Algae vitalis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:16

Mijn paard zet ik ook even weer op een kuurtje AV.
Hij staat op hooi en krijgt verder als brok gastro+ met luzerne en pulp. Afgelopen dagen ineens wat aan de dunne en vandaag best erg. Hopenlijk is het snel weer weg :) Zou het ook aan de warmte kunnen liggen?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 16:38

MightyJoe schreef:
Mijn paard zet ik ook even weer op een kuurtje AV.
Hij staat op hooi en krijgt verder als brok gastro+ met luzerne en pulp. Afgelopen dagen ineens wat aan de dunne en vandaag best erg. Hopenlijk is het snel weer weg :) Zou het ook aan de warmte kunnen liggen?

Dat kan...dosering dan 15-20gr/100kg en na drie dagen afbouwen naar 10.

salamaleque

Re: Algae vitalis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 15:45

Helaas alweer een paar dagen vieze benen en billen. AV opgehoogd naar 1,5 schep hopelijk helpt het. Ook nog steeds af en aan heel erg gassig. Echt balen ☹️

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 19:31

Heb 1 paard nu op 5 scheppen per dag, de andere op 4 en kleine op 2... Dit sinds dinsdag jl, dus nu reeds 5 dgn. Hoelang doe ik dit t beste?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 21:22

Dat hangt er een beetje van af waarvoor je het geeft, maar normaal gesproken tot het gewenste resultaat en daarna rustig afbouwen tot je de balans hebt gevonden.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:20

papagroom schreef:
Dat hangt er een beetje van af waarvoor je het geeft, maar normaal gesproken tot het gewenste resultaat en daarna rustig afbouwen tot je de balans hebt gevonden.

Dat staat op de pagina hier voor ;-)
In de winkel zei men 2 wkn volle dosering.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:31

Bij dit soort gevallen merk je na tien tot veertien dagen duidelijk verschil (als de diagnose klopt)..dan langzaam afbouwen.....als er na volledig afbouwen geen verslechtering optreed kun je stoppen...mocht er wel verslechtering optreden dan weer opbouwen tot je de balans hebt gevonden.

Succes.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:03

Hier is het weer zover..
Sinds vorige week ineens weer veel water bij de mest. Af en toe komt er echt een plasje uit..

Donderdag 30 gram AV gegeven want dit was het enige wat ik nog had.
Vrijdag nieuwe gekocht en heb ik hem tot en met zondag 55 gram gegeven. Alleen lijkt het wel nog erger te worden. Ik heb hem vanavond 70 gram gegeven. Ik hoop dat dit gaat aanslaan.

Hij kreeg het eerst alleen door zijn vitaminebrok en muesli met luzerne. Alleen dan liet hij erg veel poeder liggen de eerste drie dagen. Misschien dat het daarom ook nog niet heeft geholpen. Vandaag er ook nog bietenpulp en wat slobber doorgedaan en dan eet hij alles op :) Dus dit maar even een tijdje volhouden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 22:42

MightyJoe schreef:
Hier is het weer zover..
Sinds vorige week ineens weer veel water bij de mest. Af en toe komt er echt een plasje uit..

Donderdag 30 gram AV gegeven want dit was het enige wat ik nog had.
Vrijdag nieuwe gekocht en heb ik hem tot en met zondag 55 gram gegeven. Alleen lijkt het wel nog erger te worden. Ik heb hem vanavond 70 gram gegeven. Ik hoop dat dit gaat aanslaan.

Hij kreeg het eerst alleen door zijn vitaminebrok en muesli met luzerne. Alleen dan liet hij erg veel poeder liggen de eerste drie dagen. Misschien dat het daarom ook nog niet heeft geholpen. Vandaag er ook nog bietenpulp en wat slobber doorgedaan en dan eet hij alles op :) Dus dit maar even een tijdje volhouden.

De min dosering is 10 gram per 100kg lichaamsgewicht.
Je mag in extreme gevallen beginnen met 30gr/100kg. en na behalen van het gewenste effect afbouwen naar 10gr, of de dosering waarbij je paard stabiel is....als ik dit zo lees is het wel verstandig om in de toekomst een onderhouds dosering aan te blijven houden.

Tip..Je kan ook de vitalis met een beetje zonnebloemolie door je brokjes mengen.

succes!!!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 23:17

Bedankt voor de info! Ik ga morgen dan de dosis nog wat ophogen. :j Olie krijgt hij ook, maar dan nog laat hij het liggen. Maar het lijkt erop dat ik nu een manier heb gevonden! Het is niet erg hoop ik dat de poeder wat nat wordt door de vocht uit slobber/pulp?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 00:25

MightyJoe schreef:
Bedankt voor de info! Ik ga morgen dan de dosis nog wat ophogen. :j Olie krijgt hij ook, maar dan nog laat hij het liggen. Maar het lijkt erop dat ik nu een manier heb gevonden! Het is niet erg hoop ik dat de poeder wat nat wordt door de vocht uit slobber/pulp?

Nee hoor kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 14:17

Even een schopje, hoop dat het geen probleem is :)

In een ander topic van mij kwam dit product naar voren en hoewel pony in kwestie geen last heeft met mest las ik ook dat het zorgt dat de darmen beter werken en voedingsstoffen beter opgenomen worden. En met dat laatste heeft hij (hebben ze beiden) volgens mij wel problemen.

Het zijn oudere pony's en ze zitten met een koper & zinktekort. Daarbij heeft 1 van de 2 ook nog een vitamine E tekort (enkel dat, geen selenium). Ik ben na vanalles proberen naar een nieuwe vitaminenkorrel overgeschakeld in combinatie met een geconcentreerd koper/zink-poeder en bij de laatste bloedname was er eindelijk een stijging te zien. Toch zaten ze beiden nog niet waar ze zouden moeten zitten (de vitamine E is met een puur vitamine E supplement wel in orde, laat je dat weg of verminder je de dosis dan zakt hij meteen weer).

Ze hebben ook allebei een enorme buik in vergelijking met de rest van hun lichaam. Ga je ze minder/anders voeren dan vallen ze af, maar verliezen ze eerder op de bovenlijn dan dat de buik weggaat. Omwille van hun leeftijd wil ik dat dus graag zoveel mogelijk voorkomen. Ze staan amper tot niet in het werk, dus spiertechnisch zijn ze ook niet wat het moet zijn.

Zit me nu dus af te vragen of de AV een toevoeging kan zijn om hen te helpen. Heb het topic een stuk doorgelezen maar moet nog een heel aantal pagina's doen. Als ik het goed begrijp kan je het zowel als kuur als gewoon dagelijks blijvend geven? Je moet wel opletten met medicatie .. wat wordt daaronder verstaan? Is dat echt medicatie of ook aparte vitaminenkorrel/supplementen? Maw, kan ik dat laatste wel blijven geven of is er dan kans op overdosering van bepaalde mineralen?

Hoe pak ik zoiets het beste aan? Als het hier zou kunnen helpen natuurlijk...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 00:52

De av zorgt ondermeer voor een sterk verbeterde opname van vit E en selenyum.....het toevoegen van vitamines als die voldoende in het voer zitten is niet nodig.....de voederconversie verbeterd,,en de mineraalspiegels worden op peil gebracht....dit in combinatie met een mooie darmflora zou wel eens positief voor jouw paard kunnen zijn.
Aangezien er een mycotoxinebinder aanwezig is moet je oppassen met zware medicatie....maar daar hoef jij je dus geen zorgen over te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:17

Beter selenium opnemen moet dan weer niet.. daar ben ik wel wat huiverig voor.

Ze krijgen momenteel naast hooi (waarvan ik de samenstelling niet weet) per dag 2kg (droog gewicht) bietenpulp en lijnzaadvlokken. Hierbij een algemene vitaminenkorrel + geconcentreerd koper/zink mineralenpoeder (dit hebben/hadden ze beiden zwaar tekort). Daarnaast krijgt 1 van de 2 nog vitamine E (zwaar tekort zonder) en magnesium.

Dus dan zou het in theorie kunnen met de pulp/lijnzaad/algemene korrel en AV?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:22

papagroom schreef:
De av zorgt ondermeer voor een sterk verbeterde opname van vit E en selenyum.....het toevoegen van vitamines als die voldoende in het voer zitten is niet nodig.....de voederconversie verbeterd,,en de mineraalspiegels worden op peil gebracht....dit in combinatie met een mooie darmflora zou wel eens positief voor jouw paard kunnen zijn.
Aangezien er een mycotoxinebinder aanwezig is moet je oppassen met zware medicatie....maar daar hoef jij je dus geen zorgen over te maken.

Spannende claims. Buiten ervaringen van gebruikers ook wetenschappelijke onderbouwing hiervoor ?
Las eerder in dit topic ook gekwantificeerde claims, in percentages vermeerdere opname, dat zou er op wijzen dat er serieus onderzoek is gedaan?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:45

[***] schreef:
Beter selenium opnemen moet dan weer niet.. daar ben ik wel wat huiverig voor.

Ze krijgen momenteel naast hooi (waarvan ik de samenstelling niet weet) per dag 2kg (droog gewicht) bietenpulp en lijnzaadvlokken. Hierbij een algemene vitaminenkorrel + geconcentreerd koper/zink mineralenpoeder (dit hebben/hadden ze beiden zwaar tekort). Daarnaast krijgt 1 van de 2 nog vitamine E (zwaar tekort zonder) en magnesium.

Dus dan zou het in theorie kunnen met de pulp/lijnzaad/algemene korrel en AV?
in theorie zou dat ik combi met goed ruwvoer, en een gezond paard idd moten kunnen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:51

Kuggur schreef:
papagroom schreef:

Spannende claims. Buiten ervaringen van gebruikers ook wetenschappelijke onderbouwing hiervoor ?
Las eerder in dit topic ook gekwantificeerde claims, in percentages vermeerdere opname, dat zou er op wijzen dat er serieus onderzoek is gedaan?

Dit product bestaat Voor een deel uit gecarboneerde humusklei,en dat is idd door verschillende laboratoria en onderzoekscentra onderzocht.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:05

Okay. Ik ben een zeer skeptisch ingesteld persoon ( op het vervelende af ;) ), dus de uitspraak dat één van de vele ingredienten van je product door verschillende niet nader gespecificeerde laboratoria en instituten is onderzocht, zonder de conclusies van die onderzoeken op te geven, maakt niet erg veel indruk op me eerlijk gezegd.

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 22:33

Ik heb nog een vraag dus even een schopje in dit topic. Kan ik dit aan mijn drachtige merrie geven?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 12:32

Reneetjuh85 schreef:
Ik heb nog een vraag dus even een schopje in dit topic. Kan ik dit aan mijn drachtige merrie geven?

Ja hoor...wordt zelfs veel gedaan.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 15:43

Hier het ook aan mijn merrie gegeven tijdens de dracht (overigens wel na overleg met PPG).
Super gezond veulen gekregen (oke was wel een buffel bij haar geboorte, maar is wel een merrie die alles aan haar veulen geeft).

Reneetjuh85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:33

Oke bedankt! Dan ga ik het eens bestellen.