Zowel bietenpulp als pure lucerne zijn scheef naar teveel calcium. Omdat je de pulp toch moet weken is het het simpelst meteen 1 schep zemelen op elke 2 scheppen pulp te mengen (alles droog). Er zijn formules om dit per gewicht te berekenen, maar per volume werkt ook en een stuk simpeler op stal.
ilse86
Geplaatst: 15-03-15 15:23
Thanks allemaal. Ik zal even kijken wat ik doe.
Sheran
Geplaatst: 15-03-15 17:57
Ik heb zelf tijdelijk bietenpulp + lucerne bijgevoerd, zonder erbij stil te staan dat dat een probleem zou kunnen zijn. Het paard leeft nog
Mijn paard is net verhuisd naar een nieuwe stal en ik moet nu zelf de hoeveelheid voer aangeven. Hooi krijgt ze vrijwel onbeperkt. Maar hoeveel basisbrok is handig? Ik doe nu 1 schep 's avonds, en als ik haar train doe ik na het rijden nog een schep. Ze wordt het grootste deel van de week niet getraind, dus dacht ik dat 1 kilo wel goed zou zijn? Dikheid moet immers ook niet echt uit krachtvoer komen...
Sheran ik vind een hele schep extra na het rijden wel erg veel. Ik weet niet of ik er overheen heb gelezen of niet, maar hoe ziet je paard eruit qua gewicht?
Sheran
Geplaatst: 15-03-15 18:40
Er mogen wel heel wat kilootjes bij. Je ziet het door het zadel niet zo goed, maar de ribben zijn duidelijk zichtbaar. Afgelopen maand is ze al heel wat bijgekomen.
Dat eten geven na het rijden heb ik eigenlijk altijd gedaan (want dat doe ik ook bij mezelf ). Is het slecht?
Ik voer nooit direct na het rijden maar op vaste tijdstippen. Je kan beter eerst hooi geven en pas een uur later krachtvoer. Dat is veel beter voor de maag.
Ik heb helaas 2 staan die wel dikker mogen, mijn rijpaard is een maand ziek geweest en de pony ging zonder reden afvallen.
Ze krijgen nu op advies van de DA:
Paard, 167 , L dressuur 4/5 x per week onder het zadel 12 kg hooi , is onbeperkt maar meer eet die gewoon niet hij stopt na een poosje één 10 liter emmer bietenpulp (geweekt uiteraard) in scheppen is dit iets van 2/3 scheppen 1,5 kg basisbrok 1 kg muesli zonder haver
Pony, fjord, gezelschapspaard 8-10 kg hooi één 10 liter emmer geweekte bietenpulp 2 kilo pavo 18 plus
Pumpkins
Geplaatst: 15-03-15 18:48
Brok na rijden is eigenlijk niet goed, best is om dit pas 2 uur voor of na het rijden te voeren. Of 1 kilo brok voldoende is hangt af wat voor brok je voert. Brok voer je indd niet om je paard dikker te maken maar voor aanvulling in energie en vitamine/ mineralen
Basisbrok van Subli, de merriebrokken waren op. De nieuwe zak wordt merriebrok. Ik heb mijn paard niet aan huis staan, vandaar dat ik het direct na het rijden voer.
Piekosjj
Geplaatst: 15-03-15 18:49
Ik snap je idee wel, veel mensen doen dat omdat wij ook meestal trek hebben na een work-out. Opzich is het ook niet heel erg, maar een hele kilo is wel erg veel extra. Bedenk dan dat je je paard twee keer zo veel te eten geeft als normaal. Zelf zou ik max een halve kilo extra geven, of nog liever lekker wat ruwvoer. Opzich vind ik je paard niet heel erg mager, dit ga je er vooral bij krijgen met ruwvoer en niet met brok
Hier zouden je paardjes vast lekker van aankomen Yvank
Basisbrok van Subli, de merriebrokken waren op. De nieuwe zak wordt merriebrok. Ik heb mijn paard niet aan huis staan, vandaar dat ik het direct na het rijden voer.
Ik zou eerder Pavo 18 plus voor geven , daar zit meer in dan merriebrok.
ik heb een vraagje over mijn pony. Ze wordt binnen een paar maand 20 jaar, en heeft vanalle kwaaltjes (Cushing, gevoelig voor hoefbevangenheid, artrose). Vroeger werd ze van lucht dik en kreeg ze in de zomer alleen gras, maar nu is het natuurlijk wat anders.
Ze was een tijd geleden erg mager (door slechte afspraken ivm adoptie) en is nu al wat aangekomen. Maar ze blijft nu op dit punt hangen; zoals je op de foto kan zien is ze nog steeds aan de magere kant.
Ze krijgt nu ong. 2L bietenpulp en 1L zemelen (dat is de goede verhouding toch?) en enkele wortels. Hiernaast krijgt ze onbeperkt hooi van eerste snede en mooie kwaliteit, voor de rest staat ze op een weide met alleen verdord gras (is speciaal uitgekozen ivm hoefbevangenheid)
Wat zouden jullie nog bijgeven? Ik zat te denken aan lijnzaadolie en evnetueel een vitaminebrok (als ik dat hier in de buurt kan vinden) merken zoals Subli hebben ze hier helaas niet...
Je kunt brok ook online bestellen meestal. Doe ik ook altijd met mijn voer. Olie is wel een goede manier om een hb gevoelig paard wat dikker te krijgen. Dat ga ik die van mij ook bijgeven. Overigens zou ik wel uitkijken met dor gras, dat is toch juist stressgevoelig?
Mijn pony is nu ook al een poos te dun. Tot voor kort was ze schraal, maar door haar verleden met hb heb ik haar liever wat te schraal dan te dik. Maar nu is het wel extreem dus ik heb mest laten controleren en bloed laten nakijken. Daar kwam niks geks uit, alleen haar eiwitten waren wat aan de lage kant. Dus van de week even goed ontwormen en olie halen om bij te geven. De dierenarts zei dat ik ook nog speedibeet kon proberen.
Je kan er aan denken om copra bij te geven..Dit is erg geschikt voor paarden die aan moeten komen maar weinig zetmeel en suikers mogen..Het is gemalen kokos..
Ik heb eens rondgekeken, maar ze verzenden meestal niet naar België En ja, het gras is eerder hooi te noemen, erg lang en stengelig. Als ze het hebben afgegeten, zet ik een stukje af zodat het weer wat kan groeien
Dan ga ik volgend weekend toch lijnzaadolie halen, bedankt! Overigens ga ik haar ook nog eens laten ontwormen en binnen een maandje nog eens een bloedonderzoek laten doen.
@pleiada: Heb je een idee waar ik dat kan krijgen?
Vinden jullie dat ik nog iets qua vitamines moet bijgeven?
geerke
Geplaatst: 23-03-15 20:49
pleiada schreef:
Je kan er aan denken om copra bij te geven..Dit is erg geschikt voor paarden die aan moeten komen maar weinig zetmeel en suikers mogen..Het is gemalen kokos..
Dat kreeg mijn oude cushing paard ook(die ingeslapen is)De rest krijgt het nog steeds. Ook zijn sojahullen zeer geschikt.Een ouder paard heeft meer eiwit nodig.Dat zit niet in pulp en zemelen,wel in sojahullen.
Mijn oude paard was goed op gewicht.Hij was 28 met cushing en IR.26 februari ingeslapen,hij kon niet meer lopen.(bevangen,artrose,neurologische problemen door de cushing)
Even een idee hoe hij er uit zag...dit was twee uur voordat hij ingeslapen werd. Ik heb het er moeilijk mee gehad,gaat nu beter....maar het gaat even er om hoe hij er uit zag.Met voer als bietenpulp/zemelen/copra/gekookt lijnzaad/sojahullen
pleiada
Geplaatst: 23-03-15 20:56
Hij zag er nog goed uit Geerke..Copra is verkrijgbaar bij RWDH..Je kan het zo bestellen alleen is het momenteel even niet op vooraad..
MachoPablo
Geplaatst: 14-04-15 21:06
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje ?? wat zouden jullie doen met eten, Ompeberkt Hooi, en heb nu in de avond halve Kilo slobber, maar wil in de ochtend wat anders geve wat zouden jullie doen???
Hi Joycee, even wat meer info voor nodig: - hoe oud is je paard? - wat voor arbeid moet hij verrichten? - hoeveel kilo is onbeperkt? - is het een heet of flegmatiek paard? - wormen uitgesloten? - tanden goed?
Ik zou kiezen voor meerdere eetmomenten op een dag vwb krachtvoer. Mijn paard krijgt bijvoorbeeld 3 keer per dag een beetje krachtvoer en onbeperkt ruwvoer.
MachoPablo
Geplaatst: 14-04-15 22:22
Het is een andalusier. Erg heet hoofdje. Staat momenteel kreupel op de wei. En daarna gaat die met pensioen. .is 12 jaar oud..
Wormen en tanden zijn allang uitgesloten.. Hij is Door niet lekker in ze vel heel erg afvallen verhuist van plek waar ze wel naar zijn zin heb en in de kudde staat
Zoals ik em zie op de foto is hij niet mager, eerder arm in bespiering.
Je kan kijken naar vetrijke voeding voor recreatiepaarden. Hartog Balance is een mooie betaalbare muesli laag in suiker en zetmeel. Of je kan kiezen voor iets als Fibra premium aangevuld met een olie. 2 keer per dag een schep en slobber als een toetje in de avond. Kijk even via voervergelijk.nl wat je het meeste aanspreekt.
Verder onbeperkt ruwvoer, maar dat zou ik wel wegen. Je kan berekenen wat hij nodig heeft op paardnatuurlijk.nl