Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caballos

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:51

Beide hoog in suiker en zetmeel en niet te vergelijken met HH!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:00

Wou het ook niet vergelijken met HH, ben dus op zoek naar het geen dat kwalitatief ook zou voldoen. Maar dat blijkt lastig, zeker de verkrijgbaarheid in mijn omgeving..

Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten?

Lage suiker en zetmeel, maar hoge ruwe celstof?

dorine3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:10

madamX schreef:
Caballos schreef:
Jammer dat het % suiker niet genoemd wordt...............

Ik kan het suikergehalte ook nergens vinden; wel dat het product melasse bevat, allerlei schroot, toegevoegde vit/min (dat zegt ook al iets) en zout.

Ik zal eens kijken of er meer op de zak staat...
Kan me niet voorstellen dat er super veel melasse in zit bij dit merk. Daarnaast is het zetmeelgehalte in vergelijking met veel andere voeren zeer laag, dus kom je alles bij elkaar nog steeds laag uit.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:21

Jotoma schreef:
Wou het ook niet vergelijken met HH, ben dus op zoek naar het geen dat kwalitatief ook zou voldoen. Maar dat blijkt lastig, zeker de verkrijgbaarheid in mijn omgeving..

Wat zijn de belangrijkste punten waar ik op moet letten?

Lage suiker en zetmeel, maar hoge ruwe celstof?

Wat vind jij dat je krachtvoer aan moet voldoen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 22:47

@Caballos: Ter aanvulling op het ruwvoer, maar ik wil het alleen geven om de vitaminen/mineralen. Daarnaast is het zo dat ik op een pension sta waar 2-maal daags havens wordt gegeven (basisbrok), ik wil mijn paard van het krachtvoer af (oa ivm schuren) en op voedsel hebben dat aanvult op 8-uur gras en in de winter ochtend/avond hooi (weet niet zo gauw hoeveel plakken).

@Dorine: thanks, dat geeft mij al even een iets duidelijker beeld. Ik moet me er nog in gaan verdiepen, dus weet nog niet precies waar ik op moet letten. Welke versie is in jou ogen het meest gezond? Mijn paard heeft veel jeuk, achter de oorzaak ben ik nog niet.. maar ik denk aan het eten.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 23:28

Jotoma schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en ben naar hetzelfde opzoek als TS, ben er nog niet helemaal uit wat ik wil doen. De HH zijn in mijn buurt niet te verkrijgen en vind het vrij prijzig (incl. verzendkosten).

Kunnen jullie mij adviseren over de volgende Havens brok 'Natural Balance':

Voedingswaarde /kg
VEP 990 Vit. A 27.000 IE IJzer 325mg
Koolhydraten 55% Vit. D-3 3.750 IE Koper 22mg
Zetmeel 36,7% Vit. E 400mg Zink 241mg
Suikers 2,8% Biotine 200mcg Mangaan 115mg
Ruwe celstof 12,8% Vit. K3 1,7mg Kobalt 2,0mg
Vert.eiwit 8,3% Vit. B1 5,2mg Jodium 1,4mg
Ruw eiwit 10,2% Vit. B2 8,7mg Selenium 450mcg
Ruw vet 7,1% Vit. B6 4,6mg
Ruw as 6,5% Vit. B12 30,0mcg Lysine 3,9g
Calcium 11,1gr Pantoteenzuur 35mg Meth+cyst 3,8g
Fosfor 3,8gr Niacine 45mg Threonine 3,7g
Magnesium 2,2gr Foliumzuur 4,9mg Tryptofaan 1,2g
Natrium 2,2gr Choline-chloride 340mg
Kalium 8,1gr Verpakking: 17,5kg/zak

Edit: link: http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... e%20NL.pdf

Of de kruidenmuesli:

Voedingswaarde /kg
VEP 930 Vit. A 22.500 IE IJzer 290mg
Koolhydraten 59% Vit. D-3 3.600 IE Koper 21mg
Zetmeel 39% Vit. E 400mg Zink 230mg
Suikers 5,8% Biotine 200mcg Mangaan 115mg
Ruwe celstof 8,4% Vit. K3 1,5mg Kobalt 1,8mg
Vert.eiwit 7,5% Vit. B1 4,5mg Jodium 1,3mg
Ruw eiwit 10,0% Vit. B2 7,5mg Selenium 430mcg
Ruw vet 4,0% Vit. B6 3,75mg
Ruw as 6,4% Vit. B12 30,0mcg Lysine 3,9g
Calcium 10,4gr Pantoteenzuur 13,5mg Meth+cyst 4,0g
Fosfor 3,9gr Niacine 45mg Threonine 3,6g
Magnesium 2,2gr Foliumzuur 4,9mg Tryptofaan 1,1g
Natrium 2,3gr Choline-chloride 250mg
Kalium 8,8gr Verpakking: 20kg / zak

Edit: link:
http://www.paardenvoeders.nl/files/31_c ... t%20NL.pdf

Ik weet dus niet exact waar ik op moet letten. Wat is jullie mening over bovenstaande opties?

Beide idd hoog in suiker en zetmeel.
En als ik op de foto's af moet gaan rijk gevuld met granen, hetgeen dus die zetmeel geeft.
Zetmeel (granen dus) zorgt voor een verhoging van bacterien waar je paard er niet veel van nodig heeft en een vermindering van de juiste bactrien in de darmflora.
Daarom voor mij dus geen voeder meer met granen erin of toegevoegd suiker/ melasse etc

De suikers/zetmeel maar vooral ook de afbraakproducten van de niet-paardeigen bacterien schijnen de jeukklachten te veroorzaken bij veel paarden.
En het feit dat gras en kruiden daardoor slechter verteerd worden.

Voergezond is op dit moment het enige waar dat aan voldoet (agrobs komt van niet gecontroleerde weides waar dus ook foute grassen en kruiden tussen kunnen zitten)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 23:37

Grappig, kom via de site erachter dat Spillers van Waltham is.... (Whiskas etc volgens mij)
Weet niet wat daar mijn indruk van is verder ;)

Het is jammer dat je verder nergens suikers zit staan vermeld of welke ingredienten erin zitten.

Bij de bestelling van mijn hooikussen kreeg ik een proefverpakking Spillers van de Fibre-lijn.
Daar zat dus naast allerlei hooi-achtig spul OOK brokjes in (biks) gemaakt van graansoorten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 23:58

Thanks TS voor de duidelijke uitleg, misschien moet ik voergezond maar groots in slaan, kan ik daarmee ook een halve kilo aanhouden?

Kreeg via bokt nog een advies voor een bepaalde muesli van Hippostar en van subli summerfit, ik moet de cijfers er nog bijpakken om te kijken wat de waarden zijn.

Misschien probeer ik eerst wel een proefzakje havens, hier zit natuurlijk wel minder in dan normaal. Werkt ook dit niet, dan ga ik voor natuurgezond.

Kan de jeuk echt van maar een halve kilo bix per dag komen?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:18

Nog een interessante site met diverse onderzoeken van het effect van starch/ sugar ( zetmeel/ suiker)
http://www.admani.com/allianceequine/Te ... lenged.htm

Wat betreft de Havens Natural Balance, er is niks natuurlijks aan, en heeft al helemaal geen natuurlijke balans. Maar goed het is maar hoe je naar het woord 'natural' kijkt. Mijn interpretatie is laag in zetmeel en geen toegevoegde suikers, blijkbaar heeft havens een andere interpretatie.

Wil je alleen vitaminen en mineralen bijvoeren, naast je hooi, dan is Formula4feet ook een goede optie, verder blijf ik zelf bij de Healthy Herbs en mocht je niks kunnen vinden in de buurt maar wil je bv het zetmeelgehalte wel halveren zou je kunnen kijken naar Subli ponybrok, maar het nadeel daaraan is dat wel toegevoegde suikers inzitten, het gehalte suiker + zetmeel is 20% ( maar dan met toevoegingen) en van die toevoegingen ben ik niet zo wild :n

Dus Jotoma mocht je HH kunnen inslaan zou ik dat zeker doen :j en jeuk kan zeker van een halve kg per dag komen ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-11 09:55

Als je even op de site van voergezond kijkt onderaan bij de voeders zie je dat ze ook een kliko hebben met ik meen 150 kilo erin :P Komen ze afleveren, kun je lang mee doen :+ (je betaald wel statiegeld voor de kliko)

Iemand die ook HH voert van voergezond geeft al haar paarden onbeperkt (!) deze brok en de paarden laten het staan als ze genoeg hebben. Op de site kun je kijken wat ze van welke brok als max aangeven, maar paarden zijn vaak al eerder verzadigd van dit voer. Ze blijven er niet van dooreten omdat het niet fout-zoet of fout-zout smaakt: hetgeen net als bij mensen ook bij paarden ertoe lijdt dat je er meer van gaat eten ;)

Ik blijf erbij: alles waar granen in zitten (mais, spelt, haver, etc) is NIET natuurlijk want komt in de natuur ook NIET voor in het dieet ve paard. Paard eet van nature: gras, kruiden, blaadjes van boom en struik. Zelfde geldt voor toegevoegde suikers, zout, melasse, brood etc.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 09:57

Haha ik zag de 150 kilo staan ja, ik weet alleen niet of mijn pensionhouder daar van 'amused' is.
Eerst maar eens de proefverpakking proberen en ik ga nog even op onderzoek uit naar de formula4feet!

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:02

Wij hebben in onze winkel Bio-ron voeding.
Dat is Biologisch paardenvoer.
Daar heb je verschillende soorten voer in; Brokken, muesli, granen, spelt.
Het is gewoon natuurlijk voer.
In de muesli zit haver wat ook natuurlijk is. En de paarden reageren helemaal niet op de haver, het is zo geteelt dat de haver alle ruimte heeft om te groeien. Bij heel veel haver zitten de haver deeltjes te dicht op elkaar wat ervoor zorgt dat ze dus vol energie zitten waar heel veel paarden dus op reageren. Bij Bio-ron voeding is dit dus niet!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:09

@ destiny Bio Ron is al langs gekomen :j Maar dat bestaat nog steeds uit zetmeel ;)
De spijsvertering van paarden is gewoon niet ingericht om grote hoeveelheden zetmeel te verwerken, dit kan ook leiden tot gisting/ maagzweren etc!

Wij bedoelen hier wat anders met natuurlijk, namelijk --> op het natuurlijke rantsoen van het paard, dus kruiden grassen etc, met laag zetmeel gehalte dus geen granen ed ;)

Dus Bio Ron past hier niet zo goed tussen :o

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:23

oooooowww haha :o :oo

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:42

Jotoma schreef:
Heb het hele topic doorgelezen en ben naar hetzelfde opzoek als TS, ben er nog niet helemaal uit wat ik wil doen. De HH zijn in mijn buurt niet te verkrijgen en vind het vrij prijzig (incl. verzendkosten).

.....
Ik weet dus niet exact waar ik op moet letten. Wat is jullie mening over bovenstaande opties?

Is Zuidwolde ver van Assen? Daar zit nl. een verkooppunt...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:57

Ik zag het, dat is voor mij een dik half uur a 45 minuten rijden. Vind ik maandelijks niet handig, maar het is misschien wel een idee om meerdere zakken in te slaan. Ik zag dat de basisbrok 23 kilo per zak is, een halve kilo per dag zijn 46 dagen.. dus 1,5 maand doe ik met 1 zak. Dus 4 zakken voor een half jaar is opzich prima te doen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:08

Zo doen meer mensen het. Het voer is ook prima houdbaar, zolang je het droog opslaat van de grond en muren af.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:40

Ik zou het zeker overwegen Jotoma! Als je van brok af wilt en geen toegevoegde suikers en melasse wilt voeren kom je toch al snel bij HH uit, althans, daar bracht mijn zoektocht me!
Ik voer sinds ruim 2 weken de normaalbrok en mijn paard is goed aan 't bijkomen, dus tot nu toe niets dan lof. ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:46

Ik ben ook al zeker meer overtuigd, zeker nu ik even de rekensom heb gemaakt dat je met vier zakken wel een half jaar doet. Ik zit alleen ff met de opslag..

Equi_libre: als ik het op een kratje opsla (dichte zakken) en de geopende zak in een ton, blijft het dan lang goed?

Gimli: mag ik vragen tegen wat voor 'problemen' jij aan liep met de gewone brok? En hoe snel merkte jij resultaat?

En een vraag in het algemeen: wat als mijn paard na 2 week zonder krachtvoer nog steeds schuurt als een gek? Zou het 'm dan nog in het gras/hooi kunnen zitten?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:57

Jotoma, ik heb mijn paard sinds dit voorjaar 24/7 buiten staan, daarvoor stond hij 's nachts binnen en kreeg 1,5 schep basisbrok per dag.
Ik wilde van het krachtvoer af en gaf, sinds de nieuwe huisvesting, na het werk 'n schep lucerne en 'n handje haver, wat prima ging dit voorjaar en zomer.
Het verharen, de lagere temperatuur en minder voedzaam gras zorgden er echter voor dat hij begon in te vallen en geen energie meer had.
Ik had gedacht voor de winter gewoon de hoeveelheid lucerne op te voeren, maar bij grote hoeveelheden zou ik dan weer meer haver moeten geven om de Ca/P verhouding recht te trekken, en dat was niet wat ik wilde.
Vriendin van 'n stalgenootje wees me op HH en na wat overleg met voergezond heb ik 'n zak normaalbrok besteld.
Paard vind 't erg lekker en trekt goed bij. Ik geef nu 3/4 schep en voor de winter wil ik dit verdubbelen.
Verder geef ik nog 2 scheppen lucerne (waar ik eerst al op 'n hele emmer zat om 'm dikker te krijgen) dus hij is wel even bezig met eten. :+
Hij is ook weer energieker, maar niet drukker, wat hij vroeger wel werd van meer brok (klieren met poetsen en zadelen enzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:58

welke van de HH brok is aan te raden voor een vrij sobere pony,die 24/7 op een bemeste weide staat en vanaf nu hooi bijgevoerd krijgt(wordt opgebouwd).
krijgt nu 2 tot max 5 handjes havens coolbest musli.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:04

Gimli: ok, duidelijk verhaal. Even voor mijn idee, hoeveel kg is bij jou een schep?

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:09

Jotoma schreef:
Ik ben ook al zeker meer overtuigd, zeker nu ik even de rekensom heb gemaakt dat je met vier zakken wel een half jaar doet. Ik zit alleen ff met de opslag..

Equi_libre: als ik het op een kratje opsla (dichte zakken) en de geopende zak in een ton, blijft het dan lang goed?

Gimli: mag ik vragen tegen wat voor 'problemen' jij aan liep met de gewone brok? En hoe snel merkte jij resultaat?

En een vraag in het algemeen: wat als mijn paard na 2 week zonder krachtvoer nog steeds schuurt als een gek? Zou het 'm dan nog in het gras/hooi kunnen zitten?

Zit ik een heel antwoord te dichten, druk ik op het verkeerde knopje, weg antwoord. Dus even opnieuw:
Je moet er voor zorgen dat je de zakken opslaat in een droge ruimte (let dus bv op met kelders of schuurtjes, die zijn vaak toch wat vochtig) en dan idd op een kratje of pallet. En niet tegen de muur. Dan moet het goed gaan. Verder kun je de zak die je op dat moment gebruikt in een ton doen, maar dat hoeft niet, zolang ie maar droog wordt opgeslagen.

Wat betreft de jeuk: ja dat kan ook van hooi of gras komen. Bv. door gras of hooi van flink bemest land, of gras of hooi met een hoog fructaangehalte. Aan de andere kant is jeuk vaak een uiting van problemen met de stofwisseling en dit heeft zich in de loop van een hele periode opgebouwd, met als gevolg oa veel afvalstoffen die het paard nog bij zich draagt. Dat is dan natuurlijk niet binnen 2 weken opgelost. Wat je kan doen, is het paard ondersteunen in de afvoer van die afvalstoffen door een kuur Drainmix te geven (HH) of bv. Drainage compositum van Groene Os. Mijn da gaf aan dat de Drainmix van HH sterker lijkt te zijn dan de Drainage Compositum. Sterker is niet altijd beter; neem je paard in ogenschouw: reageert ie heftig op medicijnen bijvoorbeeld? Zou zo maar kunnen dat ie het dan beter doet op een wat minder sterk produkt. Ik ben echter geen arts en voor dit soort dingen raad ik toch aan het in overleg met een da te doen.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:14

Anoniem schreef:
welke van de HH brok is aan te raden voor een vrij sobere pony,die 24/7 op een bemeste weide staat en vanaf nu hooi bijgevoerd krijgt(wordt opgebouwd).
krijgt nu 2 tot max 5 handjes havens coolbest musli.

Om dat te kunnen zeggen is er wat meer info nodig:
- wat is het voor pony? qua ras, maar ook qua karakter.
- zijn er gezondheidsproblemen?
- dun/dik/normaal?
- wat doet ie aan 'arbeid'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:22

ras onbekend,komt uit Hongarije...
geen gezondheidsproblemen nee..reageert echter wel op teveel suikers en zetmeel door wat te jeuken en door ook in karakter nerveuzer te worden.
qua karakter is hij behoorlijk evenwichtig en cool in het hoofd. soms snel afgeleid en enorm eigenwijs.
snel vriendjes en aanhankelijk.
hij kan snel invallen,zeker in de winter,is nu bijgetrokken na de verhuizing naar fatsoenlijk weiland. Hij mag voller en wat dikker..
Ik rijd hem gemiddeld 3 tot 4x per week,en nog wat longeren/grondwerk. Verder dus altijd op de weide.
We rijden niet echt intensief,veel buitenritjes en stapwerk en gymnastiseren.
soms wel een langere(3 uur ofzo)buitenrit.