Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Paard natuurlijk voeden (zonder suikers en melasse)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:25

ik denk dat ik dan het beste kan beginnen met Normaal brok plus.

de plus staat me wel heel erg aan vanwege de extra olie.
mijn paard kan wat gevoelig op zijn spieren reageren, dus olie is altijd goed!

ik heb een mail gestuurd naar puurpaardenvoer, maar misschien weet iemand van jullie het ook wel. wat de verzendkosten zijn wanneer je mer dan 1 zak via hun besteld?
er staat alleen voor tot 30 kg, dat is dus max 1 zak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:33

Bij voergezond zelf is het 14,50 voor 1 zak aan verzendkosten. Is het bij puurpaardenvoer goedkoper ?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:38

ja daar is het goedkoper :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:49

Mister01 schreef:
ik denk dat ik dan het beste kan beginnen met Normaal brok plus.

de plus staat me wel heel erg aan vanwege de extra olie.
mijn paard kan wat gevoelig op zijn spieren reageren, dus olie is altijd goed!

Interessant dat healthy herbs!

Het enige dat ik niet begrijp is het verschil tussen normaal en plus. Als ik namelijk op de site voervergelijk.nl de waarden voor normaal en normaal plus naast elkaar zet krijg ik voor vetgehalte nauwelijks verschillen. 2.4% voor normaal en 2.7% voor normaal plus. Een normale muesli heeft al snel 10% en zelfs de zetrmeel+suiker lage care for life van pavo zit op dik 6%. Dan is die ruim 2% toch ontzettend laag?

En nee dit zeg ik zeker niet om af te kraken, enkel om te leren. Over paardenvoer heb ik nog bijzonder veel te leren namelijk :o

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:54

troi schreef:

Het enige dat ik niet begrijp is het verschil tussen normaal en plus. Als ik namelijk op de site voervergelijk.nl de waarden voor normaal en normaal plus naast elkaar zet krijg ik voor vetgehalte nauwelijks verschillen. 2.4% voor normaal en 2.7% voor normaal plus. Een normale muesli heeft al snel 10% en zelfs de zetrmeel+suiker lage care for life van pavo zit op dik 6%. Dan is die ruim 2% toch ontzettend laag?

En nee dit zeg ik zeker niet om af te kraken, enkel om te leren. Over paardenvoer heb ik nog bijzonder veel te leren namelijk :o

Wat op voervergelijk.nl staat klopt voor geen meter. Lijkt mij verstandiger voergezond.nl rechtstreeks te vragen, dan weet je zeker dat het antwoord klopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:55

madamX schreef:
troi schreef:

Wat op voervergelijk.nl staat klopt voor geen meter. Lijkt mij verstandiger voergezond.nl rechtstreeks te vragen, dan weet je zeker dat het antwoord klopt.

Oh das lekker zeg! Wordt die site dan niet bijgehouden?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 16:04

troi: ja daar ben ik ook al vaker de mist mee in gegaan, dat ik dacht dat ik de waarheid aan info daar vond en kon vergelijken, maar dat bleek totaal niet waar te zijn.

de waardes zou je op kunnen vragen denk ik, maar is wel lastig om eraan te komen.
maar ik begreep wel dat de plus versies van alle brokken in olie is verrijkt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 00:32

Mister01, ik snap je probleem. Bij quarters moet je inderdaad goed ketten op vit E. Ik kies zelf voor laag suikers en zetmeel en ''normaal'' in eiwit. En dan olie.
Er zijn diverse quarter/western mixen, maar een aantal zitten nog wel hoog in suiker/zetmeel.

HugHo en Equifyt hebben wel mooie mixen. Als je daar wat ''vulling'' bij wil, zou ik kiezen voor bijv speedibeet.

Wij hebben een ruwvoeranalyse waaruit geen tekorten komen. Dat is toch wel je basis waar vanuit je moet werken. Aan het uiterlijk den geur kun je het helaas niet opmaken. Wij zaten er wat dat betreft ook een beetje naast.

Van HugHo hoef je juist minder te voeren. Het is per zak duurder, maar per dag hetzelfde als 2 of 3 soorten voer etc.

Levita30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 08:44

troi schreef:
freeride schreef:
Troi, zetmeel wordt puur suiker, dus maar 3,9 % suiker is een understatement :-)

Nou er is wel wat verschil tussen enkelvoudige en meervoudige koolhydraten. Maar in mijn geval heeft mijn kerel de calorieën hard nodig en doet het er goed op :-)

Er is in der daad wel een verschil tussen suiker en zetmeel, waardoor zetmeel minder negatief is voor paarden dan suiker. Zetmeel en suiker worden beide omgezet in glucose. Daardoor krijg je een bloedsuiker spiegel stijging. De meeste suiker soorten kunnen vrijwel direct door de darmwand opgenomen worden en zorgen voor een plotselinge sterke stijging (piek) van de bloedsuiker spiegel. Hierdoor moet er plotseling meer insuline geproduceerd worden en wordt dit ook plotseling aangeboden aan de cellen, waar de glucose gebruikt kan worden (of opgeslagen). Deze hele plotselinge sterke veranderingen kunnen er voor zorgen dat de insuline receptoren ongevoeliger worden en niet goed meer reageren, dan heb je insuline resistentie. Deze zelfde plotselinge stijgingen van het bloedsuiker kunnen ook hoefbevangenheid veroorzaken. Daarom zie je ook vaak een relatie tussen hoefbevangenheid, insulineresistentie en te dik zijn.

Zetmeel zijn polysacchariden, hele lange ketens, die veel langzamer afgebroken worden (vaak niet eens helemaal) en zorgen voor een rustige stijging van de bloedsuiker spiegel wat lang niet zn negatief effect heeft als suiker. Het paard heeft langer de tijd om dit rustig te verwerken. Het insuline gehalte stijgt rustiger en wordt ook rustiger aan geboden bij de cellen. Daarom is een schep spelt (zetmeel) voeren ook gezonder dan een paar suikerklontjes. Er ontstaat een rustig stijging ipv een plotselinge piek in het bloedsuiker.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 12:07

Als je extra calorieen wilt geven, kies dan voor eiwit en vet, suiker en zetmeel is niet wat n paard extra moet binnenkrijgen.zetmeel komt in het natuurlijk rantsoen van paarden amper voor hooguit via een paar graszaden, paarden( en koeien) verbouwen geen mais en soja, het doet veel meer kwaad dan enkel de bloedsuikerspiegel verhogen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:29

Inmiddels begint mijn huidige voer een beetje op te raken en dus was ik van plan een zak voer van Healthy Herbs te kopen bij puurpaardenvoer.nl. De verzendkosten waren namelijk gratis, tot ik vandaag op hun site keek. Nu zijn de verzendkosten voor een zak van 20 kg in eens peper duur. Een proefverpakking zou ook kunnen, maar die is dan binnen no time op. Dat wordt dan ook een erg duur grapje ben ik bang...
Hoe doen jullie dat? Ik woon in Amsterdam, dus er is ook geen ophaalpunt bij mij in de buurt.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:34

In wijdewormer is er volgens mij een ophaalpunt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:38

Tamadine schreef:
In wijdewormer is er volgens mij een ophaalpunt.

Als dat het geval is, zou dat een ideale oplossing zijn. Ik zie alleen nergens op de site staan dat daar een afhaalpunt is?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 19:51

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 20:19

ik heb even creatief gedacht en heb een bestelling geplaatst bij het verdeelpunt in Oostvoorne.
dat is redelijk in de buurt bij een vriend zijn werk, en kan hij het dus voor ons ophalen. en dat scheelt weer 45 euro verzendkosten.

want dat vind ik wel echt een mankement aan dit voer, dat het heel lastig is om te verkrijgen.

dit is de eerste keer dat ik het ga proberen, en heb 2 zakken voor mijn paard besteld, en denk dat ik in die tijd wel een vrij goed beeld ga krijgen of het wat is voor hem of niet.

nu zei de dame van puupaardenvoer me dat ze iets had gehoord over een distributie punt in Middelburg, dat zou helemaal fantastisch zijn!

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:23

Het is inderdaad lastig dat er nog niet veel ophaal punten zijn...

Ik haalde het eerste altijd uit Groningen, voor mij 50 min heen.. en 50 min terug rijden..
Toen we gingen verhuizen met ruimte om de bestellingen neer te zetten, ben ik dan ook gelijk zelf afhaalpunt geworden. Ik heb geen voorraad, ze kunnen bij mij bestellen en ophalen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 12:31

In het Noorden is het voor de verandering redelijk verkrijgbaar, meestal is het andersom :P Ik haalde het eerst ook uit Groningen, alleen deze zijn verhuisd naar Ten Boer. Nu is Rottevalle voor mij het dichtste bij. Ik heb de normaalbrok besteld, in week 2 af te halen geloof ik *\o/*

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 18:15

Kleine update over mijn ervaring met Healthy Herbs: mijn jonkie krijgt het op dit moment even niet, omdat brokjes toch nog een te grote trigger zijn voor zijn maag (maagzuur/maagzweer). Op alleen ruwvoer laat hij nu geen klachten zien, dus ik wil hem de tijd geven om helemaal te herstellen en zal daarna weer kleine beetjes proberen te gaan geven.

Mijn ruin eet het nog steeds goed en zonder gedoe, waar ik op zich heel blij mee ben. Ongemerkt zijn er toch al kleine (grootse) veranderingen opgetreden: zijn mest is nu zonder uitzondering compact, droog genoeg en donker van kleur. Beter dan de lichtgekleurde flatsen die hij eerder nog wel eens had. En daarnaast viel het me vandaag op dat ik al tijden geen oogprut meer uit zijn ooghoeken heb gehaald. Dat was zo'n standaard dingetje waar hij een hekel aan had, maar dat gefrut is niet meer nodig.

Net als bij mijn honden, vind ik dit toch al heel positieve tekenen voor de tijd dat hij het nu krijgt (onze eerste zak van 20 kg is voorlopig nog niet op).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:37

ik heb vandaag mijn eerste bestelling HH meegenomen naar stal, en hem een handje gegeven om te proeven.
hij schrok wel even van de structuur geloof ik, want hij trok wel een paar gekke bekken, maar heeft het hele handje lekker op geknabbeld.

ik ga het heel rustig opbouwen, en mijn muesli afbouwen, tot ik op de volledige hoeveelheid zit.
ben echt heel benieuwd hoe hij er op zal gaan reageren en welke veranderingen ik zal gaan ontdekken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 20:47

Mijn ijs trekt nog steeds gekke bekken, maar eet het wel lekker op. Ik heb ook heeel rustig geschakeld :j

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:20

Hier zojuist de Basis brok plus besteld (8 kg).
Toch maar laten verzenden en als het goed bevalt, kan ik het altijd in grotere hoeveelheden laten bezorgen. :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-15 21:42

ik heb 2 20 kg zakken Normaalbrok plus besteld.
zodat ik wel een tijdje kan kijken of het me bevalt (nou ja mijn paard dan :D )

ik las op de site dat er ook werd aanbevolen om het in ieder geval een week of 6 te proberen. nu kan ik ruim 2 maanden vooruit, dus kan ik een goed beeld krijgen.

wanneer het bevalt ga ik ook voor de grote verpakking van 150 kg, dat doe ik dan samen met mijn vriendin.

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:02

Ik heb dit topic veel doorgelezen en zonder te posten heb ik dan sinds kort ook de Normaal Plus brok, eerst heb ik een maand de basisbrok gevoerd omdat mijn ophaalpunt alleen die zak nog had staan en ik graag over wilde stappen van Pure Feed, ik train vrij intensief met het paard en ik merk na een paar dagen al een gunstig effect van de Normaal Plus brok.

Maar.. ik heb dus een probleem, op de stalling waar ik nu sta krijgt hij te weinig hooi, hij is afgevallen.. meer hooi bij voeren is niet mogelijk.. Hun paarden doen het er goed op, zijn allemaal te dik, maar die doen dus ook niks. Dus ben ik nu al een maand druk aan het bijvoeren met bietenpulp.. hij valt gelukkig niet meer af, komt wel bij, hij krijgt een kilo droog (wel geweekt natuurlijk maar weet niet hoe zwaar het dan is :+) per dag verdeeld over 2 voerbeurten, dan krijgt hij ook de adh van de Normaal brok plus. Echter, ik zit nog steeds met minder spieren en vet als voor de winter.

Zal ik nog even een maand afwachten of toch luzerne en zemelen bij gaan voeren? Ik zit ermee dat we dressuren en springen, en ik wel wil dat hij voldoende energie binnenkrijgt om aan te zetten en het gevraagde te kunnen uitvoeren.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:06

Zelf een baal hooi bijkopen, hooi is zo belangrijk en onvervangbaar!

Wat was jouw reden om over te stappen van Pure Feed en welke verschillen merk je? Ik heb toevallig dezelfde overstap gemaakt namelijk!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:11

Mag je niet zelf hooi kopen en bijvoeren? Marstall Wiesencobs is ook geschikt als vervanger voor ruwvoer. Ik zou het denk ik nog eens overleggen met de staleigenaar, die ziet toch ook dat jouw paard afgevallen is? Anders zou ik denk ik toch hard overwegen om een andere stal te zoeken, voldoende ruwvoer vind ik toch één van de basiseisen en een staleigenaar die het paard per individu bekijkt ipv de hele meute gelijk te behandelen is ook wel fijn..