Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:47

Balen, is zo erg als paard niet goed is. Nogmaals sterkte. Misschien dat dit topic beter naar medisch kan? Kijk maar of je wilt temmen. dan kunnen anderen ook eens mee denken die meer op medisch rond zwerven.

geerke

Re: Koliek van Slobber Mash (Pavo)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:50

heb je mestonderzoek laten doen?Bloedarmoede komt zelden door voedingsfouten maar door bloedwormen.Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?Sterkte ermee!Rot als een van je paarden ziek is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:54

Ja, daar dacht ik ook al aan en dan ook even de titel veranderen.
Ik ga even een melding maken. :j

Inderdaad, ik maak me behoorlijk wat zorgen.
We hebben toch zo'n beetje alle voor de hand liggende opties gehad nu.
Ze krijgt elke dag een behandeling voor een eventuele maagzweer, ze krijgt een kuur voor haar bloedarmoede, ze leeft nu 3,5 dag enkel op ruwvoer, [naam] is nu sinds vanochtend van haar af en het wordt zéker niet minder.
Ik vind haar nu zelfs iets heftiger dan de afgelopen dagen, zelfs na Colosan.

Geerke, ja, 3x mestonderzoek op zand en er is mest van haar onder de microscoop bekeken.
Ze krijgt 1x in de 2 maanden een injectie Doramectine/Dectomax.
Onze dierenarts zei wel dat meer merries met een veulen aan de voet lichte bloedarmoede hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 19:59

Ik zit trouwens erg te twijfelen over een deken.
Ze voelt zo vreemd koud aan... niet paardenvacht-na-een-regenbui-nat/koud, maar ja... ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven.
De enige manier om het te omschrijven is dat ons ruintje zo aanvoelde toen hij net was overleden. :o
Dat soort type kou.

Maar leg ik een deken op een zwetend/nat paard met een normale temperatuur?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:01

Volg je gevoel daarin. Niet enkel een regendekentje doen hé, want dan krijgt ze het te koud, dan is een dun dekentje beter. Heb je een zweetdeken voor na het rijden? Misschien als Kim binnen staat dat opdoen met een singel erom heen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-11-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:01

als een paard geen koorts heeft kun je er best een dekentje opleggen.Maar ze mag geen koorts hebben!
Wanneer was ze voor het laatst ontwormd?Je weet dat mestonderzoek niet echt betrouwbaar is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:03

Ja klopt, regendeken schoot wel even door me heen maar het gaat vannacht vriezen, dus dan is dat alles behalve slim.
Mijn gevoel zegt 'doen', maar mijn verstand twijfelt of dat slim is, want als ze wel meer gaat zweten ervan, moeten we haar weer zonder zetten en krijgt ze daar weer een klap van.

Ze heeft geen koorts, temperatuur was ongeveer 1,5 uur geleden 37.6.
Ze is ongeveer 7 weken geleden voor het laatst ontwormd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:33

We hebben in ieder geval een deken op gedaan en ik ben er even 10 minuten bijgebleven.
Ze zweette er in die tijd nog niet onder, maar voelde eindelijk weer een beetje aangenaam.

Wat me wel opvalt is dat sinds gisteren haar hartslag erg duidelijk zichtbaar en voelbaar is bij de borst.
Ook zie je de trilling daarvan doortrekken tot de 'oksel'.
Ze had dit ook tijdens het einde van de dracht, maar niet zo extreem als nu.
Haar hartslag is in 15 seconden 10, dus ik ga van ongeveer 40 per minuut uit.
Dat is in mijn herinnering gewoon goed. :j Maar ik kijk het even na, heb te lang niet op school gezeten.

Mocht ze nou straks toch wel veel zweten, doen we de deken af en blijft hij ook af.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:37

Ik heb het topic doorgelezen en hoewel ik niet weet of er een relatie is met de koliek, mis ik wel het afspenen als verandering van de afgelopen tijd. Wij spenen altijd zeer voorzichtig af. Dat betekent dat de merrie 2 weken voor het spenen langzamerhand van het krachtvoer af gaat om de melkproductie te remmen. Het veulen gaat 's nachts naast de merrie zodat de melkproductie dan niet wordt gestimuleerd. Als het veulen er af gaat krijgt ze nog max. een handje per dag en vervolgens bouwen we het 2 of 3 weken na het spenen voorzichtig weer op. Wel veel ruwvoer, maar alleen hooi, geen kuil. Tijdens het spenen houden we het uier van de merrie goed in de gaten en omdat er altijd kans is op (lichte) mastitis, spuiten we het uier af en zorgen voor véél beweging voor de merrie, zodat ze het uier 'wegloopt'.
Dan is hetgeen jullie doen haast het omgekeerde. Je gaat spenen en de merrie krijgt juist meer voer en tot het laatst nog merriebrok. Als het te lang duurt voordat de melkproductie terugloopt is dat zeer pijnlijk voor je merrie. Restmelk kan makkelijk uierontsteking veroorzaken.
Ik weet absoluut niet of er een relatie is en misschien heb je het spenen zelf gewoon niet in dit topic beschreven....Ik hoop in ieder geval dat het snel overgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 20:41

Ons veulen staat pas sinds vandaag apart. :) En de uier houden we zeker goed in de gaten en daar hebben we ook een middeltje voor.
Ze krijgt nu ook al ruim 3,5 dag geen krachtvoer meer en op het laatst waren dat bodempjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 21:41

Nu ruim een uur na het opdoen van de deken staat ze niet als een gek te zweten, zoals ik had verwacht.
Ze lijkt zelfs iets vrolijker, maar dat kan ook inbeelding zijn.
Temperatuur is ook gelijk gebleven en zelfs .3 gezakt sinds we de deken op deden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:02

KoudbloedKim schreef:
Ja, daar dacht ik ook al aan en dan ook even de titel veranderen.
Ik ga even een melding maken. :j

Inderdaad, ik maak me behoorlijk wat zorgen.
We hebben toch zo'n beetje alle voor de hand liggende opties gehad nu.
Ze krijgt elke dag een behandeling voor een eventuele maagzweer, ze krijgt een kuur voor haar bloedarmoede, ze leeft nu 3,5 dag enkel op ruwvoer, Beer is nu sinds vanochtend van haar af en het wordt zéker niet minder.
Ik vind haar nu zelfs iets heftiger dan de afgelopen dagen, zelfs na Colosan.

Geerke, ja, 3x mestonderzoek op zand en er is mest van haar onder de microscoop bekeken.
Ze krijgt 1x in de 2 maanden een injectie Doramectine/Dectomax.
Onze dierenarts zei wel dat meer merries met een veulen aan de voet lichte bloedarmoede hadden.

Wordt het paard nooit met iets anders ontwormd dan met Doramectine/Dectomax?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:34

KoudbloedKim schreef:
Ons veulen staat pas sinds vandaag apart. :) En de uier houden we zeker goed in de gaten en daar hebben we ook een middeltje voor.
Ze krijgt nu ook al ruim 3,5 dag geen krachtvoer meer en op het laatst waren dat bodempjes.

Als dit af spenen zo recent is dan zou ik toch ook eerder deze richting uit denken. Ik kan me vergissen, maar ik denk dat Kim net als onze merens (koudbloedjes) erg sterk zou kunnen zijn en een hoge pijndrempel.. Dus kleine koliek dingetjes kunnen toch wel staan voor wat groters. Tenminste onze Polie was helemaal niet zo ziek indertijd maar blijkbaar dus toch wel heel ernstig.
Gelukkig houden jullie het goed in de gaten en is ze bij jullie in goede handen.
Hoe gaat het met Kim vanochtend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 08:58

Paard wordt ook met iets anders dan Doramectine ontwormd. :j

Nou, ik durf wel te zeggen dat we een goede nacht hebben gehad voor het eerst in ruim 2 weken.
Vannacht een paar keer gekeken en vanochtend weer gevoeld en ze zweette nog wel licht, maar al een heel stuk minder dan de voorgaande dagen.
En dat mét deken! Ze voelde lekker warm, temperatuur was goed en ze leek ook weer vrolijker.

Ik ben erg blij dat we toch een deken hebben geprobeerd, ze voelde gisteren zo vreemd koud aan ondanks dat de temperatuur goed was.
Hopelijk zet deze lijn door.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:29

Dat zou fijn zijn zeg als hrt nu opgelost is

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:31

Wat een getob met je merrie. Ik las laatst over een koliekerige warmbloed merrie die echt sloeg als je aan haar buik kwam. Deze merrie bleek last van haarwormen te hebben , na een goede ontworming was het over Deze wormen schijnen niet veel voor te komen. Koudbloeden laten pas laat pijn zien ik snap dat je je ongerust maakt. Ik zou zelf geloof ik wel naar de kliniek gaan. Dit duurt al zo lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:49

Klopt, koudbloeden (of in ieder geval Kim, en [naam] ook) laten pas pijn zien als het al behoorlijk ver is.

Opgelost is het nog niet, ik geloof niet dat het alleen maar kou was.
Kim heeft een goede vacht en heeft afgelopen winter ook zonder deken gestaan.
Wel was ze veel reserves kwijt, maar ik geloof niet dat dit 'alles' was.
Ik hoop dat met de kuurtjes die ze krijgt en nu het afspenen van [naam], dat alles in haar lichaam weer tot rust gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 09:49

Naar de kliniek gaan we pas als laatste stap.
Dit omdat het met Kim niet zo heel eenvoudig/veilig is om de weg op te gaan in een trailer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:59

KoudbloedKim schreef:
Naar de kliniek gaan we pas als laatste stap.
Dit omdat het met Kim niet zo heel eenvoudig/veilig is om de weg op te gaan in een trailer.

Inderdaad daarin ook je gevoel volgen. Wij rennen ook niet zo gauw naar de kliniek en blijven heel goed voelen/ voelen en nog eens voelen. Tot nu toe hebben we daarin goed gehandeld. Jullie kennen Kim ook goed, dus als je denkt, dat kliniek niet veel toevoegt dan vooral niet doen. Bij onze Polie werkt het zelfs averechts want zij heeft claustrofobie en voor onderzoek naar de kliniek rijden is wel heel erg heftig voor haar.
Daarnaast kunnen ze vaak in een kliniek ook niet alles en gelijk heb je torenhoge rekeningen. Als het dan niets toe heeft gevoegd is het toch treurig.

VB Tegelijkertijd met iemand hier op Bokt een paard gehad met exact de zelfde klachten. Dus dat topic gestipt en gevolgd. Alles verliep het zelfde, maar dan ook alles als het ging om verloop van de ziekte/ klachten.
Alleen gingen wij er anders mee om. Wij bleven het aankijken en homeopatisch hebben wij hier thuis behandeld in overleg met dierenarts.
Eind van het liedje, beiden weten we nog steeds niet wat er nu was. Mijn pony is al geruime tijd weer beter, haar paardje ook alleen is zij € 2000,-- armer. Dat paard is helemaal binnenste buiten gekeerd in de kliniek en heeft daar veel gestaan.
Dit is dus geen pleidooi om maar nooit naar de kliniek te gaan, maar meer zeg ik, blijf je paard heel goed voelen en vraag je af wat het toe kan voegen als paard naar kliniek gaat. Soms kun je je geld beter in je zak houden voor andere calamiteiten waar het wel zinvol is om met spoed (eventueel bij koliek) naar de kliniek te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:06

Ja precies, als het nodig is het nodig, maar wel als laatste optie.
Sommige dingen kunnen niet thuis of door dierenartsen aan huis opgelost worden, dan is het wel fijn om naar een kliniek te kunnen.
Maar dan liever wel met een direct vermoeden, zodat je ook specifieke dingen kunt onderzoeken.

Zo zijn wij een keer met een paardje van ons naar de kliniek gegaan omdat hij niet goed liep.
Je zag er zo op het eerste gezicht als buitenstaander niks aan, maar wij zagen wel iets geks, een verkeerde belasting.
Op de kliniek aangekomen (voor foto's) vroeg de dierenarts waarom we eigenlijk kwamen, omdat hij dravend aan de hand niks liet zien.
Maar ja, om dan te zeggen "ons gevoel zit niet goed, hij loopt anders"...
Na de buigproef werd het gelukkig toen wel duidelijk en bleek hij in beide achterbenen artrose te hebben.
Diertje is anderhalve maand daarna ingeslapen omdat hij amper meer op kon staan.

Ik ben overigens wel heel dicht in de buurt gekomen van inladen en naar de kliniek, maar het lijkt nu allemaal de goede kant op te gaan!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:18

Ik heb niet meer alles gelezen, dus misschien is het al gezegd. Kan ze eikels eten?

En zag iets mbt botulisme. Ik ken een stal waar ze botulisme hebben gehad. Ook daar hadden meerdere paarden van dezelfde baal hooi gehad, maar er werden er maar een aantal ziek..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:27

Nee, geen eikels. :)
Botulisme kan het ook niet zijn, we controleren het hooi altijd goed.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:46

Als het botulisme was, was ze er ook al niet meer geweest denk ik. Dat is in 48 uur fataal... Maar het gaat alweer wat beter toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:52

Sowieso was dat dan allang duidelijk geworden inderdaad. :j

Ja, vanmiddag was ze nog wel wat zweterig, maar ze oogt fitter en lijkt zich iets beter te voelen.
Ze trok nog ietsje met haar buik, maar vergeleken met de afgelopen dagen al wel een stuk minder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:54

fijn dat het iets beter gaat!Ze is wel tegen lintwormen ontwormd?