Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: Je bent wat je eet: foto- en discussietopic over voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:11

Appeltjes heeft hij sowieso wel. Daar kan ik moeilijk wat uit afleiden in verschil tussen het voer. Blijkbaar doet hij het op beiden prima :D
Het goed eten is echt een ding bij Jim. Ik hoop dat hij het zo blijft eten. Meestal is zak 2 het cruciale keerpunt :+
Nog even afwachten dus.

Kamille ruikt ook zo lekker! Wij hebben echt bossen naast de wei staan momenteel.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:14

Gevriesdroogd bedoelde ik inderdaad :)*

Zal vandaag eens een foto van het gras maken, die ik eerder postte van de te hooien weide is bruin vanwege het uitgebloeide inderdaad, maar dit is anders, bruin heb ik het idee :')

Bedankt voor de tips verder, lijnzaad koken vind ik inderdaad niet echt een handige optie vanwege het verlies van de omega 3 inderdaad, en tegen het zand krijgt ze al psyliumvezels, dus daar zie ik weinig toegevoegde waarde in. Gemalen lijnzaad is wel een optie, maar nog steeds vind ik olie het fijnst om de supplementen mee te mengen ;)

Grappig, kamille zag ik haar laatst al zelf tussen het gras eruit plukken :)
Amanda ik hoop voor je dat de vitalbix een blijvertje is voor je paard :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:33

Psylliumvezels heb ik zelf nooit gebruikt, aangezien ik lijnzaad toch al in huis heb. Maar ik zou niet weten waarom je de psylliumvezels niet voor het zand zou kunnen gebruiken icm lijnzaad voor de omega's.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:42

Ja dat ook zeker wel, maar ik bedoelde dat het dan niet nodig is om het te koken ;) Dan is de variant als olie of gemalen een betere optie toch? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:58

Maar heb je bij gemalen dan weer niet het risico op blauwzuur? Want dat is toch de reden om lijnzaad te koken. En waarmee maal je het dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 12:10

In de blender. Blauwzuur is dat cyanideverhaal toch? Dat zit inderdaad een beetje in lijnzaad. Net als bij voorbeeld in amandelen en cashewnoten ;)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:11

Gele lijnzaad hoef je niet te koken
Die geef ik ook gemalen over het voer.

Van psyllium is het effect om zand te verwijderen uit de darmen bewezen, van lijnzaad niet, is me verteld.

Ik geef dagelijks lijnzaad maar ga nu 1x per mnd een psyllium kuur doen omdat ze hier een deel vd dag op zand staan

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:12

Malen in een elektrische koffie molen. Blende werkte hier niet

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:51

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:35

Ik realiseer me net dat in zeewier natuurlijk best wel wat jodium zit %) Dus dat gaan we maar niet elke dag geven, wat ik wel van plan was.

Ben een beetje een plan aan het maken wat ik 's ochtends en 's avonds extra wil voeren (naast het reguliere ruw- en aanvullend voer). En zeewier krijgen ze nu 3 a 4 keer per week. Moet er nog even over nadenken maar het begint vorm te krijgen. De sellerie is in elk geval een succes, ze eten het nog steeds (elke avond krijgen ze een stengel in stukjes) dus die blijft er in :) Verder nog maar even kijken wat ze van dingen als rozebottel gaan vinden.

Als er mensen zijn die paprika voeren: hebben paarden voorkeur voor een bepaalde kleur paprika?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:45

Zeewier bevat idd nogal wat jodium, meestal geven ze als advies dat max 6 weken te geven ofzo.
Paprika is toch een nachtschade ? Dat is toch giftig voor paarden ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:49

Zijn genoeg bokkers die paprika voeren. Er zitten ook veel vitamines in. Ik ga het gewoon maar testen, zo'n zak met 3 kleuren paprika is maar zo gehaald.

Zeewier voer ik niet op de gram door het voer. Gewoon een paar keer per week een handje los in een bak zodat ze kunnen pakken en dat gaat altijd op. Heb een schema gemaakt wat ik als uitgangspunt wil gebruiken met zeewier 2 keer per week.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:51

Ik heb geen idee of paarden een voorkeur hebben voor een bepaalde kleur paprika, maar ik vind zelf de rode altijd het lekkerste, wat zoeter, die zou ik lekker voor mezelf houden :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 10:55

O ja, lijnzaad in de blender. Ik doe er net zo veel in dat de messen bedekt zijn. En dan met pulse tot het in het midden inzakt. Dan blender uit (hij wordt gauw te heet) en dan met tussenpozen nog een paar keer pulsen waarbij ik met de steel van een lepel oid het lijnzaad wat rond duw. Zo wordt het allemaal gemalen en houd je ook je blender heel. Althans hier werkt dat heel goed. De vorige blender heb ik 12 jaar gehad (en hoofdzakelijk soep mee gemaakt :+ ) maar de nieuwe tot nu toe alleen voor lijnzaad gebruikt. Je moet 't wel een beetje met beleid doen.

Ik vind rode paprika ook het lekkerst :9

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:01

Blon_D schreef:
Als zandweg kuur heb ik ook physilum gehad werkt super maar foei wat een prijs. Nu gebruik ik vlozaad wat ik 1 week lang geef en dan n week niet en dan weer wel. Kost 7 euro.. Werkt net zo goed

Je weet dat dit praktisch hetzelfde is? Alleen is physilum het schilletje van de vlozaad... de kern van het vlozaad heeft geen functie heb ik mij ooit laten vertellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:04

Waarom zou je paprika voeren?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:30

Omdat het lekker is? En omdat je wil dat je paard verse groentes, fruit, kruiden, zaden en bloemen eet? Ipv alleen maar brokjes en hooi.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:33

Leuk topic

Ik voer dit voer
1 keer per dag een halve kiloschep .
Kwa hooi krijgt hij 2 maal daags een hele ruime hoeveelheid.
Nagenoeg onbeperkt.

Afbeelding

Dit is de inhoud

Afbeelding

Kwa gras is het eigenlijk maar saai en eentonig.
Wel staan er langs de weide wilgenbomen kleefkruid en brandnetels.

Zal van de grasmat ook nog even een foto maken.
Laatst bijgewerkt door Daks op 25-06-15 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:35

Welk voer is dat? Ik vind het eruitzien alsof je een foto hebt gemaakt nadat je het erf geveegd hebt :o

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:37

Heb de inhoud even toegevoegd.
Het is alpengrun van agrobs.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:47

Lijkt me een erg natuurlijk ogend voer inderdaad. Vul je dit als aanvulling op ruwvoer, dus als balancer, of als extra naast ruwvoer/balancer/brok?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:52

Als krachtvoer vervanger hij doet het prima op het ruwvoer maar dit is meer voor de lekker trek en de kleine beetjes extra.

Voordeel hiervan is dat er geen melasse en weinig suiker in zit.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 12:53

Klinkt interessant. Doe je er nog iets van vitamines en mineralen doorheen?

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:55

Riddershow schreef:
Blon_D schreef:
Als zandweg kuur heb ik ook physilum gehad werkt super maar foei wat een prijs. Nu gebruik ik vlozaad wat ik 1 week lang geef en dan n week niet en dan weer wel. Kost 7 euro.. Werkt net zo goed

Je weet dat dit praktisch hetzelfde is? Alleen is physilum het schilletje van de vlozaad... de kern van het vlozaad heeft geen functie heb ik mij ooit laten vertellen.
Ja dat is nu net de reden dat ik het gebruik.. Het scheelt 3/4de van de prijs van physilum, effect is het zelfde en kost een stuk minder.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:57

Blon_D schreef:
Ja dat is nu net de reden dat ik het gebruik.. Het scheelt 3/4de van de prijs van physilum, effect is het zelfde en kost een stuk minder.

Maar betaal je dan per kilo/gewicht? Want incl kern zal het zwaarder zijn en de werkende stof zit alleen in de schilletjes, dus moet je relatief meer voeren lijkt mij?
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 25-06-15 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt