Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:08

Fijn dat iedereen zo tevreden is van dit voer! Ik wil het erg graag proberen. Ik woon in Duitsland en mijn familie in België. Nog even uitzoeken hoe ik aan het voer kan komen :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 22:26

Jep, dat was inderdaad de verhouding. Ik ben er eindelijk aan toegekomen om ze eens naast elkaar te zetten.

Afbeelding

Vleddertje1

Re: Ervaringen met Balancer van Je Paard Gezond en Fit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 08:38

Hier ook nog steeds erg tevreden...pony reageert er goed op en vindt het heerlijk...ik voer wel de balancer pro omdat hij wat moeilijk op gewicht blijft en daarom ook lucerne krijgt..(ca/fosfor ligt in pro anders)

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:38

@Mizora: ik heb al vaak gezien dat je voor een bepaald voer andere hoeveelheden beveeld voor winter/weide. Hoe is jouw idee over jpg&f in zomer? Ook 200g/500kg paard?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:49

Ja, want het verschil tussen (ruim) gras en gedroogd ruwvoer is puur de vitaminen, met dan de nadruk op de vitamine E. Vitamine E op hoog tempo grotendeels afgebroken in gedroogd ruwvoer.

Op het moment dat de hoeveelheid vit. E limiterend is bij een mineralenbrok, kan je dus minder voeren op een volle weide. Op een zeer korte grasmat of zeer oud gras is het vitamine E-gehalte in het gras alsnog laag.

Bij JPGEF is niet het vitamine E-gehalte beperkend maar het seleniumgehalte, dan maakt het dus geen verschil.

Edit: mineralen voor vitaminen vervangen.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 20-12-17 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 16:55

Bedankt voor je uitleg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:57

Toch vind ik de pavo vital nog aardig
Meekomen met de jpgef en vitalbix in t plaatje van Mizora..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:47

Mizora: zou je dan bij alleen hooi meer JPEF adviseren? Of is het selenium gehalte prima?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:11

Nessa schreef:
Mizora: zou je dan bij alleen hooi meer JPEF adviseren? Of is het selenium gehalte prima?

Met de aanbevolen dosering is de hoeveelheid Selenium bij JPGEF prima. En dat maakt dan niet uit of het hooi of gras is, want de mineralen blijven ongeveer gelijk. Daarnaast zijn de berekende behoeftes over het algemeen gebaseerd op hooi- (of voordroog)rantsoenen. Met gras is het namelijk veel lastiger de exacte inname vast te stellen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:36

Maar zometeen met de zomermaanden. Moet er dan net zo veel gegeven of meer/minder?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 12:41

Gewoon net zo veel. Want per kg droge stof aan ruwvoer, of dat nu gras, hooi of voordroog is, zit vrijwel geen verschil in het seleniumgehalte.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:47

Wat ze volgens mij bij jpgef aanraden is om in de geen gras maanden een scheutje lijnzaad olie door het voer te doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:51

Dat is altijd handig, mits je paard niet al veel te dik is. De omega 3:6-verhouding is nu eenmaal scheef in vrijwel alle producten. Alleen in vers gras is deze gunstig (3-5:1).

Overigens zit er in lijnzaadolie, in tegenstelling tot wat je vaak op websites leest, vrijwel geen vitamine E, 0.5IU/100ml. Behalve natuurlijk als je een product voert waar het extra aan toegevoegd is (vitalbix lijnzaadolie bevat 100IU/100ml). Bij grote hoeveelheden olie (die rijk is meervoudig onverzadigde vetzuren = PUFA) moet je wel extra vitamine E toevoegen. Ieder ml PUFA "verbruikt" 3IU vitamine E. Dus voor optimale gezondheid moet je daar bij grote hoeveelheden voor compenseren. Een scheutje olie is zelden meer dan 30ml, en lijnzaadolie bestaat voor 2/3e uit PUFA, dus "verbruikt" het 60IU vitamine E. Dat is alleen als je onder de 100IU/100kg paard zit van belang (en de hele kleintjes uiteraard). Met de optimale dosering van 300IU/100kg paard it er voldoende speling om hiervoor te compenseren.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:08

Welk vitamine e supplement is aan te raden om naast in mijn geval de Marstall force?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:41

Die van mij heeft buiten het seizoen neiging tot mest eten. Ik voer niet wat zeewier bij en dat lijkt te helpen. Iemand enig idee waardoor dat werkt?

Lynn_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:05

Hoe gaat het ondertussen met de paarden die JPGEF krijgen?
20 Januari ben ik op bezoek in België en dan kan ik een zak gaan halen en eindelijk beginnen met voeren. Ben heel erg benieuwd. Lijkt me een super product.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 18:25

Geef het nu een maand. Zoals de voor en na foto’s van hun site van korte periode zie ik niet Hahaha
Ik geef het aan mijn tinker en shet gemixt met leichtgenuss van agrobs.
Shet heeft altijd traanogen en van die vieze harde stukjes onder zijn ogen daardoor. Maakte ik altijd wel schoon maar ging nooit over heb nu idee dat het minder is want is nu niet echt vies meer onder zijn ogen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 20:25

Ik ben nog steeds tevreden. Denk nu 2 of 3 maanden dat ik het geef. Geen idee hoelang precies.
Hij eet het goed, hoef er weinig van te geven en doet het over het algemeen goed op. :)

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 21:39

Ik ben ook nog tevreden. Ze eet het super goed. Vind haar in haar koppie er ook beter bij.

Kelly08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:14

Ik voer al 3 jaar de balancer en nog steeds onwijs tevreden. Glimt, loopt Z dressuur zonder krachtvoer, mooi op gewicht en heeft als enige geen mok bij ons op stal (blubberwei). Soms eet ze het minder goed en dan stop ik een aantal dagen. Daarna eet zij het weer met veel smaak.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:19

Ik voer het ook al jaren. Tussendoor nog een uitstapje gemaakt naar Lexa Amino, maar dat at mijn veelvraat niet. Ze doet het er goed op, ze glimt zelfs, en dat is heel wat voor een schimmel! Ruim voldoende energie ook.

Peluchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:32

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:57

Vandaag weer les gehad. Mijn lesgeefster was heel verbaasd hoe relaxed mijn paard is.
Komt het door de brokjes? tja dat kan. Kan ook door 100 andere dingen komen natuurlijk.
Maar ik blijf wel lekker bij JPGEF :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 20:43

Ik ben om! Heb na lang twijfelen zojuist een zak balancer besteld. Ik voer nu al een paar jaar Vitalbix, maar moet daar voor 2 van de 4 paarden toch steeds weer iets bijvoeren. Met name het hogere vitamine E en magnesium gehalten vind ik interessant in deze balancer.

Ik ben heel benieuwd, want één van mijn paarden reageert heel gevoelig op vitaminebrokjes. Ik zal het daarom ook weer langzaam opbouwen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:17

Als je de normale balancer hebt zit daar niet meer magnesium in.
Tenminste: met de hoeveelheden die ik van vitalbix gaf (350 gram).

Die vitamine e is wel echt hoger. Fijn ook!