[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MachoPablo

Re: Centraal topic voor paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 09:18

Heb veder geen foto hij is echt te dun. Je ziet heel zijn ribben..
Bedankt voor de tip

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 19:16

Ik heb een 8 jarige fries, hij staat in de koppel. En hij ziet er op dit moment niet zo tof uit, hij glanst wel. Maar ik vind hem er echt slecht uit zien. Hij was altijd goed in vorm, eerder de neiging naar dik.
Hij heeft nu een lange tijd niks gedaan, dus de bespiering is ook niet je van het.
Hij is ontwormt, krijgt nu af en toe een vitamine spuit. Tanden zijn nagekeken en hier is niets mee aan de hand.
Onbeperkt hooi, waar hij de hele dag bij kan. Hij staat onder in de rang, dus soms wordt hij bij het hooi weg gejaagd. Daarom haal ik hem ook weer dichterbij huis en uit de koppel.
Zodat ik hem zelf weer in zicht heb.
De vraag is eigenlijk hoe ik hem op een gezonde manier weer wat bij kan laten komen.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 07:57

Mijn 5,5jarige ruin is sinds anderhalve maand echt wat mager geworden (ribben te zien) , we zijn helemaal niet aan het werk omdat hij onder behandeling is bij de fysio, maar moeten het longeren nu weer gaan oppakken.
Zijn half en schoft glanzen, de rest niet echt..
Vanmorgen heeft hij een wormenkuur gehad (volgens mestonderzoek geen wormen, toch ontwormen) . Zijn gebit is in Januari gecontroleerd.

We voeren hem nu :
Hooi, subli slobber, 3/4 brok 's morgens en 3/4 brok 's avonds, muesli (subli zonder) en wortels..

Ik zat te denken aan een vitamineboost, en verder heb ik geen idee..iemand nog tips?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 08:23

@YSB onderaan de rang in de kudde betekend ook wel stress. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer binnen als hij in de kudde staat. (Ik zie dat je hem dichter naar huis haalt) Wat geef je aan krachtvoer/slobber?

@Floss je kan kijken wat olie toe te voegen aan het eten. Met kleine beetjes beginnen en dan opbouwen.
Je kan om te beginnen kiezen voor zonnebloemolie. Gewoon de goedkoopste fles uit de supermarkt.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 09:58

Op dit moment krijgt hij dus geen slobber ed, wat ik straks wel bij ga voeren uiteraard.
Hij kan op zich de hele dag bij het hooi.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 14:07

brighteyes85 schreef:
@YSB onderaan de rang in de kudde betekend ook wel stress. Krijgt hij wel voldoende ruwvoer binnen als hij in de kudde staat. (Ik zie dat je hem dichter naar huis haalt) Wat geef je aan krachtvoer/slobber?

@Floss je kan kijken wat olie toe te voegen aan het eten. Met kleine beetjes beginnen en dan opbouwen.
Je kan om te beginnen kiezen voor zonnebloemolie. Gewoon de goedkoopste fles uit de supermarkt.

Dankjewel !

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:34

Dubbelpost. Verwijderen lukt niet.
Laatst bijgewerkt door dblijham op 18-04-15 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:35

Ik heb afgelopen week een bijna 2 jarige KWPN-er gekocht die extreem mager is. Als veulen heeft zij een flinke wormbesmetting gehad die succesvol aangepakt is. Jammer genoeg lijkt het er op dat ze daarna niet voldoende voer heeft gekregen om te groeien, zowel in de hoogte als in de breedte. Ze meet hooguit 1,45 en is vel over been. Zelfs haar bespiering heeft ze al "opgegeten". Zit erg slecht en dof in het haar, vervilt en veel mest in de vacht.
Op dit moment voer ik haar, buiten onbeperkt voordroog, ca. 1/4 schep masters seniorenslobber, ca. 100 gr. subli omega 3-6-9, 1/2 schep mais-lijnzaadbrok en 1 volle schep cavalor juniorix. Dat gaat met enige moeite redelijk op verdeeld over de ochtend. Verder staat ze 2 uurtjes op het gras en dat ga ik langzaamaan uitbouwen naar de hele dag.
Mestonderzoek is 4 weken geleden gedaan en was prima, evengoed heeft zij toen wel een wormkuur gekregen van de vorige eigenaar.
Alle advies is welkom.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:38

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: Vandaag, 10:09
Hallo allemaal,

ik heb een 13 jarig paard die ik in het m2 start en bijna z1 mag starten.
Nu is mijn vraag aan jullie hoe ik mijn paard vetter krijg.
hij functioneerd prima in de sport maar is wat droog op de spieren.
ik zal even noemen wat ik al geprobeert heb:

Bieten pulp
zonnebloem olie
pavo muscle buil
seniores priores

hij krijgt nu:
2x daags een flinke schep prestatie brok
1x daags schep kentucky lite e
2x daags schep omega 369 subli
onbeperkt hooi
en s avonds bietenpulp

ik ga eind van het zomerseizoen beginnen met lucerne omdat nu het gras weer gaat groeien.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 21:26

@dblijdam ik zou het zo houden, het is niet zo dat ze er van vandaag op morgen voller uit gaan zien. Geeft het tijd, minimaal 2 maanden voor je het voer weer gaat aanpassen.
Je zou evt lucerne en een extra vitaminesupplement kunnen proberen.
Vanwege de achtergrond en je beschrijving zou ik wel wat intensiever met de DA samenwerken om je paard weer op gewicht te krijgen.

@Ufurio4e waarom begin je na de zomer pas met de lucerne?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:12

Brighteyes omdat ik nu de zomer in ga en hoop dat hij wat bijtrekt van het gras.
Nu is hij natuurlijk aan het verharen dat is ook niet optimaal
nog tips?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 23:27

Geen tips maar wel vragen:
- hoeveel is onbeperkt?
- alles medisch uitgesloten?
- kun je exacter aangeven wat je paard krijgt, wat is een schep in gewicht? En wat is voor jou een schep omega 369, hoeveel bietenpulp?

Je zou kunnen overwegen om ipv pulp senoires priores slobber te geven van subli, hier zit net even wat meer in dan alleen pulp.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 13:03

Onbeperkt is een hooibaal per dag voor paard en shet.
kan wel meer voeren maar zelfs dit word niet altijd opgegeten.

alles is medisch uitgesloten. 2 dagen darm onderzoek gehad en bloed onderzoek.
Tanden zijn nagekeken en mest is gecontroleerd op wormen.

omeg 369 250 gram
kentucky lite e 320 gram (nog meer niet mogelijk ivm hyper worden)
Bietenpulp droog 400 gram
Prestatie brok 2,5 kilo

seniores heb ik in het verleden gevoerd

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 16:38

Ik vrees dat ik het voer toch aan moet gaan passen, ze vertikt het om er veel van te eten en wat ze eet gaat met lange tanden. Ik ga dus op zoek naar iets dat ze wel lekker vind.
De granenmuesli van Hippostar lijkt ze wel te waarderen maar ik wilde zo graag iets voeren voor jonge paarden om haar dat beetje extra te geven. Nu denk ik dat het beter is dan niets.
Verder ga ik lifeforce formula bestellen, daar hoor ik hele goede dingen over.

Ik weet dat ik geen snelle resultaten moet verwachten en dat een achterstand van meer dan een jaar ook lang nodig heeft om bij te trekken. Vanochtend toen de andere paarden langs haar kwamen rennen ging ze een stukje mee en daar bleek al een behoorlijke verruiming van haar energie uit, verdorie wat kan dat beestje gaan zeg!!
Daar blijkt wel uit dat die paar uur gras en de rest onbeperkt voordroog al een heleboel doen voor haar.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:10

Ufurio4e schreef:

omeg 369 250 gram
Prestatie brok 2,5 kilo

Ik zou toch wat lucerne toevoegen en ik zou magnesium toevoegen vanwege de spanning.

dblijham schreef:
Ik vrees dat ik het voer toch aan moet gaan passen, ze vertikt het om er veel van te eten en wat ze eet gaat met lange tanden. Ik ga dus op zoek naar iets dat ze wel lekker vind.
De granenmuesli van Hippostar lijkt ze wel te waarderen maar ik wilde zo graag iets voeren voor jonge paarden om haar dat beetje extra te geven. Nu denk ik dat het beter is dan niets.
Verder ga ik lifeforce formula bestellen, daar hoor ik hele goede dingen over.

Ik weet dat ik geen snelle resultaten moet verwachten en dat een achterstand van meer dan een jaar ook lang nodig heeft om bij te trekken. Vanochtend toen de andere paarden langs haar kwamen rennen ging ze een stukje mee en daar bleek al een behoorlijke verruiming van haar energie uit, verdorie wat kan dat beestje gaan zeg!!
Daar blijkt wel uit dat die paar uur gras en de rest onbeperkt voordroog al een heleboel doen voor haar.

Das goed om te lezen. Lifeforce heb ik ook goede dingen over gehoord voor paarden met darmproblemen.
Wel jammer dat ze zo'n kieskeurige eter is, want kwa hoeveelheden zit je best goed. Ik heb ook verschillende soorten voer geprobeerd voordat ik de juiste had. Ik geef Hartog Balance muesli en dat vind die van mij heel smakelijk. Ik heb toen van stalgenoten verschillende voersoorten geprobeerd en dat heeft me bij deze muesli gebracht.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 21:29

brighteyes85 schreef:
Ufurio4e schreef:

omeg 369 250 gram
Prestatie brok 2,5 kilo

Ik zou toch wat lucerne toevoegen en ik zou magnesium toevoegen vanwege de spanning

welke spanning bedoel je dan?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:31

Ufurio4e schreef:
Ik zou toch wat lucerne toevoegen en ik zou magnesium toevoegen vanwege de spanning

welke spanning bedoel je dan?

Misschien lees ik het dan verkeerd, maar je wil na de zomer toch pas lucerne gaan voeren? Dat kun je nu al doen evt.
Je geeft niet meer kentucky lite e ivm hyper worden, dat kun je misschien opvangen met magnesium.

Prestatiebrok kun je evt aanpassen naar een TopSport muesli van Pavo. Hier zit wat meer olie in en heeft daardoor wat meer energiewaarde. Ik hoor veel mensen met positieve ervaringen over deze muesli. Ik kan het helaas niet geven aan die van mij, want van tot nu toe alle pavo producten gaat ze schuren, dus ik durf het nu niet meer te proberen.

Pulp in de vorm van seniores priores (daar zit meer in o.a. ook lucerne en mais waardoor het makkelijker aan zet) kun je best wel een halve kilo per dag van geven. Dat niet heel veel meer dan je nu geeft, maar de combinatie maakt het, dat het wat meer aan zet.

Je kan ook overwegen om ipv hooi voordroogkuil te geven. Dit is vaak iets vetter en zet wat makkelijker aan.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 16:09

Paard is over, denk dat hij een goede 100/150 kg aan moet komen.
Ik heb hem op 12 kilo voordroog staan, verdeeld over twee porties. De eerste portie krijgt hij op de paddock en kan hier eigenlijk de hele dag van eten.
Hij moet wennen aan brokken en deze mogen niet teveel suiker ed hebben ivm ZE. Dus hij krijgt maar een half schepje per x. Ong 1 kg per dag nu.
Tevens heb ik een psylium kuurtje voor hem klaar liggen waar ik direct mee gestart ben.
En ik heb slobber gehaald, eens kijken hoe ik dit ga geven, of gewoon als extra.
Hij ligt goed in de kudde. Geen boze paarden, geen gebijt of geschop.
Hopen dat dit een stressfactor weg neemt.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:33

Hoi!

Ik wil graag even hier ervaringen vragen.
Mijn paard van 22 is sinds 3 weken aanzienlijk afgevallen. Ik vermoed dat het komt door een eiwit tekort. Hij had/heeft een eiwit allergie, hierdoor heb ik het beperkt in zijn rantsoen. Hij kreeg een half kilo subli ponybroek met vitamine korrels van equillin. Daarnaast ging hij 24/7 het land op. Dit stuk was aardig kort, wat ik voor het voorjaar wel fijn vond. Helaas denk ik dat hij hierdoor tekorten heeft opgelopen. Vanaf het moment dat ik zag dat hij ging afvallen heb ik hem hooi bijgevoerd en op een gegeven moment ruim een halve dag op de paddock gezet met zo goed als onbeperkt hooi. Ik gaf hem subli senior priores bij, na opbouwen bijna 4 kilo verdeeld over 2 x. Na alles gesproken te hebben met de da overgegaan op merrie brok. Dit krijgt hij nu ruim een week 2 kilo verdeeld over 2 x p.d. De weide staat nou open en hij kan hooi eten in de paddock en de wei in wanneer hij wilt. Mestonderzoek is gedaan en was ok. Tanden lijken ook ok, eet goed en 4 weken terug zei de da dat het er ook goed uit zag. Ik heb het is dat hij aankomt, maar heel langzaam. Hij zit verder goed in zijn vel, is vrolijk, alert en daarom (nog) geen bloed onderzoek gedaan. Ik rij nou niet met hem, wil dat hij zijn energie bewaard om aan te komen. Wel wandelen we stukjes. Kunnen jullie een voerschema advies geven verdeeld over 2 x p.d. Nogmaals hij krijgt wel onbeperkt hooi.

Alvast bedankt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:17

in sojahullen zit veel eiwit.Twee ons per dag is genoeg.Wanneer was hij voor het laatst ontwormd?

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 20:52

Gewerkte is je berichtje voor mij bedoeld?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:20

Hier komt er 1 maar niet aan,

Afbeelding

Afbeelding

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:54

Maagzweer uitgesloten?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 21:59

DromenLies schreef:
Maagzweer uitgesloten?

Dierenarts is 2 maanden terug geweest, en veder niks kunnen vinden,
en hij krijg echt zat gaat 500 kilo hooi door heen in maand 1 Kilo Muslie,
rijden hooguit 50 min een buitenritje,

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 22:37

Mest goed? Knarsen? Luchtzuigen? Narrig met aansingelen? Opvallend eetgedraf? Uitgebreid bloedonderzoek laten doen? Mestonderzoek? Tandarts? Maagzweer is heel moeilijk te diagnosticeren.