Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WildWings schreef:Ik vind het ook écht een prachtig paard hoor (de tuiger), dat mag zeker gezegd worden![]()
Maar ik vind het om eerlijk te zijn best erg dat dit niet als 'mager' wordt bestempeld.. want dat is hij naar mijn inziens wel. Hoofdvraag is echter of dat erg is in deze situatie- zoals beschreven, jonkie de hoogte in geschoten, uberhaupt nog een jong ding en wordt zo te lezen rustig aan getrained (met 4 ingereden etc). Dan is het logisch dat er nog niet veel spek en spier op zit- maar dit betekent níet dat dit paard op dit moment een schoolvoorbeeld is van een paard wat er 100% 'goed' uitziet op zijn lichaamsgewicht. (Edit: in het oudere topic lijkt hij ook nog wel iets minder ingevallen te zijn voor mijn idee, daar vind ik hem er wel ok uitzien)
Janedieene schreef:Ik heb niet het hele topic helemaal door gelezen hoor.
Maar er is ook zo'n formule om te berekenen hoeveel je paard moet eten.
Gewicht : 100 x 2,5 = aantal kg wat het paard moet eten.
Bijvoorbeeld
400 KG : 100 = 4
4 x 2,5 = 10 KG
Daarvan moet 25% krachtvoer zijn en 75% ruwvoer.
Maar ze zeggen er ook bij dat dit vrij ruim gerekend is. En voor een gemiddeld actief paard.
F_Orumster schreef:Als het geen droge stof is, kan dat kloppen, maar dat is dan wel inclusief alles, dus gewoon de hele zak hooi + eventueel krachtvoer op de weegschaal zetten. Met droge stof lijkt het me sterk, volgens mij krijgt ie dat nooit op10kg voor een paardje van 400kg?
daffodil schreef:Die andere is veel cooler....[ITP] Wie zal het winnen, Mini-me (86cm) of Alf (184cm)??
Overigens is dus wel mij mini echt zo vet als een pad. Inmiddels is ie al een enorme hoeveelheid kwijt, simpelweg door m in beweging te zetten en door hem niet te voeren. Hij eet dus alleen de restjes (ik heb een hooiruif hoog hangen) die op de grond (of op zijn rug) terechtkomen. Daar heeft ie ruim voldoende aan in mijn ogen, want er moet nog zeker een kwart af, wil ik m van de zomer op de wei kunnen zetten zonder dat achterlijke graasmasker wat ie van de vorige eigenaresse op moest.