[INFO] paarden met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:29

koetjeboe schreef:
Maar over dat onbeperkt kuil/hooi zou ik me niet te druk maken. Hoop wel dat het grof stengelig is en niet te voedzaam.

Hier krijgen de dikkies toch niet meer onbeperkt hooi hoor! Ik ben in principe wel voorstander van onbeperkt, maar niet ten koste van de gezondheid van mijn paarden. Zeker met kuil moet je toch voorzichtig zijn.

En mijn A-Welsh lijkt het principe onbeperkt niet te snappen, hij eet altijd alsof hij al weken geen voer gekregen heeft. Wat hij krijgt eet hij op, hoeveel dat ook is.
Ik probeer dus zoveel mogelijk te werken met kleine porties verdeeld over de dag, zodat ze geen honger hoeven te hebben en toch niet te snel dik worden.

Marcella laat je dat graasmasker dan 24/7 aan? Gaat dat wel goed?

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Centraal topic voor paarden met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:00

24/7 raad ik echt af. Enorme schade aan het gebit. :n

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:35

Ik heb mijn pony over de 3 jaar verdeeld bijna 1,5 zomer 24/7 het grasmasker opgehad. Elke keer vraag ik bij de tandarts of ze negatieve gevolgen zien. Nooit een negatief geluid gehoord.

Zal vd weekend ook eens wat foto's plaatsen. Een koudbloed die bij het zien van eten al dik wordt blijft een strijd

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:38

Maar als je onbeperkt voert. Van welke kwaliteit doe je dat dan. Als ik hier in een slowfeeder net voer met mazen 3x3 en voer dan echt grof hooi. Evt met wat stro gemengt gaat dat wel goed. Ze moeten al peuteren om het er door heen te krijgen. En flink kauwen. Zo hard gaat het hier dan niet. Ik heb alleen helaas niet altijd dat hooi hier

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 11:45

Hoi allemaal,

Mijn merrie word altijd een beetje buikig als het weide seizoen begint. Echter heb ik niet het idee dat ze echt 'dik' is. Haar ribben kan ik gewoon nog voelen en soms zelfs een klein beetje zien. Is dit nou overgewicht? Buikje is wel echt aanwezig. Ik doe lichte arbeid met haar, als het kan een paar keer per week in de bak en een buitenrit. Conditie op buitenrit is ook goed, rondje van 10km met grote stukken draf houd ze prima vol zonder buiten adem te zijn. In de bak uiteraard wat sneller moe (of schijn-moe }> )

Er is wel een duidelijk verschil met het najaar, maar om haar gelijk dik te noemen? Meningen?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:11

Lange rit gemaakt.
Samen met een ander paard is hij lief maar als hij alleen loopt..?!!! 8)7 verschrikkelijk! Weer steeds stoppen en belachelijk lopen doen..! Is echt niks aan om met hem alleen op pad te gaan terwijl dat toch de grootste rede is geweest om een fjord te kopen :(
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:27

Bij mijn haflinger heeft dat 1,5 jaar geduurd....
Kleine stapjes, eerst aan de hand, dan stappend erop, enz. En heeeeel veeeeel geduld.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:59

Loba1 schreef:
Hoi allemaal,

Mijn merrie word altijd een beetje buikig als het weide seizoen begint. Echter heb ik niet het idee dat ze echt 'dik' is. Haar ribben kan ik gewoon nog voelen en soms zelfs een klein beetje zien. Is dit nou overgewicht? Buikje is wel echt aanwezig. Ik doe lichte arbeid met haar, als het kan een paar keer per week in de bak en een buitenrit. Conditie op buitenrit is ook goed, rondje van 10km met grote stukken draf houd ze prima vol zonder buiten adem te zijn. In de bak uiteraard wat sneller moe (of schijn-moe }> )

Er is wel een duidelijk verschil met het najaar, maar om haar gelijk dik te noemen? Meningen?

Dat buikje kan ook een grasbuik zijn. Mijn shet is dankzij zijn leeftijd erg dun, soms te dun. Maar doordat hij heel veel hooi krijgt heeft hij een flinke buik. Hetzelfde voor mijn fjord als die op het gras gaat en veel gras te eten krijgt, krijgt ze echt een flinke gras buik.
Je kunt de buikspieren extra trainen, maar dik hoeft je paard niet te zijn als het een buik heeft. Vooral niet als de de ribben nog kunt voelen en enigszins kunt zien. Ten zij op de rest van het lichaam het vet zit natuurlijk.

No_No schreef:
Lange rit gemaakt.
Samen met een ander paard is hij lief maar als hij alleen loopt..?!!! 8)7 verschrikkelijk! Weer steeds stoppen en belachelijk lopen doen..! Is echt niks aan om met hem alleen op pad te gaan terwijl dat toch de grootste rede is geweest om een fjord te kopen :(
[ [url=m/2PYOvx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mijn fjord kan heel braaf zijn bij een strenge en consequente ruiter. Ben ik niet helaas, dus daarom gaan het rijden momenteel minder. Maar als je dit bij haar wel bent kun je haar prima in je eentje rijden. Loopt ze vlot door en schrikt van vrijwel niks.

Ik vergeet met iedere rit endomondo op te starten. Dus weet nog steeds mijn gemiddelde snelheid niet

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:04

Dit is al 3 jaar gaande.. Als ik afstap loopt hij mee alsof er niets aan de hand is. als ik hem laat staan kijken kijkt hij overal naar behalve naar de "enge". Ook als ik hem even goed aanpak gaat hij er gewoon naast staan alsof er niets engs is. Hij is "bang" voor achterlijke dingen zoals lang gras, een hek, een dam ergens ver weg, erven van huizen en boerderijen. Tractoren, vrachtwagen, landbouwvoertuigen, vlaggen, treinen, weg schietende volgens etc is niet eng.
Soms gaat hij even redelijk goed maar dan in eens doet hij weer zo debiel. Ik snap er niks van.
Mijn geduld is nu wel op moet ik bekennen

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:51

Afbeelding

Bollie na de rit.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:06

No_No schreef:
Dit is al 3 jaar gaande.. Als ik afstap loopt hij mee alsof er niets aan de hand is. als ik hem laat staan kijken kijkt hij overal naar behalve naar de "enge". Ook als ik hem even goed aanpak gaat hij er gewoon naast staan alsof er niets engs is. Hij is "bang" voor achterlijke dingen zoals lang gras, een hek, een dam ergens ver weg, erven van huizen en boerderijen. Tractoren, vrachtwagen, landbouwvoertuigen, vlaggen, treinen, weg schietende volgens etc is niet eng.
Soms gaat hij even redelijk goed maar dan in eens doet hij weer zo debiel. Ik snap er niks van.
Mijn geduld is nu wel op moet ik bekennen

Kan me voorstellen dat je geduld op is. Ik heb dat al veel sneller, zeker omdat ik weet dat het dominantie is. Ik zelf krijg het er niet uit, maar mijn broertje wel. Maar moet ook zeggen dat dit vooral speelt sinds ze echt aan het afvallen is. Daarvoor had ze te veel vet om mij uit te testen en kon ik haar makkelijk aan.
Het gaat bij haar echt opbouwend, het wordt steeds iets meer dominantie.
Doordat ze het eerst wel gewoon goed kon, ben ik nu snel mijn geduld kwijt en raak ik sneller geïrriteerd. Daarom gaat mijn broertje er van de zomer veel op. Die heeft die problemen helemaal niet met haar, dus kan die mooi met haar aan de slag.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:17

Madje1992: bedankt voor je reactie, nee ergens anders heeft ze ook geen vet. Het is een draver, en heeft dus een vrij droge bouw / beenwerk. Dan ga ik maar even uit van een grasbuikje :o

No_no dat omdraaien op buitenrit is vaak toch echt een dominantie probleem.. Mijn merrie kan dat ook doen.. Ik probeer haar nu eerst te overtuigen van mijn leiderschap door het doen van veel grondwerk, voordat ik weer alleen met haar op pad ga :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 15:41

Oke, gelukkig ben ik dus niet de enige die het "aanstellerietes" vind!
Dat grondwerk, wie wat waar moet ik daar voor hebben?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:28

Eline91 schreef:
Marcella laat je dat graasmasker dan 24/7 aan? Gaat dat wel goed?

Denk het wel, maar hang voor een deel ook gewoon van paard zelf af hoe hij aanvalt op het gras. Gedrag hij zich misschien dat hij dan die week zonder mag.

Schade aan gebit heb ik nog nooit gehad en hij is dit jaar weer voor het eerst gedaan sinds 3 jaar en eigenlijk vond de DA het nog niet zo nodig met de complimenten erbij. :j :D

En daarbij is het maar voor 1 week.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:38

No_No schreef:

Iemand zoeken die parelli kan of gewoon grondwerken kan geven. Op de bokt markt kun je anders kijken bij instructie voor grondwerk. Maar je kunt door ook natuurlijk zelf een advertentie zetten. Ik weet dat er op bokt aardig wat mensen hierin les geven.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 17:26

Ik doe een soort parelli, op parelliconnect staat heel level 1 en je kan je 90 dagen gratis aanmelden :-). Spullen bij equiplay.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:43

Dank jullie!

Graaskorf had die van mij vorig jaar 24/7 om, was wel een bloepotmodel. Geen schade aan de tanden.

Mijn instructrice gaat maandag met hem naar buiten ~~}>

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:56

Whoppa!

Ik heb ook weer eenn olifant. ..ik weet het niet meer hoor.
7.30-15.30 wei. Uitgebloeid gras. Strook van 10 mtr bij 40/50 cm.

18 uur plakje hooi
22 uur plakje hooi.
vitamine korreltje
onbeperkt stro ( wat neerkomt op bijna niks want dat blieven ze liever niet)
Glucobalance.

geen ir.

Shet is netjes. Wel buikje maar geen vet plakkaten.

Fjord is weer olifantje..

Rij minimaal 4x pw 10 km draf galop.
Conditie van heb ik jou daar, energie ten over..

Ik heb er zo haast de lol vanaf. elke zomer weer drama. Minder voeren kan haast niet lijkt me.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 21:57

De mijne beheerst de pirouettes buiten perfect als het hem uitkom alleen jammer dat baas er niet van onder de indruk raak. :') En is inderdaad dominantie wat bij mij ook met trailer laden voor problemen zorg.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:26

@karev: Staan ze op koeiengras?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 06:48

Geen idee maar denk het niet. Is een diversiteit aan gras en kruiden. Zal een foto maken

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:02

karev schreef:
Ik heb er zo haast de lol vanaf. elke zomer weer drama. Minder voeren kan haast niet lijkt me.

Lastig karev, kan me voorstellen dat je soms wel even met de handen in het haar zit zo :/

Hoe voer je je hooi? Ik heb goeie ervaringen met fijnmazige netjes, dan eten ze net zo lang over een halve plak als zonder netje over een hele. Probeer trouwens grofstengelig hooi met weinig voedingsstoffen te vinden, graszaadhooi is voor dit soort paarden ook niet slecht :)

Beweegt je fjord veel thuis of staat hij de hele dag gewoon te staan? Ik heb veel paarden spectaculair zien vermageren op een paddock paradise.

En hoe hard het ook mag klinken, misschien is dat gras toch gewoon nog steeds te veel? Hier gaat Farao maar 1 à 2 keer per week een uurtje of 2 de wei op, met graasmasker. En ik doe het enkel omdat hij zou kunnen spelen, want de paddock is net te klein om lekker te kunnen rennen :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:13

Ik moet ook echt 6 dagen iets doen, anders heb ik ook een varken. Overigens merk ik wel erg verschil of ik 's ochtends (als ze net vers gras hebben) of 's middags kom. 's Middags staan ze al even te eten en dan is meneer ook echt opgeblazen.
Geef je ze elke dat 10mx50cm bij? Dan zou ik dat eens halveren. Bij ons krijgen ze tegenwoordig maar een hoekje. Nu doen ze 4x over een stuk van 10x1m. Dat scheelt echt enorm.

Het probleem buiten ken ik. In de bak zo mak als een lammetje, grondwerk met 2 hoeven in de neus. Hij weet heel goed dat ik de leider ben. Maar buiten komt er toch een stukje meer spanning bij kijken, dat hij gebruikt om aan de kletter te gaan.
Ik heb er na 1,5 jaar tobben shanks in gehangen, hij is 'm de 1e rit tegengekomen toen hij wilde gaan rennen vanwege een hek en sindsdien laat hij het wel uit zijn hoofd. 99% rij ik met een lang teugeltje. En die ene % moet ik mijn teugels wel eens aanhalen omdat hij het weer even probeert. Maar dan is het ook meteen klaar. Ik ben er nooit een voorstander van geweest om dit soort dingen met een scherper bit op te lossen, maar in dit geval wilde ik dat ik het veel eerder had gedaan. Nu kunnen we tenminste genieten van ontspannen buiten rijden, zonder al dat geklier.

Loba1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:24

No_No schreef:

Ik zou inderdaad ook parelli gaan doen :) Ik ben ook begonnen met de 7 games en nu bij game 5 *\o/* .. Heb in het begin ook loswerken gedaan, maar mijn merrie was daar zo gestrest onder dat ik daarmee gestopt ben (ze vertoont soms ook als stress bij het longeren, en dat terwijl ik mijn signalen zo subtiel mogelijk houdt). Dus parelli! Sinds kort ook een lidmaatschap bij parelli connect en daar staan alle 7 games haarfijn uitgelegd, echt een aanrader!

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:35

De merrie die ik rijd heeft dat weglopen en omdraaien deze winter ook veel gedaan.
Enkel als ze alleen was uiteraard en altijd bij hetzelfde punt. En ondanks dat ze zo ontzettend voorspelbaar is, was er niet altijd iets aan te doen.
Bij mij heeft veel wandelen langs de "enge" plekken geholpen. Moet er nogsteeds wel goed bij zijn maar ik kan het nu meestal voor zijn.

Hier krijgt paardlief momenteel zo'n 6 uurtjes gras per dag. Volgens mij is het bij de meeste paarden ook echt het gras wat ze zo dik maakt.