Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:23

Handig hoor die slides :D Ik had vanmorgen al zowat een lamme hand van het schrijven!

Cath

Re: Online cursus "Equine Nutrition" Universiteit Edinburgh!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:28

Ik ben ook vandaag met de cursus begonnen.
Heb de link toegestuurd gekregen van mijn vriend en zie dit topic nu pas haha.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:33

part one gezien, maar nog niks nieuws onder de zon, dus nu benieuwd naar part 2
het accent is idd wennen

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:38

Na de tip van Marije heb ik mij ook net aangemeld voor deze cursus. Ben heel benieuwd naar de inhoud als ik van de week begin :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:51

Net deel 1 doorgelezen en de filmpjes bekeken. Wel leuk gemaakt maar nog niet echt iets nieuws geleerd. Hopelijk gaat het straks dieper in op onderwerpen.
Ga me nu eens inlezen op het forum daar :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:59

Mocht je problemen hebben met het schotse accent van Jo-Anne: rechtsonderaan op het filmbeeld staat een klein vierkante met CC erin. Dit kun je aanklikken en dan krijg je ondertitels in het engels. Best handig want ik dacht bv dat ze het op een bepaald moment over een 'pike' had ( = een snoek!!) maar uit de ondertiteling bleek dat ze het over een 'pig' (= varken) had!

De ondertiteling is ook handig als je de tekst wil meeschrijven - bij iedere zin kun je op P drukken en dan kun je de tekst overschrijven.

't Is maar een weet!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:31

Jannepauli schreef:
De ondertiteling is ook handig als je de tekst wil meeschrijven - bij iedere zin kun je op P drukken en dan kun je de tekst overschrijven.

Ik quote mezelf even, want ik heb een makkelijkere manier gevonden! Als je naar Week 1 gaat, dan links op Course lectures klikt, krijg je drie titels. Achter de titels staan symbolen en één daarvan geeft de volledige tekst van de lecture. Kun je zo uitprinten!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:40

Ja die ondertiteling is af en toe wel handig ivm het accent.

Net de revision quiz en de assessed quiz gedaan. Kijk nu al uit naar volgende week. In de tussentijd nog wat meer lezen over wat er in deel 1 is besproken. Hopelijk staat daar nog meer over in het boek :)

[edit]nu eerst maar eens de paarden de laatste voerbeurt van de dag geven, hooi :P
Laatst bijgewerkt door MarijeR op 29-01-13 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:45

En, hoe was je resultaat van de assessed quiz?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:46

100/100
Dit is voor mij niet nieuw, dat scheelt ;)

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:49

Ik ga morgen eens kijken of ik fit genoeg ben om het een beetje te volgen. Ben vrijdag geopereerd en zo stoned als een garnaal van de pijnstillers. Leuk om de reacties te lezen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:52

Eerst nog twee echte examens doen en dan begin ik met deze cursus :)

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 01:56

Ik moet ook nog twee echte tentamens: Eentje over voeding, training paard, in conditie brengen ruiter en genetica (fokkerij). En nog een resit over intervieuw technieken van afgelopen jaar.

Kon dus mooi al aan de cursus beginnen onder het mom van: Ik moet dat ook weten voor m'n examens . Ik ben gewend om in het engels les te krijgen dus dat gaat prima.

Niet echt iets nieuws geleerd, wel wat dingen iets duidelijker in m'n hoofd en met de week test had ik 100% gescoord. Nu ook proberen om dat woensdag in het echt te doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 03:08

Jannepauli schreef:
Jannepauli schreef:

Ik quote mezelf even, want ik heb een makkelijkere manier gevonden! Als je naar Week 1 gaat, dan links op Course lectures klikt, krijg je drie titels. Achter de titels staan symbolen en één daarvan geeft de volledige tekst van de lecture. Kun je zo uitprinten!

De ene geeft de ondertitels in notepad (zonder opmaak) en de andere is in .srt welk programma hoort daarbij?

Verder kon ik de volgende woorden niet vertalen:
slide 10 (health implications)
-azoturia ?
-hindgut acidosis ?

en op slide 16 (small intestines)
-wat zijn de Brunner's glands?
- wat zijn lumen?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 03:40

Ik heb me ook ingeschreven! Ik ga straks een weekje weg dus het moet nog even wachten, maar lijkt me wel ontzettend interessant :)

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 07:29

*Azoturia = maandagziekte
*hindgut acidosis = einddarm acidose
*Brunner's Glands = Brunner's Klieren

Lumen schijnen in het Nederlands ook Lumen te heten.

Verdere uitleg moet ff uitblijven ivm vertrek naar het werk. Mensen tot laters en veel plezier!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:39

Dank je wel!
Templar schreef:
*Azoturia = maandagziekte
*hindgut acidosis = einddarm acidose
*Brunner's Glands = Brunner's Klieren

Lumen schijnen in het Nederlands ook Lumen te heten.

Verdere uitleg moet ff uitblijven ivm vertrek naar het werk. Mensen tot laters en veel plezier!

Ah, maandagziekte. Bedankt (ik ken dit als tying up)

Ik heb nog nooit van Brunner's klieren gehoord. :o Ik heb toch heel wat jaren bio gehad.
Hmmm, ineens kan ik het wel vinden in google.
Citaat:
Inleiding
De klieren van Brunner zijn klieren die in de twaalfvingerige darm aanwezig zijn en een sterk basisch slijm afscheiden. De twaalfvingerige darm, vooral het bovenste deel, wordt telkens wanneer de maag zijn inhoud doorgeeft, aan het zure maagsap blootgesteld. Het zuur vanuit de maag is in staat de bekleding van de twaalfvingerige darm te beschadigen. Het basische slijm dat door de klieren van Brunner wordt afgescheiden, vormt echter een tegen beschadiging beschermende laag op het slijmvlies van de twaalfvingerige

Acidose kon ik ook ineens vinden. :o

Citaat:
Acidose is een abnormaal zure toestand van het bloed veroorzaakt door ophoping van zuren of verlies van alkali.

Lumen zijn lagen waaruit de darm is opgebouwd.

Leerzame week 1.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:01

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 09:56

@ Hippologic: Lumen is het darmgat/kanaal/holte, niet de lagen waaruit hij is opgebouwd. Als je googled op darmlumen (of darm lumen) zie je anatomische doorsnedes die het verduidelijken. Bijv deze: Afbeelding.
Lumen wordt in de anatomie op meerdere plaatsen voor "holte" gebruikt: ook je slokdarm of bloedvaten kennen een lumen bijvoorbeeld.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:09

Zo... alles van week 1 bekeken en gelezen.. de toets gedaan :) en 100% gescoord!
Ik vind het wel goede inleiding, wel dingen moeten opzoeken... mijn laatste biologie les is toch bijna 15 jaar geleden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:19

Kreeg je eigenlijk meteen de uitslag van de assessed quiz?

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:22

Mag ik vragen hoeveel tijd het jullie gekost heeft om de stof van de eerste week te behandelen? Ik zit zooo enorm krap in tijd deze week en ben bang om eraan te beginnen als ik al twijfel of ik het wel af kan maken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:25

Ja kreeg meteen de uitslag... was gewoon meerkeuze... meeste zelfs true or false.
De filmpjes bekijken... dat is ongeveer 45 minuten en dan daarvoor de sheets doorlezen dat is 30 minuten met aantekeningen maken... en dan reken ik niet mee dat ik al begonnen ben in het boek .. want kan ook wel zonder. Denk dat je een uur tot anderhalf vrij moet hebben.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:26

XoNo schreef:
Mag ik vragen hoeveel tijd het jullie gekost heeft om de stof van de eerste week te behandelen? Ik zit zooo enorm krap in tijd deze week en ben bang om eraan te beginnen als ik al twijfel of ik het wel af kan maken.

Half uurtje geloof ik, misschien 3 kwartier (maar ik leer zonder opschrijven). Ik heb begrepen dat je het later in de cursus ook kan doen.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:28

Ok dankje, dat moet er deze week wel ergens tussen te proppen zijn :j Fijn om te weten dat het later ook kan, doe het persoonlijk liever meteen, zodat ik straks niet een hele lading tegelijk hoef te doen :D