Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

o0eefje0o

Re: Zooooveel dikke (en veel te dikke) paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:40

jha mijn haf word dik van alles wat brok of musie is zou haast zeggen probeer eens van de brok af te stappen en een wortel te pakken dan? liksteen aan de muur voor vitamientjes

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:40

WildWings schreef:
Ik vind het ook écht een prachtig paard hoor (de tuiger), dat mag zeker gezegd worden :)
Maar ik vind het om eerlijk te zijn best erg dat dit niet als 'mager' wordt bestempeld.. want dat is hij naar mijn inziens wel. Hoofdvraag is echter of dat erg is in deze situatie- zoals beschreven, jonkie de hoogte in geschoten, uberhaupt nog een jong ding en wordt zo te lezen rustig aan getrained (met 4 ingereden etc). Dan is het logisch dat er nog niet veel spek en spier op zit- maar dit betekent níet dat dit paard op dit moment een schoolvoorbeeld is van een paard wat er 100% 'goed' uitziet op zijn lichaamsgewicht. (Edit: in het oudere topic lijkt hij ook nog wel iets minder ingevallen te zijn voor mijn idee, daar vind ik hem er wel ok uitzien)

Als die tuiger HET voorbeeld moet zijn voor een paard van volwassen leeftijd (en dan denk ik er nu een beetje spier aan) in topvorm vind ik het naast dat ik (ver) uitstekende heupbeenderen echt niet fraai vind ook best wel twijfelachtig.

Stel paard is aan de schrale kant, volgens de pdfjes precies goed en moet 4x per week zijn Z t/m GP kunstjes tonen, denk je niet dat het paard binnen een paar maanden dan enkel in gaat vallen op het lichaam in de allerenigste vetjes die hij heeft en dat hij daarna alleen maar steeds minder bespierd wordt door verzuring? Denk je dat zo'n dier daar oud mee wordt? LET OP: IK ZEG NIET DAT DIT ZO IS ZOALS IK HET ZEG. MAAR WAT IN MIJ OP KOMT BIJ ''AFGETRAINDE'' PAARDEN, DE MENS HEEFT NOOIT GENOEG. WE VERLANGEN ALTIJD MEER VAN DE DIEREN.. WAAROM RISICO LOPEN OP EXTREME VERZURING?

Dat het voor een paard dat niet intensief getraind wordt niet goed is om te dik te zijn snap ik ook wel, maar als een paard geen vet heeft in de winter (beharing even daarbuiten gelaten) krijgt hij het toch echt wel veel kouder dan een paard dat wel een goede reserve heeft.

Maar, een paard moet uiteraard niet zo dik zijn/worden dat hij zichzelf in de weg zit. De hoeveelheid suikers die veel mensen in hun paard proppen NAAST HET RUWVOER is absoluut niet goed te praten. Meer voeren dan arbeid is ook overbodig. Maar een BEETJE rond vind ik toch wel een heel stuk prettiger om naar te kijken. Ik kijk ook niet graag naar de catwalkmodellen met al die uitstekende heupbeenderen en ingevallen koppies.

Mijn paard heeft nu genoeg spek om voorlopig vooruit te kunnen, ik merk dat ze nog steeds aankomt door het voer (muesli en hooi) omdat ik haar op het hooi wil houden ben ik nu langzaam aan het afbouwen met het krachtvoer. Ik wil dat ze straks iets door voeding afvalt, maar niet dat ze teveel afvalt. En dat als ik haar minder intensief train. Lees minder, ik zeg niet "niet trainen" ze gewoon heel langzaam aankomt of mooi op gewicht blijft.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:42

mijn paard is een jojo-er! Snel te dik en snel te mager, zijn grootte (1.80m) maakt het er niet makkelijker op. Ik zie graag als hij gewoon staat dat je lichtjes de ribben kan zien, dit als hij in het werk staat. Als hij in rustperiodes is krijgt hij minder voer, anders is hij dadelijk te dik...
Onze stalhouder zei altijd: Bij jou kan ik je ribben ook zien, jij bent ook niet te mager, waarom zou je je paard dan vetmesten! :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:44

Ik lees het topic al vanaf het begin mee en schrik van sommige foto's en reacties. Ik zie veel echt erg dunne paarden die gezien hun bottigheid en hoeveelheid ribben een lage score zouden krijgen waarvan de bazen ze mooi slank of zelfs iets te dik vinden. Maar ook te dikke paarden met vetophopingen die te slank gevonden worden. Al is voor mij het erger een in mijn ogen veel te dun paard. Zoals een tuiger die heel erg uitstekende heupbotten heeft waar helemaal geen vlees op lijkt te zitten.

Ik heb hieronder 2 foto's geplaatst genomen met 2 jaar ertussen. Ik weet hoe het zit met zijn gewicht kwa exacte kilo's ook, maar ben erg benieuwd wat anderen ervan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:57

Ik heb niet het hele topic helemaal door gelezen hoor.
Maar er is ook zo'n formule om te berekenen hoeveel je paard moet eten.
Gewicht : 100 x 2,5 = aantal kg wat het paard moet eten.

Bijvoorbeeld

400 KG : 100 = 4
4 x 2,5 = 10 KG

Daarvan moet 25% krachtvoer zijn en 75% ruwvoer.

Maar ze zeggen er ook bij dat dit vrij ruim gerekend is. En voor een gemiddeld actief paard.

Edit: ons eigen paardje, is volgens dit schema dan ook aan de dikke kant, maar ik vind hem eerlijk gezegd wel mooi zo :o

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Janedieene op 03-02-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:59

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:59

Janedieene schreef:
Ik heb niet het hele topic helemaal door gelezen hoor.
Maar er is ook zo'n formule om te berekenen hoeveel je paard moet eten.
Gewicht : 100 x 2,5 = aantal kg wat het paard moet eten.

Bijvoorbeeld

400 KG : 100 = 4
4 x 2,5 = 10 KG

Daarvan moet 25% krachtvoer zijn en 75% ruwvoer.

Maar ze zeggen er ook bij dat dit vrij ruim gerekend is. En voor een gemiddeld actief paard.

Is dat niet gewoon 1,5 kg droge stof per 100kg paard.

Ze zitten hier op het moment (ook ivm met de kou) op 10kg hooi en stro voor de knabbel.
S' avond krijgen ze nog heucobs en muslie/granen.
Overdag staan ze op het land s'avonds gaan ze op stal.
Laatst bijgewerkt door hotchocolat op 03-02-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:01

Zulke formules moet je dus absoluut niet teveel aan vasthouden, zelfs als richtlijn gaat het vaak nog niet op. Denk maar aan een sober ras, die zullen weer iets heel anders nodig hebben dan een sportpaard bijvoorbeeld..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:02

10kg voor een paardje van 400kg? 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:02

Die formule kan wel zo n beetje kloppen die van ons moet minstens 14 kilo droge stof wegkauwen per dag.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:26

Haha dat filmpje van mini-me longeren is echt te cool :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:29

Die andere is veel cooler....[ITP] Wie zal het winnen, Mini-me (86cm) of Alf (184cm)??

Overigens is dus wel mij mini echt zo vet als een pad. Inmiddels is ie al een enorme hoeveelheid kwijt, simpelweg door m in beweging te zetten en door hem niet te voeren. Hij eet dus alleen de restjes (ik heb een hooiruif hoog hangen) die op de grond (of op zijn rug) terechtkomen. Daar heeft ie ruim voldoende aan in mijn ogen, want er moet nog zeker een kwart af, wil ik m van de zomer op de wei kunnen zetten zonder dat achterlijke graasmasker wat ie van de vorige eigenaresse op moest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:31

Ik hanteer nooit formules, ik voer op het oog. Te dik, dan voer ik minder, te dun, voer ik weer wat meer. Het ligt er ook zo aan wat je voert...... mijn hooi is op (en ik heb idd mijn eigen baaltjes geregeld) dus nu krijgt ze kuil, maar wel paardenkuil, wat er anders uitziet en ruikt als koeienkuil. Hier geef ik haar minder van dan van het hooi, voor de buikvulling geef ik wat voederwortelen en bleekselderij (dat heeft de grappige eigenschap dat het negatieve calorieën zijn; het verbranden ervan kost meer energie dan het spul levert) en dat kan ik dus heel safe voeren. Buikvulling voldoende dus, maar laag in calorieën.
Omdat ik met haar werk, krijgt zij een halfje muesli 's ochtends en 's avonds en erbij geef ik Pavo Daily Plus(ook dit heb ik zelf geregeld, de rest van de paarden krijgt brok, maar ik vind dat daar teveel suikers en zetmeel inzitten, mijn muesli zit 2% suiker in, en 20% zetmeel, veel lager dus dan de brok, en Daily Plus is ruwvoer met iets melasse erin, heb ook de melassevrije lucerne van Hartog geprobeerd, maar die wil ze niet eten).
Je hebt nog veiliger muesli's, Dodson & Horrel en Marstall hebben muesli's die nog veel lagere waardes hebben, maar aangezien mijn paard geen IR heeft, en ook nooit bevangen is geweest, vind ik dit niet nodig, mocht het wel nodig zijn, komt dat spul er uiteraard.
Niet alles is mogelijk, maar het is verbazend wat je voor elkaar kunt krijgen.

Ik weet dat het niet op elke stal mogelijk is, op een stal hier in de buurt voeren ze Subli basisbrok, en kuil 's winters, 's zomers dacht ik ook, maar daar ben ik niet zeker van, en je mag absoluut je eigen voer niet meenemen, en daar zou ik dus niet willen staan. Veel stalhouders trouwens die de paarden eigenlijk te dik voeren, vooral teveel kuil, maar ook eigenaars die paarden op kilo's en kilo's brok per dag zetten........ en dan een paard, wat hoogstens een uurtje per dag moet lopen, en verder loopt te luieren, op 5 kg sportbrok zetten....... en dan klagen dat -ie zo druk en onhandelbaar is.
F_Orumster schreef:
10kg voor een paardje van 400kg? 8)7
Als het geen droge stof is, kan dat kloppen, maar dat is dan wel inclusief alles, dus gewoon de hele zak hooi + eventueel krachtvoer op de weegschaal zetten. Met droge stof lijkt het me sterk, volgens mij krijgt ie dat nooit op :+

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:34

daffodil schreef:
Die andere is veel cooler....[ITP] Wie zal het winnen, Mini-me (86cm) of Alf (184cm)??

Overigens is dus wel mij mini echt zo vet als een pad. Inmiddels is ie al een enorme hoeveelheid kwijt, simpelweg door m in beweging te zetten en door hem niet te voeren. Hij eet dus alleen de restjes (ik heb een hooiruif hoog hangen) die op de grond (of op zijn rug) terechtkomen. Daar heeft ie ruim voldoende aan in mijn ogen, want er moet nog zeker een kwart af, wil ik m van de zomer op de wei kunnen zetten zonder dat achterlijke graasmasker wat ie van de vorige eigenaresse op moest.

Lief! :D

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:36

Maar op het eerste filmpje was Alf beter te zien op zijn lijf, vandaar. Ik blijf het lastig vinden hoor, ik voer m voldoende en ga in maart/april het voer weer opvoeren in verband met de vierdaagse in juni maar het zal nooit een vette pad worden......

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:38

heb net heel het topic door gelezen, heel interessant!

mijn draver vind iedereen ook te mager, er mogen wel wat spieren bij maar op dit moment ziet ze er lekker uit :) [EJL-ITP] Draver wish ook een jaar lang

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:42

Wat een leuk topic! Erg informatief vooral! Ik ben in het bezit van 2 haflingers.. 1 in de opfok, inclusief hooibuik, ribben te voelen, en 1 die ik zelf voer. Nu iets aan de magere kant, maar dat komt vooral door de spieren die compleet kwijt zijn nu :(:) Ik voel ook altijd zelf even, kijk hoe ze er uit ziet en aan de hand daarvan krijgt ze haar voer :j Veel mensen vinden haar veel te mager, maar dit is momenteel echt spieren die weg zijn. Daarbij vinden mensen snel dat ze dikker "horen", wat hier ook wel naar voren komt..

Ik ga dit mee volgen iig! :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:45

Ik ben zelf ook met schade en schande wijs geworden. Mijn shet heeft een hele poos zwaar bevangen gestaan. Daarna zijn ze op streng dieet gegaan en zijn ze alledrie onwijs afgevallen. Nu merk ik dat ze weer wat spekjes op de ribben krijgen. Bij de shetten kan ik de ribben nu niet voelen. Nek is wel soepel, ze hebben geen vet op hun rug, kont en schouders. Ze hebben ook wel een enorme hooibuik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:46

Verwilderde paarden eten wat ze nodig hebben en hebben hun eigen bewegingspatroon. Typ maar eens in "Wild horses"

Je zult er weinig zien waar je een ribje bij kunt tellen maar ze zijn ook niet zo dik dat ze "dichtgegroeid" zijn.

Maar toch allemaal wel vrij "vol" aan alle kanten. Ik ben benieuwd of die studies echt aan kunnen tonen hoe een paard eruit "moet" zien en of dat ECHT hoort en werkt.. of dat dat allemaal gebaseerd is op meningen van vroeger omdat de paarden toen gewoon weinig eten kregen en hard moesten werken voor de kar/ met de ploeg en etc. Een "zie" patroon van hoe het OOIT was zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:57

Het gaat er mij niet om hoe paarden in het wild eruitzien :)
Het gaat er mij gewoon om wat goed is voor ze en wat niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:58

Ik snap je Yamcha, maar wie bepaald wat wel of niet goed voor ze is :=

Gaan "skinny" atleten langer mee dan "volle" paarden dan? Zo ja, is daar bewijs voor?

Dat paarden die niet "perfect" zijn minder makkelijk drachtig worden, ja dat kan. Is bij
mensen niet anders. Maar is er werkelijk bewijs dat een wat "voller" paard echt in
slechtere gezondheid verkeerd?

ipv een basering op kijken wat voor paarden sneller drachtig worden :P

Je wou dat dit een actief topic werd en geen "hoe dik is mijn paard" topic.

Dus laten we er dan een discussie van maken. Ik zeg niet dat je fout zit, je merrie ziet
er hartstikke goed uit. En ik wil echt wel leren.. maar om een understatement te maken
moeten er wel meer feiten op tafel komen.

Kijk dat een ruin lijkt op een drachtige merrie, dat hoort niet. Dat meeslepen van teveel aan
vet is een enorme belasting voor de rug alleen al zonder ruiter. Dat begrijp ik.

Maar tussen mager en vet zit een tussenlaag.. en hoe kun je die tussenlagen scheiden en
naar wat voor ideaalbeeld streef je dan? En hoe ver ga je hier in?

Iedereen geeft hier zijn mening. (incl. ik hoor) maar niemand komt met feiten. Dat er staat
"uit onderzoek is gebleken".. uhm.. ik zie geen onderzoek, wat voor paarden werden er dan allemaal
bekeken? Hoelang zijn deze gevolgd?

Van iedere tabel, welke paarden stierven als eerste? Waar aan?
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:06

Die van mij zie ik liever te schraal dan te dik, aangezien ze een bevangenverleden hebben. Dik zijn is jaren goed gegaan, maar op een gegeven moment was het de druppel die de emmer liet overlopen. Overgewicht brengt bij zowel mens als dier meer risco's mee (IR, hoefbevangenheid, EMS) Dit kunnen dunne paarden ook krijgen, maar veelal liggen de oorzaken hier toch wel bij het dieet en het overgewicht.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:08

Kijk, toen Belarus net kwam was ie wel te dik, dat kan ik zelf wel zien ja..

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:10

Dat bij (veel) te dik zijn, teveel aan eiwitten, suikers en etc. bevangenheid kan optreden. Vernauwing van de aders en verhoogde kans op hartkwalen.. dat begrijp ik. En te mager tegen hongersdood aan.. logisch.

Maar die middenlaag. Iets te dik, iets te dun. Ene paard heeft die bouw, andere paard heeft die bouw.

Hebben ze gewoon een plaatje daartussen geplakt? Beetje dit beetje dat zo hoort het?

Mijn vorige paard kreeg meer als mijn merrie, die zag er zo uit

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-02-12 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:12

Ik snap je vraag niet helemaal? Er zijn diverse paardenzorginstanties die daar onderzoek naar gedaan hebben, ik weet niet of die online te vinden zijn naar paardengewicht. Althans ik neem toch aan dat ze niet zomaar uit het blote hoofd wat 'regels' hebben opgesteld.