koeien mest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:36

Logisch dat je goedkoper uit bent als je een wederdienst kunt bieden. Maar niet iedereen zit in die situatie.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:51

Hoe is het gegaan?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:58

Nikass schreef:
Logisch dat je goedkoper uit bent als je een wederdienst kunt bieden. Maar niet iedereen zit in die situatie.

Natuurlijk zit niet iedereen in die situatie.
Maar juist de paarden mensen al langer in het wereldje eigenlijk allemaal wel.
In het buitengebied heerst nog steeds het voor elkaar wat kunnen doen mentaliteit. Zelfs zakelijk.
Maar dan moet je natuurlijk wel zelf daar voor Open staan en wat terug te bieden hebben. Heb je bijvoorbeeld 3000 m2 grasland over en de rest paddock en rijbak kan het niet.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:15

Wat voor zelfverbouw is dat dan? Wij hebben eigen land maar enkel balen wikkelen, maaien, schudden, harken etc zitten wij op een kostprijs van 40-45€, afhankelijk van dieselprijs en daar zit land niet bij in.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:23

bruintje123 schreef:
Nikass schreef:

Natuurlijk zit niet iedereen in die situatie.
Maar juist de paarden mensen al langer in het wereldje eigenlijk allemaal wel.
In het buitengebied heerst nog steeds het voor elkaar wat kunnen doen mentaliteit. Zelfs zakelijk.
Maar dan moet je natuurlijk wel zelf daar voor Open staan en wat terug te bieden hebben. Heb je bijvoorbeeld 3000 m2 grasland over en de rest paddock en rijbak kan het niet.

Dat bedoel ik eigenlijk. Woon zelf ook in het buitengebied maar heb niet genoeg ruimte om mest uit te laten rijden bijvoorbeeld.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:30

Nee. Maar beetje Pensionstal waar eerder zonder navraag (nadenken) geroepen werd dat die nooit uit konden komen hebben wel zon netwerk.

Zo ook met inkoop.
Koop jij elk jaar groot in bij dezelfde vlas/stro/hooi leverancier betaal jij echt niet de volle mep die je als particulier wel betaald die maar een paar pakjes kan halen per keer.

Maar dat heb ik nu al steeds herhaald dus dat wordt saai.

Mensen laat je niet gek maken met die hoofdprijzen en dat onbeperkt hooi zo duur is.
Als dat is voor je Pensionstal koopt hij dom in. Maar meer kans dat hij zelf graag te luxe wil zitten en jullie paarden niks gunt.
Dus eis genoeg voer met alle stalgenoten.

Ik ga weer in meelees modus. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:42

Mee eens :j

sharon2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 19:55

_PatriciaH schreef:
Hoe is het gegaan?

Goed! Hele last van me schouders, ik vond het zo naar want het is echt geen slecht mens. Al met al; ze was blij dat ik het gewoon aangaf. Ze krijgen nu meer en mochten ze het door de stal gaan lopen hang ik een net op. :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:57

Heel fijn!
Gelukkig niet alle pensionhouders zijn niet voor rede vatbaar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:57

Nu wel even checken of dat ook werkelijk gebeurt :j

Maar fijn dat er geen oorlog uitgebroken is, als je er voor de rest prima staat!