Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:13

Een stalgenootje wilde dat ook, maar dat mocht niet (teveel gedoe) die is nu dus ook verhuisd... Ik neem vanavond een wegschaal mee om eens te kijken hoeveel kilo hij nu per dag krijgt.. Nou ze zien niet echt een probleem.. -O- Hun denken dan dat ik te weinig krachtvoer geef, er raden me dan voer aan vol met granen.. >;) ik zal vanavond wel even een foto posten van hoe die voor de bietenpulp was..

Pure Feed moet je bizar veel van geven om aan de adh te komen, de verkrijgbaarheid was voor mij lastiger, en het concept van Voergezond vond ik nog beter en natuurlijker. Ik merk dat hij soepeler is, meer energie zonder heet of gespannen te worden en zijn mest is ook weer verbeterd.. Maar daar draagt de bietenpulp natuurlijk ook in bij, aangezien ik tegelijkertijd ben begonnen kan ik dat moeilijk loszien.

Wijslander

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:14

Grappig, verbeterde mest zie ik hier ook!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:42

Hm vervelend.. Ik zou denk ik toch verhuizen, als je lekker wilt trainen is voldoende ruwvoer wel echt belangrijk en als dit niet mogelijk is komt het je training niet ten goede..

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:27

misschien is een aanvulling van Weidebrok Plus een fijne toevoeging?
Mijnes is ook een paard wat niet snel dik word... en blijft..

Dus deze krijgt er dagelijks een schep weidebrok plus bij mét omega 369.

Verder geen luzerne, bietenpulp nodig o.i.d.!
Deze dingen matchen ook niet met het standpunt van Voergezond.
De mest verbetering komt echt vanuit de brokken denk ik....
Luzerne is weer veel rijker, ik zou dit eerst achterwege laten. Sommige paarden worden er juist weer heter / gespannen van.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 19:42

als je paard te weinig ruwvoer krijgt dat is echt niet goed.
je paard kan hier veel dingen aan overhouden,
zo hadden wij paard met ernstige maagzweren door geen goed kwaliteit voer en toch te weinig voer (stal eigenaar voerde).
wij zijn gaan verhuizen want je moet aller tijden denke wat goed is voor je paard,
nu zijn wij heel erg bezig met wat is het beste voor je paard.
en wij hebben na lang zoeken eindelijke vorig jaar de juiste stal gevonden voor onze paarden.
alle paarden zijn helemaal veranderd ze zijn vrolijker,gezonder en stuk dikker geworden,
terwijl ze hiervoor echt niet slecht hadden hoor

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:43

Ja hij krijgt dus maar 1 plak per dag ;( dus dan kan ik bijvoeren wat ik wil maar dat gaat hem niet worden

Ga morgen even aankaarten of hij meer kan krijgen, en anders moet ik idd een ander plekje vinden.

Tinkels: waarom geef je dan twee soorten en niet helemaal normaal plus? Ik heb met voergezond gesproken en die raadde mij normaal plus aan, hij krijgt nu gewoon een kilo per dag

Luzerne had ik begrepen.. maar bietenpulp dus ook niet? Waarom niet... zag ook wel mensen die helemaal natuurlijk voeren bietenpulp, luzerne en zemelen geven?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 20:55

In Normaalplus zit veel meer energie in....
Ik geef de Weideplus als extraatje om zo maar te zeggen.. en de weideplus is een brok met een hoog vetgehalte. Vandaar dus.

ik heb ook wel alleen de normaalbrok gevoerd, maar ze doet het op deze combi toch beter. In elke brok zitten weer andere kruiden... dus waarschijnlijk gewoon een goede combi.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:23

Dus als ik het goed begrijp krijgt je paard, dagelijks 1 volle schep Weideplus brok en op de dagen dat hij werkt 1 schep Normaal plus erbij? Je rijd vaak, dus dan krijgt hij dagelijks eigenlijk 2 kilo brok?

Maar die van jou krijgt voldoende ruwvoer.. die van mij nu dus niet :(

Ik heb een nogal cool paard, niet heet en hij mag soms in het werk wel wat extra hebben.. Dus misschien voor mij een idee om dan Normaal plus als dagelijkse dosis te doen en op werkdagen extra te ondersteunen met Weideplus brok?

edit: in Weideplus brok zitten relatief weinig kruiden toch omdat dit de grasbrok is van HH?

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 13:45

Jou totaal plaatje van de brok klopt inderdaad!

Zelfs met zwaardere trainingen, 2,5 kilo per dag :)

Denk het een goed idee is om de dagelijkse dosis dan Normaal te doen, en als extra de weide.
Mijn paard heeft van zichzelf al veel energie, die heeft dat niet nodig.

Heb haar ook op de Superbrok gehad, was echt teveel van het goede... kwam niet aan proefrijden toe... haha.

Klopt van de Weidebrok, een soort van grasbrok is, maar wel aangevuld met kruiden.
of het in verhouding weinig is? Denk ik niet, het zijn gewoon andere kruiden.
Voor het kruiden verhaal kun je misschien beter contact zoeken met voergezond zelf.
Het fijne is.. het heeft een hoog gehalte ruwcelstof.

Als je zelf op stal bent, kun je dan niet een keertje extra ruwvoer erbij geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 14:25

hoe zit het eigenlijk met de vitamines en mineralen in HH.
Daar heb ik mijn twijfels bij, er wordt niets toegevoegd toch??

Daarom voer ik graag een vitaminebrokje, daar doet mijn pony het ook goed op.
Maar HH blijft me ergens aanspreken.
(en ergens ook niet, gezien hun hufterige manier van communiceren met mij destijds)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:10

Tsja ik kan daar niet over meepraten.. ik krijg altijd zeer correct antwoord :)

Maar kan je vertellen dat er genoeg vit/min in zitten.

En aangezien mijn paard niets bij krijgt, flink getraind word... en al 4 jaar dit voer krijgt....

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:15

Ik heb toen der tijd ook gebeld met de meneer.. en hij nam echt wel een half uur de tijd voor me.... dus ook niks anders dan positief.

Hij vertelde dat er soms meer of minder van een bepaalde stof in zit, maar dat dit helemaal niet erg is omdat het paard zelf kan reguleren (opslaan in overvloed en verbruiken in tekorten) juist als er altijd precies hetzelfde en teveel inzit kan het paard dit op een gegeven moment minder opnemen.

Ik ben vorige week donderdagavond begonnen met de Normaal Plus brok en woensdag merkte ik ineens postitief verschil met rijden, voorwaartser en lekker soepel. Daarvoor kreeg hij al wel de basisbrok en werd zijn mest beter, maar met rijden merkte ik vrij weinig.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:59

Vit en min gehalte wordt bij elke partij gecontroleerd. Als er te weinig in zit wordt dit aangevuld (bijv. een bepaald kruid extra toegevoegd) tot ze de juiste gehaltes hebben.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 22:56

Ik geef nu sinds een paar dagen de hh normaalbrok plus.
Dit nog de halve aanbevolen hoeveelheid per dag en ook nog half mijn oude voer. Dit doe ik tot mijn oude voer op is.

Alleen staat er aanbevolen 125 gr per 100 kg. Dus kom ik met mijn quarter op 525 gr per dag.

Hoe komen jullie dan aan die hoge hoeveelheden per dag?
Of hebben ze echt meer nodig dan wordt aanbevolen?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 23:24

HH voer je het best dynamisch, dus niet standaard de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar naar behoefte en op het oog. Dit is wat voergezond zelf adviseert als je ernaar informeert. Mijn IJslander krijgt momenteel 150-200 gram per dag.

Even mezelf gekopieerd uit een ander topic :)

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:23

Mister01 schreef:
Ik geef nu sinds een paar dagen de hh normaalbrok plus.
Dit nog de halve aanbevolen hoeveelheid per dag en ook nog half mijn oude voer. Dit doe ik tot mijn oude voer op is.

Alleen staat er aanbevolen 125 gr per 100 kg. Dus kom ik met mijn quarter op 525 gr per dag.

Hoe komen jullie dan aan die hoge hoeveelheden per dag?
Of hebben ze echt meer nodig dan wordt aanbevolen?

Mijn paard is een type wat niet snel dik wordt of blijft, daarbij wordt ze flink getraind...
Dan heeft je paard echt wel wat meer nodig dan als je B/L of recreatief traint...
Ik heb het gewoon langzaam opgevoerd.

Het is per paard verschillend.....

De aanbevolen hoeveelheid is ook een richtlijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:18

Ik durf het niet aan, om weer te wisselen.
Maar blijf wel meelezen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:01

Joep eet de Healthy Herbs brokken nog steeds met zeer veel smaak. Hij likt z'n voerbak helemaal leeg. Heb ook wel het idee dat hij er veel behoefte aan heeft, maar het kan bij hem ook zomaar zo zijn dat hij ze gewoon ontzettend lekker vind.
Ik zal binnenkort eens kijken wat er dit keer gebeurd als ik de brokken in water leg, het gaat overigens om de Basis brok plus.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 09:55

klinkt goed Sardis!
Als je de brokken in water legt wordt het een vies papje... haha.

Ziet er niet meer zo smakelijk uit..

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:45

Ik kom even binnen vallen :).
Ik ben al een tijdje bezig met onderzoek doen naar mijn eigen voer samen te stellen, voornamelijk omdat ik mijn paarden niet zoveel 'rest' producten wil voeren. De wilde paarden waar ik mee heb gewerkt, hebben geen toegang tot lijnzaaddoppen, sojabonen en ander spul en hebben dit ook zeker niet nodig, dus waarom zou ik zulke dingen in mijn paardjes stoppen? Het is een beetje ongenuanceerd, maar dat zijn ongeveer mijn beweegredenen.

In ieder geval, het gaat om een 10-jarige Morgan merrie die snel dun wordt en een 3.5 jarige merrie die wat meer naar de zware kant neigt.
Mijn 10-jarige krijgt nu een schep Cavalor Structomix Sensitive, nadat ze 2 maanden Probreed heeft gekregen, omdat ze flink moest aankomen. Ik heb haar pas 4 maanden, waarvan ze 2 maanden op een pension stal heeft gestaan waar ze nauwelijks ruwvoer kregen. Ze is in die twee maanden erg afgevallen (ikzelf was niet in het land en de persoon die haar verzorgde heeft het niet gezien), maar is nu weer op goed gewicht. Ze wordt recreatief gereden.

Mijn 3.5 jarige is wat aan de zware kant. Ik heb haar nu 2 maanden en ze heeft daarvoor alleen op onbeperkt koeien kuil (in de winter) en gras (in de zomer) gestaan (ze komt bij een boer vandaan). Ze krijgt nu een schep Cavalor Fiber Force per dag. Ik ben bezig met haar in te rijden en ze loopt nu ongeveer 4x per week 10 minuutjes aan de longe (of een uurtje los in de bak, terwijl ik met mijn andere merrie bezig ben).

Beide paarden staan 24/7 buiten met schuilstal en onbeperkt hooi. Ik heb geen ruwvoer analyse laten doen, omdat ik balen heb van veel verschillende partijen. Ze krijgen ook beide 40ml lijnzaadolie per dag.

Nu heb ik na dit topic en andere topics te hebben doorgespit ben ik op de volgende 3 componenten uitgekomen:
Marstall Force
Wiesencobs
Spelt

Ik wil dus een combinatie van deze drie gaan voeren, maar ik weet het nog niet helemaal.

Iemand tips / advies / andere vormen van commentaar?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:36

Oshaa, ik zou zeker eens kijken naar Healthy Herbs van voergezond.nl. Jouw uitgangspunten zijn exact de uitgangspunten van dit merk. Er bestaan een paar verschillende varianten van, waardoor het voor verschillende typen paarden geschikt is en toch 100% natuurlijk.

Ik heb gisteren weer een paar zakken gehaald, het gaat erg goed met mijn ijsjes. Het jonkie met een gevoelige maag is ook enorm vooruitgegaan!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:57

vinden ze de spelt wel in de vrije natuur ;)

Als ik jou zo hoor zeg ik Voergezond.nl!

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 22:58

ik lees mee. ik voer de metazoa superfit broxx

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:35

Sonja89 schreef:
Oshaa, ik zou zeker eens kijken naar Healthy Herbs van voergezond.nl. Jouw uitgangspunten zijn exact de uitgangspunten van dit merk. Er bestaan een paar verschillende varianten van, waardoor het voor verschillende typen paarden geschikt is en toch 100% natuurlijk.

Ik heb gisteren weer een paar zakken gehaald, het gaat erg goed met mijn ijsjes. Het jonkie met een gevoelige maag is ook enorm vooruitgegaan!

Ik heb een tijdje geleden naar dit voer gekeken. Ik weet niet meer precies waarom ik niet ben overgegaan, maar ik zal er in iedergeval nog eens naar kijken :) Fijn dat het zo goed gaat met je ijsjes!

Tinkels schreef:
vinden ze de spelt wel in de vrije natuur ;)

Als ik jou zo hoor zeg ik Voergezond.nl!

Helaas vinden ze dat ook niet nee :P. Maar ja, ze vinden ook geen grote stapels klaar liggend hooi :).

Dus jullie zijn niet zo van het zelf samenstellen?

Perryx schreef:
ik lees mee. ik voer de metazoa superfit broxx

Onze plaatselijke diervoeder is heel erg fan van metazoa. Ik durf het niet aan na de wat mindere verhalen die ik heb gehoord. Daarnaast eet mijn 3.5 jarige het niet.... (zelf vind ik het erg naar viskorreltjes ruiken, dus ik snap dat ze het niet wil eten :P )

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:38

Zelf samenstellen is echt te ingewikkeld voor paarden. Voor de honden doe ik het wel, maar Healthy Herbs bevat meer dan 100 ingrediënten. Om die allemaal in huis te halen is nagenoeg onmogelijk. HH is voor mij daarom de beste "tweede" keuze.