[FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: [FOTO]Hoe dik/dun is jouw paard (vetscore) met foto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 15:18

Hahahaha wat een wereld van verschil met mijn paard dan :+

Die komt niet eens als ze geen honger heeft, maakt niet uit wat je bij je hebt :') misschien voor een peer komt ze nog wel maar brood of snoepjes vindt ze de moeite niet waard :+
Als je heel erg aandringt pakt ze t wel aan maar dan doet ze echt alsof t stront is :+

Dit is sinds ze genoeg hooi krijgt (7 kg per dag). Op mijn oude stal kreeg ze denk ik 3 kilo heel nat kuil per dag en verder bijna geen stro. Toen vrat ze (logisch) zelfs vies ondergeplast stro, chips, broodje salami :+

myrtedandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 15:33

Focussed schreef:
Hahahaha wat een wereld van verschil met mijn paard dan :+

Die komt niet eens als ze geen honger heeft, maakt niet uit wat je bij je hebt :') misschien voor een peer komt ze nog wel maar brood of snoepjes vindt ze de moeite niet waard :+
Als je heel erg aandringt pakt ze t wel aan maar dan doet ze echt alsof t stront is :+

Dit is sinds ze genoeg hooi krijgt (7 kg per dag). Op mijn oude stal kreeg ze denk ik 3 kilo heel nat kuil per dag en verder bijna geen stro. Toen vrat ze (logisch) zelfs vies ondergeplast stro, chips, broodje salami :+

Als dat broodje salami van paardenvlees was is je paard kannibaal! :Y)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 09:29

een baal per dag?? in haar eentje? dat krijgen ze bij ons met zijn drieën ongeveer, twee haflingers en mijn NRPS.

misschien is het verstandig om een keer bloed te laten trekken als je paard zo overdreven op voer reageert, kan zijn dat ze ergens een tekort heeft.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:16

merrieveulen schreef:
een baal per dag?? in haar eentje? dat krijgen ze bij ons met zijn drieën ongeveer, twee haflingers en mijn NRPS.

misschien is het verstandig om een keer bloed te laten trekken als je paard zo overdreven op voer reageert, kan zijn dat ze ergens een tekort heeft.

@merrieveulen. Ze heeft dit altijd gedaan en is al eerder onderzocht. Is compleet gezond.
Heb haar gister zonder deken nog s goed bekeken en het valt best mee met haar overgewicht. Ze is gewoon een veelvraat. Ze krijgt onbeperkt hooi, omdat ze dan niet zo sloopt. Maar vaak gooit ze een deel van haar hooi op de grond en als het ook maar in de buurt van poep ligt, dan hoeft ze het niet meer.
Mevrouw heeft gewoon spatjes, maar wel een heerlijk dier hoor. _O-
Ze is overigens niet meer ontsnapt. De ketting doet goed werk!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 22:19

Ik geef mara ook een 3.5 , ze is niet te dik, maar kan wel wat strakker!

Nieuwe foto van peeps, peeps is aan het afvallen, voervermindering en weer volop in training.
Afbeelding
Afbeelding

Buik moeten wat vetjes af en ze moet weer goed in de bespiering komen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:41

een paard slaat op de buik nauwelijks vet op. buikje is deels training (strakkere buikspieren/ peesplaat), en deels minder ruwvoer/ langzamer ruwvoer geven. peeps krijgt over het geheel denk ik wel een 4-tje. mist inderdaad bespiering en met het zadel erop is het natuurlijk niet erg helder maar de schouder is behoorlijk flink.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 08:44

de schouder is helemaal hard, haar schouder is altijd zo geweest en ook als zij goed in de bespiering zit blijft die zo.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 09:42

heeft daar weleens een prof naar gekeken? ook de schouderspieren moeten in ontspanning willen drillen. als het allemaal hard en taai aanvoelt is het misschien verstandig er een keer een masseur of fysio bij te vragen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:29

horsii schreef:
de schouder is helemaal hard, haar schouder is altijd zo geweest en ook als zij goed in de bespiering zit blijft die zo.

Ik dacht ook altijd dat dat gewoon was, tot ik een masseur heb laten komen. Wist niet wat ik zag :wow: wat Merrieveulen zegt klopt :j spieren horen te kunnen drillen en los om het lijf te zitten (beetje lastig goed te omschrijven). Als ze hard zijn, juist ook als je traint dan is de kans vrij groot dat er verklevingen zitten. Die zorgen voor een mindere bloedtoevoer en dus een mindere functie van de spier.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:36

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 10:36

Oh oeps, volgensmij heb ik iets verkeerd gedaan haha nouja je kan hem nog wel gewoon bekijken ;)

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:20

Peeps is ook van mij :)
En ze heeft gewoon brede schouders. Het is niet zacht als echt ebkelt vet. Tuurlijk kan het bewegen dat kan bijna alles. Er is 3 maanden geleden nog een sportmasseur geweest en behalve een spier in haar rug due iets verdikt was(wat zeer wss door haar blessure kwam, ontlasten) was er verder niks. Zat ze prima in de spieren etc. Enkelt haar buikspieren die ontwikkelt moeten worden maar ze heeft ook afgelopen jaar een veulen gehad.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 15:42

OK logisch, maar je gaf aan dat de schouder hard is, misschien hebben wij het dan verkeerd begrepen, wat aan de schouder is er precies hard? als de spieren zijn gecontroleerd door een prof zal dat in ieder geval wel in orde moeten zijn.

@ essterm, je foto is niet erg duidelijk... inderdaad zou ik eerder zeggen aan de dikke dan aan de dunne kant maar nogmaals, A is het lastig beoordelen vanaf een foto, en B is de foto dus niet erg geschikt...

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:13

Je voelt duidelijk de harde lijn die hals/schouder zeg maar scheidt, de spieren waren inderdaad allemaal op orde, alleen die buikspieren he, die moeten echt ontwikkeld worden. denk dat het dan al een heel ander gezicht is, maar ze is wel wat te dik hoor, daar geef ik je gelijk in :P

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 18:39

ah het schouderblad bedoel je waarschijnlijk, hihi! klopt inderdaad dat een doorhangend/ gevuld buikje een heel vertekenend beeld geeft aangaande vetheid. veel mensen kijken ook naar buik en omvang/ bolheid daarvan om te kijken of hun paard te dik is en hoeveel. mensen willen dan graag het buikje eraf, terwijl dat voor de gezondheid van het paard nu juist geen enkel probleem is.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:12

Zat toevallig nog eens naar vroegere foto's te kijken & kwam deze tegen:
Afbeelding

Vinden jullie deze shetlander zo goed op gewicht?

Zo is ze nu:
Afbeelding

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 13:25

Vind haar echt wel te dik. Zou haar een 4.5 geven.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:13

Ik dacht ook zoiets... is ondertussen al aan het verbeteren :j
& wat vind je van de eerste foto?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 14:20

lottex schreef:
Ik dacht ook zoiets... is ondertussen al aan het verbeteren :j
& wat vind je van de eerste foto?

Eerste foto is ze volgens mij prima. :j
Heel ander paardje.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:41

Mijn haflingermerrie Angel, 9 jaar.

Zomervacht, hier was ze er net, het is eigenlijk een slecht voorbeeld, want op deze foto heeft ze 4 maanden ervoor een veulen gehad!
Afbeelding

nu ongeveer:
Afbeelding

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:47

Zowel Haf als Shet zien er op de eerste foto het beste uit.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:48

merrieveulen schreef:
ah het schouderblad bedoel je waarschijnlijk, hihi! klopt inderdaad dat een doorhangend/ gevuld buikje een heel vertekenend beeld geeft aangaande vetheid. veel mensen kijken ook naar buik en omvang/ bolheid daarvan om te kijken of hun paard te dik is en hoeveel. mensen willen dan graag het buikje eraf, terwijl dat voor de gezondheid van het paard nu juist geen enkel probleem is.

Amen

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:52

lageveld schreef:
Zowel Haf als Shet zien er op de eerste foto het beste uit.

als je mijn haflinger bedoeld dan dankjewel, op de 2de foto zit ze in haar wintervacht, misschien dat ze daarom wat dikker lijkt. alleen als ik erop zit voelt het super smal haha!

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:06

Ja, die bedoelde ik. Ik zie wel wat meer dan alleen wintervacht. Maar goed, het is en blijft een foto en dat is lastig oordelen. (toch heb ik meestal wel gelijk :) )

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:23

lageveld schreef:
Ja, die bedoelde ik. Ik zie wel wat meer dan alleen wintervacht. Maar goed, het is en blijft een foto en dat is lastig oordelen. (toch heb ik meestal wel gelijk :) )

Mee eens, ik zie best wel veel nek en billen op die tweede foto. Dat het smal voelt zegt niks, misschien is ze niet zo breed gebouwd als andere haf's. Een smallere iets borst of ribbenkast hoort niet gecompenseerd te worden door vetjes, toch?

Ook de shet ziet er beter uit op de eerste foto, al is ze met name achter vol voor een veulen. Maar het is natuurlijk ook een shet, die zie je amper schraal.

Ik heb trouwens een behoorlijk obese Shetlander merrie in mijn profiel. Is zelfs nóg erger geweest... Van de foto zou je zelfs zeggen dat ze bavangen is:
Afbeelding
Was een vz-pony, waar te weinig pony's op veel te veel wei stonden := Ze is wel enorm afgevallen met flink aan het werk zetten, heb helaas geen vergelijkfoto. Vond het destijds heel eng, was bang dat ze bevangen zou raken. Eigenaar zag het risico niet.
Jammer dat ik haar uit het oog verloren ben... ze is van de week jarig, zou haar zó graag terughebben. Maar dat is nogal offtopic, sorry.