Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

Re: Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 19:54

In welke regio woon je? Ik zou het wel willen proberen evt

Addicty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:14

Iemand die mij het grote fysieke voordeel van het paard kan geven van voeren van vitalbix OF juist van Equilin?
2 merries die beiden goed eten, recreatief gereden worden, een (1) een blessure heeft gehad. 24/7 buiten, onbeperkt onverpakt hooi.
Gaat mij echt om hetgeen nu bij jou echt HET verschil heeft gemaakt van deze 2

Ben benieuwd
Laatst bijgewerkt door Addicty op 04-07-20 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:15

Dat valt niet zo te zeggen
Elk paard is anders, elk management is anders.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 19:38

Ik heb ervaring met de equilin

Maar is per paard verschillend. Wat ik vooral merk is dat mijn paard soepeler loopt en aanvoelt, beter uithoudingsvermogen heeft. En zijn mest heel mooi is. (Mijn paard heeft nooit slechte mest gehad en toch is z’n mest beter)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:14

Zijn er ook mensen die vitaminen voeren uit een potje; dus poeder?
Hoe bevalt dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:45

heb ik gedaan.
was van NAF.
nadeel vond ik dat het erg laag gedoseerd was.
en met poeder heb je altijd de kans dat het in de bak blijft liggen, dus moet je voer al nat gaan maken of mengen met wat olie.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 08:56

Muze schreef:
Zijn er ook mensen die vitaminen voeren uit een potje; dus poeder?
Hoe bevalt dat?

Ik vond dit de fijnste voermethode. Gaf de multivitamine van phytonics met een beetje slobber van havens gastro.

Maar op dit moment heeft hij het niet nodig. Onbeperkt ruwvoer en 400gr gastro. Voelde als overdoseren, wat ik ook deed als ik het narekende.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-20 11:41

Heb van de paarden drogist gevoerd, heel lang geleden. Was kleverig spul. Ik vind een compact brokje makkelijker, bij poeder heb je toch iets extra's nodig om het te voeren, of je paard moet makkelijke eters zijn en het met iets als bietenpulp willen eten. Vitalbix is geloof ik op basis van chirocheipulp, dus een vergelijkbare situatie alleen dan in een brokje, vond ik makkelijker en chirochei ook een goede aanvulling.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:17

Ben ik weer... Inmiddels 2 pony's die weigeren de marstall force te eten, dus nummer 3 moet de zak leeg eten nu. Voor die andere 2 nu even Subli mineralenbikkels gekocht. Een paar dagen nadat ze dit krgen, begon de Welsh ineens aan hout te knagen. Dat heeft ze voorheen nooit gedaan. Zou ze iets te kort komen met de nieuwe brok of link ik verkeerde dingen aan elkaar?

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:21

Maartje_M schreef:
Ben ik weer... Inmiddels 2 pony's die weigeren de marstall force te eten, dus nummer 3 moet de zak leeg eten nu. Voor die andere 2 nu even Subli mineralenbikkels gekocht. Een paar dagen nadat ze dit krgen, begon de Welsh ineens aan hout te knagen. Dat heeft ze voorheen nooit gedaan. Zou ze iets te kort komen met de nieuwe brok of link ik verkeerde dingen aan elkaar?

Ik las laatst iets over hout knagen en koper tekort maar hoe, wat en waar weet ik niet meer. Wellicht omdat een paard uit het ruwvoer en vitaminenbrok teveel ijzer binnen krijgt? (Staat me ook iets van bij)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 06:46

Oh dat zou ook lekker zijn als ze nu weer te veel krijgt :+ ik ga het even uitzoeken, thx

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 09:54

Vriendin van mij heeft de marstall force gekocht ik mag wat gebruiken om te zien of mijne het wilt eten

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:58

Hey!

Ik voer mijn sobere merrie (Akhal Teke) al 2 jaar Vitalbix. Aangezien ze in het begin net geen 3 jaar was, ben ik begonnen met Vitalbix Breed & Grow. Inmiddels is mijn merrie 5 jaar en zijn we al ruime tijd overgeschakeld naar Vitalbix Daily Complete. Ik ben al 2 jaar heel tevreden over de producten van Vitalbix. Mijn merrie doet het er goed op en eet het graag. Sinds 2 weken zijn er 2 nieuwe paarden bijgekomen en ook die zien er op 2 weken tijd al een stuk beter uit met de Vitalbix. Hun vachtje glanst moet en ze krijgen meer energie en worden wat voller (want ze stonden te mager toen ze bij ons gekomen zijn).

Gisteren wou ik opnieuw een bestelling plaatsen bij Vitalbix, ik had een grote bestelling van zo'n 412 euro. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat er 41 euro aan verzendkosten bijkwamen. Ik woon in België en heb nog nooit verzendkosten moeten betalen omdat ik altijd aan een flink bedrag kwam met mijn bestellingen. Ik ben ook niet van plan om zoveel verzendkosten te gaan betalen.

Hebben jullie nog tips voor een goede balancer met zo weinig mogelijk suikers/zetmeel die leverbaar is in België voor een schappelijke prijs? :')

Pavo Vital hebben we al gehad, maar mijn merrie is gevoelig aan jeuk in de zomer, en van Pavo hoor je toch vaak dat ze jeuk krijgen. Ik had ook de indruk dat ze kijkeriger werd daarvan, hoewel dit niet haar gewoonte is.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:09

Retjethorse schreef:
Hey!

Ik voer mijn sobere merrie (Akhal Teke) al 2 jaar Vitalbix. Aangezien ze in het begin net geen 3 jaar was, ben ik begonnen met Vitalbix Breed & Grow. Inmiddels is mijn merrie 5 jaar en zijn we al ruime tijd overgeschakeld naar Vitalbix Daily Complete. Ik ben al 2 jaar heel tevreden over de producten van Vitalbix. Mijn merrie doet het er goed op en eet het graag. Sinds 2 weken zijn er 2 nieuwe paarden bijgekomen en ook die zien er op 2 weken tijd al een stuk beter uit met de Vitalbix. Hun vachtje glanst moet en ze krijgen meer energie en worden wat voller (want ze stonden te mager toen ze bij ons gekomen zijn).

Gisteren wou ik opnieuw een bestelling plaatsen bij Vitalbix, ik had een grote bestelling van zo'n 412 euro. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik zag dat er 41 euro aan verzendkosten bijkwamen. Ik woon in België en heb nog nooit verzendkosten moeten betalen omdat ik altijd aan een flink bedrag kwam met mijn bestellingen. Ik ben ook niet van plan om zoveel verzendkosten te gaan betalen.

Hebben jullie nog tips voor een goede balancer met zo weinig mogelijk suikers/zetmeel die leverbaar is in België voor een schappelijke prijs? :')

Pavo Vital hebben we al gehad, maar mijn merrie is gevoelig aan jeuk in de zomer, en van Pavo hoor je toch vaak dat ze jeuk krijgen. Ik had ook de indruk dat ze kijkeriger werd daarvan, hoewel dit niet haar gewoonte is.

Je zou van der weijden in bleiswijk NL kunnen contacteren of hij jou die vitalbix kan leveren, hij rijd veel in België en als je in de buurt van een route zit rekent hij waarschijnlijk niets aan transportkosten, kun je gewoon vitalbix blijven voeren

(is een collega van mij)

Horsefood zou in belgie ook goed te leveren zijn denk ik, dan heb je de sunset balance, die is hoger in zetmeel maar je voer er veel minder van dan de vitalbix om aan dezelfde gehalten te komen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:22

Retjethorse schreef:
Hey!

Dodson&Horrell de Ultimate Balancer. En al het andere voer van Dodson natuurlijk :D
Ik had gister Vaesen in Pelt een email gestuurd. Die hebben het dus. Geen idee waar je woont ?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:40

Dankjewel al voor de tips! Ik ga het eens bekijken. :D Als ik Vitalbix kan blijven voeren, gaat de voorkeur daarnaar uit. Mijn merrie is nogal gevoelig aan haar darmen en dat geeft vaak nogal wat problemen bij verandering. :')

Ik woon in de omgeving van Aalst (ligt tussen Gent en Brussel).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:51

Aalst ? Dan ben je een beetje de klos voor voer van Dodson. Net als ik met waar ik woon :')

Hoeilaart is dan het dichtstbijzijnde, maar dat is ook niet naast de deur natuurlijk en de verzendingskosten vanuit Limburg zijn ook te hoog vind ik.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:56

Het was gisteren iemand die ik ken ook al opgevallen dat de verzendkosten opeens zo hoog zijn, vroeger was het toch bij 2 zakken vitalbix zelf gratis verzending? :? Ze zei dat het boven de 300kg gratis is naar België of zit je daar nog onder?

Stel je stapt toch over dan zou je kunnen kijken naar de agrobs balancer in combinatie met bijvoorbeeld alpengrün musli/mash.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:07

Pandora2 schreef:
Aalst ? Dan ben je een beetje de klos voor voer van Dodson. Net als ik met waar ik woon :')

Hoeilaart is dan het dichtstbijzijnde, maar dat is ook niet naast de deur natuurlijk en de verzendingskosten vanuit Limburg zijn ook te hoog vind ik.
Ik heb het gevoel dat je in België voor dit soort voer vaak de klos bent. :')

Lori schreef:
Het was gisteren iemand die ik ken ook al opgevallen dat de verzendkosten opeens zo hoog zijn, vroeger was het toch bij 2 zakken vitalbix zelf gratis verzending? :? Ze zei dat het boven de 300kg gratis is naar België of zit je daar nog onder?

Stel je stapt toch over dan zou je kunnen kijken naar de agrobs balancer in combinatie met bijvoorbeeld alpengrün musli/mash.
Ja ze hebben het aangepast. Vanaf 300kg is de levering gratis naar België, maar zo'n massa geraak ik thuis niet kwijt hoor. := Ik had het even uitgerekend en zat aan 185kg, wat ik al erg veel vond. _O-
Onder de 300kg rekenen ze per pakket aan, en dan tikt het behoorlijk aan natuurlijk. :=
Vroeger was het vanaf 55 euro gratis levering geloof ik.

Ik ben nog van plan om naar Vitalbix zelf te mailen, want ik ben echt altijd tevreden geweest over hun voer en hun service.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:31

Het is ook gewoon erg veel 300kg, ik zou het ook nergens kwijt kunnen hier en nooit op tijd kunnen opvoeren ook. Ik geef nu vs200 maar dat is ook zo een lekker duur grapje naar België maar het is verder een goede en heb gelukkig enkel kleintjes dus dan gaat zo een zak wel een eind mee.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze via mail gaan zeggen want zoveel verzending is echt geen doen. :n

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 15:41

Retjethorse schreef:
Pandora2 schreef:

Ik heb het gevoel dat je in België voor dit soort voer vaak de klos bent. :')

Echt hé ! :')

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:19

Ik heb even een vraagje, mijn oude merrie komt morgen weer terug, alleen heeft zij ppid. Nu voer ik al vitalbix, maar ik moet voor 2 paarden en een b pony te samen een kilo per dag voeren. Nu ben ik dus op zoek naar iets geconcentreerder aan een vitamine korrel. Ik kwam uit op de lexa basis vitamine korrel graanvrij en de agrobs natuur mineraal. Welke is raadzamer wat betreft mijn merrie met ppid? Want van de agrobs kan ik geen suiker en zetmeelgehalte terug vinden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:23

Samantha89 schreef:
Ik heb even een vraagje, mijn oude merrie komt morgen weer terug, alleen heeft zij ppid. Nu voer ik al vitalbix, maar ik moet voor 2 paarden en een b pony te samen een kilo per dag voeren. Nu ben ik dus op zoek naar iets geconcentreerder aan een vitamine korrel. Ik kwam uit op de lexa basis vitamine korrel graanvrij en de agrobs natuur mineraal. Welke is raadzamer wat betreft mijn merrie met ppid? Want van de agrobs kan ik geen suiker en zetmeelgehalte terug vinden.

Ik geef mijn 2 cushies de balancer van JPGF. Die worden ook in de Lexa fabriek gemaakt :D
Allebei doen ze het er al jaren goed op !

Ook al heb je een brokje met wat meer suiker en zetmeel, op die kleine hoeveelheid gaat het echt geen verschil maken. In hooi en gras zit ook suiker.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 17:29

Dat had ik inderdaad al gelezen, wat betreft de suiker, en als ik ga vergelijken, van de lexa krijgen ze dan 150 gram, de vitalbix 400 gram, dus dat komt ongeveer op hetzelfde neer, misschien zelfs nog wel minder met de lexa. Met de agrobs moet ik nog minder geven, dus prijstechnisch komt het met de lexa op hetzelfde neer. Alleen bij de agrobs zit ook silicia in en daar hoor ik ook hele goede verhalen over. Dus vandaar mijn twijfel.

Edit: heb de suiker en zetmeel gevonden van de agrobs! Heb een brilletje nodig haha

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:01

Retjethorse schreef:
Hey!

Ik voer Cavalor Nutri Support met een beetje FiberForce. Cavalor is goed verkrijgbaar in België, want het wordt daar gemaakt. Fiberforce is sowieso fijn voor paarden met gevoelige darmen, als een tijdje stop met voeren merk ik direct dat mijn merrie dunne mest krijgt.