Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niisj

Re: Magere merrie gered met slecht gebit wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 13:55

Hoi,

Ik weet dat de tip slobber al vaak is gevallen.
Maar probeer eens de slobber van de Aveve. Deze heeft een zeer hoog vetgehalte en veel vitamines. Het vetgehalte zit rond de 9 a 10 procent terwijl de meeste voeders alsook slobber een vetgehalte hebben rond de 3 a 5 procent.
Mijn paard heeft het geholpen en die was graadmager zoals je kan zien in mijn profiel.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:17

Niisj ik woon op Aruba en kan aan dat voer niet komen. Door puur geluk krijg ik nu priores en bietenpulp. Maar het zijn maar 3 zakjes dus ik weet niet of ik er meer van kan bestellen.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:27

He Jenna jullie hebben toch ook voer van Dommelsche Watermolen? Ken je toevallig Maurice, de importeur en eigenaar van het merk? Als ik hier op Bonaire iets speciaals wil op voergebied kan hij daar vrijwel altijd voor zorgen, wil je zijn emailadres?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:30

Bij ons gaat het via de eigenaresse Anouschka ik heb haar toen gevraagd of ze me wilde helpen aan ander voer. Maar dat wilde ze niet echt ik heb gebelt en gemaild en toen ik dacht dat ze wat besteld had kwam er nog niks aan. Dus daar kan ik niks mee. Ik nu via iemand die ik helemaal niet goed kan die via via het voor me heeft besteld, alleen weet ik niet of ik nog een tweede keer kan aankomen of het alleen eenmalig was.
Haar vader heeft toen zakken gekocht en op de boot gezet. Heb nog geen idee wat ik hiervoor moet gaan betalen. ( ik weet ook niet of het ik het wel wil weten)

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:31

slobber, of ander voer weken, maar dan moet je wel opletten want volgensmij moet je bij sommig voor daar voor oppassen. je zou ook mij de veearts dieetvoer kunnen vragen, werkt vaak ook erg goed!!!!
succes

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:34

Als je een bepaald soort voer echt wilt hebben zou ik het echt toch een keer via Maurice proberen, hij is echt heel aardig een meedenkend en meewerkerd. Als je direct aan hem vraagt of hij zoveel zakken van dit of dat in de container zet dan doet ie dat...... Just give it a try zou ik zeggen, stuur je een prive berichtje met zijn emailadressen ok?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 14:36

First kan jij wel alles bestellen ? Geef zijn email adres maar. Ik hoorde dat Curacao ook goed voer heeft, maar ik zou niet weten hoe ik het hier zou moeten krijgen.

Firstofjuly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:40

Jennasilver schreef:
First kan jij wel alles bestellen ? Geef zijn email adres maar. Ik hoorde dat Curacao ook goed voer heeft, maar ik zou niet weten hoe ik het hier zou moeten krijgen.

Op Curacao heeft Maurice een eigen winkel en ja, ik kan wel alles krijgen wat ik wil, niet via de winkel (boerencoöperatie) hier maar wel als ik het hem persoonlijk vraag.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:43

12 blz doorlezen gaat me iets te veel tijd kosten: zelf zeer veel ervaring met bad teeth horses.
Twee-jarige overwogen om te laten inslapen vanwege zijn zeer slechte tanden.
Betreffend dier heeft idd moeite met bijna alles weg te krijgen. Enige wat echt goed helpt is een soepje maken van grasbrokken.
Slechte tanden = vergroot risico op slokdarmverstopping = longontsteking als secundair gevolg.

Soepje van grasbrok = geen slokdarmverstopping meer en dier krijgt zijn ruwe vezels binnen in de vorm van hoogwaardig ruwvoer.
Soepje wat ik geef = een grote emmer vol a 5-6 liter meerdere keren per dag.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:46

Jennasilver schreef:
Niisj ik woon op Aruba en kan aan dat voer niet komen. Door puur geluk krijg ik nu priores en bietenpulp. Maar het zijn maar 3 zakjes dus ik weet niet of ik er meer van kan bestellen.

Hmm dat maakt het natuurlijk allemaal moeilijker, dan moet je het doen met het voer dat je kan krijgen!
Wat ik je dan wel kan aanraden, is een scheut plantaardige olie (zonnebloemolie, maisolie,...) door het voer te mengen, dit verhoogt het vetgehalte van het voer.
Geraak je wel makkelijk aan hooi trouwens? Dat kan je ook weken... of grasbrok, grasmix, lucerne of iets dergelijks... weken en een papje van maken. :)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:05

Jennasilver schreef:
Rhys hoelang doet jouw paardje erover om het op te eten? Want zo te horen wordt het een flinke bak met voer.

Inderdaad, ik heb zo'n hangvoerbak en die is dan zo'n beetje driekwart vol.
Ze krijgt dit ter vervanging van haar 'avondhooi'; ze staan hier de hele dag op het gras, maar 's nachts op stal. De laatste voerbeurt om 22u is dan altijd nog hooi/kuil, zodat ze niet te lang met een lege maag staan. Aangezien deze merrie het kuilvoer niet goed wegkrijgt, krijgt zij haar pap.
Hoelang ze er over doet vind ik moeilijk te zeggen, mede omdat ik het dus 's avonds laat voer - dat is meestal de laatste keer dat ik op stal kom. Maar ik schat dat ze het in een half uurtje op heeft, misschien drie kwartier. Weet wel dat ze altijd eerst het lekkers er uit eet ;)

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:00

met een stokmaat van 135 cm zit je waarschijnlijk wel goed met 250-300 kg gewenst gewicht.

het is ook mogelijk om een voeremmer/zak te gebruiken die je het paard aan zijn hoofd hangt
bijvoorbeeld http://www.hofmeister-pferdesport.de/in ... en%20Nylon

zoiets kun je ook zelf maken. wel even voorzichtig ermee oefenen, zodat je paard niet in paniek raakt.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 18:38

:( Er is geen paardenvoer op het eiland mooi zeg ik heb net voer voor 5 of 6 dagen. En natuurlijk komt het voer niet aan in een paar dagen.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:48

Tjonge,dat is ook wat zeg. En Jenna,als je eens bij één of andere rancho of paardeneigenaar gaat vragen,misschien kun je van hun wat overnemen? En niet geschoten altijd mis.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 19:36

Faruba de verschillende rancho's geven verschillend voer of importeren het zelf( maar verkopen niet) de enige drie die voer verkopen hebben niks meer tot de eerste week van september. De basisbrok is helemaal op. Ik heb gisteren een peperdure zak voer gekocht dat in poedervorm komt en denk dat ze daar meer van hebben maar ik was niet van plan dat meer te kopen. Het is 20 euro voor een zak en gaat maar 5/6 dagen mee. Op dit moment heb ik geen keus Victoria eet nog niet genoeg hooi om het daarmee te kunnen doen.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:57

Wat een stress he. Een paard met eetproblemen. Mischien kun je kijken of je zelf wat naar het eiland kan krijgen en het aan de anderen kan doorverkopen om de kosten wat tedrukken.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:49

Die tip van de plantaardige olie over haar voer moet je echt eens proberen hoor!
Verder heb ik nog een tip voor je die je kan uitproberen.
Kijk eens in de supermarkt of ze vloeibare honing hebben dus niet van die honing die je eruit moet halen met een lepeltje maar honing in een spuitflesje. Je kan een scheutje over haar voer doen, vinden ze lekker want smaakt natuurlijk lekker zoet dus mss gaat ze het dan wat makkelijker naar binnen, is gezond voor paarden en zet een beetje aan.
Appelmoes vinden ze trouwens ook lekker en zal ze makkelijk kunnen eten met haar tanden :)

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-11 16:28

Ik gaf haar heel lang maisolie en ben er nu weer met eetlepeltjes mee begonnen. Als ze last van hun maag hebben maakt de olie het erger dus toen ben ik ermee gestopt. Maar nu heeft ze geen maagpijn meer en heb ik na een maand de medicatie van haar maag afgebouwd en gaat het nog steeds goed.
Ze komt heel langzaam aan haar ribben zijn al een stuk minder zichtbaar en haar heupen zijn wat minder hoekig nu.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:05

Fijn, goed nieuws! +:)+
Heb je nog voer kunnen krijgen?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:23

Ja ik heb peperduur voer gekocht het was het enigste wat ze nog hadden en speciaal is voor paarden die geen brokjes eten( die hebben we een tijdje gebruikt, maar zodra ze goed begon te kauwen gingen we natuurlijk over op goedkoper brokken). Dus nu hoop ik dat mijn zakken het houden totdat de brokken weer komen. En dan koop ik voor 2 maanden voer en houdt 1 maand voer reserve en koop ik elke maand zakken erbij. Dit gebeurt me geen tweede keer!! :(

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 13:46

Mijn voer uit Nederland is aangekomen. Dus ik ga vandaag een heel klein beetje ervan geven kan ik meteen kijken of ze het lekker vind en dan opbouwen en mixen met haar ander voer.

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:02

Misschien nog eens een foto plaatsen,kunnen we verschil zien.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 02:09

Ze loop mankt vandaag ik maak me zo druk. Heb ik teveel krachtvoer gegeven?? Ik heb zo mijn best gedaan om het goed te doen straks is ze hoefbevangen. Ze loopt rechtsachter mank en voor lijkt ze met beide voeten gevoelig te lopen. Voor de zekerheid geef ik nu alleen hooi voor een paar dagen.
Ik bid dat het niks is en ze gewoon met mijn andere paard heeft gevochten.
Ze vind de priores heerlijk. Ik kijk het even een paar dagen aan. Het zal wel niks zijn.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:09

Probeer eens een beetje zelfgemaakte popcorn te geven (zonder suiker uiteraard).

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:24

Slobber en alle brokken kun je weken tot pap, er is ook Lucernebrok, deze kun je ook weken, en dan hebben ze toch ruwvoer.