Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 11:52

Hier krijgen ze allemaal your horse trace ivm ijzeroverschot in water em wei wat de koperopname in de weg staat.
Daarnaast krojgt die van mij weide of natur mineral van agrobs .
Daar heb ik nog geen paarden druk van zien worden.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:24

Ik heb de gok gewaagd en heb een grote zak Vitalbix besteld om te gaan voeren.
Las nu op voervergelijk dat iemand aangaf dat haar paard het niet at, hoop wel dat die van mij het lust!
Weet iemand eigenlijk hoe het komt dat de artikelen van Vitalbix de melding 'sponsored' krijgt op de site van Voervergelijk.nl? Ik dacht dat deze onafhankelijk was?
Voor andere merken zijn er reclamebanners, maar dit vind ik wel vreemd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 13:40

Degene die hier de vitalbix rondbrengt vertelde mij dat alle paarden het goed eten behalve eentje die Prascend krijgt. Bij paarden met Prascend verandert de smaakbeleving.
Die van mij eten al bijna een jaar Vitalbix en lusten het nog steeds heel graag. Maar het zijn ook geen lastige eters. Ik ben benieuwd hoe het jou gaat bevallen!

Nadia
Oppermuts

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 14:06

Mijn merrie krijgt geen Prascend maar eet de Vitalbix niet. Het proefzakje ging niet eens op, ik had nog 1/3 over en die heb ik verdeeld onder de andere paarden.
Ze krijgt wel de lijnzaadolie van hen, maar dat gaat gewoon door haar voer heen. De brokjes hoeft ze niet, ze friemelt er doorheen met haar lip en gaat me dan aan staan kijken waar de rest blijft.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 15:07

Mijn paard heeft moeten wennen aan Equilin, maar na twee dagen was het geen probleem meer.
Hoop dat dat nu ook het geval zal zijn :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:34

Heb nog steeds geen antwoord gehad van vitalbix, en wel al met equilin overlegd. denk dat ik hun advies ga volgen ivm de balancer & basic

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:13

Soms duurt het even voordat je antwoord hebt van simone, ze krijgt op dit moment veel berichten.
Vaak reageert ze directer via Facebook, je kunt haar vinden onder simone Pottegieter, of onder feral horse care.
Simone is altijd bereid om je te woord te staan, maar heeft door de vele aanvragen erg druk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:36

Ik kreeg van de week wel super snel antwoord!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 23:43

Hier wordt de vitalbix ook met super veel smaak gegeten. Terwijl hij echt een pietlut is.
Hij doet het er erg goed op en krijgt behalve verse lijnzaad, geen andere supplementen meer bij.

Mijn paard ging het op force juist steeds minder goed doen en at het na verloop van tijd niet meer. Als ik force meng met een andere brok, vist hij andere brok eruit :') zo'n kieskeurig paard is het dus!
Overigens voer ik nu dagelijks prestatiebrok van Subli en vitalbix 3x per week erbij. Paard staat nu op trainingsstal, daar wordt veel meer van m gevraagd dan thuis. Dus dan toch maar even terug naar zn vaste voer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:16

Ik heb ook een hele kieskeurige eter, maar vitalbix eet ze met onwijs veel smaak.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 01:23

Geven jullie in deze tijd van het jaar ook wat meer vitaminebrok? Ik ben dat nu aan het doen met mijn merrie (mijn ruin niet, die krijgt de gewone hoeveelheid). Mijn merrie is al wat ouder en vorig jaar kwam ze wat schraal uit de winter. Dit jaar ziet ze er beter uit. Maar leek me toch wel een slim plan voor d'r. Ze hebben het huidige voer sinds april, dus het is nu voor het eerst dat ze er mee de winter uit komen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 07:42

Die van mijn eet al een paar maanden de Force .
Ben dat gaan voeren omdat dat met bestellen veel makkelijker is .
Komt mee met het honden voer van zoo plus .
Tot heden eet ze het prima door haar ontbijt een 3/4e bekertje .
Eerder door slobber maar at ze de bak niet goed leeg omdat ze soms buiten staat in lunch tijd en dan wordt het een kleffe boel die pellets

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:07

@koper; ja ik geef nog vitaminespuiten bij. Dat komt meer omdat hij altijd moeilijk door zn vacht komt.
Daarnaast is hij net tijdelijk verhuisd en net verlost van een sarcoid. Dus hier alle redenen om extra vitamine bij te voeren om de weerstand goed te houden!

Marstall zag ik idd ook al bij zooplus. Mooi handig, in dat opzicht jammer dat ik het niet meer voer :)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 23:13

@ the Catc, je kan ook met Assiepassie op dit forum contact opnemen.
Ze is altijd snel, maar ook deskundig.

inferno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:48

Ik heb nog 2,5 zak equilin basic beschikbaar(voor een leuke prijs), mocht iemand interesse hebben graag reactie via pb

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:28

Mag ik hier mss een vraag stellen?
Ik heb praktisch het hele topic doorgelezen...
Mijn paarden lopen 24/7 buiten met onbeperkt voordroog.
1 merrie doet dat prima, de andere heeft daar wat moeite mee en valt makkelijk terug.
Ze is nu wat schraal en ik voer nu bietenpulp en (tijdelijk) podo grow om haar weer wat bij te laten trekken, wat goed gaat.
Ze werkt weinig, wordt rustig beleerd (ze is 6 nu) en wanneer het beleren klaar is, zal ze enkel recreatief bereden worden.
Ik wil ipv de brok over stappen op een vitamine korrel en zat te twijfelen tussen de metazoa en de pavo vitalcomplete
Ik neigde zelf naar de laatste omdat daar toch meer in zit.
Maar ik begrijp dat dit toch niet zo'n goede keus zal zijn, klopt dat?
Ik wil echt enkel een vitamine korrel en geen muesli of luzerne of brok of zo..
Op mijn gevoel af gaan, of toch verdiepen in een ander merk?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 18:42

Persoonlijk zou ik nog de vergelijking maken met vitalbix en marstall force. Beide vitaminebrok.
Mijn eczemer kreeg jeuk van pavo vc, metezoa las ik hele verschillende verhalen over, force gaat meestal goed maar wordt soms slecht gegeten (zo ook die van mij) en over vitalbix nog geen enkel slecht woord gelezen.

Ik zou dus op voervergelijk die vier naast elkaar zetten en dan een keuze maken. Vervolgens is het afwachten hoe je paard het erop doet, voordat je weet of het een succes is :)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 19:10

Dan ga ik dat doen, dank voor de tip!
Paard nog nooit op schuren kunnen betrappen btw, maar dat wil ik ook graag zo houden.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 20:39

Mijn merrie krijgt de Pavo brokjes en heeft geen last van schuren, de Vitalbix brokjes eet ze niet.
Je weet van tevoren niet hoe ze er op gaan reageren, dus testen is het enige wat je kan doen.

Weet iemand waar ik een proefverpakkking Fiberforce kan krijgen. Via Cavalor zelf is een mission impossible -O-

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:46

Zou het gaten graven in de wei ook op een tekort kunnen duiden, of zal dit meer natuurlijk gedrag zijn (zoeken naar wortels)?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 08:45

Het kan ook met verveling te maken hebben maar dat is meestal op de paddock en niet op de wei. Bij een tekort likken ze vaak aan de grond. Zou heel goed te maken kunnen hebben met een tekort.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:08

Nou, Vitalbix is hier op en mijn haflinger is weer helemaal terug op Marstall Force. En hij doet het er echt veel beter op. Likt niet meer aan de grond, eet geen mest meer, lijkt veel fitter en blijer (al zat hij met de Vitalbix ook prima in zijn vel).
Ik ben een half jaar geleden overgestapt omdat hij de Force niet meer at en Vitalbix wel. Maar nu meng ik het met Agrobs Alpengrun muesli en dat eet hij met smaak. Voorlopig houden we het maar weer zo :j

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:26

Heb uiteindelijk besloten om via zooplus de eggersman bricks te bestellen :) het lijkt me handig om deze te geven door de brickvorm, en ik kan het laten bij aansluiten bij het weinige krachtvoeder dat hij krijgt :)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:32

Ik heb vanmiddag de marstall force gehaald, omdat ik niet zo goed wist wat ik met de scheve calcium-fosfor verhouding in de pavo moest..
Heb een klein beetje door de pulp gemengd, dat ging goed op...
Ik ben benieuwd!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 14:03

Heb nu een antwoord gehad op men mailtje van vitalbix, daar wordt er eigenlijk een aanrader gegeven tussen de 250-350g/dag voor men paard. Ik ga dat als volgende testen denk ik als de doos op is die ik nu besteld heb :)