Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:55

Ik vraag me dat eerlijk gezegd ook af macke, ik lees regelmatig dat men er een ander voeder bij gooit omdat het paard er niet genoeg aan blijkt te hebben, waarom voer je het dan? Dan is het toch niet geschikt voor het desbetreffende paard? Ik voer ook Cavalor Sensitive en ben daar superblij mee. ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 10:56

macke schreef:
Ik zie dat jullie bijna allemaal wat extra toevoegen aan het voer om aan de benodigde stoffen te komen. Ga nu eens rekenen wat je daawerkelijk kwijt bent aan voer ?
Ik voer mijn gevoelige pony strucomix sensitive daar reageert ze goed op geen jeuk oid meer is stukken goedkoper. Daarnaast krijgt ze van Hartog lucerne waar maar 10% suikers/zetmeel in zit,. Bij extra arbeid krijgt ze van Cavalor topaction brok zonder haver. totaal over de dag krijgt ze 500gr brok en 2kg strucomix sensitive van Cavalor en 2kg Lucerne van Hartog.
Daarbij komt dat in elke supplement die je erbij geeft vaak verborgen suikers aan toegevoegd zijn dus waar blijft dan je lage suikers??

Die supplementen geef je ook met ander voer waar meer suikers inzitten. Dus dan kom je hiermee sowieso lager uit ;)

edit: die supplementen die ik bijvoer is een tekort wat mijn paard heeft en wat niet in een standaard voer terug komt. Als je paard een tekort heeft van iets dat hij nodig heeft, dan voer je dat bij.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:01

Bij bijv Cavalor zitten de omega's, probiotica etc al standaard in het voer verwerkt dus hoef je die niet bij te voegen. Daarbij zijn de voeders tegenwoordig zo uit gebalanceerd dat een tekort mij onwaarschijnlijk lijkt. De mensen willen graag van alles toevoegen omdat ze dat fijn vinden om te doen, begrijp ik wel maar of het ook daadwerkelijk nodig is?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:02

De supplementen die ik voer zijn vanwege artrose, dat geef ik inderdaad ook als ik ander voer gebruik, dus dat lost het niet op. De probiotica is tijdelijk vanwege drie koliekaanvallen. Voor mijn merrie blijk de dieetmix nu na twee weken niet voldoende, voor haar ga ik iets anders kopen.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:03

Bassenqua schreef:
Bij bijv Cavalor zitten de omega's, probiotica etc al standaard in het voer verwerkt dus hoef je die niet bij te voegen. Daarbij zijn de voeders tegenwoordig zo uit gebalanceerd dat een tekort mij onwaarschijnlijk lijkt. De mensen willen graag van alles toevoegen omdat ze dat fijn vinden om te doen, begrijp ik wel maar of het ook daadwerkelijk nodig is?

Ik ben het helemaal met je eens, laat altijd eerst bloedonderzoek doen voordat je van alles en nog wat geeft aan je paard of pony overal waar TE voor staat is niet goed.
Als je paard aan artrose lijdt kan je wat glucosemine geven, maar zelfs in heel veel voer is dat al toegevoegd.

Silence

Re: Subli dieetmix; informatie en (toekomstige) ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:07

Ik heb bij mijn paard geen extra's erdoor die de voedingswaarde zou verhogen.
Ik voer enkel biotine bij, maar dat doe ik bij ieder voer in overleg met de smid.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:07

Biotine zit ook in de dieetmix, maar niet voldoende. Wie zegt dat wij bijvoeren zonder eerst te onderzoeken? Beetje voorbarige conclusie.
De supplementen die ik bijvoer doe ik niet omdat ik denk dat ik dat nodig vind of zelf bedenk. Daar is 6 maand aan DA bezoekjes aan vooraf gegaan en zoals ik aangeef een tekort.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:08

Jotoma schreef:
@steenbok: mag ik vragen wat jij hiervoor voerde en of je vaker voer hebt gegeven met lagere suiker/zetmeelpercentages?

Hiervoor lange tijd pavo nature`s best, overgestapt op de hh van voergezond. Wegens slecht eten hiervan de subli. Morgen wordt de vito geleverd. Ik weet zeker dat hij dit wel lekker gaat vinden, hebben we al eens getest. Ook zit hier toch meer in wat betreft vit/ min/ olie, zodat we geen extra supplementen hoeven te geven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:10

Wellicht voor mij dan ook interessant, volgens mij heb ik de marstall laten staan omdat hier weer granen inzitten.

edit: toch niet de granen, ik vind de gehaltes te hoog. Zetmeel minder dan 25%, suiker minder dan 4%..
Laatst bijgewerkt door Marvel op 24-01-12 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:11

Imre ik denk ook dat het verstandig is om dan op iets anders over te gaan, waar ik op doelde was meer het stuk dat (andere) mensen dan gaan mixen met een ander soort voer waardoor je alle verhoudingen scheef gaat trekken en het paard mogelijk tekorten krijgt of juist teveel krijgt van bepaalde bouwstenen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:12

@bassenque: daar ben ik het mee eens.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:44

Cavalor heeft Artri-Pro als toevoeging door het voer, werkt op de gewrichten, skelet en pezen. ;)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:32

Hier vandaag een zak gehaald,ben heel benieuwd of ze het lusten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:36

van de cavalor kan ik geen percentages vinden,jullie wel?

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:03

Strucomix Sensitive:
11% RE
6.5 % rv
8% ra
18% ruwe celstof
1.05% ca
0.30%magnesium
0.60%fosfor
0.30% na
21% suikers incl zetmeel geen toegevoegde suikers
vit A 12.500 i.e./kg
vit D3 1.250 i.e./kg
vit E 100mg/kg
biotine 20umg/kg
cholinechloride 160mg/kg
mineralen:
ijzer 75 mg/kg
koper 40 mg/kg
zink 125mg/kg
mangaan 125mg/kg
jodium 1.25mg/kg
selenium 0.5mg/kg
eWpa 0.78/kg
VRepa 7.8%
Verder zit er nog skincare in een kruidenmengsel en door laag eiwit geen belasting van de lever

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:22

Bassenqua schreef:

Om tekorten te voorkomen moet je van veel soorten krachtvoer toch bijna 2kg per dag geven (als het niet meer is). Hier groeien ze dan helemaal dicht als ik zoveel moet gaan geven. Ik meng ook 2 voersoorten met elkaar, Fibra en Marstall Vito. Is beide volledig voer, zou niet weten waarom ik de verhoudingen scheef trek als ik beide geef.
Ik weet trouwens niet of dat nog steeds zo bij Cavalor is, een paar jaar geleden heb ik de pianissimo gevoerd en kwam er toen achter dat er bepaalde e-nummers in zaten die niet echt goed zijn voor je paard. Ik ben toen meteen overgestapt op ander voer.
Laatst bijgewerkt door Meert op 24-01-12 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:26

Een erg fijn product, vind ik overigens van de andere Cavalor producten ook alhoewel die wat hoger in de suikers zitten. ;) Paardjes hebben hier altijd Cavalor gegeten, eten het graag, mooie mest, mooie glans en geen jeuk.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:32

Beide een volledig voer die beide afgestemd op hun eigen kwaliteit bouwstenen, door 2 voeders door elkaar te gooien, ook al zijn deze beide volledig, trek je alle verhoudingen uit elkaar. Ik zou dat persoonlijk niet durven ;) Ik praat niet alleen over tekorten, ze kunnen op deze manier ook teveel van bepaalde bouwstenen binnen krijgen, vooral als je ook nog eens 2 verschillende merken door elkaar gaat mixen.

Over wat voor stoffen praat je dan bij Cavalor Flosje446?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:42

Ik denk dat Flosje dit bedoelt; Djilna @ [PP] Toevoegingen in voer: BHT BHA en Ethoxyquine Maar dit topic is van 2004, misschien is het veranderd inmiddels.

Jotoma, over welke Marstall heb je het nu? Vito en Faser Light zijn beiden lager in suiker en zetmeel dan deze van Subli nog volgensmij, in de rest van Marstall zit mij ook veel te veel suiker.

Ik zag laatst bij onze welkoop dat ze de dieetmix gewoon op voorraad hebben liggen, misschien maar eens een zak proberen :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:03

Bassenqua schreef:
Beide een volledig voer die beide afgestemd op hun eigen kwaliteit bouwstenen, door 2 voeders door elkaar te gooien, ook al zijn deze beide volledig, trek je alle verhoudingen uit elkaar. Ik zou dat persoonlijk niet durven ;) Ik praat niet alleen over tekorten, ze kunnen op deze manier ook teveel van bepaalde bouwstenen binnen krijgen, vooral als je ook nog eens 2 verschillende merken door elkaar gaat mixen.

Op de site van Fibra staat: Fibra is ook te voeren als aanvullend voer of te mengen met ieder ander krachtvoer.
Als bij beide voeders de verhoudingen goed zijn en je gooit ze bij elkaar, dan zijn de verhoudingen nog steeds goed. Ik gaf eerst luzerne, maar de scheve Ca/P-verhouding vond ik niet zo fijn, daarom geef ik nu fibra.

Het gaat om E321 en E324. Ik weet niet of het nog steeds zo is dat deze E-nummers in het voer van Cavalor zitten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:10

@ireen: ik bedoelde vito. Heb op voervergelijk gekeken. Dieetmix en vito schelen 1.3% aan suiker+zetmeel. Op de vitamine E na zijn de andere, bekende waardes hoger dan de vito. Subli blijft dus mijn voorkeur houden, maar ja, ik ben niet degene die het eet

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:14

Jotoma schreef:
, ik ben niet degene die het eet

:')

Ik heb het wel geproefd :')

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:24

Jotoma schreef:
@ireen: ik bedoelde vito. Heb op voervergelijk gekeken. Dieetmix en vito schelen 1.3% aan suiker+zetmeel. Op de vitamine E na zijn de andere, bekende waardes hoger dan de vito. Subli blijft dus mijn voorkeur houden, maar ja, ik ben niet degene die het eet

Ja, dat verschil is te verwaarlozen. Ik voer de faser light van Marstall, verschil is in totaal 2,9% (marstall nog ietsje minder dus). Jammer dat er weinig waardes bekend zijn van Subli op voervergelijk.
Het scheelt wel veel in prijs := Nu geef ik niet veel, doe 3 maanden met een zak dus dat scheelt alsnog niet veel, maar als paard weer in het werk mag ga ik de Subli eens proberen.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:35

Volgens mij heb ik de "ingrediëntenlijst" van de dieetmix die op de zak staat nog in de kast op stal liggen. Ik zal kijken of ik deze in kan scannen. Daar staat nl wel op wat er in zit maar of de hoeveelheid er ook op staat weet ik niet zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:02

Flosje446 schreef:
Bassenqua schreef:

Op de site van Fibra staat: Fibra is ook te voeren als aanvullend voer of te mengen met ieder ander krachtvoer.
Als bij beide voeders de verhoudingen goed zijn en je gooit ze bij elkaar, dan zijn de verhoudingen nog steeds goed. Ik gaf eerst luzerne, maar de scheve Ca/P-verhouding vond ik niet zo fijn, daarom geef ik nu fibra.

Het gaat om E321 en E324. Ik weet niet of het nog steeds zo is dat deze E-nummers in het voer van Cavalor zitten.

Als dat zo is, moet het er op staan...en dat wil je idd niet..