Jeddah schreef:Waarom denken we toch allemaal dat het hooi zo arm is? Wie zegt dat?
Mijn hooiboer laat regelmatig zijn hooi analyseren en heeft me daar ooit de resultaten van gestuurd. Het was echt hoog in V(r)EP en er werdt zelfs gezegd dat ik niet te veel krachtvoer er naast moest voeren
Maar dat zegt alleen wat over de energiewaarde. Niet over de gehaltes van diverse vitaminen, mineralen en sporenelementen (Amber, ik ga er van uit dat de rest het net als ik over alle drie heeft als we't over vit/min. hebben. 't Is alleen zo'n end typen als je iedere keer alles op moet noemen. Maar we hebben het - neem ik aan - allemaal over 'alle nutrienten die een paard nodig heeft').
Je kunt heel veel suiker aan voer toevoegen (da's dus wat de meeste fabrikanten ook doen) en daardoor een hoge energetische waarde aan je voer toekennen, maar dan nog kan er bijna niks aan voedingsstoffen in zitten. En als ik het over 'arm' hooi heb, heb ik het dus over 'eenzijdig koeienhooi' wat inderdaad hoog in energetische waarde is (bevat veel suikers en eiwitten, dat heeft die koe nl. nodig om melk te produceren), maar door z'n eenzijdigheid wel arm aan overige voedingsstoffen kan zijn.
Hooi laten analyseren heeft dus ook alleen zin als je alles laat analyseren, niet alleen de energetische waarde.